Bemästra hala rötter?

• Trådstartare Trådstartare NF
  • Start datum Start datum

NF

Medlem
Bemästra hala rötter?
Tycker det är riktigt lurigt så här års med alla hala rötter, framförallt att köra på skrå. Hämmar cyklingen när man hela tiden har känslan att tappa fästet. Handlar det om körteknik eller mer om val av däck/tryck? Dela gärna med er av tips!

Bemästra hala rötter?
Lågt däcktryck
Sträva efter tvär angreppsvinkel. Om du måste köra över en rot som pekar i färdriktningen kan det vara bra att vikta av framhjulet
Fega inte! Kom med fart
Låt cykeln ”leva” lite, man behöver inte korrigera allt

Allt detta kommer med timmar i skogen...

Bemästra hala rötter?
Däck från 3 tum bredd och uppåt (som tillåter extra låga lufttryck) underlättar enormt.

Bemästra hala rötter?
Låt cykeln vara tung mellan rötterna och lätt över. Bra däck kommer hjälpa, men räcker inte hela vägen. Hala rötter är svårt att hantera.

Bemästra hala rötter?
Jag skulle också säga att det mycket mer handlar om teknik än utrustning. Skrårötter är inget man har grepp på, det handar bara om att inte behöva grepp där dom finns. Mycket blir lättare med högre hastigheter så att man kan låta cykeln tappa greppet och sedan återfå det efter rötter.

Bemästra hala rötter?
Man måste "bara" vara lugnt och acceptera att man inte kommer ha grepp hela tiden. Blir man spänn, blir allt bara värre. Och undvik bromsarna

Bemästra hala rötter?
Crossmax sa:
Fältprästen sa:
Dubbdäck underlättar.
Med att fullständigt förstöra skogen? Ja visst.
Jag påstår inte att det är lämpligt, men de biter bra på hala rötter och spångar.
Jag brukar dessutom vara för lat att slänga på dubbdäcken, snön brukar hinna försvinna innan jag kommer till skott. :)
Att halka omkring/köra på rötter i största allmänhet är nog inte så bra för dem, jag tror inte de är gjorda för det.

Bemästra hala rötter?
jofahjalm sa:
Jag skulle också säga att det mycket mer handlar om teknik än utrustning. Skrårötter är inget man har grepp på, det handar bara om att inte behöva grepp där dom finns. Mycket blir lättare med högre hastigheter så att man kan låta cykeln tappa greppet och sedan återfå det efter rötter.
Äntligen någon som vågar säga att lite fart och hjälp av tröghetslagarna med mera ger mer än det senaste tokmodet i utrustning :-)
(Dessutom står man på öronen mer seriöst när man går omkull. Slipper vara sissy både upprätt och horisontellt :-) )

Bemästra hala rötter?
Attackera roten tvärs över
Hålla cykeln så upprätt som möjligt
Däck mes grövre mönster hittar lättare grepp mellan rötterna
Håll fart
Rör inte bromsen
Låt cykeln röra sig under dig
Titta långt fram
Acceptera att det är nära noll grepp på blöta rötter
Öva

Bemästra hala rötter?
eiskall sa:
Lågt däcktryck
Sträva efter tvär angreppsvinkel. Om du måste köra över en rot som pekar i färdriktningen kan det vara bra att vikta av framhjulet
Fega inte! Kom med fart
Låt cykeln ”leva” lite, man behöver inte korrigera allt

Allt detta kommer med timmar i skogen...

+1 på det mesta här. Lite lägre däckstryck tycker jag spelar stor roll då däcket söker fäste runtom roten istället för att studsa iväg.

Bemästra hala rötter?
Fältprästen sa:
Dubbdäck underlättar.

Det här är verkligen helt galet. Förutom att rötterna slits sönder så gör man även fula repor i berghällar. Dubbdäck kan man köra med då det verkligen är isgata, dessutom ger de sämre grepp och är allmänt sämre på barmark än vanliga däck.

Bemästra hala rötter?
Jag vill också veta hur man bemästrar dessa på bästa sätt, gjorde en rejäl rotglidarcrash för ett tag sedan med vass pinne in i bröstkorgen som resultat. Var en snedställd rot i ett brant nedförsparti (jag bromsade inte med frambromsen). Hur tacklar man sådant bäst?

Bemästra hala rötter?
Nypåmtb sa:
Jag vill också veta hur man bemästrar dessa på bästa sätt, gjorde en rejäl rotglidarcrash för ett tag sedan med vass pinne in i bröstkorgen som resultat. Var en snedställd rot i ett brant nedförsparti (jag bromsade inte med frambromsen). Hur tacklar man sådant bäst?

Beror ju på hur det ser ut framför och bakom men viktigast är att du vill vara så lätt över roten som möjligt. Ju mer "avtryck" du gör desto mer risk för glid. Är det bara nån enstak rot skutta över eller lyft över fram sen bakhjulet. På rotmatta krävs fart och stå upp, sitter du och trampar släpper det lätt.

Bemästra hala rötter?
Nypåmtb sa:

Plocka bort de vassa pinnarna vetja.

Bemästra hala rötter?
det sprids myter om dubbdäck här. på framhjulet ger de knappast några märken allls och de sår som bakhjulen ändå orsakar vintertid läker över med lavar varje sommar förutom möjligen i hellas. om vi säger så; det är ett större problem att hällristningar man nogsamt tagit fram snabbt växer över, än att dessa med flit gjorda sår i stenarna består. samma effekt ses på gravstenar, fast där går det långsammare.

ts har fått bra tips om fetare däck och lägre tryck. att lägga till detta, och väl så avgörande är bra gummiblandning och någorlunda färska däck. exempel på däck med bra våtgrepp är rocket ron med dyraste gummiblandningen. exempel på dåligt däck till detta ändamål är continental x-king.

det här gör skillnad på riktigt.

om ts har enkare oem-däck är risken stor att gummiblandningen är för hård, och därmed dålig på våta rötter.

Bemästra hala rötter?
Vissa dagar är det bara att låta cykeln dansa under dig.
Men precis som med dans så kan man vara mer eller mindre duktig på det.
Att jobba med viktfördelningen och göra hjulen lätta över rötter och trycka fast däcken efter rötter är en viktig del i tekniken.
Viktigast är att göra framhjulet lätt över rötterna, men ännu bättre blir det när man även lärt sig att göra bakhjulet lätt.
Och det går att köpa sig bättre. Smala billiga däck med puckgummi och dåligt mönster är helt totalt värdelöst på blöta slemmiga höströtter. Breda mjuka däck underlättar märkbart.
Dubbdäck ger jättebra fäste på blöta rötter men är ytterst olämpligt att använda i känslig miljö.

Bemästra hala rötter?
Tycker det är lite nice på nåt vis den här årstiden när det är lite vått och slipprigt, mycket kanske för att det var så det började för mig för tio år sedan i slippriga leriga roslagsskogar
Utförsåkning, enduro , dödsbranter och huckande är nytt och extra kul idag och som gett ny gnista i MTBhobbyn men att ta sig fram över hala rotmattor och slippriga knarlingar vill jag nog hävda sitter i ryggmärgen.

Många bra tips ovan från eiskall, H, Jofahjälm, Happymtb.fr, Glitch bl.a.

Lägre däcktryck, optimalt straxt innan genomslag så att däcket omsuter och kramar roten, ger även lägre höjd att forcera och därmed mindre lyftkraft.
Mjuk och följsam gaffel hjälper även till av samma anledning.

Ska vi prata material har gummiblandningen ytterst och mjukhet/följsamhet i stommen större betydelse än mönstret på själva roten, Snarare bättre med lågt mönster på själva roten och hala hällar men det är som vanligt en kompromiss och man prioriterar i det flesta fall greppet mellan.

Du ska helst aldrig ens toucha rötterna, optimalt är bunnyhopp, men stäva efter att att åtminstone lyfta framhjulet över och avlasta när bakhjulet ska passera, på stora rotmattor och många efterföljande rötter eller stora långa partier med runda slippriga skallar typ gravfält får man välja och fokusera på dom tuffaste. d.v.s dom högsta eller dom du måste passera med ogynnsam vinkel.

Tekniken att ta sig igenom som jag tycker funkar bra är:
Behåll eller öka farten beroende på, höj blicken, sänk sadeln, låg sits (stående) ev. växla upp till tyngre växel och mata på med hög växel och låg kadens så att farten bibehålls ( Låg växel funkar inte då du tappar farten, och får stopp när det slirar till) och låt dämperi, däck jobba och låt cykeln röra sig fritt under dig, ger skön mjölsyra på längre partier.

Bemästra hala rötter?
Fy fan vilken skillnad ett par feta DH-däck med lågt lufttryck gjorde på självförtroendet över blöta rötter i Åre efter att man försökt ta sig ner med en fälgbromsad "XC" cykel med smala hårdpumpande däck tidigare! =)

Antar det var där någonstans (2004?) fröet såddes till fat bike-fetischen man har idag... ;^)

Bemästra hala rötter?
Jag tycker att lerdäck fungerar bra på hala rötter. Gumminabbarna ökar friktionen tvärs rötterna och det blir lättare att driva på och behålla fart.

Flyttar gärna tyngdpunkten bak så flyter framhjulet mjukt ovan rötterna. Ett bakhjul som glider iväg åt sidan är betydligt enklare att hantera än ett framhjul som sticker iväg.
Jag drog ordentligt i backen för ett år sedan när jag körde i blötsnö och fegade lite över ett rotparti på baksidan av en bergknöl och framhjulet försvann under mig. Lårkaka och troligtvis sprickor i båda handlederna. Hade svårt att klä mig de första 2 veckorna och kunde sitta på trainern först efter 6 veckor. Lärdom, fega inte över rötter och se till att däcken är färska.

Bemästra hala rötter?
Luthman Photography sa:
Sammanställning:

Hög fart
Lätt på hojen
Avslappnad
Acceptera ditt öde
Lev varje dag som om den vore din sista

"Lätt på hojen" behöver kompletteras med "tung på hojen mellan rötterna". Det handlar om att pumpa underlaget. Om man bara är halvlätt hela tiden kommer det också skita sig. När man väl lägger an ska det göras ordentligt.

Bemästra hala rötter?
H. sa:
Luthman Photography sa:
Sammanställning:

Hög fart
Lätt på hojen
Avslappnad
Acceptera ditt öde
Lev varje dag som om den vore din sista

"Lätt på hojen" behöver kompletteras med "tung på hojen mellan rötterna". Det handlar om att pumpa underlaget. Om man bara är halvlätt hela tiden kommer det också skita sig. När man väl lägger an ska det göras ordentligt.

Flyg över hela partiet är också en lösning.

Ibland går det att oscillera mellan hög- och låglinje. Höglinje tills man måste glida ner till låglinje, sedan upp till höglinje när tillfälle ges och sedan ner igen, osv... Gärna med bra tajming så att man får den bästa linjen i slutet av partiet.

Bemästra hala rötter?
Va trött i huvudet. Då tänker man mindre och kör mer. Det brukar vara bra i de flesta fall. - Det där ser svårt ut/går aldrig har sällan hjälpt någon göra något :)

Bemästra hala rötter?
tim_eriksson sa:
Luthman Photography sa:
Atlas sa:
Va trött i huvudet. Då tänker man mindre och kör mer. Det brukar vara bra i de flesta fall. - Det där ser svårt ut/går aldrig har sällan hjälpt någon göra något :)

+1

Eller kör i dåligt ljus utan lampa.

Det är spännande på riktigt!
Man hinner aldrig fatta vad det var som orsakade vurpan...

Det där gav apgarvar på fullsatt buss :D :D :D TACK!!!

Bemästra hala rötter?
jag vägrar sänka däcktrycket, det är aldrig värt lite bättre grepp för att sedan få punka och riskera fälgbucklor en mil in i en kall blöt skog

finns många bra tips här redan, men ett till kan jag bidraga med: kör stigar som saknar stora rotmattor på skrå när det är blött om du inte är på humör att utmana dig själv idag:)

(om målet är att lära sig, så tror jag på att bara köra ofta på halt underlag. Efter ett tag kommer balansen av sig självt, men försök röra dig över cykeln. Framåt och bakåt för att släppa vikt på det hjulet som ska över bröt. Vinkla cykeln till höger och vänster för att försöka gräva ner däcken i marken. Jag brukar försöka komma in i samma mood som när man åker skidor. Cykeln slirar till höger och vänster under en men det gör inget sålänge man behåller farten. Släpp tanken på att försöka ha full kontroll över var framdäcket ska vara om en halv sekund och tänk istället att paketet Du+Cykel ska ungefär åt det där hållet. Gör inte så mycket om paketet slirar ut 10-15cm åt något håll)

Bemästra hala rötter?
Tack för grymt bra tips, verkligen!
Får jobba på de mentala spärrarna och gå mer på attack. Tycker jag tappade en del känsla för halt underlag efter sommarens rundor då det var snustorrt och bra grepp överallt. Återigen tack och jag tar med mig tipsen till nästa runda!!

Bemästra hala rötter?
Efter dagens Ride så prata vi just om denna tråd och rötter/hala i allmänhet.

Min reflektion efter kvällen är att en kombo av saker är iaf min räddning.

Högre fart gör att man är på roten kort tid. Dvs man hinner inte glida iväg. Men..

Att låta den ”dansa under sig” är oxå viktigt. Dvs inte spänna sig. Men...

Att ha en bra position på cykeln underlättar enormt. Att vara mer i mitten av ramen hjälper men ibland är det enklare att hänga lite bakåt.

Summakardemumma:

Gasa , slappna av och ha kul (man får skita i allt oxå).

Bemästra hala rötter?
En annan detalj som kan vara bra att tänka på är att hjulen har en stark tendens att hamna där man tittar. Intressera dig inte för rötterna, utan koncentrera dig på alla andra ställen som inte är hala. Det är dem du har nytta av.
Ska man exempelvis över en rotmatta så tycker jag att det funkar bäst om man ser ut en trygg plats efter den, håller blicken där och trycker på så att man så snabbt som möjligt hamnar just där.
(Med lite tur är det en mjuk plats också ;)

Bemästra hala rötter?
lazer sa:
En annan detalj som kan vara bra att tänka på är att hjulen har en stark tendens att hamna där man tittar. Intressera dig inte för rötterna, utan koncentrera dig på alla andra ställen som inte är hala. Det är dem du har nytta av.
Ska man exempelvis över en rotmatta så tycker jag att det funkar bäst om man ser ut en trygg plats efter den, håller blicken där och trycker på så att man så snabbt som möjligt hamnar just där.
(Med lite tur är det en mjuk plats också ;)

Bästa tipset hittills, stirra dig inte blind på farorna utan håll ögonen på linjevalet :)

Tillbaka
Topp