Befintlig gravel vs ny landsvägscykel för Vättern?
Jag tar GCN med så mycket salt att jag tittar på några få av deras filmer per år, bokstavligt.Du ska alltid ta deras tester med 13 kg salt
Stora kassetter är poppis så GCN gör test som ”visar” det
Aerocyklar måste säljas så GCn gör test som ”visar” att dom är bättre än allt annat
Etc etc
I detta fall gjordes tester hos Ceramicspeed vilka jag inte heller litar supermycket på. Dock tvivlar jag på att Ceramicspeed har något att vinna på i ett test av skitiga kedjor vs rena kedjor och resultaten var relativt andra mätningar. OM Ceramicspeed hade något att vinna på testet så är resultatet ett bakslag för dem då skitiga kedjor bara gav några få watt i förlust. Så länge som testutrustningen har skaplig repeterbarhet ska slutsatserna vara korrekta.
En annan sak som gör att jag inte helt tvivlar på resultatet är att många tempocyklister kör med "onödigt" stora klingor fram just för att kunna ligga i mitten på kassetten.
En tredje sak är min erfarenhet med fixie. Så länge som utväxlingen var något så när rätt var fixien "lätt-trampad". Det är ganska stora friktionsförluster genom bakväxeln.