Beg Scott scale 910

MarieboMTB

Ny medlem
Beg Scott scale 910
Hej! Är ny här och även på mtb..
Skulle uppskatta att få lite tips inför ett ev cykelköp i dagarna.

Kollat på en Scott scale 910 -2015
Begärt pris 20000:-
Nypris 37'
2016 pris 28' team Sportia

Skicket ska bara riktigt bra enligt säljaren och inte gått långt.

Något speciellt jag ska titta och känna på när jag provar cykeln?
Är priset rimligt?

Beg Scott scale 910
Priset känns något högt.

1. Den är gammal. 2017 års modeller är på väg ut på marknaden vilket gör att den är i princip 2 år gammal.

2. Den är begagnad. Att den är i bra skick är för mig en grundförutsättning för att jag ens skulle överväga ett köp. Med andra ord så är det inget som gör att den är värd mer utan snarare att den når upp till lägsta nivån.

Jag skulle absolut pruta några tusen om jag var du eftersom det snart kommer dyka upp begagnade 2016-hojar för samma pris. Som du skriver så är det inte jättestor skillnad mot en helt ny 2016 års cykel.

Beg Scott scale 910
Tack för råd Andy!
Jo jag tycker också det känns något högt men killen går inte under 20'. Har pratat ned han flera gånger.
Jag ska ta dagen och fundera över saken.

Men om jag kollar på cykeln finns det då något som är särskilt viktigt att kolla efter?

Beg Scott scale 910
Det finns många Scott på beg marknaden. Bjud 18. Annars låter du det vara tyst några dagar för att syna säljaren.

Kolla drivlinan. Är den så fräsch så bör drivlinan vara riktigt fin. Kolla även hur pass ren drivlinan är. Är cykeln välvårdad så ska drivlinan se ny ut även om den rullat lite.

Beg Scott scale 910
Elvadelat betyder för övrigt 11 växlar bak, istället för 10 som det brukar vara. Låter inte som någon stor grej, men en av de stora fördelarna med det är att kassetterna med 11 kugg finns med utväxlingar som passar bra om du vill byta till en klinga fram (det går såklart på 10 också, men det är helt enkelt lite bättre med 11).

Beg Scott scale 910
Cannondale jekyl 1000 sa:
Är cykeln riktigt fin är det väl inget pris. Dock bör man vara medveten om att en 16 har elvadelat och klart bättre gaffel.

Just gaffeln är en viktig komponent som dessutom är dyr att uppgradera.

Om du har möjlighet försök att få med någon som kan hjälpa dig att bedöma skicket. 20 tkr är trots allt mkt pengar. Är t ex drivpaket dåligt eller ännu värre om ramen har någon defekt så kommer tusenlapparna snabbt dra iväg. Om du skriver var bor så kanske någon trevlig Happyit kan hjälpa dig mot en mindre ersättning. Det går att skicka s.k. PM (personligt meddelande) för den kommunikationen.

En fråga som ingen har berört ännu är valet av typ av cykel. Du har valt en s.k. hardtail (HT), dvs en cykel utan fjädring bak och en ganska exklusiv sådan. Har du någon uppfattning hur du vill cykla? För de pengarna kan du även köpa en s.k. full suspension (FS alt fully), dvs med fjädring både bak och fram. Jag har både typerna och användningsområdena är bara delvis överlappande. Om man generaliserar kan man säga att för stigcykling är FS:en roligast och skonsammast mot kroppen. HT:n är för mindre teknisk, men snabbare cykling.

Det känns som att du har fått ett erbjudande som du upplever som bra och vill ta ställning till, men att du egentligen inte har ställt dig de grundläggande frågorna om vad du vill använda cykeln till. Om det är så tycker jag att du ska ta steg tillbaka och söka mer info och gärna provcykla olika typer av cyklar först. Du kommer att märka att det är ganska stor skillnad.

Beg Scott scale 910
Är den i nyskick kan det vara ok pris, men knappast något klipp. Som ny på MTB så kan det vara bra att veta att det är en snabb och rejsig hjuling, och inte direkt något komfortåk. Jag kör gärna FS när det är blandad stigcykling med rötter och stök då det är mycket bekvämare. Har oxså en Scale 29" men kör den mest när det skall gå fort på lite bättre stigar och skogsvägar.

Beg Scott scale 910
+1, jag ska ha L enligt konstens alla regler men sitter perfekt på en M. Det gör skillnad. Min ht är en L och på den får jag ont här o där efter ett långlopp - det slipper jag på min M.... (Scott Spark 920 fö)
Bele sa:
A och O - är storleken rätt för dig?

Beg Scott scale 910
Stort tack alla som gett råd och kommenterat! Verkligen bra forum jag kommer använda fler gånger.

Åkte 44mil för att konstatera att det var en skojare som sålde cykeln, det utlovade "nyskicket" var ett skämt, repor, lacksläpp och han hade inte ens tvättat mer än ramen.
Åkte besviken därifrån men nu är istället en helt ny 910a beställd.

Vad gäller storleken är jag i valet och kvalet mellan M och L. Är 183cm lång. Men tycker ändå L känns bättre.

Beg Scott scale 910
Jag är 1.82 o sitter bättre på en M.. men det har nog att göra med kroppsgeometrin... ser man ut som en chimpans i kroppen så gör man... :-)

Grattis! Utöver att du får en ny cykel så har man som första ägare 5 års garanti på ramen & 2 år på gaffel.

Beg Scott scale 910
Bele sa:
Är cykeln riktigt fin är det väl inget pris. Dock bör man vara medveten om att en 16 har elvadelat och klart bättre gaffel.

Om du har möjlighet försök att få med någon som kan hjälpa dig att bedöma skicket. 20 tkr är trots allt mkt pengar. Är t ex drivpaket dåligt eller ännu värre om ramen har någon defekt så kommer tusenlapparna snabbt dra iväg. Om du skriver var bor så kanske någon trevlig Happyit kan hjälpa dig mot en mindre ersättning. Det går att skicka s.k. PM (personligt meddelande) för den kommunikationen.

En fråga som ingen har berört ännu är valet av typ av cykel. Du har valt en s.k. hardtail (HT), dvs en cykel utan fjädring bak och en ganska exklusiv sådan. Har du någon uppfattning hur du vill cykla? För de pengarna kan du även köpa en s.k. full suspension (FS alt fully), dvs med fjädring både bak och fram. Jag har både typerna och användningsområdena är bara delvis överlappande. Om man generaliserar kan man säga att för stigcykling är FS:en roligast och skonsammast mot kroppen. HT:n är för mindre teknisk, men snabbare cykling.

Det känns som att du har fått ett erbjudande som du upplever som bra och vill ta ställning till, men att du egentligen inte har ställt dig de grundläggande frågorna om vad du vill använda cykeln till. Om det är så tycker jag att du ska ta steg tillbaka och söka mer info och gärna provcykla olika typer av cyklar först. Du kommer att märka att det är ganska stor skillnad.

Jag har faktiskt inte ens provat FS, jag tänker att i framtiden kommer även jag ha fler cyklar och då ev en FS. men en HT känns som det passar bäst nu, vi är ett gäng som kör 2-3ggr/v, de tekniska partierna är oftast bara upp till 5km banor. Till/från banor andra slingor är det stigar/grusvägar och lite asfalt.

Testade även polarens scale M och det kändes som jag satt ganska ihoptryckt på den. Är 183cm och skulle nog säga att jag har långa armar och ben.
Blev iaf en ny 910 L idag ??

Beg Scott scale 910
julgus sa:
Jag är 1.82 o sitter bättre på en M.. men det har nog att göra med kroppsgeometrin... ser man ut som en chimpans i kroppen så gör man... :-)

Grattis! Utöver att du får en ny cykel så har man som första ägare 5 års garanti på ramen & 2 år på gaffel.

Tack det känns så mycket bättre att lägga 8000 till och få en sprillans måste jag säga, även om det svider på kontot.

Beg Scott scale 910
MarieboMTB sa:
Testade även polarens scale M och det kändes som jag satt ganska ihoptryckt på den. Är 183cm och skulle nog säga att jag har långa armar och ben.

Jag är också 183 lång, och körde L på min Scale förut, och kör nu L på Spark också. Och för mig är det helt rätt iaf :-)

Grattis till nya cykeln, och välkommen in i Scottfamiljen. Du kommer få många fina turer på den framöver kan jag lova :-)

Beg Scott scale 910
MarieboMTB sa:
Bele sa:

Jag har faktiskt inte ens provat FS, jag tänker att i framtiden kommer även jag ha fler cyklar och då ev en FS. men en HT känns som det passar bäst nu, vi är ett gäng som kör 2-3ggr/v, de tekniska partierna är oftast bara upp till 5km banor. Till/från banor andra slingor är det stigar/grusvägar och lite asfalt.

Ok, då förstår jag bättre. Det låter som om du har valt rätt typ av cykel, men testa gärna FS, det ger ytterligare en dimension åt cyklingen.
Åtminstone tidigare var Scalen liten i storleken, så en L är nog rätt för dig, i synnerhet om du har långa armar och ben. Hoppas du blir nöjd med den.

Surt att åka 44 mil pga en oseriös säljare.

Tillbaka
Topp