Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack.JTF sa:Snyggt jobbat!
Tack.ceel sa:Som nytt ju. Bra putsat!
Vad är det för märke/modell?nHz sa:Fråga: Jag har inte en sån där tuff gaffel med luft i men tänkte iaf plocka isär den för rengöring. Är det någon speciell olja som jag behöver tills när jag ska montera ihop den igen?
SR SUNTOUR XCM v3 (förmodligen en värsting).sparhawk sa:Vad är det för märke/modell?nHz sa:Fråga: Jag har inte en sån där tuff gaffel med luft i men tänkte iaf plocka isär den för rengöring. Är det någon speciell olja som jag behöver tills när jag ska montera ihop den igen?
nHz sa:T ex i mina bromsar så flyttar sig endast den ena bromsklossen mot skivan, den på utsidan och som är kopplad till vajern. På de lite dyrare/”finare” bromsarna så kanske båda klossarna rör på sig (eller så behöver jag göra rent mina bromsar)?
nHz sa:Jag är iaf nöjd med den har jag i nuläget och näst på tur är bromsarna, både fram och bak. Kan ju tyckas att det är konstigt att ta de sist men eftersom de fungerar så har jag inte haft någon brådska.
JTF sa:Ja, som jag skrev här -> https://happyride.se/forum/read.php/1/3213715/3213814#msg-3213814 så är det inte så ruskigt dyrt att uppgradera från vajerbromsar till hydrauliska. Och då manövreras bromsbeläggen symmetriskt med hjälp av en kolv på varje sida i bromsoken. Du kommer få en helt annan och skönare känsla i bromsarna dessutom.
Det enda lilla som reservation med att köpa såna där färdigmonterade satser är att bromsslangarna kan vara lite väl tilltagna i längd, och kan behöva kortas ner nån decimeter eller två för att det inte ska vara onödiga "slangbågar" framför styret... Men det finns tricks på bl.a. youtube om hur man förkortar slangar utan att behöva lufta systemet efteråt.
JTF sa:Ja, som jag skrev här -> https://happyride.se/forum/read.php/1/3213715/3213814#msg-3213814 så är det inte så ruskigt dyrt att uppgradera från vajerbromsar till hydrauliska.
nHz sa:Växlarna har inte så bra lager och växelspakarna är väldigt enkelt konstruerade med många plastdetaljer. Jag kan tänka mig att det blir lite mer distinkt växlingar med både bättre lager (metall) och hårdare (inte plast) mekanismer i växelkomponenterna. Med de bättre komponenterna så är det förmodligen mindre spel/glapp mellan artiklarna och det gör att växlarna kan upplevas snärtigare och mer exakt. Lite dyrare att tillverka men förmodligen inte så pass mycket mer som det motsvarar kundpriset mellan en STX (eller alcera) och XTR. Kan tänka mig att leverantörerna gör en ganska saftig vinst på de ”bättre” produkterna.
Det var ju synd. Då blir det snart dyrt det här. Ska försöka att INTE testa de bättre komponenterna för då finns det väl ingen återvändo. Kort sagt, man är rökt.wman sa:Vet inte hur det är med vinsten mellan de olika nivåerna men grym skillnad är det iaf. Mycket mer distinkt och exakt med full xt än tex altus eller gamla lx som jag kört med. Det är min erfarenhet iaf.
nHz sa:Det var ju synd. Då blir det snart dyrt det här. Ska försöka att INTE testa de bättre komponenterna för då finns det väl ingen återvändo. Kort sagt, man är rökt.wman sa:Vet inte hur det är med vinsten mellan de olika nivåerna men grym skillnad är det iaf. Mycket mer distinkt och exakt med full xt än tex altus eller gamla lx som jag kört med. Det är min erfarenhet iaf.
Men för att tala emot lite så såg jag en film där de sa att det inte var så stor skillnad mellan slx (stx) och xt. Är det bara bullshit?
nHz sa:Jo så kanske det är och du har nog rätt.
SLX är nog efterföljare till LX. STX var väl kanske något setg enklare förr i tiden då jag var aktiv.
Det är inte helt lätt att hitta beg. som pasar rätt till den här cykeln. Ska ju stämma både här och där. Om jag byter växlar så behöver det stämma med antaler kugg. Jag behöver också även byta bromsar eftersom de sitter ihop i dagens lösning. Byter jag växlar så kan jag lika gärna bygga om så det blir en singelklinga (endast en växelspak) fram och då behövs väl ett nytt vevparti också?
Känns spontant som att jag låter den här cykeln vara std. och lägger pengarna på något modernare. Bygge.
Roligt är det iaf.
Bra påminnelse. Tack så mycket. Det är lätt att göra bort sig så här i början. Detta är dock inget jag kommer att göra i närtid.Jimel sa:nHz sa:Jo så kanske det är och du har nog rätt.
SLX är nog efterföljare till LX. STX var väl kanske något setg enklare förr i tiden då jag var aktiv.
Det är inte helt lätt att hitta beg. som pasar rätt till den här cykeln. Ska ju stämma både här och där. Om jag byter växlar så behöver det stämma med antaler kugg. Jag behöver också även byta bromsar eftersom de sitter ihop i dagens lösning. Byter jag växlar så kan jag lika gärna bygga om så det blir en singelklinga (endast en växelspak) fram och då behövs väl ett nytt vevparti också?
Känns spontant som att jag låter den här cykeln vara std. och lägger pengarna på något modernare. Bygge.
Roligt är det iaf.
Igen, du behöver inte nytt vevparti för att byta till singelklinga.
Jag kontrollerade måttet på skivorna i morse och det är 160 mm på ena skivan och på den andra 140 mm. Så, en skiva behöver besällas så det är inte så farligt. Som du skriver, då vet jag att de passar.Alfakrull sa:Jag skulle köpa 160mm till finhjulen, det vet du redan att det passar, det borde ge bäst prestanda och straffar sig inte mycket i vikt
Har inget direkt svar på sista frågan men generellt så vill man ha tätare steg ju högre upp i hastighet man ligger. T.ex. på väg om man har lite fart så är det rätt så skönt med steg från 13 -> 12 -> 11 kugg på kassetten istället för t.ex. 15 -> 13 -> 11 kugg för att hålla trampfrekvensen (kadensen) så oförändrad som möjligt. Annars finns det risk att man ligger och växlar upp och ner, upp och ner, som en automatlåda som inte mår bra...nHz sa:När jag kom hem idag så åkte jag direkt till cykelaffären och fick en ny fin bit. Oj, vad bra det växlar nu.
Jag passade på att fråga om olika kassetter och vi kom in på delningar. Men jag förstod inte riktigt vad som skulle passa min typ av cykling/pendling. Den jag satte på nu har 11/30. Jag kan nog tycka att det är inte väl lätttrampat på 1an och ok på sista men inget jag använder under 40km/h.
I affären snackade han om 12/26 eller 28. Det skulle bli jämnare övergångar och jag blev så klart väldigt nyfiken men hur hjälper det här mig?
12 är lite lättare mot nu men hur mycket gör två taggar?
Kadensen - nytt ord för mig. Ska kolla upp det vid tillfälle. :)JTF sa:Har inget direkt svar på sista frågan men generellt så vill man ha tätare steg ju högre upp i hastighet man ligger. T.ex. på väg om man har lite fart så är det rätt så skönt med steg från 13 -> 12 -> 11 kugg på kassetten istället för t.ex. 15 -> 13 -> 11 kugg för att hålla trampfrekvensen (kadensen) så oförändrad som möjligt. Annars finns det risk att man ligger och växlar upp och ner, upp och ner, som en automatlåda som inte mår bra...nHz sa:När jag kom hem idag så åkte jag direkt till cykelaffären och fick en ny fin bit. Oj, vad bra det växlar nu.
Jag passade på att fråga om olika kassetter och vi kom in på delningar. Men jag förstod inte riktigt vad som skulle passa min typ av cykling/pendling. Den jag satte på nu har 11/30. Jag kan nog tycka att det är inte väl lätttrampat på 1an och ok på sista men inget jag använder under 40km/h.
I affären snackade han om 12/26 eller 28. Det skulle bli jämnare övergångar och jag blev så klart väldigt nyfiken men hur hjälper det här mig?
12 är lite lättare mot nu men hur mycket gör två taggar?
Här http://www.gear-calculator.com/ kan du sitta och mixtra ett tag, så kan du få fram olika hastigheter vid olika utväxlingar och olika kadens. Kom ihåg att ställa in alla parametrar bara, som t.ex. framdrev (chainrings) och hjulstorlek i kalkylatorn.
nHz sa:I morse slängde jag på höstdäcken (Conti. Road King) och pumpade fullt. Jissus, vad det rullade bra. Mycket bättre än de andra däcken jag har. Är det vikten eller diametern (liiite större) som gör den stora skillnaden mot mina gamla slicks?
Det kan ju vara placebo men hela cykeln kändes mycket lättare och den rullade mycket bättre/lättare. Ramen kände nu istället tung (?)
DarthVidar sa:Jag körde tidigare med slicks på min pendlare (26" mtb) och tyckte väl att det funkade ok, lite stötigt bara. Men sedan bytte jag till ett par Schwalbe Big Ben (sedermera till ett par Table Top och har nu 2,2 Continental Race King) och har sedan dess hållt mig till lite mer voluminösa däck. Oavsett om det om det rent objektivt är fel så upplever jag ändå att det går snabbare och lättare med bredare däck (förutsatt att de inte har för mycket mönster). Dessutom behöver du inte oroa dig för trottarkanter och ojämnheter m.m. på samma sätt.