Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Fra julebord i Danmark 2017
danmark.jpg

Bikepacking
Julebord i Danmark 2015. Hirtshals til Slettestrand og tilbake. Opplevde orkan motvind og medvind. Stas
Interessant å sykle i letteste gir på flatmark for så å bli presset bakover av vinden (25-30 sekundmeter). Desto bedre på veg tilbake da vi blåste bortover stranden i 30kmt.

Løkken
dan3.jpg

Parkering utenfor Superbrugsen i Løkken
dan7.jpg

Yours truly. På en Surly ECR. Prima sykkel for långcykling.
ecr.jpg

Sør for Slettestrand fant vi en sirkusvogn som vi brukte til to dager. Ellers som vi i shelters. Det ble onpot wonder og så trivelig lag på kvelden. Vi hadde med skjorte/slips også.
dan14.jpg

dan13.jpg

Sverre sykler elegant på de gamle bunkerne:
dan12.jpg

På vei tilbake mot Hirthals etter en ekstra dag i et shelter fordi Color Line ikke gikk. (for mye vind).
dan5.jpg

Bikepacking
Kul med lite biketouring bilder nu, det behövs för att muntra upp nu ! Och väldigt stilig klädsel ! Men vad är den där bruna smeten, ser äckligt ut --- ?

Bikepacking
Dansk mat kan vara skoj. De har en maträtt som heter "förlorade sköldpaddor". Typ sådana här småsköldpaddor som blir nedspolade på toaletten när de slutar vara skoj att leka med.

Bikepacking
Var på en tre dagers solo i juni i fjor, från Øyerfjellet til Ringebufjellet. hovedsaklig på Rondanestien.
Sykkel er en Surly Krampus med Pike, 1x11, dropper.

På vei mot første overnatting

DSCF9247.JPG

Från teltet. Heldig med väderet.
DSCF9249.JPG

Fin stig til å begynne med
DSCF9250.JPG

Men det ble mye av dette:
DSCF9254.JPG
DSCF9267.JPG

Camp dag två. Kan ikke klage på utsikten. Dette er vatnet Svæltjønnet.
DSCF9291.JPG

Dag tre.
Ändlösa vidder. Majestätisk natur.
DSCF9299.JPG

DSCF9330.JPG

Skifer er vanskelig å sykle på. Kuttet nesten opp begge dekkene (Maxxis Rekon Exo +)

DSCF9332.JPG

På väg ned mot sivilisasjonen
DSCF9340.JPG

Senast ändrad:
Bikepacking
Avdelningen "Frågor man inte vågar ställa, egentligen", avdelning biketouring/bikepacking:
Hur gör ni med cykeln på nätterna? Låser, eller tält med stor absid och sover lätt med stora öron inkopplade?
Och packningen, samma sak, stuvar in i absiden? (Ja, det gör jag ju om jag fjällvandrar såklart, men det känns som jag alltid är längre från civilisationen då.)
All min oro går väl egentligen ut på: känner ni risk att bli bestulna på cykel och prylar under natten, eller hittar ni såpass trygga nattlägerplatser, lagom ensligt? Man får helt enkelt lita på folk? Känns det OK även på campingplatser?
/Kycklingen (ha tålamod med en fegis...)

Bikepacking
Den ligger ved siden av. Bruker to meter kjetting från Biltema

Denne veier nesten ingenting, og kan ikke klippes med multitool. Trenger en skikkelig tang. Og en liten Abus hengelås.
Fungerer bra og får plass inn hånden.

Eller jeg "låser" den med en stropp. Det er skikkelige folk som er i skogen og på fjellet.

Bikepacking
Jag har med mig ett enklare slanglås. Och sedan binder jag fast en av stormlinorna i cykeln och hoppas på att vakna om någon bär iväg på cykeln. Men jag sover som en stock så det är inte så troligt.

Bikepacking
Jag brukar peta in cykeln till hälften under tältduken i absiden, kanske en av tältlinorna igenom. Sen har jag en vajer genom hjulen från cykeln som går in i tältet och sitter fast någonstans. No chans att någon kan smita iväg med hojen utan att det märks.

Bikepacking
Jag tänker som alla andra. Har låst hjulet mot ramen, men är jag någonstans där det rör sig mycket folk skulle jag sätta upp ena tältpinnen genom bakhjulet. Man vaknar ganska snabbt av en kall, blöt tältduk i ansiktet om någon skulle börja bära iväg cykeln. :) Funderat på att byta U-låset till ett långt vikande lås, det skulle gå runt ett lagom stort träd nära tältet.

Bikepacking
Var på en tre dagers solo i juni i fjor, från Øyerfjellet til Ringebufjellet. hovedsaklig på Rondanestien.
Sykkel er en Surly Krampus med Pike, 1x11, dropper.

På vei mot første overnatting

Visa bilaga 459785

Från teltet. Heldig med väderet.
Visa bilaga 459786

Fin stig til å begynne med
Visa bilaga 459787

Men det ble mye av dette:Visa bilaga 459789Visa bilaga 459791

Camp dag två. Kan ikke klage på utsikten. Dette er vatnet Svæltjønnet.Visa bilaga 459792

Dag tre.
Ändlösa vidder. Majestätisk natur.Visa bilaga 459793
Visa bilaga 459794
Skifer er vanskelig å sykle på. Kuttet nesten opp begge dekkene (Maxxis Rekon Exo +)

Visa bilaga 459795

På väg ned mot sivilisasjonen
Visa bilaga 459796
Härliga bilder du har Chalshus! :love:

Bikepacking
Avdelningen "Frågor man inte vågar ställa, egentligen", avdelning biketouring/bikepacking:
Hur gör ni med cykeln på nätterna? Låser, eller tält med stor absid och sover lätt med stora öron inkopplade?
Och packningen, samma sak, stuvar in i absiden? (Ja, det gör jag ju om jag fjällvandrar såklart, men det känns som jag alltid är längre från civilisationen då.)
All min oro går väl egentligen ut på: känner ni risk att bli bestulna på cykel och prylar under natten, eller hittar ni såpass trygga nattlägerplatser, lagom ensligt? Man får helt enkelt lita på folk? Känns det OK även på campingplatser?
/Kycklingen (ha tålamod med en fegis...)
Jag älskar frågor som man inte våga fråga, härligt :)

Jag tältar mestadels mitt i skogen var det finns ingen led till tältet så ingen vet att det finns en cykel utan lås. Om det finns snö städer jag bort mina spår med en kvist ;)

Tycker inte om campings men om jag blir tvungen att tälta där och det känns inte okej för en snygg fatbike, då tar jag framhjulet bort, låser den på bakhjulet och binder fast tältet på cykeln. Det blir svårt att bära bort en tung fatbike med två tjocka fastbunda hjul plus ett fladdrande tält med en arg cyklist.

Fått en gång ett läder armband med små klockor som present när jag var på långtur, ljudet skulle skydda mig mot björn och vargar. Efter några minuter var jag dock helt galen av klingande så armbandet flyttade till ramväskan. Men efter några dagar, på en camping-som-kändes-inte-okej, kom jag på den lysande idén att använda armbandet som larm på fatbiken. En högklingande jinglebelllåt skulle höras om nån med bara ett finger skulle röra cykeln. Kände mig riktigt smart och nöjd. Men jag sov som en stock, hörde ingenting, tills någon utanför tältet ropade "Kan du för fan ta bort den jävla klingande, vi försöka sova här!" Det var vinden som hade ökat i styrka och som spelade glad med klockorna. Så det var inte så smart larm :)

Bikepacking
Jag älskar frågor som man inte våga fråga, härligt :)
Heh... skönt att vara lagom pinsam, tack alla som berättar om praktiska delar av er friluftsvardag!

Många bra knep att plocka isär och fästa ihop, och gärna involvera någon tältlina: klart smart!
Känns som iaf ett litet lås kan göra nytta att sätta ihop t ex fram- och bakhjul, typ såna saker som gör att det är lite krångligare att flytta cykeln stealth mode.

Jag har ofta jobbiga tankar bara vi har cyklarna på cykelställ på bilen, typ när man bilar söderöver och svänger av Autobahn till något enklare pensionat ute i spenaten. Men troligen är risken där mindre än på valfritt svenskt köpcentra-parkering, när man åker norröver... Förutom att cykelhållaren (Thule) är hjälpligt låsbar till dragkrok och i byglarna som fäster ramarna, brukar jag vid parkering av bilen under dag eller natt ha med vanliga bygellås, eller en låskätting, eller mitt larmade vajerlås som jag skaffade efter tips här på Happy för flera år sedan. Inget är ju helt 100 stöldsäkert, men att åtminstone försvåra "tillfället gör tjuven".

Och... Volie-straps, hur har jag kunnat missa dessa? Ser ju fantastiska ut!

Bikepacking
Jag tror aldrig jag har cykelsemestrat på en camping. Men om jag slår upp tältet på ett hyggligt obebott ställe som en badplats eller i skogen så brukar jag inte bry mig alls. Om vi bor på vandrarhem eller hotell så låser jag cykeln eller tar in den.

Bikepacking
Dom där campingplatserna är ju oftast jävligt otrevliga att övernatta på. Ser säkert små-idylliskt och mysigt ut från avstånd men om man är lättväckt så bör man aldrig checka in på såna ställen.

Bikepacking
Dom där campingplatserna är ju oftast jävligt otrevliga att övernatta på. Ser säkert små-idylliskt och mysigt ut från avstånd men om man är lättväckt så bör man aldrig checka in på såna ställen.

Alltså, nu är ju detta bikepacking/adventure-tråd. Men jag har sovit en hel del nätter på "riktiga" campingar. Framförallt när vi har varit ute hela familjen (2+2) så är det svårt att "stealth campa" och direkt olämpligt i länder där det inte är tillåtet att fricampa. Min kommentar är bara att det inte är så illa. Med barn så kan det vara skönt med en clown som uppträder, lite gungor och en dusch. Och de är inte så illa! Jag har inte känt mig otrygg på någon camping i Sverige eller Europa. I USA hade vi någon natt på stadsnära camping där klientelet bestod av hemlösa vilket kändes olustigt, men det gick bra.

Bikepacking
Jag vaknade en natt i San Francisco av att en snubbe klättrade in genom fönstret och kröp ned i en tom säng på det hostel jag bodde på och sedan vaknade jag igen när polisen kom. Hemlöshet är helt enkelt vanligare i USA verkar det som.

Jag har inte cyklat runt i hela Europa, men ofta tycker jag det går bra att fråga om lov att campa. Det känns lite avigt de första gångerna men man vänjer sig.

Bikepacking
Alltså, nu är ju detta bikepacking/adventure-tråd. Men jag har sovit en hel del nätter på "riktiga" campingar. Framförallt när vi har varit ute hela familjen (2+2) så är det svårt att "stealth campa" och direkt olämpligt i länder där det inte är tillåtet att fricampa. Min kommentar är bara att det inte är så illa. Med barn så kan det vara skönt med en clown som uppträder, lite gungor och en dusch. Och de är inte så illa! Jag har inte känt mig otrygg på någon camping i Sverige eller Europa. I USA hade vi någon natt på stadsnära camping där klientelet bestod av hemlösa vilket kändes olustigt, men det gick bra.

Ja, med barn så tvingas man till sömnlösa nätter eller den ofrivilliga konsten att kunna somna till konstant oljud.

Bikepacking
En fråga som kanske är off topic, men ändå on topic.
När vi är flera som är ute har jag ett bra Primus gaskök (Gravity II) och ganska stora kastruller. Men ska man ut solo och accepterar enklare mat så vore det skönt med ett litet "vattenkokarkök". Typ Jetboil och liknande.
Och i år blev ju stormköket årets julklapp. Jag tänker att det kan dyka upp något bra på mellandagsrean. Så om någon trillar över något så får ni gärna tipsa!

Som mottips kan jag tipsa om "Snackpot" som finns i butikerna. Koka ett par dl vatten och häll i koppen. Vänta fem minuter. Är man hungrig kan man dock behöva två. Kostar ca15kr istället för frystorkat. Nersidan är att de är utrymmeskrävande! Antar man skulle kunna öppna de i förväg hemma och hälla över i en påse och sedan svälla i kastrullen istället.

Bikepacking
Ska man vara ute själv och inte så länge så rekommenderar jag ett esbitkök som jag postade i visa ditt kök-tråden eller om man prompt måste ha gas ett litet 20g kök från biltema. Det funkar bra att både koka vatten och laga enklare mat på. (men de där snackpot verkar vara på 120kcal? Så man behöver fem till åtta ? :-)

Bikepacking
Väldigt nöjd med mitt msr windboiler (?) Tycker det känns betydligt robustare än dom jetboil jag provat.
Fyndade mitt för en tusenlapp i en realåda för en massa år sen

Bikepacking
Ska man vara ute själv och inte så länge så rekommenderar jag ett esbitkök som jag postade i visa ditt kök-tråden eller om man prompt måste ha gas ett litet 20g kök från biltema. Det funkar bra att både koka vatten och laga enklare mat på. (men de där snackpot verkar vara på 120kcal? Så man behöver fem till åtta ? :-)

Resten av energin kommer från ölkorven, chips och öl ;)
Nej, kanske inte så energität men praktisk! Men måste väl finnas andra enkla maträtter än frystorkat för 100kr/portionen?

@salle
Tack för tipsen på kök. Men är inte grytor/system med "värmeväxlare/fenor" effektivare? Likt @jolov tips. Tänker att det kan vara viktigt med små gasbehållare. Fast pris är såklart en faktor också!

Bikepacking
Resten av energin kommer från ölkorven, chips och öl ;)
Nej, kanske inte så energität men praktisk! Men måste väl finnas andra enkla maträtter än frystorkat för 100kr/portionen?

@salle
Tack för tipsen på kök. Men är inte grytor/system med "värmeväxlare/fenor" effektivare? Likt @jolov tips. Tänker att det kan vara viktigt med små gasbehållare. Fast pris är såklart en faktor också!
Jo, säkert effektivare men dyrare och lite otympligare imho. Jetboilsystemen och liknande är ju uppskattade och det finns säkert en bra anledning till det. Men om jag är ute själv så är ju behovet inte så stort och då tycker jag en pyttebrännare funkar fint.

Bikepacking
Men måste väl finnas andra enkla maträtter än frystorkat för 100kr/portionen?
Om man cyklar på väg så tycker jag att man kan äta nästan vad som helst. Det är väl ett tiotal kilometer, högst, i omväg till något bebott där man man kan köpa folköl och och grillchips! Men om man är i mer obeodda trakter och inte är borta så länge (utan har all packning med sig från start) så tycker jag att det inte är så jobbigt att torka maten själv. Man behöver inget tjusigt utan det räcker med att ta det man lagat till middag och låta det torka i ugen på typ 70 grader över natten. Väg innan och efter så får man en fingervisning om hur mycket vatten som behövs för att hydrera och ta med lite mer olja för att öka energivärdet. Beroende på vad man lagar så kostar det 10-30 kr per (600kcal-) portion.

Bikepacking
Ja alltså, vill man bara vara platseffektiv och ha små grejer är väl typ en pocket rocket och en halvstor metallkopp ett bra alternativ. Jag köpte msr för att jag är en hel del i fjällen också, det är skönt att bara kunna dra igång det och inte behöva tänka på så mycket vindskydd osv som dom "öppna" är betydligt känsligare för :)

Bikepacking
Kul med köksprylar. Det finns ju en massa olika varianter, så då kan man shoppa och prova lite. Är det tillräckligt varmt gillar jag gas. Är det ganska skyddat i skogen är vindskydd inte så viktigt. Är man på kalfjället i blåst & regn & kyla är trangia bäst, osv ---- Har använt pocketrocket med gas en hel del, men det är ganska vingligt och vindkänsligt. Nu har jag mest Primus express spider med ett egentillverkat vindskydd. Tänkte satsa mer på att göra smarrig färsk mat i stekpanna, så då passar det perfekt. Biff Rydberg el Thai green curry kanske ??

Senast ändrad:
Bikepacking
Jag kör på Trangia-kök med gasbrännare när jag är ute med tjejen, eller BRS-brännare och 750 ml titan-kopp när jag är själv. Gasbehållare, spork och brännare får precis plats i koppen. Angående billiga mattips så gillar jag torkad tortellini, ett paket är runt 900 kcal. Nackdelen är att man behöver en lite större kastrull och att man slösar extra gas eftersom det måste koka i ca 10 minuter.

Bikepacking
Håller med om egentorkad mat för lite längre turer utan re-supply. Har testat en hel del och det funkar kanon. Jag har testat köttfärs, kycklingfärs, olika typer av grönsaker och lök & svamp, kikärtor och blandade bönor, fetaost och oliver. Lätt att torka i ugnen, det håller sen mer än ett år i en tät burk i kylen. En portion är ca 100g torrt, Mer kryddor och kanske couscous till, det går snabbt att laga till. Rekommenderas !!

Bikepacking
Riktigt kul att torka själv, fördelen är ju att man har koll på vad som finns i maten och att man lagar till allt själv. Och att det blir billigt. En del saker funkar inte och blir hårt och segt efteråt, så det bästa är att prova allt själv först. Det jag skrev om ovan blir bra om man återvattnar i 20-30 min, och sen steker upp lite snabbt -- ! Man kan addera lite kryddor & olja & tomatsås & osv oxå. :cool:

Tillbaka
Topp