Behöver förslag på resmål -> Uppdate: Spanien?

Aron

Inventarie
Jag håller på att planera årets vårresa. Sierra Nevada är ett självklart alternativ, men jag är lite sugen på att testa något nytt och söker därför fler förslag på destinationer.

Vad skulle du rekommendera som uppfyller följande?

Kravlistan:
(A) Massor av riktigt bra teknisk single-track
(B) Varmt & soligt i april
(C) Någonstans kring medelhavet för att inte få för lång flygresa
(D) Bergigt
(E) Budget inom ~10k
(F) Bike-center/arrangör på plats som kan fixa allt det praktiska med guider, boende etc.

Jag har kollat lite på Cappadocia i Turkiet (se filmen nedan) men de lokala arrangörer jag hittat andas väl mycket "hyrcykel på grusväg" för min smak. Sitter någon på ytterligare information/länkar kring denna destination? Jag är framförallt på jakt efter någon bra lokal guide/arrangör.

Cappadocia verkar för övrigt vara ett riktigt coolt ställe. :)

Senast redigerad av en moderator:
Droppar lite förslag som inte är vidare researchade;

Slovenien verkar ju intressant, Singletrack har haft två artiklar om detta... tror TNT har en tråd om detta någonstans på forumet.

Sardinien är ju intressant också men det är kanske lite tidigt för att lågprisflygen skall flyga dit. Men grymt väder och bra mat lockar ju helt klart.

Själv skulle jag gärna vilja prove de här filurerna, http://betterton.net/sites/aquickrelease.com/calendar.aspx

smiley skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter som du har ett happy problem.

Det är inte ett problem - det är ett nöje. Happy, happy, joy, joy ;)

Vill ha fler förslag, smaska på bara!

Aron skrev:
> smiley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Låter som du har ett happy problem.
>
> Det är inte ett problem - det är ett nöje.
> Happy, happy, joy, joy ;)
>
>
> Vill ha fler förslag, smaska på bara!

Det var ju det jag sa, stupid!
Sydafrika, kanske.

Korsika har jag läst en del om.

Sardinien borde ju funka och maten är svårslagen som sagt. Finns ju tyska guideböcker om denna ö.

/Magnus

Personligen tycker jag att Spanien i området runt Granada har så pass mycket att erbjuda så det räcker till både en och två resor till. Kanske pröva en annan arrangör. Ja menar Spanska solkusten känns ju rätt B att turista på lite mer traditionellt sätt (läs grisfest, sola & bada, sevärdheter etc etc). Inte så mycket att se och göra om man inte ska cykla....
Men jag antar att du ska dit och fylla hela veckan med cykling?

Åkte du med Shaun eller Simon?

Några goda kamrater var och testade lite hojjar i Frankrike. Kanske kan vara något men lite osäker hur föret är i April. http://www.terrengsykkel.no/index.php?id=2551

Spanien känns som ett säkert kort dock. Synd på maten....

Jilster skrev:
> Personligen tycker jag att Spanien i området runt
> Granada har så pass mycket att erbjuda så det
> räcker till både en och två resor till.

Helt rätt. Det finns som sagt en anledning till att det numera kryllar av bike-centers i Sierra Nevada. Jag räknade till elva st... :)

Varit på Korsika. Ön är en skönhet, och den lockar äventyrslystna människor från världens alla hörn. Dock är allt så dyrt att man får hicka. Om man åker under lågsäsong kommer man billigare undan.

Hej Aron!

Andrej och jag har provat MTB på Cypern, Sardinien, Sicilien, Korsika, Corfu, Mallorca, Gran Canaria, Slovenien, Kreta och Triesteregionen de senaste 8 åren. Alla ställen har erbjudit hyfsad cykling men några utmärker sig;

Cypern med svenske Börje erbjuder svårslaget bra cykling på tracks där även tyska landslagsåkare forsar fram. Kolla http://www.cycle-in-cyprus.com/
kartor är dock kassa på cypern så man gör klokt i att börja med en eller flera tripper med Börje som guide - då får man lite känsla för alla stigar i området.

Slovenien är också väldigt bra om man gillar de lite lägre alpmassiven. Nu flyger Ryan snorbilligt till klagenfurt från både Stockholm och Göteborg och då är det bara 50 km till Crna na Koraskem och Dixies mtb-park; www.mtbpark.com. Off season rekommenderas liten hyrbil dock så att man kan prova några av de trevliga restarangerna i området.

Kostnadsläget i Slovenien är fortfarande rätt schysst du kommer lätt under din budget, även cypern är riktigt OK - om vi jämför med Italien och Frankrike.

----

Sen är det ett litet hopp till Sardinien som också har många schyssta mtbområden.

Korsika är vackert med massor av stig men det är så brant att MTB är tufft. Över 100 toppar på mer än 2000 meter på den lilla ön. Känns mer som ett superställe för lvg.

Lycka till i letandet och ni andra - fyll gärna på på turtipssidan om ni har några riktiga pärlor. Det har varit tunnt med uppdatering där det senaste året. Knappt nån tror jag.

Cheers

leogang i österrike helt sjukt vackert och härliga vägar massa singeltracks och funparkbana och downhill samt freeride tracks so mär helt underbara och där e allt upp med cabinlift och ner

Ah, bra tråd!

Särskilt kul att höra om ställen folk faktiskt har varit på så att man får veta vad som faktiskt erbjuds.

I övrigt bra med inspirationstips oxå.

Posta på!

:D

//M

Aron, boka in 13 febr. Det finns några enstaka platser kvar till Pura Vida, Costa Rica. Wade Simmons guidar.

Tror den resan är rätt svårslagen. Nej, jag tar mig inte iväg i år heller...

<http://www.ridebig.com/>

Bilden på startsidan säger det mesta.

Det där med att sälja en njure...hur realistiskt är det egentligen?...man har ju iaf två =O

Jag har vart i Finale och kört och det är ju trevligt med upplift och kul stigar men knappast något en veckas projekt. Det skulle ju gå bra att kombinera med något annat i området, Finale Ligure ligger bara en timme från Nice och däromkring finns ju hur mycket som helst. Vädret är ju godis oxå.

Wales anses väl vara ett mountainbike mecka...? Är det nån som har varit där??
Själv funderar jag på att sticka till Skottland och köra i Glentress/Innerleithen. Ryan flyger till Glasgow från lilla Göteborg...

Guy hävdar annars att de har världens bästa trails på Teneriffa;
http://www.besttrails.ch/ns/index.php/tenerife-enduro-/-freeride.html

Hmmm. Jag är ledig hela mars och tänkte tuta iväg söderöver med bil o cyklar. Mkt glad för tips och inspiration!

Senast redigerad av en moderator:
Fjärdebrunn; Jag har en kompis som försöker få med mig till "Pura Vida" Han skall bara köpa en DH cykel först.... -Är det nån härifrån som skall dit? det verkar vara dåligt med intresse för de har fortfarande plats på bägge turerna.

Härdsmältan på börserna och fastighetsmarknaderna driver väl inte direkt efterfrågan. Det är ju en och annan Uncle Sam som går åt.

Har inte hört ett knyst om resorna här. Träffade som hastigast Wade Simmons i somras och då sålde han gärna på oss resan :)

Det finns många trevliga ställen runt Medelhavet som lockar och då är det inte Gaza jag tänker på även om det verkar som alla har sin åsikt om området... Har aldrig varit där och ärligt talat så tror jag inte att det är ett lämpligt ställe att cykla på.

Om man ska skippa den Europeiska delen av Medelhavet så finns det intressanta områden längre österut och det som brukar vara billigt att åka till är Turkiet även om det kanske inte är så varmt där april om man inte bara stannar nere vid kusten... Det finns många intressanta bergsområden att besöka i landet men det skulle vara bättre att åka en månad senare :)

tur1.jpg ht=399

Kraftverksdamm vid Eufrat

tur2.jpg ht=399

Cool inhuggen väg längs Eufrat

tur3.jpg ht=399

Vanlig cykling i Turkiet

tur4.jpg ht=400

Farliga turkiska djur

tur5.jpg ht=448

Jag igen :)

tur6.jpg ht=426

Varför blev han sur?

Söder om Turkiet har vi Syrien och även om Bush förklarade det som en av ondskan axelmakter så är det inte så hemskt i verkligheten... Jag har varit där några gånger med cykel och jag tycker att lokalbefolkningen är väldigt gästvänlig och inte alls beter sig som terrorister. Syrien har en del intressanta berg längs gränsen till Libanon och även coola ökenberg norr om Palmyra. Det finns även många historiska platser att besöka och för många gamla ruiner från romartiden och framåt som man ska besöka...

syr1.jpg ht=400

Gammal borg utanför Hama

syr2.jpg ht=400

Parkering vid Apamea

syr3.jpg ht=400

Gränsbergen mellan Turkiet och Syrien

syr4.jpg ht=400

Ökenväg norr om Damaskus

syr5.jpg ht=407

Bergen norr om Palmyra

syr6.jpg ht=392

Palmyra

syr7.jpg ht=600

Jag försöker smälta in i Mellanöstern

Väster om Syrien ligger Libanon som har mer än inbördeskrig, landminor och Hizbollah att erbjuda... De tuffaste bergen i Mellanöstern ligger i Libanon och där de högsta passen ligger på ungefär 3000 m. Det finns små grusvägar som följer bergskammen där man kan välja mellan att följa dem eller mindre boskapsstigar eller cykla på vattenkanalerna som leder ner vattnet till städerna vid kusten.

lib1.jpg ht=417

Ruin vid Balbek

lib2.jpg ht=380

Ovanför molnen i Libanon

lib3.jpg ht=410

Cykling ovanpå en vattenkanal

lib4.jpg ht=397

Utsikt över Beirut

Även om Jordanien inte ligger vid Medelhavet så är det inte så värst mycket längre att flyga dit. Landet erbjuder även det ökencykling och längs Döda Havsdalgången så kan man den gamla kungsvägen som erbjuder långa segar backar. Vill man har tuffare cykling kan man pendla mellan Döda Havet och upp till jordbruksmarken som ligger långs kanten till dalgången. Åker du i April så är det många vårblommor att titta på :)

jor1.jpg ht=399

Man behöver inte ha en cykel för att resa runt Mellanöstern

jor2.jpg ht=399

Ruin vid Karak

jor3.jpg ht=399

Wadi Dana National Park

jor4.jpg ht=399

Tafila vid dalgången vid Döda Havet

jor5.jpg ht=400

Romarruin i Amman

jor_blom1.jpg ht=399

Iris

jor_blom2.jpg ht=399

Moraea

jor_blom3.jpg ht=399

Astragalus

Jag uppmanar till bojkott av Israel så det behöver du inte besöka nu...

/Stellan

Medelhavet fortsätter sedan vidare mot Afrika...

Egypten är väl inte helt fel om man gillar öken... Är man ute efter lite mer kuperat så är Sinaihalvön ett bra alternativ. Där finns både bra asfaltvägar och grusvägar att välja mellan. Även längs Röda Havet ner mot gränsen till Sudan finns även berg men dessa är lite svårare att ta sig till pga av polis och militärkontroller. I norra delarna av dessa berg finns även kloster där man tillverkar dåligt rödvin.

egy1.jpg ht=400

Cykling vid Sinai

egy2.jpg ht=400

Bra vägar...

egy3.jpg ht=400

Fruktförsäljning i Kairo

Marocko vid västra delen av Medelhavet har även tuffa berg där Rifbergen ligger längs norrut och är skogsbeklädda ner mot havet. På sydsidan är det lite torrare men även där finns en del ek och cederskogar. Längre söderut kommer Mellanatlas som är lite tråkiga och inte lika branta.

mor1.jpg ht=437

Höga stigar i Högre Atlas

mor2.jpg ht=401

Utsikt från mitt tält

mor5.jpg ht=392

En av mina tältplatser i Marocko

mor4.jpg ht=449

Högsta berget i Nordafrika, Toubkal

Söder om Mellanatlas kommer Högre Atlas där Nordafrikas högsta berg ligger. Den högsta toppen är inte möjlig att cykla till men det går att komma nästan hela vägen upp :) Samma sak gäller från den näst högsta toppen. Söder om Högre Atlas ligger Anti-Atlas med torrare berg och nästan helt utan träd. Även i dessa berg finns många trevliga stigar och vägar att cykla runt på.

mor3.jpg ht=368

Utsikt söderut från Anti-Atlas

Söder om Anti-Atlas ligger Sahara och fortsätter man söderut kommer man till Sahara och det ockuperade området Västsahara. Detta är bara platt...

ws1.jpg ht=418

Kusten vid Västsahara. Utanför i havet kan man se hur europeiska trålare tömmer havet från fisk...

/Stellan

Om du vill åka till något mer udda ställe som är varm och soligt är Air bergen som ligger i norra Niger ett alternativ... Stora torra områden med mest sten och grus. Det finns även dåliga grusstigar eller stenhällar att cykla runt på.

nig1.jpg ht=399

På väg mot Air bergen

nig2.jpg ht=399

Små trevliga grusvägar med lite trafik

nig3.jpg ht=399

Allt är inte grått och brunt utan det finns även gröna områden

nig4.jpg ht=399

Trevlig cykling få steniga stigar

nig5.jpg ht=399

En behövlig paus

nig6.jpg ht=399

De enkla områden var på stenhällar

nig10.jpg ht=399

Idoûkâl-en-Taghês som är Nigers högsta berg

nig7.jpg ht=399

Vissa ställen var svårcyklade

nig8.jpg ht=399

Getter som kan bli goda grillspett

nig9.jpg ht=399

Alternativa transportmedel till cykel

nig11.jpg ht=399

På vägen tillbaka från bergen mot urangruvorna i Airlit

/Stellan

korvexe skrev:
> Jag tror att Stellan skulle ha lite att säga om
> hur människorna fungerar i Etiopien :)

Jag kan nog skippa den diskussionen igen... Men vill du ta in på hotell i denna by?

eti1.jpg ht=420

eti2.jpg ht=397

/Stellan

Fantastiskt inspirerande Stellan! Massor av spännande ställen att resa till.

För att få ut så mycket som möjligt att den lilla tid som står till buds känner jag dock att det är avgörande att ha en duktig guide på plats som kan de lokala stigarna väl.

Du råkar inte ha några tips på bike centers/guider i dessa regioner? Föreställer mig dock att det är ganska tunnsått? De flesta av de länder du nämner är fattiga och folk har naturligtvis mer angelägna saker för sig än att flänga runt i bergen på cykel för nöjes skull.

Jag är lite sugen på Marocco då det går att ordna guider där. Hur är norra delen? Är det något du kan rekommendera?

Aron skrev:
> Jag är lite sugen på Marocco då det går att
> ordna guider där. Hur är norra delen? Är det
> något du kan rekommendera?

Det finns guider i Marocko som håller på med vildmarksturism som mountainbiking, turridning, vandring osv. Det finns liknande aktiviteter för bergsmassiven, slätterna och ökenområdena. Jag hade tidigare kontakter i Marocko men har inte kvar några jag kan rekommendera. Det bästa är antagligen att söka på nätet...

Jag lägger ut några bilder från Rif-bergen i norr så att du kan avgöra själv. Bilderna är från min cykling mellan Fes och Ceuta.

moro1.JPG ht=399

Utsikt över Fes

moro2.JPG ht=399

De torra sydsluttningarna på Rif-bergen

moro3.JPG ht=399

Rif-bergen

moro4.JPG ht=399

Frukterna på ett smultronträd. Tyvärr inte mogna i april.

moro5.JPG ht=399

Utsikt mot söder

moro6.JPG ht=399

moro7.JPG ht=399

Huvudvägen norrut från Fes

moro8.JPG ht=399

Paus i bergen

moro9.JPG ht=399

moro10.JPG ht=399

Döttrarna till en knarkhandlare

moro11.JPG ht=399

Cederträd

moro12.JPG ht=399

En av mina tältplatser

moro13.JPG ht=399

Utsikt norrut mot Medelhavet

moro14.JPG ht=399

Lite gata i Chefchaouen

moro15.JPG ht=399

Några km öster om Chefchaouen

moro16.JPG ht=399

Ganska normal cykling i Rif-bergen

moro17.JPG ht=399

Tältning i bergen

moro19.JPG ht=399

Grusväg som slingrar sig uppför bergsidan

moro20.JPG ht=399

moro21.JPG ht=399

Ännu en tältplats

moro22.JPG ht=399

Cykling i tallskog

moro23.JPG ht=399

Skogarna på nordsidan av Rif-bergen

/Stellan

Häftigt, Stellan. Tala om att resa "off the beaten track". Läste en träffande grej om Mali.

"Where are you going on holiday this year?"
"Mali."
"Wow, Bali. That should be nice."
"No, Mali."
"Where's that."
"In West Africa. It's where you'll find Timbuktu."
"Is that the capital?"
"No, that's...hmm...well, that's not Timbuktu."

Förlåt, det blev lite OT nu.

Stellan har fina bilder att visa. Ännu mer spännande är det om man är botaniskt intresserad, för en herrans massa bilder är på diverse växter! :D

Nä, men har Stellan nån bildvisning så se till att vara där! Jag har haft nöjet en gång!

Stealth Black skrev:

> Själv funderar jag på att sticka till Skottland
> och köra i Glentress/Innerleithen. Ryan flyger
> till Glasgow från lilla Göteborg...

Ser rätt ok ut!!

Tänkte att jag kunde föreslå lite fler ställen att besöka som inte ligger så långt bort... Varför inte åka till Iran? Har finns hur mycket berg som helst och cykelsporten är betydligt bättre utvecklad än i länderna runt östra Medelhavet. Jag var i Iran 2007 och 2008 med cykel och gillade landet väldigt mycket även om inte allt är perfekt där. Befolkningen är väldigt gästvänlig och försöker hjälpa till så mycket som möjligt.
Jag har kontakt med några personer där som troligtvis gärna ställa upp med boplats och även cykelguidning i bergen runt Tehran. Jag lägger inte ut några kontakter i denna tråd men om intresse finns så skicka ett PM

Lägger även ut lite bilder från Iran och då först bilderna från 2007

iran1.JPG ht=399

Torr åkermark i nordvästra Iran

iran2.JPG ht=399

Jag utanför en moské i Ardebil

iran4.jpg ht=399

Cykling mot berget Sabalon

iran5.jpg ht=399

Lite högre höjd på samma berg

iran6.jpg ht=399

Tältning ovanför molnen

iran10.jpg ht=399

Mer cykling vid Sabalon

iran3.jpg ht=399

På väg mot nästa berg... Sahand

Bilder från 2008
iran11.JPG ht=399

Cykling i bergen längs gränsen mot Armenien

iran13.JPG ht=399

Utanför den bästa cykelaffären i Ardebil. Ordnar guidade cykelturer runt berget Ardebil

iran14.JPG ht=399

Sluttningen ner mot Kaspiska Havet

iran15.JPG ht=399

Tältning på en övergiven väg i bergen

iran16.JPG ht=399

Kaspiska Havet

iran18.JPG ht=399

Stängd väg mellan Tehran och Kaspiska Havet

iran19.JPG ht=399

iran20.JPG ht=399

iran21.JPG ht=399

Guidad dagstur med utgång från Tehran

iran22.JPG ht=399

Nya berg nordöst om Tehran

iran24.JPG ht=399

Afghaniska herdar som bjuder på te

iran25.JPG ht=399

Mer cykling in bergen söder om Sari

iran26.JPG ht=399

Nordsidan av bergen med utsikt mot Kaspiska havet

iran27.JPG ht=399

iran29.JPG ht=399

Små stigar i bergen

iran30.JPG ht=399

Tedrickande med byggarbetare

iran31.JPG ht=399

Iranskt småjordbruk

iran32.JPG ht=399

Jag firar 39 000 km

/Stellan

Aron skrev:
> Kravlistan:
> (A) Massor av riktigt bra teknisk single-track

Utan inbördes rangordning:

a) Lago di Garda är fantastiskt fint, ganska DH orienterat.

b) Mallorca har en massa fin singletrack.

c) Sospel i ovanför Menton på franska rivieran har jättefina stigar.

> (B) Varmt & soligt i april
> (C) Någonstans kring medelhavet för att inte få
> för lång flygresa
> (D) Bergigt

Alla tre har perfekt klimat i april, då är det optimalt, varmt o soligt men inte dödligt hett, och det är bergigt som sjutton.

> (F) Bike-center/arrangör på plats som kan fixa
> allt det praktiska med guider, boende etc.

Det finns omfattande MTB-guider (hela böcker) både för Lago di Garda och Mallorca, för Sospel ges in en liten lokal guide ut, en A4 el två med kartor. När det gäller arrangemang finns flera firmor på plats vid Lago di Garda och på Mallorca. I Sospel tror jag inte det finns någon. För egen del tar vi alltid med egna hojar. Du finner en hel del av våra bilder och kommentarer på http://www.google.se/search?q=sospe...lla:en-GB:official&hs=gMk&as_qdr=all&filter=0

Ett annat område, som ligger utanför dina speicifikationer men som möjligen kan vara intressant är Seven Stanes i Skotland. Vädret sägs vara OK på våren.

Det börjar luta åt Sierra Nevada. Smidigt och prisvärt. Känns som de mer exotiska resmålen behöver lite mer planering för att få ihop ett bra upplägg. Tittar på dem till nästa vår i stället.

När jag kollar runt på bike-centers i Sierra Nevada upptäcker jag att det numera finns en uppsjö arrangörer. Jag får det till 11 st och då har jag säkert missat någon.

Jag har tidigare rest med FreeRide Spain och var mycket nöjd. Men det är som sagt alltid kul att prova något nytt. Är det någon som har testat de något av de andra centren och kan ge rekommendationer?

Den digra listan:
http://www.ridesierranevada.com/
http://www.switch-backs.com/
http://www.ciclomontana.com/
http://www.bikingandalucia.com/
http://www.freeridespain.com/
http://www.puremountains.com/
http://sierracycling.com/
http://mtbinspain.com/
http://seasonallyunadjusted.com/
http://joy-riders.com/

Jag saknar Stellan.

(Den som inte förstår varför bör avsätta några minuter och scrolla uppåt)

Aron sa:
Det börjar luta åt Sierra Nevada. Smidigt och prisvärt. Känns som de mer exotiska resmålen behöver lite mer planering för att få ihop ett bra upplägg. Tittar på dem till nästa vår i stället.

När jag kollar runt på bike-centers i Sierra Nevada upptäcker jag att det numera finns en uppsjö arrangörer. Jag får det till 11 st och då har jag säkert missat någon.

Jag har tidigare rest med FreeRide Spain och var mycket nöjd. Men det är som sagt alltid kul att prova något nytt. Är det någon som har testat de något av de andra centren och kan ge rekommendationer?

Den digra listan:
http://www.ridesierranevada.com/
http://www.switch-backs.com/
http://www.bikingandalucia.com/
http://www.freeridespain.com/
http://www.puremountains.com/
http://sierracycling.com/
http://mtbinspain.com/
http://seasonallyunadjusted.com/
http://joy-riders.com/