Bästa wetlube för höstväder?

• Trådstartare Trådstartare BJS
  • Start datum Start datum

BJS

Aktiv medlem
Jag har bra kedjesmörja till sommaren - underbart lättskött drylube vilket dock inte tål regn alls.

Jag har väl fungerande weblube till deprimerande slask/salt fester. Sitter kvar utmärkt, men ett helvete att hålla fräsht.

Önskas/saknas: en kedjesmörja som klarar iaf 10 mil i regn på skärmförsedd cykel och som ändå inte blir till fogmassa på kedjan.

Förr i tiden löse jag fall3 med vanlig mineralkedjeolja och det var rätt bra bortsätt ifrån att den stänker och grisar ner cykeln.

Förslag?

Senast ändrad:
Jag kör dry lube året runt för att slippa kladdet. Men det blir ju ett j*vla smörjande typ varje runda så jag söker oxå en optimal wet lube.

Många kör ju wax, men jag är inte helt övrtygad om att det är bättre.

WD-40?

Bilagor

• wetchain_large.png
    wetchain_large.png
    12.6 KB · Besök: 169
Jag tycker squirt funkar bra vid pendling i Stockholmsvintern. Jag kan inte svära på 10 mil, jag fyller på när det gnisslar...

Mycketvillhamer sa:
Tycker finish line grön är OK, lite kladdande. Vad du gör, håll dig borta från muc off. Blir hårda, tjocka kakor av det.

Och jag tycker att Finish line grön är åt helvete för kletig. Shimanos är betydligt mer lättflytande. Håller inte lika länge men grisar inte ner drivlinan i närheten av lika mycket. Finns dessutom i lokala cykelbutiker.

Jo mucoff wetlube är grisigt. Fungerar bra på vintern tycker jag, men blir så kärvt att jockyhjulen tar slut på några månader. Kanske testa shimano då? Prognosen säger regn och jag säger cykla så något måste jag ju hitta på.....

Bengt-re sa:
Jo mucoff wetlube är grisigt. Fungerar bra på vintern tycker jag, men blir så kärvt att jockyhjulen tar slut på några månader. Kanske testa shimano då? Prognosen säger regn och jag säger cykla så något måste jag ju hitta på.....

Precis, jag har innan aldrig varit med om att jockey-trissorna har kärvat ihop, men när jag testade muc off så blev det så på båda cyklarna jag hade det på. Gick knappt att snurra den övre trissan.

Mycketvillhamer sa:
Bengt-re sa:

Precis, jag har innan aldrig varit med om att jockey-trissorna har kärvat ihop, men när jag testade muc off så blev det så på båda cyklarna jag hade det på. Gick knappt att snurra den övre trissan.

Vilken mucoff? Lila? Blå?

marr sa:
Mycketvillhamer sa:
Bengt-re sa:

Lila har jag för mig. C3 ceramic wet lube tror jag att den heter. Knepig smörja.

Bengt-re sa:
marr sa:
Mycketvillhamer sa:
Bengt-re sa:

Lila har jag för mig. C3 ceramic wet lube tror jag att den heter. Knepig smörja.

Min används till häcksaxen och motorsågen.

Jag har kört en del med den lilla i kletväder. Har dock nästan alltid tvättat direkt efter då. Så inte märkt av det så direkt.

marr sa:
Mycketvillhamer sa:
Bengt-re sa:

Blå i mitt fall.

Kör det som lbs har på hyllan.
Är säkert skillnad, men jag har aldrig stört mej på olika egenskaper för sorter jag har provat (15-20 olika sorter genom åren är en vild gissning).

Kleta in och cykla istället för att planera/fundera ihjäl tiden! ;)

fhloston sa:
NickPick sa:
fhloston sa:
Jag tycker squirt funkar bra vid pendling i Stockholmsvintern. Jag kan inte svära på 10 mil, jag fyller på när det gnisslar...

Å herregud. Har du hörseln i behåll? ;)

VA?

Tänkte om du har åldern inne för nedsatt hörsel. Squirt lube gnisslar efter 8-10 mil för mig, när det är torrt.
Inte mycket men lite... Enda nackdelen utom att den är gjord för torrt väglag enligt mig,

JPL sa:
Kör det som lbs har på hyllan.
Är säkert skillnad, men jag har aldrig stört mej på olika egenskaper för sorter jag har provat (15-20 olika sorter genom åren är en vild gissning).

Kleta in och cykla istället för att planera/fundera ihjäl tiden! ;)

Visst. Smorde upp båda krullstyrecyklarna med drylube igen, men trots att det är väldigt trevlig att jobba med är kass att det bara behövs en störtskur innan cykeln gnisslar...

Chansar på något nytt. Muc off wetlube är för jobbigt att hålla på med.

TF2 All-weather kanske? Föga förvånande håller den längre än Dry när det skvätter lite och är lättare att få bort än Wet. Drar också åt sig mer skit än Dry och sköljs bort snabbare än Wet... bästa/sämsta av alla världar!

Jag har plöjt igenom dom flesta sorterna genom åren. I bottenligan tycker jag att muc-off både dry och wet hör hemma. Tycker att motorex wet är ok liksom finishline när det är blött. Nu kör jag med cyklon både dry och wet. Wet känns riktigt lovande dom få gångerna jag har varit utsatt för regn dom sista månaderna.

Bengt-re sa:
Smorde upp båda krullstyrecyklarna med drylube igen, men trots att det är väldigt trevlig att jobba med...

Jag har bara provat Finish line torrsmörja (röd?) och jag tycker den är helt eländig att jobba med. Så flyktig att det är omöjligt att dosera. Antingen kommer det inget, eller så sprutar man ner hela cykeln med vätska:-)) Av lukten att döma är det bensin eller liknande som lösningsmedel vilket ju är sjukt lågvisköst. Inte så bra om det hamnar på lack och annat heller.

NickPick sa:
fhloston sa:
NickPick sa:
fhloston sa:

VA?

Tänkte om du har åldern inne för nedsatt hörsel. Squirt lube gnisslar efter 8-10 mil för mig, när det är torrt.
Inte mycket men lite... Enda nackdelen utom att den är gjord för torrt väglag enligt mig,

Hehe, jo jag börjar komma upp i den åldern där hörseln kan börja svika :-)

Jag har märkt i andra trådar att det finns väldigt olika erfarenheter av squirt. det skulle vara intressant att förstå mer. Kanske ett artikel-uppslag för redaktionen. Undersök olika smörjmedel, i olika miljöer (inklusive hur tex squirt funkar efter en total rengöring jämfört om man haft på det med "lite" olja kvar på kedjan)

fhloston sa:
NickPick sa:
fhloston sa:
NickPick sa:
fhloston sa:

VA?

Jag har märkt i andra trådar att det finns väldigt olika erfarenheter av squirt. det skulle vara intressant att förstå mer. Kanske ett artikel-uppslag för redaktionen. Undersök olika smörjmedel, i olika miljöer (inklusive hur tex squirt funkar efter en total rengöring jämfört om man haft på det med "lite" olja kvar på kedjan)
Jag lägger det på nya kedjor utan att tvätta alls först. Är väldigt generös första gångerna. Därefter kanske inte direkt snål men dränker inte kedjan. Det brukar vara så tyst det nu någonsin blir om en halvskev mtb-drivlina i allt utom det mest miserabla vädret. Då kommer finish line grön fram.

Klavikel sa:
Det är denna du ska ha.
Tänk aldrig, alltså ALDRIG tanken att köpa nåt annat... Bästa smörja som finns!
När det faktiskt behövs wet lube. Ja. I torrare väder är det skönt att slippa kladdet. Men på pendlaren som oljas fyra gånger om året eller så är det klockrent :-)

Rattnalle sa:
fhloston sa:
NickPick sa:
fhloston sa:
NickPick sa:
fhloston sa:

VA?

Jag lägger det på nya kedjor utan att tvätta alls först. Är väldigt generös första gångerna. Därefter kanske inte direkt snål men dränker inte kedjan. Det brukar vara så tyst det nu någonsin blir om en halvskev mtb-drivlina i allt utom det mest miserabla vädret. Då kommer finish line grön fram.

Jag gör som du, fast jag kör med nya kedjan ett tag med originalfettet tills den blir torr och behöver smörjas. Då torkar jag av den med trasa och smörjer på rätt bra och låter torka över natten. Efter det brukar det nog bli smörj varannan vecka (25 mil) med tork över natten.

Klavikel sa:
Det är denna du ska ha.
Tänk aldrig, alltså ALDRIG tanken att köpa nåt annat... Bästa smörja som finns!
Jag har köpt en på din inrådan, ej använt än. Blev orolig att du inte skrev om den i denna tråd. Nu kan jag somna med ett leende. Skönt. ?

Mycketvillhamer sa:
Rattnalle sa:
fhloston sa:
NickPick sa:
fhloston sa:
NickPick sa:
fhloston sa:

VA?

Jag gör som du, fast jag kör med nya kedjan ett tag med originalfettet tills den blir torr och behöver smörjas. Då torkar jag av den med trasa och smörjer på rätt bra och låter torka över natten. Efter det brukar det nog bli smörj varannan vecka (25 mil) med tork över natten.
Att faktiskt låta den torka över natten upplever jag som ganska kritiskt för att det ska fungera bra.

Mekonomen 15w 40 mineralolja. 200:- för 4 liter. Funkar den i hundkojan så funkar den på cykelkedjan. Kan även användas för smalbensservice av gamla Rockshoxgafflar :)

Körde Prolink Xtreme förra vintern i snön. Rätt så tunn så den gick bra att applicera även när det var kallt. Inga problem ner till minus 20. Den är lösningsmedelsbaserad så smuts och sånt rinner av rätt så bra när man lägger på nytt. Rutinen med kedjan var att jag blåste rent den med tryckluft innan jag tog in hojen inomhus efter varje runda, och så drog jag på nytt smörj ungefär en gång i veckan. Kan inte minnas att jag skulle ha haft några problem alls. Lär köra samma nu i vinter igen.

edit: Det stora problemet jag haft med andra smörjisar är att vissa flyter sämre ut mellan kedjedelarna när det är kallt. Prolink Xtreme höll vattnig konsistens långt ner under nollan.

Senast ändrad:
Ursäkta för att skakat liv i gammal tråd men jag tittade inte riktigt på flaskan jag fick över disken idag och det var Finish Dry Line. Jag tror jag nämnde att jag ville ha "wet" (visade en t.o.m en tom Shimano Wet) men killen bakom disken tolkade mig antagligen som en noll-koll kille och gav mig något main-stream val trots regnväder och januari.

Jag vill alltså ha en kedjeolja för den late, som smörjer ordentligt för en daily-cykel singel-speed, stadscykel som står ute 100%, ständigt har lagom skitig kedja, och håller borta rost(färg) så gott det går. Inget finlir alltså.

UPDATE:
Jag lyckades hitta och beställa (Sveriges sista?) Shimano Wet (upphört?) som jag varit väldigt nöjd med.
Jag tänker att jag kan testa den där Finish Line Dry på sommaren.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp