behövs en rollarmajig

bengt

Ny medlem
behövs en rollarmajig
När det ser ut så här
DSCN2241.JPG ht=480

Behövs en så´n här
Grej.JPG ht=480

Jag kunde inte låta bli att köpa en, den såg så kul ut.

behövs en rollarmajig
Vinkeln på virehöljet till SRAM växlar brukar oftast bli bättre och kräver knappt någon 'loop' alls. Så i princip är rollamajig:en onödig till din bakväxel.. :)

Senast redigerad av en moderator:
behövs en rollarmajig
Tänkte väl det, men den var så snygg.
Får ligga i lådan till vinteprojektet och då sen när den behövs har jag tappat bort småprylarna.

behövs en rollarmajig
Jag har funderat att skaffa en sådan till min XTR bakväxel som jag upplever som väldigt känslig för växelvirens kondition. Vart köper man denna någonstans?

/Mats

behövs en rollarmajig
K.I.S.S

Med en bra vajer och ett bra hajerhölje i rätt längd så behövs inget sådant smäck.

Men det är klart är man prylgalen och absolut inte är ute efter den där "cleana" looken som så många här på Happy vill ha så kan man ju sätta på en rollamojja:-)

/J

behövs en rollarmajig
sån där behövs inte till sram, därmot skulel du nog igentligen kanske kunna ja lute kortare hölje där, än vad du har, ser ut o vara större böjj än nödvändigt, sram växlarna rör sig ju inte nått där höljet sitter

behövs en rollarmajig
Janne skrev:

K.I.S.S

Med en bra vajer och ett bra hajerhölje i rätt längd så behövs inget sådant smäck.

Men det är klart är man prylgalen och absolut inte är ute efter den där "cleana" looken som så många här på Happy vill ha så kan man ju sätta på en rollamojja:-)

/J

Jag är bara ute efter en bra funktion, och om jag skulle få det med Rollamagic so fine! Jag upplever som sagt att min XTR växel som nu sitter på min pendlarhoj är känslig, när du släpper vire alltså växlar till tyngre växel så får jag en fördröjning på växlingen och jag tycker inte att viren är speciellt gammal, kan det vara något annat som krånglar?

/Mats

behövs en rollarmajig
SRAM som äger Avid måste vara dumma som gör en växel som inte behöver en rollamajig som de kan tjäna pengar på. Eftermarknadsprylar genererar ju stora pengar.

behövs en rollarmajig
MatsS skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Jag är bara ute efter en bra funktion, och om jag
> skulle få det med Rollamagic so fine! Jag
> upplever som sagt att min XTR växel som nu sitter
> på min pendlarhoj är känslig, när du släpper
> vire alltså växlar till tyngre växel så får
> jag en fördröjning på växlingen och jag tycker
> inte att viren är speciellt gammal, kan det vara
> något annat som krånglar?
>
> /Mats

Prova att koppla loss vid växel för att sedan frigöra höljenafrån de olika vajerstoppen. Då kan du kolla om höljena löper som de ska, eller rättare sagt kollaså att vajern löper genom de olika bitarna av höljet.
Kolla också så att du inte har snålat in och har den sista biten nere vid växeln för kort. Blir svängen för tight där nere så funkar det garanterat inte som det ska.

Lycka till, när det krånglar på det sättet så brukar det vara fel på någon av bitarna av höljet.
Eller ett kompabilitetsfel= t.ex. att vajern är för tjock i förhållande med höljet. Händer oftare än vad man kan tro när man bara har varit hos cykelhandlaren och bara köpt en ny vajer(suck)

/J

behövs en rollarmajig
mytomspunnen skrev:
> En rollamajig behövs aldrig.

Nej, man kan ju alltid leda cykeln. Men vill man få bra växlingar är rollamajig faktiskt bra på vissa cyklar. Ibland kan man behöva ha en gigantisk loop på höljet som då gärna trasslar in sig i grenar eller i kassetten, och då är en rollamjzxx bra.

behövs en rollarmajig
oxr skrev:
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En rollamajig behövs aldrig.
>
> Nej, man kan ju alltid leda cykeln. Men vill man
> få bra växlingar är rollamajig faktiskt bra på
> vissa cyklar. Ibland kan man behöva ha en
> gigantisk loop på höljet som då gärna trasslar
> in sig i grenar eller i kassetten, och då är en
> rollamjzxx bra.

Det var väl ungefär det jag skrev, eller i varje fall menade...
Jag trodde inte så mycket på rollamajig ända tills jag provade att sätta på en sådan på en cykel vars bakväxel strulat (pga friktion i höljena) UTAN att byta varken hölje eller vajer. Funkade som smort!
Därmed inte sagt att man BEHÖVER en rollamajig någonsin för att få bakväxeln att funka...
Det är inte samma sak att säga att någonting underlättar som att säga att samma sak behövs.

Senast redigerad av en moderator:
behövs en rollarmajig
mytomspunnen skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > mytomspunnen skrev:
> >
>
> > -----
> > > En rollamajig behövs aldrig.
> >
> > Nej, man kan ju alltid leda cykeln. Men vill
> man
> > få bra växlingar är rollamajig faktiskt bra
> på
> > vissa cyklar. Ibland kan man behöva ha en
> > gigantisk loop på höljet som då gärna
> trasslar
> > in sig i grenar eller i kassetten, och då är
> en
> > rollamjzxx bra.
>
> Det var väl ungefär det jag skrev, eller i varje
> fall menade...
> Jag trodde inte så mycket på rollamajig ända
> tills jag provade att sätta på en sådan på en
> cykel vars bakväxel strulat (pga friktion i
> höljena) UTAN att byta varken hölje eller vajer.
> Funkade som smort!
> Därmed inte sagt att man BEHÖVER en rollamajig
> någonsin för att få bakväxeln att funka...
> Det är inte samma sak att säga att någonting
> underlättar som att säga att samma sak behövs.

Men även med bra vajrar och höljen kan det behövas. På en HT är det sällan ett problem men på vissa FS-ramar (t ex äldre Spec FSR) blir vinkeln på kedjestagen i kombination med växelns placering ett problem. Enda sättet att få det bra då är rollmaxxx. Det är inte en fråga om skitiga vajrar utan om galen vajerdragning.

behövs en rollarmajig
Om inte jag har missförstått nåt så har SRAM tagit fram Rollamajigen (The shift enhancing gizmo) för användning med shimanos bakväxlar, där vajern oftast löper in i växeln bakifrån. Genom att eliminera loopen så minskar friktionen och växlingarna blir snabbare. Åtminstone teoretiskt.
Jag har en sån på min Alivio växel och jag tycker att den funkar bra.

behövs en rollarmajig
oxr skrev:
> Men även med bra vajrar och höljen kan det
> behövas. På en HT är det sällan ett problem
> men på vissa FS-ramar (t ex äldre Spec FSR) blir
> vinkeln på kedjestagen i kombination med växelns
> placering ett problem. Enda sättet att få det
> bra då är rollmaxxx. Det är inte en fråga om
> skitiga vajrar utan om galen vajerdragning.

Jag trodde vi pratade om cyklar och inte hiskeliga avarter så som t.ex. spec fsr av äldre årsmodell. ;P

Nåja, jag tänkte skriva ett litet tillägg i ursprungsinlägget typ: "Om man inte har en cykel med väldigt muppig vajerdragning" men orkade inte. Som jag ser det är en cykel i någon mening felkonstruerad om man BEHÖVER en rollaxxx för att få växlingarna att funka...

behövs en rollarmajig
Mats, jag har en ink smågrejorna som jag inte blev lycklig av, skicka ett pm om du är intresserad av att köpa den för en tjuga eller nåt/J :)

MatsS skrev:
> Jag har funderat att skaffa en sådan till min XTR
> bakväxel som jag upplever som väldigt känslig
> för växelvirens kondition. Vart köper man denna
> någonstans?
>
> /Mats

behövs en rollarmajig
Ibland behövs den!
Fick inte min bakväxel att fungera som den ska innan jag köpte en rollamajig och satte på, nu går den som smort!
Min cykels vajerdragning är ett stort minus men även om jag drog vajern utanpå så att det blev en "bra böj" så fungerade det inte riktigt. Men nu går den som sagt super!

behövs en rollarmajig
mytomspunnen skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > Men även med bra vajrar och höljen kan det
> > behövas. På en HT är det sällan ett problem
> > men på vissa FS-ramar (t ex äldre Spec FSR)
> blir
> > vinkeln på kedjestagen i kombination med
> växelns
> > placering ett problem. Enda sättet att få det
> > bra då är rollmaxxx. Det är inte en fråga
> om
> > skitiga vajrar utan om galen vajerdragning.
>
> Jag trodde vi pratade om cyklar och inte hiskeliga
> avarter så som t.ex. spec fsr av äldre
> årsmodell. ;P
>
> Nåja, jag tänkte skriva ett litet tillägg i
> ursprungsinlägget typ: "Om man inte har en cykel
> med väldigt muppig vajerdragning" men orkade
> inte. Som jag ser det är en cykel i någon mening
> felkonstruerad om man BEHÖVER en rollaxxx för
> att få växlingarna att funka...

Nu är vi överens igen

behövs en rollarmajig
SRAM och Rollamajig är väl inte bara onödigt, det borde bli helknas? "Cookie on cookie" som vi sa till italienaren häromdagen.

Stor skillnad i motståndet i växelspaken blir det på en Shimano dock. Ett mysterium att de år efter år fortsätter med den där 180-gradersböjen.

Nackdelen med både SRAM-växlar och Rollamajigen är att de skakar sönder och går av i stora farliga bergen, men hemma i skogen är de bra.

Å andra sidan så BEHÖVER man ju inte växlar alls hemma i skogen, om vi ska vara såna.

behövs en rollarmajig
Verkar som om alla som använder tingesten tycker den är bra. Vad säger det?

Min har fungerat utmärkt även med smuts - oservad och osmord. Man behöver inte bry sig om den helt enkelt.

behövs en rollarmajig
Jag fick aldrig någon ordning på min XTR bakväxel, när det blev fördröjningar vid växling till tyngre växel då var det dags för byte till ny vire. Jag köpte ett shimano kit på Clas Ohlsson men till min förvåning blev det sämre än innan! Då tog jag helt sonika och plockade av bakväxeln från MTB:n en Deore och ersatte XTR-växeln, vips så fungerar det helt perfekt.

Vad kan felet vara på XTR-växeln?

/Mats

Tillbaka
Topp