Båstad

Båstad
Hela vägen från Våxtorp och tillbaka mot Båstad, längs åsen. Finns guidade turer som utgår från värdshuset vid Vallåsen typ. Sen är det mycket strandskog mellan Båstad och Östra Karup om man gillar platt, väldigt lätt sommarrull på barriga stigar. Finns en annan tråd om grannorten Mellystrand där det finns bra tips och en LBS med någon härlig snubbe som gärna hjälper till med turtips.

Båstad
Strandskogen finns mellan Båstad och Mellbystrand (inte ÖstraKarup) och är fin att cykla i men som sagt, platt.
Bukten MTB har uppmärkt MTB bana på dryga milen i norra Mellbystand (Hökafältet)
Från Vallåsens Värlsdshus utgår XC-slingor både mot Vallåsen och det går att cykla västerut mot Båstad.
Variant är att följa Skåneleden runt Bjärehalvön. Lite svårcyklat korta sträckor på vissa ställen (tex Hovs Hallar) med det går att ta sig fram med cykel ändå. I övrigt trevlig cykling.
Hoppas du kan njuta av en fin vecka på/invid Åsen

Båstad
Är också i Båstad. Har under flera år letat efter stigar. Kolat Strava, tralforks och naturkartor från turistbyrån. Inte hittat så mycket ”stigcykling” förutom Vallåsen (såklart) och skåneleden som är rolig att cykla från Båstad till Torekov. De leder som pratas om ovan, har ni någon översiktsbild på hur de slingrar sig alt. Tipps på bra skogar?

Kan också rekommendera mölle som har mycket bra teknisk Stig ?

Båstad
Ska själv till Båstad imorgon och har varit osäker på om jag ska ta med racern eller MTBn, det visade sig nämligen att jag numera bara har en cykelhållare... När jag läser det här så lutar det åt racern. Ni får gärna övertyga mig om annat :)

/A

Båstad
Grymt fina vägar runt Båstad och trevliga backar. Bra asfalt på många ställen så man kan släppa på lite utför. Vill man testa hur fort man vågar köra är backen ner mot Östra Karup rak och fin.

Båstad
Kattviksbacken är ännu snabbare. Gäller bara att bromsa i tid eftersom den avslutas med 90-graders kurva. Bromsa så sent som möjligt för maximal topphastighet.

Båstad
Man bör väl nämna Italienska vägen också? Kämpa dig upp, sväng höger ner mot havet efter Hasses lada och rulla tillbaka in mot Båstads hamn.

Be nån köra dig till Halmstad och cykla sen ner till Båstad. Fin sommarrunda.

Båstad
Vill man turista lite är även Kattegattleden ner till Helsingborg fin. Sen kan man ta en kortare väg eller Öresundståget tillbaka (glöm inte att köpa till en cykelbiljett).

Båstad
filipl sa:
Kommer också spendera en del tid runt Båstad i sommar. Någon som har tips på enduro-liknande cykling i området förutom vallåsen?

Precis, det finns ju fallhöjd så det räcker. Men av vad jag har sett är terrängen överraskande slät. Men det borde finnas tycker man..

Båstad
5CD69FB7-B111-4DE9-B069-D826D635FA42.png
För riktigt roliga Enduro spår så börja här och jobba er uppåt norrut så hittar ni många härliga nedförsbackar

Båstad
Leftys tips längre upp i tråden rekomenderas. Nötte Backar e inget vidare att cykla varken uppför eller nerför, för mycket snabb trafik. Finns massor med fina småvägar för lvg på hela Bjäre och Hallandsåsen. Osbecks bokskogar har cykelförbud, mycket vandrare så här års. Det jobbas på att få till fler märkta leder för mtb i Båstads kommun men det går lite trögt(många markägare). Det finns lite vandringsleder vid Hålehallstugan ovanför Förslöv som funkar att cykla på(släpp fram vandrare/löpare).

Tillbaka
Topp