BB PF92mm, vad för vevparti? (Gravel/LVG hoj)

Sudden19

Aktiv medlem
Hej...

Köpte en SUP X-Road Team Issue Gravel ram från 2017 som jag fixat upp, nu sitter ett Sram GXP 92mm PF BB där, dock passar inte Sram Rival vevpartiet jag har, antar att Sram Rival vevpartiet är till för 86,5mm axel? (Drar jag åt för hårt börjar de gå tungt..)

Nu tänkte jag byta till shimano HT II och köpa ett GRX vevparti som jag har på min egen gravel...... Men nu har jag läst och förstått att dem vevpartierna inte funkar för PF92 mm?!
Blir galen på dessa olika standarder :D

Borde jag köra ett MTB-vevparti med stort framdrev?

Länk till cykeln med spec:

Tacksam för svar!

Hej...

Köpte en SUP X-Road Team Issue Gravel ram från 2017 som jag fixat upp, nu sitter ett Sram GXP 92mm PF BB där, dock passar inte Sram Rival vevpartiet jag har, antar att Sram Rival vevpartiet är till för 86,5mm axel? (Drar jag åt för hårt börjar de gå tungt..)

Nu tänkte jag byta till shimano HT II och köpa ett GRX vevparti som jag har på min egen gravel...... Men nu har jag läst och förstått att dem vevpartierna inte funkar för PF92 mm?!
Blir galen på dessa olika standarder :D

Borde jag köra ett MTB-vevparti med stort framdrev?

Länk till cykeln med spec:

Tacksam för svar!
Du har först en standard för vevlagret mot ramen och sedan en standard mellan vevlagret och vevpartiet.
Det låter (som du spekulerar i) att ramen har MTB-standard på vevlagerbredden och behöver då ett MTB-vevparti.
Finns en del begagnade XX1-vevpartier med GXP-standard att köpa och montera dit ett drev anpassat för din utväxling.

Hmm ja de stämmer nog, jag har ett pressfitvevlager där det står MTB på? Kan de va problemet då kanske?! ?
Det är mycket troligt. PF92 är bredare än PF86 främst pga ramens vevlagerhylsa är bredare. Du kanske ser distanser mellan lagerkopp och ram? Vevlager är billiga jämfört med det mesta på en cykel.

Senast ändrad:
Nja, alltså vevlagret (Sram GXP PF92, MTB står det på de) passar väldigt bra..? Plasthylsorna går ändra mot ramen på båda sidor och är inget konstigt där.. skiljer det mer än bredden på Sram GXP MTB och Sram GXP Road?

Men när jag sedan sätter in vevpartiet, sram rival för GXP så är det som att axeln är lite för kort. Jag kan ej dra dra åt för då börjar vevpartiet gå tungt, det blir väl press från sidorna på vevlagret.

Har du koll på om vevpartiet skulle klara kedjestaget när vevlagret/axeln är 2,5 mm kortare på både sidorna eller att det kommer att tar i?

Det verkar ju ha varit ett SHIMANO ULTEGRA FC-6800 50/34T, antar att FC menar att det är samma som FC-GRX610 typ?

Måste ta isär veclagret igen och mäta mått, men MTB lagret passar ju bra… ?‍♂️

Det verkar ju ha varit ett SHIMANO ULTEGRA FC-6800 50/34T, antar att FC menar att det är samma som FC-GRX610 typ?
Alla shimanos vevpartier har produktbeteckningen ”FC-”. Oklart för mig vad F står för, men C stor givetvis för Crank. Bakväxel RD-, framväxel FD-, kedja CN- osv. Även deras vevpartier för fyrkantslager har produktbeteckningen FC-.

Om du vill använda ditt Sram gxp vevparti skaffar du ett Pf86 gxp vevlager.
Pf86 ht2 för Shimano.

Tillbaka
Topp