Bikepacking

salle

Aktiv medlem
Bikepacking
Men varför frystorkat första kvällen ? Lite orutinerat. Dag 1 tar man oxfile med bea, dag 2 grillad kyckling med potatissallad, därefter går man över på frystorkat ...
Hur transporterar man färsk mat lättast? Liten kylväska? Jag vill ju gärna ha oxfile även dag 3 :) #carnivore

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Sorry, Bigmollo är ju såklart bäst. ( På att cykla alltså, inte campa ). Men färsk mat håller sig lätt en dag eller två, speciellt om det är lite kyligt. Ev kan man steka el grilla hemma innan och packa ned i folie el plaspåsar, då håller det bättre, och sen fräsa upp igen.
Frystorkat passar ju bäst efter många dar utan re-supply.
Finns mängder med andra alternativ oxå, kanske ölkorv + potatismos gjort av pulver + bostongurka + tortillas ??
Makrillkonserv + couscous + banan + torkade aprikoser + äpplebitar + rostad lök ??

Egress

Aktiv medlem
Bikepacking
Det blev en ny cykel för mig i veckan. Kort premiärtur idag.
Första hojen på flera år som inte har en ram jag byggt själv. Men lite hade jag i alla fall med ramen att göra - dropoutsen är min design. :)
Var lite osäker på om jag skulle göra inlägget i "Visa din monstercross" eller "Visa en titanhoj", men bestämde mig för den här tråden i och med att det är en fullblods-bikepackinghoj.

Hade chansen att få gaffeln custom-lackerad, så jag gav lackeraren min toptube-väska som inspiration, och jag måste säga att slutresultatet blev riktigt bra!

Ram: Curve Cycling GMX+ (Titan)
Gaffel: Curve Cycling GMX+ (Kolfiber)
Hjul: DT Swiss 350 / SP PD-8X-110 dynamo, Curve Cycling Dirt Hoops (Kolfiber), Sapim CX-Ray
Däck: Vittoria Mezcal TNT, 29" x 2.6"
Styre: Curve Cycling "Walmer Bars" (55cm)
Styrstam: Thomson X4, 50mm
Sadel: Fabric Scoop Race Shallow
Groupset: SRAM Force1
Lyse: kLite Bikepacker Pro

Kommer snart utrustas med ramväska samt en aningens större sadelväska.
Blir nog även konvertering till singlespeed om några månader.

IMG_8019.JPG

IMG_8020.JPG

IMG_8021.JPG

IMG_8014.JPG

Bilagor

Goghin

Medlem
Bikepacking
Wow vilken fin cykel! Riktigt tjusigt med gaffeln.
Är det bara jag eller ser styrstammen väldigt kort ut?
Glöm det tittade mest på bilderna, ser ju nu att du skrivit 50mm...

Egress

Aktiv medlem
Bikepacking
Wow vilken fin cykel! Riktigt tjusigt med gaffeln.
Är det bara jag eller ser styrstammen väldigt kort ut?
Glöm det tittade mest på bilderna, ser ju nu att du skrivit 50mm...
Tackar!
Ang. kort styrstam.
Ramens och gaffelns geometri är optimerade för kortare styrstammar (ca. 50-60mm) för en ram i storlek medium. Tanken med det är att utnyttja "modern" geometri samt kunna göra främre ramtriangeln så stor som möjligt för att ge mer utrymme för väskor eller vattenflaskor.
Vid första anblick så ser cykeln enorm ut för att vara storlek medium och om man jämför med min tidigare hoj (se här), men min sittposition är i stort sett identisk om man mäter sadelhöjd, reach till styret samt drop från sadel till styre.

Bikeam

Ny medlem
Bikepacking
Verkar som man pumpar upp det likadant som deras Synmat. Dvs, en ventil för luft in, en ventil för luft ut. Du får välja om du vill blåsa själv eller ha en pump av nåt slag.
Det finns olika varianter av pump:
- Blåsa själv som sagt, men det är lite tråkigt i längden, dessutom blir det ju fuktig och otrevlig luft i liggunderlaget vet jag vissa brukar ha synpunkter på.
- En "säck" som man samlar luft i och blåser in, fungerar bra om man får in snitsen. Själv tyckte jag det var lite bökigt, så jag skaffade:
- En kudde som extraknäcker som pump! Det är som en slang ut som man fäster på in-ventilen, kudden är självuppblåsbar så den packar man upp nån minut innan så funkar den som en finfin pump sedan. Sedan när man ska sova fyller man kudden med önskad luftmängd så blir det en härlig kudde. Fast många vägrar ju kudde utan använder nån påse med kläder istället.
- Till just Airmat verkar det finnas en minipump också, som är typ samma sak som kudden fast bara en pump, och mindre då.
- Sedan finns det även, kanske inte på airmat-serien, en inbyggd pump om man väljer den varianten av liggunderlag. Då får man i princip samma funktion som med kudden (kanske också minipumpen?) att man har ett fjädrande område på underlaget där man pumpar, man får hålla för en ventil för att få in luft varje pumptag. Smidigt enligt en kollega som har ett sådant.

Se även video:
Borde finnas ett liggunderlag man kan pumpa med cykelpump?

Bikepacking
Tack.
Här har du min packlista från senaste turen (förra helgen).
Hälften av grejerna kom inte till användning p.g.a det varma och fina vädret plus att jag inte filmade så mycket med min GoPro, så t.ex extrabatterierna och den stora powerbanken kom inte till användning.
(Röd stjärna = användes ej, Gul stjärna = användes delvis)
Nu var det bara en natt som jag var ute, men listan behövs inte direkt ändras på även om jag skulle vara ute flera nätter.
(Då får i och för sig ölen stanna hemma för att ge plats åt mer mat 🙂)
Jag visste, innan jag stack iväg, att jag inte skulle behöva alla kläder som jag hade i listan, men jag tog med dem i alla fall. Då vet jag att jag får plats med allt för längre turer och att väskorna funkar med allt som jag behöver.
(Alla väskorna väger 1700g tillsammans)
Visa bilaga 437519
Är det något program/app/hemsida du använt för att göra packlistan? Ser riktigt bra ut, hade behövt göra liknande för att strukturera inför ett kommande äventyr...

moros

Aktiv medlem
Bikepacking
Är det något program/app/hemsida du använt för att göra packlistan? Ser riktigt bra ut, hade behövt göra liknande för att strukturera inför ett kommande äventyr...
Ser ut som ett excel/google-ark. Men jag snubblade över denna i ett annat forum. Har inte hunnit prova själv än (finns i nuläget bara för Android)

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Bikepacking
Funderar på om front rack/basket istället för att spänna allt på styret är en väg att gå. Har kört en del touring/bikepack i sommar och sneglat på om man skulle testa med att lasta i korg istället för att surra sak på sak på styret. Får en känsla av att det skulle vara smidigt och mer lättpackat och frigöra yta kring styret.

Började med att jag såg denna på K&S, kanske någon forumaktiv som kör den setupen?

Visa bilaga 437617

Sneglat på till exempel Basil Portland https://www.basil.com/en/portland-front-carrier-aluminium.html
Vill du testa? Jag har ett rätt sunkigt sånt Basil Portland som jag inte använder. Dock saknas (tror jag) fästskruvarna. Finns på Västra Sorgenfri i Malmö.

Bytes mot lite humlejos.

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
Härligt, jag kör där om några dagar (om allt går som jag vill). Är på långcykeltur och kommer från norr (Gävle/Sandviken) och ska cykla riktning mot Uppsala så kan ju cykla längs sjön :)
Vilken sidan rekommenderar du i blöt oktober eller spelar det ingen roll (vill inte cykla båda sidor)? Och tältplatsen på kartan, är det vindskyddet vid Kakängssundet?

Stort tack för rutten och de vackra bilderna!

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Det blev en ny cykel för mig i veckan. Kort premiärtur idag.
Väldigt snygg! Jag har ett Walmer bar på mitt bygge, mer än så vågade jag inte beställa från upp-och-nedlandet! Vet du förresten hur mycket last man får lägga på deras gafflar? Det verkar vara en av de grejer som nästan alla tillverkare missar...

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Bra med packlistor och utrustningstips. Men ändå -- Jag tycker att det är ett personligt val, baserat på erfarenhet och vad man vill göra. Det är inte givet att det lättaste och minsta är bäst för alla, en del kanske vill ha det mer bekvämt & robust & och ha med mer prylar, och inte spendera så mkt stålar ?
Så tänk efter själv. Hardcore Bikepacking är ju mode nu, men då blir det istället dyrt och obekvämt. Själv så föredrar jag en pakethållare, och lätta bakväskor, mkt bättre och mer flexibelt. :cool:
Och ibland så måste man ju ha med PackRaften oxo, och klara sig utan rygga. :cool: :cool:
.

Br43.jpg

moros

Aktiv medlem
Bikepacking
Vill du testa? Jag har ett rätt sunkigt sånt Basil Portland som jag inte använder. Dock saknas (tror jag) fästskruvarna. Finns på Västra Sorgenfri i Malmö.

Bytes mot lite humlejos.
Jag tappade tråden lite när jag började kolla monteringsalternativ då jag varken har eyelets nere vid axeln, eller utstickande axel med mutter. Men ändå intressant. Skickar ett PM sen.

sih

Aktiv medlem
Bikepacking
Härligt, jag kör där om några dagar (om allt går som jag vill). Är på långcykeltur och kommer från norr (Gävle/Sandviken) och ska cykla riktning mot Uppsala så kan ju cykla längs sjön :)
Vilken sidan rekommenderar du i blöt oktober eller spelar det ingen roll (vill inte cykla båda sidor)? Och tältplatsen på kartan, är det vindskyddet vid Kakängssundet?

Frågar du mig? Tyvärr tipsar jag bara om länken. Jag bor ganska nära men har inte cyklat där ännu. Men det är fint runt Gysinge.

Och Michael som skrivit är väl aktiv här?

Danne K

Aktiv medlem
Bikepacking
Bra med packlistor och utrustningstips. Men ändå -- Jag tycker att det är ett personligt val, baserat på erfarenhet och vad man vill göra. Det är inte givet att det lättaste och minsta är bäst för alla, en del kanske vill ha det mer bekvämt & robust & och ha med mer prylar, och inte spendera så mkt stålar ?
Så tänk efter själv. Hardcore Bikepacking är ju mode nu, men då blir det istället dyrt och obekvämt. Själv så föredrar jag en pakethållare, och lätta bakväskor, mkt bättre och mer flexibelt. :cool:
Och ibland så måste man ju ha med PackRaften oxo, och klara sig utan rygga. :cool: :cool:
.

Visa bilaga 448412
Ja, så är det. Min packning är baserad på mina erfarenheter. Har själv alldrig kollat på någon annans packlista, det intresserar mig inte. Men om någon frågar efter min lista så delar jag med mig av den. 😊
Utrustningstips däremot är väl mer intressant, sen får man ju så klart fundera över om den saken är rätt sak för ens egna behov.

Ska jag ha med mig packraften så blir jag tvungen att använda ryggsäck till den. Har tyvärr än så länge inte kommit i väg på någon bikeraftingtur. Packraften har än så länge bara använts till "fiskevandringar" uppe i norrland 😊

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking

Vilken sjö?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
Tänkte ge mig på banvallen från Halmstad och skarva på Sydosteden ner till Simrishamn i månadskiftet. Hoppas vädret håller sig i den torra änden.

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
Frågar du mig? Tyvärr tipsar jag bara om länken. Jag bor ganska nära men har inte cyklat där ännu. Men det är fint runt Gysinge.

Och Michael som skrivit är väl aktiv här?
Oops, jag gjorde nåt fel ja :) Men har nu rutten i GPSen så nu är det bara att trampa till Gysinge. Tar några dagar, kanske några veckor för jag är en sicksacker på en fat snigel, men ska såklart posta några bilder och text här i tråden när jag är där.
Förlåt att jag läste dåligt Sih, och tack att du postade länken :)

Okej, ännu ett fel. Får lära mig läsa bättre. 🧐 Jo det är ingen sjö, det ser bara så ut på kartan (om man tittar med halvöppna ögon som jag). Här är rutten:

karta riding the lines.jpg

Egress

Aktiv medlem
Bikepacking
Väldigt snygg! Jag har ett Walmer bar på mitt bygge, mer än så vågade jag inte beställa från upp-och-nedlandet! Vet du förresten hur mycket last man får lägga på deras gafflar? Det verkar vara en av de grejer som nästan alla tillverkare missar...
Tackar!
Vilken storlek blev det? Jag har 46cm på min grusvägshoj och 55cm på bikepacking-hojen.
Lite pinsamt att vikt-begränsningen för gafflarna inte är listad på hemsidan, men 3kg på vardera gaffelben ska vara ok om man använder en sån "anything cage" eller liknande som monteras på 3st fästen.

Vet inte om det framgått tidigare, men jag är ju chefsmekaniker hos Curve, så jag ska säga till vår web-admin att lägga upp de detaljerna på sajten. 👍

bigmollo

Aktiv medlem
Bikepacking
Sorry, Bigmollo är ju såklart bäst. ( På att cykla alltså, inte campa ). Men färsk mat håller sig lätt en dag eller två, speciellt om det är lite kyligt. Ev kan man steka el grilla hemma innan och packa ned i folie el plaspåsar, då håller det bättre, och sen fräsa upp igen.
Frystorkat passar ju bäst efter många dar utan re-supply.
Finns mängder med andra alternativ oxå, kanske ölkorv + potatismos gjort av pulver + bostongurka + tortillas ??
Makrillkonserv + couscous + banan + torkade aprikoser + äpplebitar + rostad lök ??
Visst hade vi kunnat ha med riktig mat men det hade blivit lite för lyxigt på den här korta rundan. Nu ville vi bara testa tälten och köket. Det fick bli frystorkat för att göra det så snikigt som möjligt. Lite vin och frystorkad chili con carne var inte så jäkla tokigt det heller.

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Häftig artikel, och kul att någon publicerar turer & sevärdheter. Gillar speciellt första bilden av Spjutkanalen och den gamla rännan över Dalälven. Och kom omedelbart på att det vore häftigt att Bikerafta där, och driva med strömmen i en packraft. Uppskrivet på Hinklistan nu. :cool:

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Ska jag ha med mig packraften så blir jag tvungen att använda ryggsäck till den. Har tyvärr än så länge inte kommit i väg på någon bikeraftingtur. Packraften har än så länge bara använts till "fiskevandringar" uppe i norrland 😊
Prova ! Jag vill inte cykla med ryggsäck, och det funkar att ha all packning på cykeln, och mat för några dar. Blir ju ca 4+ kg mer med allt, Raften tar ganska mkt plats....
.
bj42.jpg

Danne K

Aktiv medlem
Bikepacking
Prova ! Jag vill inte cykla med ryggsäck, och det funkar att ha all packning på cykeln, och mat för några dar. Blir ju ca 4+ kg mer med allt, Raften tar ganska mkt plats....
.
Visa bilaga 448573
Jag ska prova bikerafting. Nån gång. Har en planerad rutt i mitt närområde.
Jag har inte plats för raften på cykeln. Behöver i så fall fixa en pakethållare, eller tillverka något liknande själv.
Bild på min cykel finns i tidigare inlägg https://happyride.se/forum/threads/bikepacking.2777089/post-3799586

Har funderat på att sy en ryggsäck anpassad för raften och paddeln. Jag har inget emot att cykla med ryggsäck.

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Vilken storlek blev det? Jag har 46cm på min grusvägshoj och 55cm på bikepacking-hojen.
Jag har 46cm, just när jag beställt så fick jag buyers remorse och tänkte att det där var ju på tok för smalt. Men efter att ha hållit i det så känns det ändå väldigt brett..
Vet inte om det framgått tidigare, men jag är ju chefsmekaniker hos Curve
Ah, det hade jag missat! Happy gör verkligen världen mindre!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer