BB30 Shims

BB30 Shims
Vad vinner man på det ? Principen för BB30 är väl en större dimension på vevaxel för ökad vridstyvhet i vevpartiet... Sätter man då i shims och ett vanligt vevparti borde det väl snarare bli än mer flexigt ?? :-/ T

BB30 Shims
Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad vinner man på det ? Principen för BB30 är
> väl en större dimension på vevaxel för ökad
> vridstyvhet i vevpartiet... Sätter man då i
> shims och ett vanligt vevparti borde det väl
> snarare bli än mer flexigt ?? :-/ T

+1

man förlorar ju oxå en del av viktfördelen. visserligen bättre än att ta ur lagerna o pressa i vanligt lager. men finns ju bb30 vevpartier där ute, varför inte köra med dem :D

Senast redigerad av en moderator:
BB30 Shims
Nja. Stora vinsten med BB30 som jag förstått det är väl att du kan dimensionera vevhuset bättre för ökad vridstyvhet. Ffa för kolplastramar. Men det ligger säkert nåt i det du säger med.
Stora vinsten är väl att du ökar antalet tillgängliga vevpartier du kan använda.

Har inte testat dem själv då jag inte har någon BB30-ram än (men på väg). Jag funderar lite på att beställa ett par då jag har ett vevparti liggande och slipper köpa ett nytt vevparti med en gång.

BB30 Shims
visst ökar antalet vevpartier, men det har du kunnat köra med förut med. bara att du behövt annat lager eller adapter.

den stora vinsten är att man har större axel som därmed kan göras lättare + att lagrena är större och hållbarare.

men visst, kan vara nå o köra med tills man fått tag i ett riktigt bb30 vevparti. men det är inte så svårt att finan bb30 vevpartier för okay priser.

äre mtb eller racer du ska ha till?

BB30 Shims
Cross. Har ett kompaktparti liggande redan. Hade tänkt bygga upp den med komponenter som har blivit liggande när uppgraderat racern för att sen byta ut saker på crossen efterhand. Innan jag hittade shimsen så lutade det åt SRAM Force för £200 ink. vevlager. Har du andra tips i den prisklassen är jag intresserad!

BB30 Shims
Det där var väl en riktigt smart grej? Har man ett DuraAce/Ultegra-vevparti eller motsvarande som ´ligger å skräpar´ så är det väl bättre att köpa dessa koppar och bränna av dom 2.000 ´överblivna´ kronorna på något annat ställe typ sadelstolpe, styre, gaffel, bromsar osv? Betydligt mer nytta i det än vinsten av att köra en renodlad BB30-setup jämfört med adapters och befintligt fin-vevparti, om sånt nu ändå finnes?

Vore ju märkligt om flex/prestanda påverkades märkbart med, jag har då inte märkt något flex i mitt Hope-framnav som bygger på exakt samma princip med lösa koppar men tight passform i ändarna :) Skulle väl vara om man heter Lasse Armstark då och tycker att 24mm vevaxel är lite väl vattnig nudelsoppa, speciellt på en cross på löst underlag :)

Senast redigerad av en moderator:
BB30 Shims
varför lägga de pengarna på styre o stolpe osv.

beror ju i o för sig på vad för styre o stolpe man redan har.

men ta force vevpartiet, som isig är väldigt prisvärt i bb30 versionen. så väger bb30 versionen typ 140 gram mindre än versionen för vanligt vevlager, som isig ligger rätt likvärdigt med dura-ace i vikt. visst är vikt inte allt, men ingen av vevpartien är dåliga.

fick själv rätt nyligen hem ett specialized s-works vevparti för 2300 kr inkl. lager o allt och helt nytt. 635 gram inkl. lager. rätt prisvärt det med.

visst är adaprarna bra, speciellt att ha i en övergång till bb30. o klart bättre än att slå in nå adapter i ramen som man sen får knacka ut. så man slipper alla utgifter direkt. men målet måste ju ändå att ha bb30 vevparti, det är ju halva poängen me att skaffa en ram med bb30.

BB30 Shims
Jag menade bara att i ren valuta-för-pengarna om man redan har ett shysst vevparti som funkar tillsammans med kopparna så kommer ju köp av bb30 vevar förmodligen rätt långt ned på listan över uppgraderingar. Att kapa vikt för drygt 14 kr per sparat gram och göra en uppgradering som man i verkligheten rent prestandamässigt aldrig kommer att känna av, det luktar ju inte som en speciellt akut uppgradering i mina öron :) ...då ger nog en riktigt fin sadelstolpe, finstyre eller bra bromsar mer upplevelse per satsad krona :-) ...om vi nu utgår ifrån att det inte sitter en 2.000 kr sadelstolpe, 2.000 kr styre eller 2.000 kr bromsar på hojen :-)

BB30 Shims
Äh, bara egot som styr när man vill ha saker "bara för att" när det egentligen inte är någon praktisk skillnad - fast den mentaliteten vittnar förstås alla mina cykeldelsbeställningar om så "gör som jag säger, inte som jag gör", haha... ;-)

Tillbaka
Topp