Beg. Scott Aspect - uppfräschning

• Trådstartare Trådstartare nHz
  • Start datum Start datum
Något skitig - Före.
skitigkassett.jpg

Efter avfettningen i bunke med diskborste och sedan breakclean. 200g lättare.
renkassett.jpg

Senast ändrad:
...det var bland det skitigaste jag tagit i på en cykel. I helgen har jag nog lättat hojen 500g. Jag tror den tidigare ägaren sprayade på en kletig kedjespray men inte torkade av resterna. Han sprayade dessutom allt annat också. Jag tog WD40 på skiten och det släppte ganska lätt när jag gick på med trasa. Fick dock plocka bort typ allt och ta isär allt (växlar). Många nya verktyg är inköpta och nu vet jag mycket mer hur dagens cyklar är konstruerade. En väldigt skitig men lärorik helg (ja, det var värt det).

Jag har ännu inte hunnit testa bakhjulet för punkan men det kommer när kanske senare.

Idag ska jag beställa nytt drev, kedja och pedaler. För även om jag justerade in allt så bra jag kunde så växlar den inte helt perfekt. Kanske svårt att lyckas med Acera (230:-)?

Sedan behöver gaffeln kollas...

...fortsättning följer.

Edit: stavfel

Senast ändrad:
Nu ligger första beställningen på Wiggle. Passade även på att beställa ett par skyddsglasögon mot myggen (börjar bli snabb nu) och en kassett till den andra hojen.

Bilagor

• wiggle.png
    wiggle.png
    19.2 KB · Besök: 71
Sedan var det dag att justera bromsarna. Bak gick det lite trögt och jag gissade på norskt chrome - jag hade rätt.
(ursäkta skärpan)

Bilagor

• rostigvajer.jpg
    rostigvajer.jpg
    12.5 KB · Besök: 69
Cykelbyte... från 90-talet - -> 2014.

Eftersom jag fortfarande inte är helt klar med Scotten så cyklade jag med min gamla cykel till körskolan igår. Jag har sedan kedjebytet haft problem med att kedjan som hoppar över kuggen på den gamla kassetten och jag var orolig att jag inte skulle komma fram.

Nåväl, jag och en kompis kom till en brant backe och jag drog i båda spakarna för att komma in på en lättare växel (alltid tävling).
BRAAAK, sa det. Kedjan gick av och förmodligen hade jag slarvat när jag satte dit den (rookie misstake). När jag tittade på kedjan så såg jag att två länk-"pinnar" hade gått av. Suck, jag/vi fick gå uppför backen MINST 1 km och sedan rulla ner på baksidan. Vi blev 5 min sen till lektionen.

Efter passet blev jag hämtat med bil och vi tog vägen förbi affären där jag köpte en ny kedja. När jag kom hem så bestämde jag mig istället för att göra ett försök med Scotten (inväntar den nybeställda kassetten till den gamla cykeln innan jag sätter dit en ny kedja igen).

Scotten, jo eftersom jag har labbat med däck och felsökt punka så blev jag tvungen att byta om lite, både fram och bak. Under tiden jag testat så har jag gjort det med ett slitet gammalt bakdäck (många långa sträck i asfalten). Det bakdäcket fick byta plats och sitta fram istället. Sedan tog jag framdäcket från min gamla cykel (som fortfarande har lite mönster kvar) och satte dit det bak på Scotten. Jag justerade in bromsarna och monterade stänkarna. Jag satte även på nya handtag och justerade in växlarna. 23.30 blev jag klar – efter provrundan. Puh.

I morse hoppade jag på Scotten och cyklade iväg till jobbet.
Lätt som en plätt och jag hade laddat på med ny fin kvälls-luft i slangarna. Jag vet inte om det blev pers. men cykeln rullade mycket lättare än den gamla (CyclePro – Colorado från 90-talet). Hahahaa.. Kändes också skönt att släppa det gamla och gå vidare in i närtid, hålla i ett något bredare styre, mycket stabilare och känslan blev en helt annan.
Hoppas nu att luften finns kvar även på hemvägen.

Däcken är gamla och väldigt slitna men det var de snabbaste jag hade i hemma i garaget. Ska se över vad Wiggle har för slicks... Nästa steg är att plocka isär gaffeln och göra rent.

Det var någon som efterfrågade en bild på cykeln. I nuläget (i morse) såg den ut så här med ny luft i slangarna. Inga problem med punka på vägen till jobbet. Hoppas jag kommer hem också.

Scotte.jpg

Edit: fler bokstäver

Senast ändrad:
När jag skruvade dit framstänkarn så lossnade lite av färgen på gaffeln och jag funderar på att lacka om den. Finns det något bra färgborttagningsmedel (som inte är giftigt) som gör jobbet lite lättare/enklare?

Fråga: Jag har inte en sån där tuff gaffel med luft i men tänkte iaf plocka isär den för rengöring. Är det någon speciell olja som jag behöver tills när jag ska montera ihop den igen?

Kul! Att grovstäda en cykel är en mycket trevlig sysselsättning. Och ett bra sätt att lära sig. Kör hårt!

(Kan tyvärr inget om färgborttagning eller din gaffel).

...har kollat lite på tuben och det verkar inte vara som på mc.

Bara att plocka isär, WD40 och torka rent. Sedan lite fett som skyddar mot röst och smörjer... typ?

Job done. Rent och snyggt i gaffeln. Hahaha...

Kan inte säga att jag blev överraskad när jag hade plockat isär den här "billiga" gaffeln. Den var inte så värst skitig men det lilla ”gula pulvret” som fanns tog jag bort. Sedan hällde jag i lite olja som jag snurrade runt och torkade bort. Eller iaf så det inte ligger massor med olja i gaffeln utan kvar blev det som lite en oljefilm som förhoppningsvis gör så att det inte börjar rosta nu när jag cyklar oavsett väder. Får väl öppna skruvarna i botten igen senare och tömma ur resterna.

Jag fick iaf en bra uppfattning om hur gaffeln funderar.
Den verkar vara väldigt enkelt konstruerad till skillnad mot MC:n men det är en sak jag inte förstod. Ena ”rodden” är till för att dämpa ihop-tryckningen (kompression) om man säger. Den går att ställa i ett ”fast” läge mha ett vred eller ha den lös för en mjuk gaffel. MEN på den andra sidan finns det en ”retur” som jag inte blev klok på. Oavsett hur mycket jag vred på den så kände jag ingen skillnad. Är tanken att man ska kunna ställa in hur snabbt man vill att fjädern ska skjuta tillbaka gaffeln?
I mitt fall så kunde man skruva flera varv på det där ”retur”-vredet och jag misstänker att det är så enkelt som att jag skruvar i eller ur en skruv som är sammankopplad på själva fjädern. Ni får gärna förtydliga här.

Som ni kanske märker så tog jag inte isär gaffeln helt i delar utan separerade endast ”roddarna” från ”skyddet” (mer kändes inte värt besväret). Det som finns i själva ”roddarna” (jag vill nog hellre skriva kolvar) vet jag inget om. Det är lite det jag undrar över.

Är det så att de enklare gafflarna är gjorda så att på den ena sidan är det en kolv som kan åka in och ut (som styr kompression). Den kolven kan man även (på vissa modeller) låsa mha ett vred.
På den andra sidan sitter det en lång fjäder och mha ett vrede på den sidan så justerar man returen. Egentligen trycker man ihop fjädern för att göra den hårdare och på så sätt fjädrar den ut gaffeln igen?

Det blir alltså lite on/off på den här enkla gaffeln, med en viss justeringsmån (som för mig inte är märkbar) för returen. Det går, men inte så enkelt och det är väldigt grovkornigt, att justera hur hårt man vill att den ska komprimeras. Det är bättre justeringsmöjligheter på de gafflarna man pumpar. Dessutom kanske det även finns gafflar som har en returfjäder i båda benen?

Hjälp mig gärna att förstå.

Kul tråd! Jag har precis som du, efter c:a 15 års uppehåll, fått ögonen för MTB igen och på min väldigt begränsade budget (gav upp för regeringens ekonomiska åtstramning :)) skaffat mig en begagnad scott aspect 40. Rätt säker på att det också är 2012, min är silver. Har liksom du efter grundläggande hemmaservice/tvätt tänkt hotta upp den med lite nya/beggade delar. Ikväll ska jag hämta beggat hjulset med nästan nya Nobby Nic/Magic Mary på. Säljaren hade även en äldre Rebagaffel som fick följa med på köpet. Ska bli intressant att lära sig montera. Jag har inte någon större mek-erfarenhet men jag ser det som ett ypperligt tillfälle att lära mig.

Angående Suntour-gaffeln ena sidan (höger ben om du sitter i sadeln) är lockout som går att ställa steglöst mellan öppen och låst. Den andra är väl "preload" som jag inte riktigt funnit någon funktion på, tror att det är denna sida fjädern sitter på. Samma för mig verkar det inte hända något när jag vrider på preloaden, det ska väl på "förkomprimera" fjädern antar jag ge lite samma funktion som att ställa lufttrycket i en luftgaffel.

Vad ovant det är att sitta på en MTB igen efter flera år av cyklande på damcykel (sådan bekväm med u-ram och styret högt upp). Bara att stå upp och cykla känns helt främmande. Sjukt kul ska detta blir i alla fall! Lycka till med din cykel!

Senast ändrad:
Idag cyklade jag till jobbet igen. Kände ingen skillnad mot innan gaffelrengörningen så förmodligen behövdes det inte. Eller jo service är alltid bra men ibland kanske lite i onödan för själva underhållet.

Nu när jag har gått igenom cykeln så har jag förstått att den är av den billigare konstruktionen.
Jag tror mig veta vad som ev. kan vara annorlunda i de lite dyrare komponenterna. T ex i mina bromsar så flyttar sig endast den ena bromsklossen mot skivan, den på utsidan och som är kopplad till vajern. På de lite dyrare/”finare” bromsarna så kanske båda klossarna rör på sig (eller så behöver jag göra rent mina bromsar)?

Växlarna har inte så bra lager och växelspakarna är väldigt enkelt konstruerade med många plastdetaljer. Jag kan tänka mig att det blir lite mer distinkt växlingar med både bättre lager (metall) och hårdare (inte plast) mekanismer i växelkomponenterna. Med de bättre komponenterna så är det förmodligen mindre spel/glapp mellan artiklarna och det gör att växlarna kan upplevas snärtigare och mer exakt. Lite dyrare att tillverka men förmodligen inte så pass mycket mer som det motsvarar kundpriset mellan en STX (eller alcera) och XTR. Kan tänka mig att leverantörerna gör en ganska saftig vinst på de ”bättre” produkterna.

Gaffeln är verkligen enkelt konstruerad men i mitt fall duger den alldeles utmärkt. Jag pendlar just nu till och från jobbet så för den skulle behöver jag inget vassare. Jag håller den låst hela vägen så egentligen skulle jag klara mig på en utan dämpare.
Jag har endast provat cykeln i skogen och då blev det ingen direkt träningsrunda. Klart att det känns mindre när jag drar över rötter och jag tror nog att jag skulle bli mindre trött under en längre tur än med stel gaffeln. Återstår att se men förmodligen kommer jag inte att cykla samma runda med och utan dämpning för att känna skillnaden…så..

Något som jag också kan länka mig är avgörande för hastigheten är vikten på alla komponenterna. Det är svårt att förstå den här ”hetsen” efter lättare cykel men efter 4 veckors pendlande och en fullständig isärtagning av cykeln så förstå jag varför. De här billiga cyklarna är tunga som pansarvagnar jämfört mot de lättare fyrhjulingarna. Om ni förstår hur jag menar.

Jag är iaf nöjd med den har jag i nuläget och näst på tur är bromsarna, både fram och bak. Kan ju tyckas att det är konstigt att ta de sist men eftersom de fungerar så har jag inte haft någon brådska.

Ställde in sadeln i går och jissus vilken skillnad det blev då den hamnade rätt. Jag sitter fortfarande på bäckenbenet (?) men med rätt vinkel på sadeln så avlastar den riktigt bra.

nHz sa:
T ex i mina bromsar så flyttar sig endast den ena bromsklossen mot skivan, den på utsidan och som är kopplad till vajern. På de lite dyrare/”finare” bromsarna så kanske båda klossarna rör på sig (eller så behöver jag göra rent mina bromsar)?

nHz sa:
Jag är iaf nöjd med den har jag i nuläget och näst på tur är bromsarna, både fram och bak. Kan ju tyckas att det är konstigt att ta de sist men eftersom de fungerar så har jag inte haft någon brådska.

Ja, som jag skrev här -> https://happyride.se/forum/read.php/1/3213715/3213814#msg-3213814 så är det inte så ruskigt dyrt att uppgradera från vajerbromsar till hydrauliska. Och då manövreras bromsbeläggen symmetriskt med hjälp av en kolv på varje sida i bromsoken. Du kommer få en helt annan och skönare känsla i bromsarna dessutom.

Det enda lilla som reservation med att köpa såna där färdigmonterade satser är att bromsslangarna kan vara lite väl tilltagna i längd, och kan behöva kortas ner nån decimeter eller två för att det inte ska vara onödiga "slangbågar" framför styret... Men det finns tricks på bl.a. youtube om hur man förkortar slangar utan att behöva lufta systemet efteråt.

Senast ändrad:
JTF sa:
Ja, som jag skrev här -> https://happyride.se/forum/read.php/1/3213715/3213814#msg-3213814 så är det inte så ruskigt dyrt att uppgradera från vajerbromsar till hydrauliska. Och då manövreras bromsbeläggen symmetriskt med hjälp av en kolv på varje sida i bromsoken. Du kommer få en helt annan och skönare känsla i bromsarna dessutom.

Det enda lilla som reservation med att köpa såna där färdigmonterade satser är att bromsslangarna kan vara lite väl tilltagna i längd, och kan behöva kortas ner nån decimeter eller två för att det inte ska vara onödiga "slangbågar" framför styret... Men det finns tricks på bl.a. youtube om hur man förkortar slangar utan att behöva lufta systemet efteråt.

Ja, just det, så kan jag göra, bra. Det är en billig lösning och kommer förmodligen passa bra för mitt behov (pendling).
Att bromsa med ett hydrauliskt system med kolvar gör nog en stor skillnad mot att bromsa med vajer. Det skulle faktiskt kunna bli en aning säkrare också om jag kan bromsa effektivare med ett finger. Funderar på om jag kanske ska snäppa upp nivån en aning när jag köper komponenter till den här så jag ev. kan använda grejerna till en annan cykel senare. Risken blir väl att se sitter kvar på den här och jag köper mer till ett annat bygge. :)

Jag kan mecka både bil och mc så jag är inte rädd för att bygga något själv. Just nu är det lite nytt med cykel (komponenterna) men det är egentligen ingen större skillnad mot mc, om man tänker hur det fungerar. Ofta är det bara klenare och enklare på cykeln. Jag byter alla vätskor på min racer-mc så att lufta bromsar eller liknande är en baggis.

nHz sa:
Växlarna har inte så bra lager och växelspakarna är väldigt enkelt konstruerade med många plastdetaljer. Jag kan tänka mig att det blir lite mer distinkt växlingar med både bättre lager (metall) och hårdare (inte plast) mekanismer i växelkomponenterna. Med de bättre komponenterna så är det förmodligen mindre spel/glapp mellan artiklarna och det gör att växlarna kan upplevas snärtigare och mer exakt. Lite dyrare att tillverka men förmodligen inte så pass mycket mer som det motsvarar kundpriset mellan en STX (eller alcera) och XTR. Kan tänka mig att leverantörerna gör en ganska saftig vinst på de ”bättre” produkterna.

Vet inte hur det är med vinsten mellan de olika nivåerna men grym skillnad är det iaf. Mycket mer distinkt och exakt med full xt än tex altus eller gamla lx som jag kört med. Det är min erfarenhet iaf.

wman sa:
Vet inte hur det är med vinsten mellan de olika nivåerna men grym skillnad är det iaf. Mycket mer distinkt och exakt med full xt än tex altus eller gamla lx som jag kört med. Det är min erfarenhet iaf.
Det var ju synd. Då blir det snart dyrt det här. Ska försöka att INTE testa de bättre komponenterna för då finns det väl ingen återvändo. Kort sagt, man är rökt.

Men för att tala emot lite så såg jag en film där de sa att det inte var så stor skillnad mellan slx (stx) och xt. Är det bara bullshit?

nHz sa:
wman sa:
Det var ju synd. Då blir det snart dyrt det här. Ska försöka att INTE testa de bättre komponenterna för då finns det väl ingen återvändo. Kort sagt, man är rökt.

Men för att tala emot lite så såg jag en film där de sa att det inte var så stor skillnad mellan slx (stx) och xt. Är det bara bullshit?

Vet faktiskt inte hur slx är, har som jag skrev bara kört den äldre lx som inte finns längre innan xt och den är bra mkt svampigare men funkar såklart att växla med. Har lx-reglage på min andracykel men ska tilläggas att dom är ca 18 år så inte nya direkt. Dock tycker jag nog att dom har känts så hela tiden. Jag kanske borde känna på slx också som jämförelse. Är slx det som tidigare var stx förresten? Fick för mig att det var efterföljaren till lx.

Jo så kanske det är och du har nog rätt.
SLX är nog efterföljare till LX. STX var väl kanske något setg enklare förr i tiden då jag var aktiv.

Det är inte helt lätt att hitta beg. som pasar rätt till den här cykeln. Ska ju stämma både här och där. Om jag byter växlar så behöver det stämma med antaler kugg. Jag behöver också även byta bromsar eftersom de sitter ihop i dagens lösning. Byter jag växlar så kan jag lika gärna bygga om så det blir en singelklinga (endast en växelspak) fram och då behövs väl ett nytt vevparti också?

Känns spontant som att jag låter den här cykeln vara std. och lägger pengarna på något modernare. Bygge.
Roligt är det iaf.

Älskar hur folk som köper hojar för 50 papp, cyklar en 3000 km på dom och säljer dom nästkommande vår - och repeterar proceduren igen - säger åt TS vad han ska göra med sina pengar. Han har kul, han lär sig nåt på köpet och han får cykla.

nHz sa:
SLX är nog efterföljare till LX. STX var väl kanske något setg enklare förr i tiden då jag var aktiv.

Det är inte helt lätt att hitta beg. som pasar rätt till den här cykeln. Ska ju stämma både här och där. Om jag byter växlar så behöver det stämma med antaler kugg. Jag behöver också även byta bromsar eftersom de sitter ihop i dagens lösning. Byter jag växlar så kan jag lika gärna bygga om så det blir en singelklinga (endast en växelspak) fram och då behövs väl ett nytt vevparti också?

Känns spontant som att jag låter den här cykeln vara std. och lägger pengarna på något modernare. Bygge.
Roligt är det iaf.

Igen, du behöver inte nytt vevparti för att byta till singelklinga.

Kvällen igår tillbringade jag med styret och reglagen/spakarna. Det är viktigt att de sitter på rätt plats och känns bekväma. Ett himla labbande men till slut så blev det Ett något upprätt styre i "attack"-position.

I morse bytte jag till "stigdäcken".
Liknade de som satt på tidigare ("punkadäcken") men något nyare och med bättre grepp. Jag passade på att dra rent sidorna på däcken med t-röd för bättre vidhäftning i fälgen. Jag drog även ett varv i fälgen så allt skit ska försvinna.

Ska även hämta ett paket från Wiggle idag. Blir spännande.

Jimel sa:
nHz sa:

Roligt är det iaf.

Igen, du behöver inte nytt vevparti för att byta till singelklinga.
Bra påminnelse. Tack så mycket. Det är lätt att göra bort sig så här i början. Detta är dock inget jag kommer att göra i närtid.

Det tog drygt en vecka va? Paketet är iaf hämtat.
paket.jpg

Godis. :)
godis.jpg

Synd att jag inte såg att kedjan redan innehöll ett lås också. Kan iofs vara bra med extra.
kedja.jpg

Nu är det bara att börja riva igen.

Senast ändrad:
Allt på plats.
Passade även på att sätta dit en äldre stx växel bak, bytte pedaler och vevparti. Mest för att testa om det gick. Tog det från den gamla cykeln.

Koppparpasta är bra. 40N - Check
kopparpasta.jpg

Ny kassett och kedja på plats
nykassett.jpg

Fram (rengjorda pedaler och jissus vilken skillnad)
vev.jpg

Senast ändrad:
När jag ändå stod i garaget passade jag på att plocka isär en trött pedal på en knattecykel. Denna "renovering" händer nog inte så många gånger till. Tappa för fn inte någon kula på garagegolvet för då rinner tiden och frustrationen... Jag hittade den iaf och kunde montera ihop skiten. Ska ta andra sidan också men sedan är det nog.

Nygrisad och kletig
lager.jpg

Senast ändrad:
Ska kolla över det här med att kunna byta däck/hjul ”bara så där” på morgonen. Det är något smidigare att använda de extra fälgarna som jag nämnt tidigare och i morse fick jag testa på den långsamma övningen. Inget jag vill starta dagen med.
https://happyride.se/forum/read.php/1/2814076/3220632#msg-3220632

Jag tror inte det är så mycket som jag behöver göra egentligen. Jag vet att det är olika storlekar på skivorna (olika uppsättningar hjul) och på de ”vassare” hjulen sitter det mindre skivor än de 160 mm som jag har på cykeln nu. Frågan blir lite så här. Vilket alternativ är bäst?
a) Köpa en sån där grunka till fästet på oket som gör att klossarna ”når” ner till den mindre skivan och kan klämma åt. Då behöver jag även köpa mindre skivor. Eller är det så kanske, att det inte finns en såndan(?), liknande den som man kan köpa som gör att oket passar till en större skiva. Hoppas ni förstår. (liknande den här http://www.wiggle.se/hope-fasten-for-skivbroms/ ).
b) Köpa nya 160 mm skivor till de finare fälgarna. Isf, vilka då?

Egentligen undrar jag nog bara om det är någon större skillnad för mig om skivan är 160mm eller 140 mm?

Funderar på en sådan här. https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-disc-rotor-sm-rt54s-160mm-center-lock-38729

Jag skulle köpa 160mm till finhjulen, det vet du redan att det passar, det borde ge bäst prestanda och straffar sig inte mycket i vikt

Alfakrull sa:
Jag skulle köpa 160mm till finhjulen, det vet du redan att det passar, det borde ge bäst prestanda och straffar sig inte mycket i vikt
Jag kontrollerade måttet på skivorna i morse och det är 160 mm på ena skivan och på den andra 140 mm. Så, en skiva behöver besällas så det är inte så farligt. Som du skriver, då vet jag att de passar.

Jag missade helt ”1 månad på cykel till jobbet” i måndags. Känns otroligt bra att hoja till och från jobbet. Jag har gett mig tusan på att köra oavsett väder och igår var det väl en mindre prövning i stark vind och ösregn. Även om jag svor en del åt (mot)vinden i den långa uppförsbacken så gick det fint. Det här var väl bara en försmak på hur det blir senare i år med +1 och regn. Hua..
Dubbdäck finns redan hemma men jag antar att jag behöver bra kläder också. Ska se över det vid tillfälle.

En annan sak också, mina grepp är bra när det är torrt men så fort det regnar eller blir blöta (svett) blir de hala som ålar. Även pedalerna blir hala och jag känner mig lite osäker på cykeln. Behöver även kolla lite på det.

Fn vad grepp det finns där ute.. jissus.

Handskar...hmmm?

Pedaler... Funderar på de där V8 eller V12.

När jag cyklade hem igår så tyckte jag att framväxeln låg emot ytterdrevet men hann inte göra något åt det på kvällen när jag kom hem. Tidigt i morse gick jag ner till garaget och ställde ut de andra cyklarna för att sedan se över problemet.

Upp med cykeln i hållaren och jag började växla.
- Hmm, ok, jag justerar lite..
- Nähe, inget blev bättre..
- Jaja, jag spänner väl vajern lite till för den känns lite slapp..
- Ingen förändring..
- Ok, jag drar lite i spaken men ingen förbättring..
- wtf?

Tiden rann iväg och det var dags för avfärd och jag bestämde mig för att köra på lilla kransen fram, även om den är lite väl lätt för pendlingen. Jag tänkte, ”jag kan ju inte vika mig för en sån här liten grej, det går ju fortfarande att trampa”.

Ut med cykeln och upp på sadeln. Aha, där har vi det.
Med något morgontrötta ögon så ser man inte riktigt det uppenbara. Inte helt vanligt problem kanske. Eventuellt svor jag några gånger i garaget för att det inte gick vägen och jag började t.o.m. tvivla på mina nya cykel-meckar-kunskaper. Hahahaa.

Relativt billigt att laga iaf. Alltid något positivt.

Det bruna ni ser är höljet inne i armeringen och själva armeringen är den som hänger underst. Vajern har skurit sig ur och hänger helt utanför. Inte så konstigt att det inte gick att justera eller växla.

(trasig-telefonkamerskärpa)
rost.jpg

När jag kom hem idag så åkte jag direkt till cykelaffären och fick en ny fin bit. Oj, vad bra det växlar nu.

Jag passade på att fråga om olika kassetter och vi kom in på delningar. Men jag förstod inte riktigt vad som skulle passa min typ av cykling/pendling. Den jag satte på nu har 11/30. Jag kan nog tycka att det är inte väl lätttrampat på 1an och ok på sista men inget jag använder under 40km/h.

I affären snackade han om 12/26 eller 28. Det skulle bli jämnare övergångar och jag blev så klart väldigt nyfiken men hur hjälper det här mig?
12 är lite lättare mot nu men hur mycket gör två taggar?

nHz sa:
När jag kom hem idag så åkte jag direkt till cykelaffären och fick en ny fin bit. Oj, vad bra det växlar nu.

Jag passade på att fråga om olika kassetter och vi kom in på delningar. Men jag förstod inte riktigt vad som skulle passa min typ av cykling/pendling. Den jag satte på nu har 11/30. Jag kan nog tycka att det är inte väl lätttrampat på 1an och ok på sista men inget jag använder under 40km/h.

I affären snackade han om 12/26 eller 28. Det skulle bli jämnare övergångar och jag blev så klart väldigt nyfiken men hur hjälper det här mig?
Har inget direkt svar på sista frågan men generellt så vill man ha tätare steg ju högre upp i hastighet man ligger. T.ex. på väg om man har lite fart så är det rätt så skönt med steg från 13 -> 12 -> 11 kugg på kassetten istället för t.ex. 15 -> 13 -> 11 kugg för att hålla trampfrekvensen (kadensen) så oförändrad som möjligt. Annars finns det risk att man ligger och växlar upp och ner, upp och ner, som en automatlåda som inte mår bra...

Här http://www.gear-calculator.com/ kan du sitta och mixtra ett tag, så kan du få fram olika hastigheter vid olika utväxlingar och olika kadens. Kom ihåg att ställa in alla parametrar bara, som t.ex. framdrev (chainrings) och hjulstorlek i kalkylatorn.

JTF sa:
nHz sa:

Har inget direkt svar på sista frågan men generellt så vill man ha tätare steg ju högre upp i hastighet man ligger. T.ex. på väg om man har lite fart så är det rätt så skönt med steg från 13 -> 12 -> 11 kugg på kassetten istället för t.ex. 15 -> 13 -> 11 kugg för att hålla trampfrekvensen (kadensen) så oförändrad som möjligt. Annars finns det risk att man ligger och växlar upp och ner, upp och ner, som en automatlåda som inte mår bra...

Här http://www.gear-calculator.com/ kan du sitta och mixtra ett tag, så kan du få fram olika hastigheter vid olika utväxlingar och olika kadens. Kom ihåg att ställa in alla parametrar bara, som t.ex. framdrev (chainrings) och hjulstorlek i kalkylatorn.
Kadensen - nytt ord för mig. Ska kolla upp det vid tillfälle. :)

Jag hittade en kassett som jag också beställde I helgen. Det blev samma som jag beställde sist och det blir två lika. Jag var inne på att försöka hitta 11-12-13 (som du skrev) men jag hittade inte till min 8-delade. Jag kan känna igen mig i det du skriver, dvs. blir lite upp och ner ibland med växlarna men det är ok just nu. Jag ska inte tävla med den här hojen iaf (pendlar och lite med barnen i skogen) men om jag skulle tävla så handlar det mer om att ha en utmaning/roligt och INTE att prestera varvtider.

Ska bli spännande att få känna om det blir skillnader mellan hjulen när grejerna kommer hem. Tror fortfarande på att däcken är en mer avgörande faktor.

I morse vågade jag cykla med ”punka-däcken” (tidigare beskrivet i tråden) och det gick fint. Alltid lite risky när man drar till jobbet med nästan otestade grejer. Tror min putsning/gradborttagning av ventilhålet och rengöring av däcket gjorde susen. Nu sitter däcket bättre mot fälgen och kan inte så lätt ”åka” iväg. Kommer iaf beställa andra till våren eller nått sånt. Däcken är ganska trötta och gummit är inte bra/kletigt.

I morse slängde jag på höstdäcken (Conti. Road King) och pumpade fullt. Jissus, vad det rullade bra. Mycket bättre än de andra däcken jag har. Är det vikten eller diametern (liiite större) som gör den stora skillnaden mot mina gamla slicks?

Det kan ju vara placebo men hela cykeln kändes mycket lättare och den rullade mycket bättre/lättare. Ramen kände nu istället tung (?).

Jag passade även på att spruta kedjespray och nu blev det tyst. Även om jag inte cyklar så långt/vecka så ska jag nog göra det här till en helgrutin. Typ, efter söndagscyklingen i skogen så tvättar jag alltid rent cykeln (sköljer med vatten) och då kan jag även passa på att smörja upp henne. Låter ganska självklart nu när jag skriver det men det är en annan sak när man är trött och hungrig efter "träningen". Lite kedjespray går snabbt att lägga på.

Jag har fortfarande problem med sadelinställningen. Kanske låter enkelt men för mig får jag inte till det riktigt. Jag vill inte ha för mycket tryck på händerna och samtidigt vill jag inte sitta för tungt. Jag köpte tidigare en sadel på http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyk...och-sadelstolpar/Cykelsadel-Sport-2000040048/ men den passar förmodligen inte min röv/bäckenet. Hur ska den sitta?

nHz sa:
I morse slängde jag på höstdäcken (Conti. Road King) och pumpade fullt. Jissus, vad det rullade bra. Mycket bättre än de andra däcken jag har. Är det vikten eller diametern (liiite större) som gör den stora skillnaden mot mina gamla slicks?

Det kan ju vara placebo men hela cykeln kändes mycket lättare och den rullade mycket bättre/lättare. Ramen kände nu istället tung (?)

Jag körde tidigare med slicks på min pendlare (26" mtb) och tyckte väl att det funkade ok, lite stötigt bara. Men sedan bytte jag till ett par Schwalbe Big Ben (sedermera till ett par Table Top och har nu 2,2 Continental Race King) och har sedan dess hållt mig till lite mer voluminösa däck. Oavsett om det om det rent objektivt är fel så upplever jag ändå att det går snabbare och lättare med bredare däck (förutsatt att de inte har för mycket mönster). Dessutom behöver du inte oroa dig för trottarkanter och ojämnheter m.m. på samma sätt.

DarthVidar sa:
Jag körde tidigare med slicks på min pendlare (26" mtb) och tyckte väl att det funkade ok, lite stötigt bara. Men sedan bytte jag till ett par Schwalbe Big Ben (sedermera till ett par Table Top och har nu 2,2 Continental Race King) och har sedan dess hållt mig till lite mer voluminösa däck. Oavsett om det om det rent objektivt är fel så upplever jag ändå att det går snabbare och lättare med bredare däck (förutsatt att de inte har för mycket mönster). Dessutom behöver du inte oroa dig för trottarkanter och ojämnheter m.m. på samma sätt.

Det finns massor av varianter av Continental "KING". http://www.wiggle.se/continental-x-king-racesport-vikbart-mtb-dack/ verkar vara stabila och har bra grepp i kurvorna i skogen. De kanske rullar lätt på vägen också (?) och då är ok för mig.

Sedan finns den här varianten av X-KING http://www.wiggle.se/continental-x-king-pure-grip-vikbart-mtb-dack-1/ och det är den jag har på nu som jag tycker rulla på hygglig och kanske är lite med anpassad för asfalt än den ovannämnda.

Jag antar att du har de här på nu?
http://www.wiggle.se/continental-race-king-racesport-29-tums-vikbart-mountainbikedack/

Tillbaka
Topp