Behövs lockout till heldämpat?

Jaw_31

Ny medlem
Jag ska förmodligen köpa en Canyon Nerve 29 7.9.
Det enda som jag tycker är tveksamt är att det inte finns någon lockout på styret, i stället är det Fox CTD-teknik. Jag tänker främst på Cykelvasans partier där det enbart är asfalt eller fina grusvägar.
Dessutom skriver Canyon så här:
Anti-Squat-Kinematics
Tack vare lagrens placering i länkaget det så kallade anti squat kinematics motverkas kraftförluster. Det behövs därmed ingen låsning eller högt tryck i dämparen. Den bakre triangel funkerar känsligt, utan kraftförluster och ger ökad komfort och grepp.

Vad tror ni? Får man stora effektförluster på platten utan lockout på styret, eller är moderna heldämpade cyklar tillräckligt bra så det inte längre behövs?

Nej det finns inga dämpare som låser helt utan lockout, man får absolut effektförluster pga att dämpningen rör sig. Tillverkarna är dock snabba att skriva att det inte är så men det handlar om marknadsföring, inte om funktion i verklighet.

Andra svär för låsning själv ser jag ingen anledning till det för min sorts cykling. Så länge jag sitter i sadeln gungar det minimalt.

Det finns bra och dåliga designer på FS-ramar. Bra designer behöver ingen låsning, dåliga designer kräver det. Detta gäller dock endast ramar som körs på platten och uppför.

Bara att köra dämparen i låst läge hela vägen. Behövs ändå ingen dämpning på Cykelvasan om man nu inte har nån sorts ryggproblem som gör en extra känslig. Hela banan är ju fina grusvägar ;)

Jaw_31 skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad tror ni? Får man stora effektförluster på
> platten utan lockout på styret, eller är moderna
> heldämpade cyklar tillräckligt bra så det inte
> längre behövs?

Du förlorar möjligtvis effekt på platten utan lockout, externt reglage eller inte spelar ingen roll för effektförlusten. Hur svårt kan det vara att böja sig ner och slå till reglaget när det behövs? Kör du i tävlingsklass med ambition att kapa sekunder kan det kanske spara lite tid att ha externt reglage. Fast och andra sidan så gäller det framdämpare, jag tror inte att så många av de längst fram har heldämpat.

MVH
Magnus

Det händer rätt ofta att jag trycker till o låser min framgaffel på min 29:a. Speciellt i långa uppförslöpor där jag kanske vill ställa mig upp o trycka på. Sen att jag alltid glömmer den låst när jag går av vägen är en annan femma ;)

Rekrej: vad tror du om cykeln jag skickade länk till? Tror ni att den gör sig bra på platten och i Cykelvasan? Canyon Nerve al 29. Länk i mitt första inlägg.

Det ligger ingen länk i ditt första inlägg.

Vad ska du ha cykeln till för typ av cykling? Är den till platta grusvägar och CV finns ju minst tusen bättre anpassade hojar. Beskriv lite mer om vilken typ av cykling du tänkt dig.

För det första väger jag runt 100 kg och har hört att heldämpat är bra då.
Terräng förutom Cykelvasan är främst gamla nedlagda löparspår med en del rötter och stenar. Men absolut ingen svår teknisk terräng. Har fått för mig att heldämpat vore bra, att jag skulle orka köra längre och fortare eftersom man slipper tappa fart och bara kan köra över rötter i samna fart som på platten. Länka gärna till prisvärda cyklar, maxtak är 18 000kr.

Visst det är en fin hoj du tittar på, men jag skulle säga att den inte är riktigt optimal till den cykling du beskriver dig sikta på som inte är teknisk utan tvärtom lättcyklad med MTB-mått.

Jo absolut, man kan spara kroppen av fulldämpad hoj, men då främst i mer teknisk terräng. Å andra sidan kostar det extra energi att cykla heldämpat då länkaget stjäl kraft så det blir en avvägning.

http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3017#tab-reiter2

http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3015

Körde halvvasan på fullgungare förra året, kändes oerhört overkill, till detta år så letade jag fram en gammal aluhardtail och kirrade en billig kolfibergaffel. Helstelt fungerade alldeles utmärkt för 95 kilo skrotlyftare hela vägen från sälen till mora och även i skogen på lite stökigare stigar.

På den sista frågan är svaret nej, det är inte värt de extra pengarna för kolfiber istället för aluminiumram. Finns ett gammalt test här på Happy där man jämfört skillnaden på just Canyonhojar och skillnaden var knappt ens märkbar och förklarar absolut inte priset.

Jag undrar dock om ett kilo lättare cykel inte gör skillnad på just CV? Generellt sätt är jag inget fan av bongoplast på mtb, men vad jag läst om CV så är det nästan som ett landsvägslopp fast på packad grus. Då tänker jag att ett kilo kan göra skillnad. eller?
MVH
Magnus

Visst känns det bättre att köpa 29er aluminium som är 500 gram tyngre än kolfibern och dessutom få mycket bättre komponenter på köpet?

Ja du kan ju betänka att du har 100 kilo sittande ovanpå cykeln och då gör 500 gram cykel inte särskilt stor skillnad. Bra prylar så som bättre hjul märker du dock absolut av.

Äh, köp en heldämpad. Jag använder nästan aldrig låsningen på mina dämpare, inte ens när jag kör de 23km till jobbet. Och inte tycker jag det är direkt jobbigare än på min helstela MTB. "Folk" vinner ju tävlingar i världskuppen på heldämpade hojar, så så värst mycket kraft kan inte gå förlorad i länkaget.

Jag tycker det är mysigt att kunna sitta i sadel och trampa över rotmattorna :)

(Nu är jag ju inget supersvetto, men, men...)

Får hålla med föregående talare, satsa på en heldämpad hoj.

Dagens länkage och dämpare är så pass effektiva att effektförlusten för en motionär knappt är märkbar (min åsikt, grundad på tidigare cyklar). Jag upplever dem som roligare i stök och framför allt betydligt snällare mot ryggen. Jag kommer aldrig att köpa en ht igen efter 3-4 år på heldämpat.

Om du tillhör eliten som står upp och trampar stora delar av loppet så kör ht.
Annars kör du snabbare med fulldämpat. Oslagbart att sitta ner och cykla över ojämnheter.
Största skillnadent är vikten, till ht cyklarnas fördel.

Tack för alla råd! Verkar onekligen som frågan om fs eller ht splittrar cykelsverige, och speciellt vilken typ som lämpar sig bäst för Cykelvasan. Finns det någon lämplig heldämpad för 17-18000 förutom den från Canyon? Den har ju inte heller lockout på styret vilket många här vill påstå är nödvändigt. Samtidigt säger andra att lockout inte behövs. Scott Spark har jag tittat på, men komponenterna på den är ju ett skämt för priset.
Har ni några förslag? Cube AMS?

Senast ändrad:
Är ingen expert och har ingen erfarenhet av HT, har en heldämpad Scott 29er med ett reglage för fram o bakdämarna på styret, cyklar mest i skogen, men då och då en längre asfalt tur.
Min cykel låser jag ALLTID dämparna på när det är"slätt"och uppför, blir alldeles för svampig annars.
Men så fort det blir stenigt och stökigt så slår jag"på" dämpningen och tycker att jag får bättre driv då hjulen tar i backen"hela" tiden, märker ej av svampigheten då.
Men så fort det blir slätt slår jag tillbaka dämpningen, jag växlar mellan dämpat och odämpat ibland säkerrt var tionde sekund.
För mig är detta en perfekt lösning då jag bara har en cykel, men vill kunna variera mellan riktigt besvärliga stigar och grusvägar, men även plåga benen på en längre asfalt tur.

Jag har cube ams som mtb vid sidan av min helstela mtb...den funkar klockrent som både snabb xc- och stigfinnarcykel. Den är inte 100% stel i låst läge med rp23 dämpare men fullt godkänd (här klagar ett fullfjädrat xc-svetto) den är ypperlig i skogen avseende både snabbhet, komfort och följsamhet ( här önskar xc-svettot att de hade en fs). Jag klassar ams'en som en cykel som tar sig fram genom allt som står i dess väg. Säkerligen kan fs ge en viss effektförlust på korta sträckor men än så länge tror jag inte jag blivit omcyklad på grund av någon annans bättre cykel utan för att de tränat hårdare än mig...
Är det CV som är det stora målet och all träning kommer att ske på motsvarande terrängtyp tror jag en lätt ht (26 el 29???) är det bästa men annars är ams'en en kompetent mellanväg. Själv CV på 3.30 på en ams ;-)

Fekke: Låter kanon! Har den lockout på styret för båda dämparna?
Måste ju vara en optimal cykel om man bara vill ha en allroundcykel?

Jag har gärna lockout (eller kör Brain-dämpare) både bak och fram. ProPedal (och liknande) tycker jag är ok, men inte mer. Jag tycker dock att det enbart spelar roll när man står upp. Sittande kör jag i allmänhet alltid helt öppet.

Alltså, en heldämpad hoj vann världscupen förra året, OS i år.
Men som vanligt är det inte hojen det hänger på, det är dina ben och pannben.
Skulle tro det är hyffsat fyndläge i vår på fina begagnade FS 26:or då dom flesta går över till 29.

Jaw_31 skrev:
> Fekke: Låter kanon! Har den lockout på styret
> för båda dämparna?
> Måste ju vara en optimal cykel om man bara vill
> ha en allroundcykel?

Jag kör med Sid fram med lockout på styret som används flitigt...alltid på platten och trots att jag har 15 mm's rörelse i låst läge är det endast i stående man märker av det...en perfekt allroundare :-D
Jag har en XL ram som jag skulle kunna bygga ihop till dig om du är över 185 cm och intresserad av en ams 26:a!?

Fekke: jag är ute efter en 29er, men stort tack för vänligheten. Jag kommer nog att vilja ha en heldämpad cykel och inte en hardtail.
Brain låter ju fantastiskt bra, men är lite för dyr för min budget. Fler 29er förslag med dubbel lockout mottages tacksamt.

Otroligt många kunniga kommentarer här, men splittringen mellan ht och fs är ju total. Någon objektiv opartisk människa måste lösa detta, haha.
Frågan är vad jag står med för 29er i vår...
Är ju omöjligt att fatta ett beslut.

ams finns som 29" med och klarar din budget. Jag har en sån och är jättenöjd. Ingen remote på den dock. Jag är 194 cm och väger 85-89 beroende på formen och jag har en 21". Testade en kompis ht för ett tag sedan efter att ha kört fs det här året och jag kan bara säga att jag med största sannolikhet aldrig mer kommer köpa en ht.

De senaste 2 åren har jag haft e HT26a,en FS26a och nu kör jag endast helstel singlespeed 29a vilken jag gillar bäst. Körde vasan på FS26an,cube Ams 110 pro på 3.30. Körde halva loppet med öppen dämpare för å lindra rövkramp, å det gick utmärkt men visst fasen har man en rejäl effektförlust på platten. Men med en FS är det lite ge och ta, och i slutändan tror jag det skulle gått ungefär lika fort på en HT men inte lika bekvämt. En annan aspekt är att en FS kräver en hel del mer underhåll, det är ganska mycket tvättande å smörjande och byten av bussningar å grejer som man slipper på en HT. Jag röstar på en HT29a, den kan forcera det mesta och passar perfekt till Vasan.

Mycketvillhamer: Känner du att du förlorar i fart eller kraft när du cyklar på platten. Är det någon skillnad mot dina kompisar som har HT?
Jag vill nog helst ha FS, men samtidigt ha en cykel som lämpar sig bra på grus som tex Cykelvasan. Canyon Nerve 29 har inte heller lockout...
Finns det inga udda märken som man inte tänker på? Någon borde sammanställa de fem mest prisvärda 29er-hojarna som är heldämpade. Finns ju många kunniga här på Happy!

Ofta känner man lite extra för någon av cyklarna man har på gång...känslan e viktig...kanske till och med viktigare än cykeln i sig själv?!?!?!?!
Köp den du känner mest för och glöm inte att den som tränat bäst vinner...så gå på känslan ;-)

Dock får man i de flesta fall väldigt mycket cykel för pengarna med en Canyon!

fekke skrev:
> Ofta känner man lite extra för någon av
> cyklarna man har på gång...känslan e
> viktig...kanske till och med viktigare än cykeln
> i sig själv?!?!?!?!
> Köp den du känner mest för och glöm inte att
> den som tränat bäst vinner...så gå på
> känslan ;-)
>
> Dock får man i de flesta fall väldigt mycket
> cykel för pengarna med en Canyon!

+1 Köp den du vill ha. Inte den någon random internet-cyklist tycker passar dig bäst. Om du gillar MTB kommer du ändå köpa ny/en till rätt snart! Och då vet du bättre vad du vill ha.

En liten personlig reflektion angående lockout på styret: Hade det tidigare. Men när jag bytte till FS blev det bara lockout på dämparna, och det tog bara någon tur att vänja sig. Du slår på lockouten EFTER du är ute på det platta, och av INNAN du kör ut i brötet. Det funkar fint! Sällan man glömmer, och det löser sig då också.

Köp nåt fint! ;-)

Jaw_31 skrev:
> Mycketvillhamer: Känner du att du förlorar i
> fart eller kraft när du cyklar på platten. Är
> det någon skillnad mot dina kompisar som har HT?
> Jag vill nog helst ha FS, men samtidigt ha en
> cykel som lämpar sig bra på grus som tex
> Cykelvasan. Canyon Nerve 29 har inte heller
> lockout...
> Finns det inga udda märken som man inte tänker
> på? Någon borde sammanställa de fem mest
> prisvärda 29er-hojarna som är heldämpade. Finns
> ju många kunniga här på Happy!

Svårt att svara på, oftast är det ju de med dyrare och lättare hojar som också cyklar mer och därför är snabbare. Tror inte att jag blir fråncyklad bara pga cykeln, men visst, den är ju inte jättelätt så det blir ju mer att släpa på uppför backar, å andra sidan går det snabbare utför och på ojämna stigar. Dessutom klarar jag backar med 29an pga dess geometri som jag inte fixade med min ht 26" jag hade innan.

Den har ju lockout både fram och bak, bara remote som saknas. Brukar låsa dämparna på transportsträckorna och det är snabbt gjort eftersom dämparen sitter precis under överröret.

Jag tycker den är jättebekväm och jätteskoj att cykla på, men ska du bara cykla vasan och enklare stig är det kanske overkill. Risken är väl att du kommer vilja börja cykla på brötigare ställen efterhand.

Har du möjlighet att testa lite olika hojar så är det ju det bästa. Vi andra kan ju sitta och pådyvla dig våra preferenser i all evighet, men det är ju ändå inte förrän du testat du vet vad som är rätt.

Mycketvillhamer: jo, jag ska provcykla lite i vår, bland annat några Canyoncyklar i Bålsta. Cube har jag sett att cykelaffären i Tyresö säljer.
Men mest roligt att bara diskutera saker här, när man väl sätter sig på en cykel man tänkt köpa kan det ju plötsligt kännas helt fel.
Scott har ku nån rätt billig Spark för typ 13000 kr, men hade Alivio-komponenter som inte nns så kul. Annars var den snygg.

Du får väl helt enkelt köpa den cykel du tro mest på. Så stor skillnad är det inte mellan de cyklar du räknar upp. Ska du ha det bästa av allt så får du ha fler cyklar.
Jag startade bland de sista i cykelvasan och körde på 3:40 på min 26" fs Trek Fuel EX 9. Har inga som helst problem med svampighet etc i pro pedal läget som jag kör på nästan hela tiden.
En god vän som startade i elitklassen körde på 3:15 inkl en punktering, på en 26" fs.
Du får ju givetvis mycket bättre cykel för dina pengar om du väljer en ht. Jag är tveksam till att du får en bra fs för 17.000:-, så satsa på en ht eller spara ihop lite mer pengar.

kave skrev:
> Du får väl helt enkelt köpa den cykel du tro
> mest på. Så stor skillnad är det inte mellan de
> cyklar du räknar upp. Ska du ha det bästa av
> allt så får du ha fler cyklar.
> Jag startade bland de sista i cykelvasan och
> körde på 3:40 på min 26" fs Trek Fuel EX 9. Har
> inga som helst problem med svampighet etc i pro
> pedal läget som jag kör på nästan hela tiden.
> En god vän som startade i elitklassen körde på
> 3:15 inkl en punktering, på en 26" fs.
> Du får ju givetvis mycket bättre cykel för dina
> pengar om du väljer en ht. Jag är tveksam till
> att du får en bra fs för 17.000:-, så satsa på
> en ht eller spara ihop lite mer pengar.

Vad räknar du som en bra fs? Jag gav 15400 för min cube ams 29 och jag är kalasnöjd. Känns stabil som tusan, fox rp23 bak, fox float evolution fram.

Jaw_31 skrev:
> Otroligt många kunniga kommentarer här, men
> splittringen mellan ht och fs är ju total. Någon
> objektiv opartisk människa måste lösa detta,
> haha.
> Frågan är vad jag står med för 29er i vår...
> Är ju omöjligt att fatta ett beslut.

Opartisk är jag nog lika lite som de andra här, men jag roade mig i somras med att testa en väldig massa olika cyklar.

Jag har nu både HT och FS. För normal träningscykling hemma köra jag rätt stökigt och geggigt och då alltid FS. När min skogsskygga bror ska med blir det den terräng du verkar beskriva och då kör jag oftast HT. Till cykelvasan blir det tveklöst HTn.

Jag har lockout på styret på båda hojarna. På HT använder jag den en hel del när jag kör grus och liknande lättare terräng. I skog sällan. Lockouten på FS använder jag i princip aldrig.

Jag är en lite för tung sittcyklare, så där påminner jag nog om dig. Om mina sanningar är dina sanningar får du själv avgöra.

rickards skrev:
> En annan aspekt är
> att en FS kräver en hel del mer underhåll, det
> är ganska mycket tvättande å smörjande och
> byten av bussningar å grejer som man slipper på
> en HT.

Jag upplever ett obetydligt merarbete mellan FS kontra HT. Den enda gången man märker det är när bakdämparen skall servas, men det sker ju inte så ofta. Några speciella bussningar har jag aldrig bytt, inte mer än de som sitter i framgaffeln, och det är ju lika för båda sorter.

Tillbaka
Topp