Behöver byta kedja. Måste jag byta kassett också?

Någon med skarpare hjärna och syn som kan bedöma om jag även behöver byta kassett (heter det så?) när jag nu ska byta kedja?

Bilagor

• IMG_1982.jpg
    IMG_1982.jpg
    20.6 KB · Besök: 110
Bilden är tyvärr för suddig att vara till hjälp. Men in praktiken, om frågan om att byta kedjan uppstår på första gången, betyder det oftast att kedjan redan har gått för länge och att alla andra drivlinans komponenter sannolikt har redan hunnit slitas.

Det tar nämligen en stund för en ny cyklist att lära sig när kedjan blir lagom sliten och byta ut den innan det är för sent för övriga delar. Jag dömer det ur min egen begränsad erfarenhet, YMMV förstås.

Bilden är tyvärr för suddig att vara till hjälp. Men in praktiken, om frågan om att byta kedjan uppstår på första gången, betyder det oftast att kedjan redan har gått för länge och att alla andra drivlinans komponenter sannolikt har redan hunnit slitas.

Det tar nämligen en stund för en ny cyklist att lära sig när kedjan blir lagom sliten och byta ut den innan det är för sent för övriga delar. Jag dömer det ur min egen begränsad erfarenhet, YMMV förstås.
Jag tycker det funkar bra att cykla som det är. En aning trögtrampat kanske. Men OK, kanske jag ska ta och byta kassett då. Framdrevet behöver väl bytas också då? Minns inte att de sa på Jarla cykel (där jag servat tidigare) att framdrevet behövde bytas när jag bytte kedja förra gågnen.
Jag testade kedjan genom att växla in på största kuggen fram och dra i kedjan. Det gick att dra ut den några millimeter.

ohh du kommer få lika många olika svar som inlägg ;) jag hade bytt kasset men de är inte helt nödvändigt ännu du har ganska utsträckta gap på de tyngre växlarna vilket kan medföra sämre växlingar kedjerapp etc om du har otur troligen kommer de funka med ny kedja men de kan strula oxå

Det är väldigt svårt att se på bilden. Men jag räknar till 8 drev (kanske 9) så jag tror att det är en billig cykel. På mina pendlarcyklar brukar inte byta kedja förrän den är väldigt sliten, typ att kedjan hoppar över vid stor belastning. Sen kör jag med kassetten på kedjebytet, och byter kassett vid nästa kedjebyte. Då blir det inte så många byten. Jag så lägger inte så stor vikt vid att få låg friktion i kedjan.

Det är väldigt svårt att se på bilden. Men jag räknar till 8 drev (kanske 9) så jag tror att det är en billig cykel. På mina pendlarcyklar brukar inte byta kedja förrän den är väldigt sliten, typ att kedjan hoppar över vid stor belastning. Sen kör jag med kassetten på kedjebytet, och byter kassett vid nästa kedjebyte. Då blir det inte så många byten. Jag så lägger inte så stor vikt vid att få låg friktion i kedjan.
Nu är jag totalt okunnig på detta men menar du att antalet drev korrelerar med värdet på cykeln?

Och när du byter kassett och kedja, byter du även drev fram?

Skulle föreslå att mäta kedjan men en liknande https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.721.995/kedjeslitageindikator-park-tool-cc-32

Om verktyget går ner i 0,75 positionen är det troligen dags att byta kassett också.
Jisses! På 8-9 delat?
Kassetten bör hålla 2-3 kedjor ( åtminstone och om de hålls smorda och någorlunda rena), dreven det dubbla.
Men köp en kedjeslitagemätare iaf.

Edit, till somliga kassetter går det att köpa lösa kransar. Det brukar vara de i mitten som slits mest. @Kais renoverar sina kassetter med den patenterade Kaismetoden. Och en Dremel.

Senast ändrad:
Enklast är väl att prova att bara byta kedja, inte för att jag tror det kommer funka bra, utan kommer nog krångla på minsta dreven. Det är ju inget som går sönder, så bara till o prova. Framdreven kan funka länge trots stort slitage, men ska det funka bra så så bör hela drivlinan vara ganska jämt sliten.

Ja precis, det är bara att prova sas, problemet är bara att jag är så himla klumpig och har tummen mitt i handen. Men det var det jag hoppades att kunna lära mig på ett cykelkök.

Nu är jag totalt okunnig på detta men menar du att antalet drev korrelerar med värdet på cykeln?

Och när du byter kassett och kedja, byter du även drev fram?
Jo, antalet drev bak brukar korrelera med nypriset på cykeln. 8 delat == billiga komponenter (inte bara drivlinan, utan merparten av komponenterna på cykeln). Billiga komponenter => billig cykel.

Jag byter när något börjar fungera dåligt, inte i preventivt syfte. Att byta en kedja för 200 kronor för att spara en kassett som kostar 250 kronor tycker jag inte är vettigt.

Men det finns olika skolor, som med allting annat.

Aha där ser man, visste jag inte faktiskt. Men jag har för mig att den kostade knappt 10.000 kr för 15-17 år sedan. Crescent Niak heter den, för mig var det mycket pengar men så är jag väl bara en liten spigg i den här dammen som Olof Lundh säger :)

Jag trodde kassett var dyrare än så, upp mot i alla fall 600-700 kr.

Ofta är väl även kedjan billig om kassetten är det så nog byter man kedja oftare än kassett även på 8s. 119 spänn kostar väl en shimano 8s på biltema tror jag

Jag tycker det funkar bra att cykla som det är.

Men frågorna"Måste jag byta kassett?" och "Funkar det nuvarande systemet hyfsat bra nu?" är olika. En sliten kedja brukar ändå lira fint under längre tid med andra slitna komponenter. Dess gemensamma prestation degraderar långsamt.

En ny kedja däremot kommer omedelbart att hoppa och skippa vilt på en gammal kassett.

Aha där ser man, visste jag inte faktiskt. Men jag har för mig att den kostade knappt 10.000 kr för 15-17 år sedan. Crescent Niak heter den, för mig var det mycket pengar men så är jag väl bara en liten spigg i den här dammen som Olof Lundh säger :)

Jag trodde kassett var dyrare än så, upp mot i alla fall 600-700 kr.
Om min googling på Crescent Niak ca årsmodell 2010 stämmer, så har den en 3x8 drivlina. Kedjan som angetts ovan kostar strax över 100 kronor, en kassett 200-300 kronor, ett billigt vevparti kanske 300-400 kronor. Så det är billiga slitdelar, och du behöver inte vara rädd för att slita ut dyra kassetter och vevpartier.

Om du är okunnig så är det en bra början att skaffa ett verktyg på att mäta kedjeslitage.

Likadant som att man inte bör springa till doktorn så fort man känner sig hängig, så bör man inte byta ut komponenter som inte visar symptom.

Biltemas Shimano 8-speed kostar 139 spänn.
Men då får du Shimanos enklaste kedja HG40..
Biltema har också en noname kedja för 79,90 som säkert funkar lika bra till 6/7/8- delade system.
Sedan har du alternativet Shimano HG71 (Deore) för ca 259 spänn, bättre kedja som kanske motsvarar den kedja som satt på din cykel när den var ny.
Och ja, du byter kasetten samtidigt som du byter kedja denna gång.
Och ja, det finns minst tre olika nivåer på kasetter för 8-delade system.
Det finns snålisar som hävdar att det billigaste funkar good enough men om du ändå byter allt själv och därmed sparar in på arbetskostnaden så hade jag personligen gått på Deore nivån.
Lycka till!

Senast ändrad:
Som ovan, det kan vara lönt att välja en dyrare kedja. Jag har själv den lite dyrare Deore kedjan (HG71), och den fungerar bra. Enligt någon tråd här så håller den betydligt bättre än HG40 kedjan.

Jag hittar den nu på Rosebike för ca 180 kronor. Rosebike har rea på en del 8-delade kassetter, från ca 150 konor. Om du lägger upp tydligare bilder på kassett och vevparti kan säkert flera bedöma vad som behöver bytas.

Grejorna är så pass billiga att om du beställer så kan du köpa för framtida bruk.
Sen behöver du lite verktyg också. Kedjemätare, kedjebrytare, kassettavdragare och verktyg för att ta av pedalarmar/vevparti.

Skulle föreslå att mäta kedjan men en liknande https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.721.995/kedjeslitageindikator-park-tool-cc-32

Om verktyget går ner i 0,75 positionen är det troligen dags att byta kassett också.
@Träningshjulet:
Just den kedjeslitmätaren rekommenderar jag ingen att köpa. Själv mäter jag kedjeslitage med en tumstock, men måste man ha en kedjeslitmätare från just Park Tool är det
Park Tool CC-4 man vill ha
Varför det är så har varit uppe här flera ggr tidigare, läs tex

Jisses! På 8-9 delat?
Kassetten bör hålla 2-3 kedjor ( åtminstone och om de hålls smorda och någorlunda rena), dreven det dubbla.
Men köp en kedjeslitagemätare iaf.

Edit, till somliga kassetter går det att köpa lösa kransar. Det brukar vara de i mitten som slits mest. @Kais renoverar sina kassetter med den patenterade Kaismetoden. Och en Dremel.
Min poäng är att om kedjan är för sliten så slits kassetten ner snabbt oavsett hur många kedjor du bytt. Det är därför man bör hålla koll på sin kedja och byta i tid.

Som ovan, det kan vara lönt att välja en dyrare kedja. Jag har själv den lite dyrare Deore kedjan (HG71), och den fungerar bra. Enligt någon tråd här så håller den betydligt bättre än HG40 kedjan.

Jag hittar den nu på Rosebike för ca 180 kronor. Rosebike har rea på en del 8-delade kassetter, från ca 150 konor. Om du lägger upp tydligare bilder på kassett och vevparti kan säkert flera bedöma vad som behöver bytas.

Grejorna är så pass billiga att om du beställer så kan du köpa för framtida bruk.
Sen behöver du lite verktyg också. Kedjemätare, kedjebrytare, kassettavdragare och verktyg för att ta av pedalarmar/vevparti.
Det är det jag hoppas kunna göra när jag cyklar till Cykelköket nästa onsdag, kunna meka lite och göra enklare saker själv. Blev medlem i Cykelfrämjandet igår.

ohh du kommer få lika många olika svar som inlägg ;) jag hade bytt kasset men de är inte helt nödvändigt ännu du har ganska utsträckta gap på de tyngre växlarna vilket kan medföra sämre växlingar kedjerapp etc om du har otur troligen kommer de funka med ny kedja men de kan strula oxå
Tack för alla intressanta inlägg här och det blev som du sa darkforce :)

Ett bra sätt att lära sig att mecka med cykel är att titta på Yutube videos. Park Tool som är en känd cykelverktygstillverkare har en kanal/sida på YT som går igenom de vanligaste service/reparationsåtgärderna.
Länk https://www.youtube.com/parktool

Annars är det bara att skriva in valfri sökning i sökfältet, och man får upp en stor mängd videos.

Börja med de enklaste sakerna, hur du byter kedja, byter kassett (som är enklare än att byta kedja) och avgör vad du tror du klarar av och vilka verktyg du behöver.
Sedan lite svårare saker, exempelvis byta vevparti, justera växlar, byta vajerhöljen och vajrar.

bilden suddig, men mycket talar för att kassetten kn tolerera ny kedja. prova och se vad som händer:)

slulle kedjan börja hoppa kostar en ny kassett av den här typen inte många kronor men tycker man det är kul kan man ju alltid slipa om den.

en kedjeslitagemätare är en av de bättre cykelinvesteringar man kan göra.
.
IMG_0909.jpeg

Intressant! Har aldrig ens tänkt på att man kan renovera kassetterna. Enligt din instruktion kanske det inte skulle vara omöjligt, ens för mig.

Tillbaka
Topp