Träningshjulet
Medlem
Behöver byta kedja. Måste jag byta kassett också?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker det funkar bra att cykla som det är. En aning trögtrampat kanske. Men OK, kanske jag ska ta och byta kassett då. Framdrevet behöver väl bytas också då? Minns inte att de sa på Jarla cykel (där jag servat tidigare) att framdrevet behövde bytas när jag bytte kedja förra gågnen.Bilden är tyvärr för suddig att vara till hjälp. Men in praktiken, om frågan om att byta kedjan uppstår på första gången, betyder det oftast att kedjan redan har gått för länge och att alla andra drivlinans komponenter sannolikt har redan hunnit slitas.
Det tar nämligen en stund för en ny cyklist att lära sig när kedjan blir lagom sliten och byta ut den innan det är för sent för övriga delar. Jag dömer det ur min egen begränsad erfarenhet, YMMV förstås.
Nu är jag totalt okunnig på detta men menar du att antalet drev korrelerar med värdet på cykeln?Det är väldigt svårt att se på bilden. Men jag räknar till 8 drev (kanske 9) så jag tror att det är en billig cykel. På mina pendlarcyklar brukar inte byta kedja förrän den är väldigt sliten, typ att kedjan hoppar över vid stor belastning. Sen kör jag med kassetten på kedjebytet, och byter kassett vid nästa kedjebyte. Då blir det inte så många byten. Jag så lägger inte så stor vikt vid att få låg friktion i kedjan.
Jisses! På 8-9 delat?Skulle föreslå att mäta kedjan men en liknande https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.721.995/kedjeslitageindikator-park-tool-cc-32
Om verktyget går ner i 0,75 positionen är det troligen dags att byta kassett också.
Jo, antalet drev bak brukar korrelera med nypriset på cykeln. 8 delat == billiga komponenter (inte bara drivlinan, utan merparten av komponenterna på cykeln). Billiga komponenter => billig cykel.Nu är jag totalt okunnig på detta men menar du att antalet drev korrelerar med värdet på cykeln?
Och när du byter kassett och kedja, byter du även drev fram?
Jag tycker det funkar bra att cykla som det är.
Om min googling på Crescent Niak ca årsmodell 2010 stämmer, så har den en 3x8 drivlina. Kedjan som angetts ovan kostar strax över 100 kronor, en kassett 200-300 kronor, ett billigt vevparti kanske 300-400 kronor. Så det är billiga slitdelar, och du behöver inte vara rädd för att slita ut dyra kassetter och vevpartier.Aha där ser man, visste jag inte faktiskt. Men jag har för mig att den kostade knappt 10.000 kr för 15-17 år sedan. Crescent Niak heter den, för mig var det mycket pengar men så är jag väl bara en liten spigg i den här dammen som Olof Lundh säger :)
Jag trodde kassett var dyrare än så, upp mot i alla fall 600-700 kr.
@Träningshjulet:Skulle föreslå att mäta kedjan men en liknande https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.721.995/kedjeslitageindikator-park-tool-cc-32
Om verktyget går ner i 0,75 positionen är det troligen dags att byta kassett också.
Min poäng är att om kedjan är för sliten så slits kassetten ner snabbt oavsett hur många kedjor du bytt. Det är därför man bör hålla koll på sin kedja och byta i tid.Jisses! På 8-9 delat?
Kassetten bör hålla 2-3 kedjor ( åtminstone och om de hålls smorda och någorlunda rena), dreven det dubbla.
Men köp en kedjeslitagemätare iaf.
Edit, till somliga kassetter går det att köpa lösa kransar. Det brukar vara de i mitten som slits mest. @Kais renoverar sina kassetter med den patenterade Kaismetoden. Och en Dremel.
Det är det jag hoppas kunna göra när jag cyklar till Cykelköket nästa onsdag, kunna meka lite och göra enklare saker själv. Blev medlem i Cykelfrämjandet igår.Som ovan, det kan vara lönt att välja en dyrare kedja. Jag har själv den lite dyrare Deore kedjan (HG71), och den fungerar bra. Enligt någon tråd här så håller den betydligt bättre än HG40 kedjan.
Jag hittar den nu på Rosebike för ca 180 kronor. Rosebike har rea på en del 8-delade kassetter, från ca 150 konor. Om du lägger upp tydligare bilder på kassett och vevparti kan säkert flera bedöma vad som behöver bytas.
Grejorna är så pass billiga att om du beställer så kan du köpa för framtida bruk.
Sen behöver du lite verktyg också. Kedjemätare, kedjebrytare, kassettavdragare och verktyg för att ta av pedalarmar/vevparti.
Tack för alla intressanta inlägg här och det blev som du sa darkforce :)ohh du kommer få lika många olika svar som inlägg ;) jag hade bytt kasset men de är inte helt nödvändigt ännu du har ganska utsträckta gap på de tyngre växlarna vilket kan medföra sämre växlingar kedjerapp etc om du har otur troligen kommer de funka med ny kedja men de kan strula oxå
Intressant! Har aldrig ens tänkt på att man kan renovera kassetterna. Enligt din instruktion kanske det inte skulle vara omöjligt, ens för mig.byggtråd: Renovering av sliten kassett
i en annan tråd beskrev jag hur man kan renovera slitna kassetter. gjort det i många år, och trots skeptiska röster fungerar det bra. man får tillbaka nybilskänslan med crispigt rent och inte grynigt trögt anslag när man trampar till hårt. men orsaken till operationen vanligen mera drastisk...happyride.se