Begagnad Merida eller ny White gravel, köpråd

magneten

Medlem
Ska köpa min först gravel och väljer nu mellan en 1år begagnad merida silex 400 i mycket snygg färg eller en helt ny White från XXL enligt nedan. Båd kostar exakt samma pengar och båda ser ut att ha GRX400 serien på växlar osv. Meridan som ju nu är begagnad har ju ett lite högre nypris så frågan är om det är en något bättre cykel på någon punkt jämfört med en ny White?

Ser ut att vara väldigt samma komponenter, har bar sett den på bild, ägaren säger fint skick vilket ju kan vara väldigt olika, är själv ganska petig. Båda kostar ca 12000:-

Geometrin på cyklarna är som natt och dag. Om du har möjlighet - prova bägge och bestäm sedan, och inte utifrån komponentspec. White är svår att få grepp på eftersom geometritabellerna är så bristfälliga.

Geometrin på cyklarna är som natt och dag. Om du har möjlighet - prova bägge och bestäm sedan, och inte utifrån komponentspec. White är svår att få grepp på eftersom geometritabellerna är så bristfälliga.
Ojdå, jag som tyckte de såg så lika ut, ingen av cykla4n afonns tyvärr på hemmaplan, utan påvägen på helt olika platser jag kommer åka förbi under helgens längre biltur, först White å sen meridan men kommer inte tillbaka igen till xxl butiken som har den på lager..

Som cyklist/person så föredrar jag definitivt bekvämt och mer upprätt sittställning före sportigt och snabbt om det kan vara till någon hjälp?
Har även lite känsliga handleder så om mindre tryck/kraft kan belaste dem är det oxå ett +

Har ingen koll på White, men polarn har en Silex (dock med kolfiber ram, tror de är ganska lika) där sitter man upprätt!

Jag har själv gx ltd 24 och kan jämföra den med min Ribble cgr al. White av årsmodell 24 är helt annorlunda än 2021 eftersom jag tydligt känner att stacken (höjden) är lägre än på min Ribble. Silex har extremt hög stack men är även en bra bit längre (reach). Detta justeras något genom att passas ihop med en något kortare styrstam än normalt. Så för storlek xl så är Silex definitivt mer upprätt än White gx. Silex i storlek medium har ungefär samma stack som många grushojar i storlek xl!

IMG_8942.png

IMG_8943.png

Jag har själv gx ltd 24 och kan jämföra den med min Ribble cgr al. White av årsmodell 24 är helt annorlunda än 2021 eftersom jag tydligt känner att stacken (höjden) är lägre än på min Ribble. Silex har extremt hög stack men är även en bra bit längre (reach). Detta justeras något genom att passas ihop med en något kortare styrstam än normalt. Så för storlek xl så är Silex definitivt mer upprätt än White gx. Silex i storlek medium har ungefär samma stack som många grushojar i storlek xl!
Tackar för ett mkt utförligt svar, dock är jag ännu 8nte helt bekant med alla termer och exakt hur jag ska/bör jämföra, står står iaf på gx24 att den blivit bekvämare om jag tolkar texten nedan rätt, den har även lite smalare däck vilket jag nog vill ha då jag gillar asfalt lite mer än grus. en ny cykel är ju även trevligare än en begagnad med lite okänt skick, så vet man ju vad man får, så det kanske nu ändå lutar åt White cykeln i strl M för mig som är 177cm kan det nog kanek ändå bli tillräckligt bekvämt. På bilden nedan är det dock en Large utan pedaler och ingen luft i däcken som jag hann att provsitta snabbt i en annan butik å den kändes ju då inte orimligt stor..

Bilagor

• SmartSelect_20240828_223754_Chrome.jpg
    SmartSelect_20240828_223754_Chrome.jpg
    332.1 KB · Besök: 69
  • 20240828_121612.jpg
    20240828_121612.jpg
    1.3 MB · Besök: 68
Hej,

Försöker få lite liv i denna tråden, jag står precis inför samma dilemma att välja mellan Meridan och Whiten, är exakt lika lång och vill även jag ha en bekväm cykel. Vilken valde du tillslut?

Tillbaka
Topp