Verkar som man pumpar upp det likadant som deras Synmat. Dvs, en ventil för luft in, en ventil för luft ut. Du får välja om du vill blåsa själv eller ha en pump av nåt slag.
Det finns olika varianter av pump:
- Blåsa själv som sagt, men det är lite tråkigt i längden, dessutom blir det ju fuktig och otrevlig luft i liggunderlaget vet jag vissa brukar ha synpunkter på.
- En "säck" som man samlar luft i och blåser in, fungerar bra om man får in snitsen. Själv tyckte jag det var lite bökigt, så jag skaffade:
- En kudde som extraknäcker som pump! Det är som en slang ut som man fäster på in-ventilen, kudden är självuppblåsbar så den packar man upp nån minut innan så funkar den som en finfin pump sedan. Sedan när man ska sova fyller man kudden med önskad luftmängd så blir det en härlig kudde. Fast många vägrar ju kudde utan använder nån påse med kläder istället.
- Till just Airmat verkar det finnas en minipump också, som är typ samma sak som kudden fast bara en pump, och mindre då.
- Sedan finns det även, kanske inte på airmat-serien, en inbyggd pump om man väljer den varianten av liggunderlag. Då får man i princip samma funktion som med kudden (kanske också minipumpen?) att man har ett fjädrande område på underlaget där man pumpar, man får hålla för en ventil för att få in luft varje pumptag. Smidigt enligt en kollega som har ett sådant.
Se även video: