Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
instagram.com
Oh jäklar vilka smaksensationer det bjöds på där. Bikepacking blir så mycket bättre med dansk mat. ?Om man är intresserad av dansk mat
![]()
Danmarks Mad (@danmarksmad) • Instagram photos and videos
54K Followers, 100 Following, 2,423 Posts - See Instagram photos and videos from Danmarks Mad (@danmarksmad)instagram.com
Härliga bilder du har Chalshus!Var på en tre dagers solo i juni i fjor, från Øyerfjellet til Ringebufjellet. hovedsaklig på Rondanestien.
Sykkel er en Surly Krampus med Pike, 1x11, dropper.![]()
Rondanestien - DNT
Rondandestien strekker seg fra Bjørvika i Oslo til Hjerkinn på Dovre og byr på en lang vandring gjennom kulturlandskap, skogkledte åser, myke østlandsfjell og høye topper i Rondane. "Rondanestien - Fra fjord til fjell" er et samarbeidsprosjekt mellom DNT Oslo og Omegn, Nannestad Kommune...rondanestien.dnt.no
På vei mot første overnatting
Visa bilaga 459785
Från teltet. Heldig med väderet.
Visa bilaga 459786
Fin stig til å begynne med
Visa bilaga 459787
Men det ble mye av dette:Visa bilaga 459789Visa bilaga 459791
Camp dag två. Kan ikke klage på utsikten. Dette er vatnet Svæltjønnet.Visa bilaga 459792
Dag tre.
Ändlösa vidder. Majestätisk natur.Visa bilaga 459793
Visa bilaga 459794
Skifer er vanskelig å sykle på. Kuttet nesten opp begge dekkene (Maxxis Rekon Exo +)
Visa bilaga 459795
På väg ned mot sivilisasjonen
Visa bilaga 459796
Jag älskar frågor som man inte våga fråga, härligt :)Avdelningen "Frågor man inte vågar ställa, egentligen", avdelning biketouring/bikepacking:
Hur gör ni med cykeln på nätterna? Låser, eller tält med stor absid och sover lätt med stora öron inkopplade?
Och packningen, samma sak, stuvar in i absiden? (Ja, det gör jag ju om jag fjällvandrar såklart, men det känns som jag alltid är längre från civilisationen då.)
All min oro går väl egentligen ut på: känner ni risk att bli bestulna på cykel och prylar under natten, eller hittar ni såpass trygga nattlägerplatser, lagom ensligt? Man får helt enkelt lita på folk? Känns det OK även på campingplatser?
/Kycklingen (ha tålamod med en fegis...)
Heh... skönt att vara lagom pinsam, tack alla som berättar om praktiska delar av er friluftsvardag!Jag älskar frågor som man inte våga fråga, härligt :)
Dom där campingplatserna är ju oftast jävligt otrevliga att övernatta på. Ser säkert små-idylliskt och mysigt ut från avstånd men om man är lättväckt så bör man aldrig checka in på såna ställen.
Alltså, nu är ju detta bikepacking/adventure-tråd. Men jag har sovit en hel del nätter på "riktiga" campingar. Framförallt när vi har varit ute hela familjen (2+2) så är det svårt att "stealth campa" och direkt olämpligt i länder där det inte är tillåtet att fricampa. Min kommentar är bara att det inte är så illa. Med barn så kan det vara skönt med en clown som uppträder, lite gungor och en dusch. Och de är inte så illa! Jag har inte känt mig otrygg på någon camping i Sverige eller Europa. I USA hade vi någon natt på stadsnära camping där klientelet bestod av hemlösa vilket kändes olustigt, men det gick bra.
Ska man vara ute själv och inte så länge så rekommenderar jag ett esbitkök som jag postade i visa ditt kök-tråden eller om man prompt måste ha gas ett litet 20g kök från biltema. Det funkar bra att både koka vatten och laga enklare mat på. (men de där snackpot verkar vara på 120kcal? Så man behöver fem till åtta ? :-)
Jo, säkert effektivare men dyrare och lite otympligare imho. Jetboilsystemen och liknande är ju uppskattade och det finns säkert en bra anledning till det. Men om jag är ute själv så är ju behovet inte så stort och då tycker jag en pyttebrännare funkar fint.Resten av energin kommer från ölkorven, chips och öl ;)
Nej, kanske inte så energität men praktisk! Men måste väl finnas andra enkla maträtter än frystorkat för 100kr/portionen?
@salle
Tack för tipsen på kök. Men är inte grytor/system med "värmeväxlare/fenor" effektivare? Likt @jolov tips. Tänker att det kan vara viktigt med små gasbehållare. Fast pris är såklart en faktor också!
Om man cyklar på väg så tycker jag att man kan äta nästan vad som helst. Det är väl ett tiotal kilometer, högst, i omväg till något bebott där man man kan köpa folköl och och grillchips! Men om man är i mer obeodda trakter och inte är borta så länge (utan har all packning med sig från start) så tycker jag att det inte är så jobbigt att torka maten själv. Man behöver inget tjusigt utan det räcker med att ta det man lagat till middag och låta det torka i ugen på typ 70 grader över natten. Väg innan och efter så får man en fingervisning om hur mycket vatten som behövs för att hydrera och ta med lite mer olja för att öka energivärdet. Beroende på vad man lagar så kostar det 10-30 kr per (600kcal-) portion.Men måste väl finnas andra enkla maträtter än frystorkat för 100kr/portionen?