Behöver lite hjälp med Köp av ridley cx + tyska.

Ekorre

Ny medlem
Hej

Tänkte slå till på en cross.
Låtar åt en ridley crossbow från shop4cross.

Lite funderingar kring storlek, aldrig suttit på en cross men har en scott racer på stlk 56, och jag tycker den är lite för lång, jag ahr ganska långa ben och kort överkropp totalt 181 lång. Så funderar på köpa crossen i 54. Vilket är föredra 54 med xtra lång sadelstolpe eller en 56 med 90 styrstam?

Tyska, vad betyder:
Schnelle Umwerfer:?
Zweites Schaltauge:?

Jag har faktiskt mailat dom och frågat, men deras svar fatta jag ännu midre av. Fick att det var nånting med fästen, men är det reserv av nånting, mina tankar har lutat åt växelöra?

Bonus fråga:
Tänkte köpa tektro bromsarna från dom, brukar man få med vajern som går över från ena till den andra?

Mvh
Micke

Schellen Umwerfer ska det nog stå. Det betyder att framväxeln är av typen som har en klammer runt röret.
Zweites Schaltauge är att du får emd ett extra växelöra

Tackar glitch, jag behöver en cross nu så jag kan ta dig på mörksuggan nästa år =)

Men dom ska ha 5.9€ för en Schnelle Umwerfer, låter ganska billigt för en framväxel, eller är det nån adapter för att kunna sätta framväxeln runt ramen?

Senast redigerad av en moderator:
Ekorre skrev:
-------------------------------------------------------
> Men dom ska ha 5.9€ för en Schnelle Umwerfer,
> låter ganska billigt för en framväxel, eller
> är det nån adapter för att kunna sätta
> framväxeln runt ramen?

Det kanske är en sådan här de menar?
SHACC014.jpg

http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=SHACC014

Dvs
En framväxelklamma

/Håkan

ahh, en sån måste det vara. Har aldrig sett en sån tidigare. *tackar*
Känns jävla risigt att beställa ram, få den hälla upp whiskyn, rada upp delarna och sen saknar man tex ett växel öra, eheh

Nu kan jag bocka av den punkten, bara välja storlek kvar =)

a propos cx - hur är det med "mini-V" bromsar?
Verkar ju helt rätt istället för cantilever,
men är dessa V-bromsar ok på cx-tävling?

Ekorre: Vilken gaffel har du tänkt köpa? Tänker du köpa med en underbar Python så rekommenderar jag Mini-V. Min flexar och skakar en massa med frog-legs.

Schnelle Umwerfer tycker jag inte du ska köpa med. Bättre att köpa en BBB här i en vanlig affär istället, snyggare och lättare än den fula som följde med min iaf.

Cerro: Jag tänkte köpa den här gaffeln:

Montana Crosssgabel
Material:Carbon / Aluminium (Schaft)
Schaft: 1"1/8
Farbe: schwarz

Bromsar blir dom billigaste tekro, jag skulle gärna vilja ha frog legs, men ekonimin har inte så stora marginaler. Mini-v tycker jag ser oestetiska ut =/.

Storlek på cross, ska gå efter samma mått som en racer?
Vad är viktigast att det är rätt, sadel rörs höjden eller över röret?

Jag kommer inte behöva nån schneele umfer, jag ahr en framväxel med samma mått på ramröret som ridleyn har. Men en xtra växel öra kanske kan vara bra att ha.

Skicka frågan på engelska så svarar de på engelska. Det funkade iallfall för mig när jag köpte min ridley från shop4cross.

cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Ekorre: Vilken gaffel har du tänkt köpa? Tänker
> du köpa med en underbar Python så rekommenderar
> jag Mini-V. Min flexar och skakar en massa med
> frog-legs.
>
> Schnelle Umwerfer tycker jag inte du ska köpa
> med. Bättre att köpa en BBB här i en vanlig
> affär istället, snyggare och lättare än den
> fula som följde med min iaf.

Vilka mini-V kör du med?
Jag funderar på testa sådana igen.

Beträffande ramstorlek på en cykelcross så brukar man välja en 1-2 cm mindre ram än motsvarande landsvägsram då det högre placerade vevpartiet gör att ramen känns större. Vidare brukar man välja en ram med 1-2 cm kortare ovanrör för att få en mindre utsträckt åkposition.

Ovanstående gäller förutsatt att man tänker använda ramen till cykelcross och har en racer som passar att utgå ifrån. Skall man använda cykelcrossen främst till vinterträning på vägen så bör man försöka matcha sin ordinarie åkposition så långt det går.

Min rekommendation är att uppsöka en butik som kan cykelcross och köpa ramen därifrån då eventuella returfrakter kan äta upp den vinst som fås genom att beställa från utlandet. CykelCity har några crossramar från Merckx på rea i din storlek som kan vara ett alternativ.

Bästa crosshälsningar,

Beppes bror Bengt

Tillbaka
Topp