Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Med att fullständigt förstöra skogen? Ja visst.Fältprästen sa:Dubbdäck underlättar.
Jag påstår inte att det är lämpligt, men de biter bra på hala rötter och spångar.Crossmax sa:Med att fullständigt förstöra skogen? Ja visst.Fältprästen sa:Dubbdäck underlättar.
Äntligen någon som vågar säga att lite fart och hjälp av tröghetslagarna med mera ger mer än det senaste tokmodet i utrustning :-)jofahjalm sa:Jag skulle också säga att det mycket mer handlar om teknik än utrustning. Skrårötter är inget man har grepp på, det handar bara om att inte behöva grepp där dom finns. Mycket blir lättare med högre hastigheter så att man kan låta cykeln tappa greppet och sedan återfå det efter rötter.
Örjan Lax sa:Däck från 3 tum bredd och uppåt (som tillåter extra låga lufttryck) underlättar enormt.
eiskall sa:Lågt däcktryck
Sträva efter tvär angreppsvinkel. Om du måste köra över en rot som pekar i färdriktningen kan det vara bra att vikta av framhjulet
Fega inte! Kom med fart
Låt cykeln ”leva” lite, man behöver inte korrigera allt
Allt detta kommer med timmar i skogen...
Fältprästen sa:Dubbdäck underlättar.
Nypåmtb sa:Jag vill också veta hur man bemästrar dessa på bästa sätt, gjorde en rejäl rotglidarcrash för ett tag sedan med vass pinne in i bröstkorgen som resultat. Var en snedställd rot i ett brant nedförsparti (jag bromsade inte med frambromsen). Hur tacklar man sådant bäst?
Nypåmtb sa:Jag vill också veta hur man bemästrar dessa på bästa sätt, gjorde en rejäl rotglidarcrash för ett tag sedan med vass pinne in i bröstkorgen som resultat. Var en snedställd rot i ett brant nedförsparti (jag bromsade inte med frambromsen). Hur tacklar man sådant bäst?
Luthman Photography sa:Sammanställning:
Hög fart
Lätt på hojen
Avslappnad
Acceptera ditt öde
Lev varje dag som om den vore din sista
H. sa:Luthman Photography sa:Sammanställning:
Hög fart
Lätt på hojen
Avslappnad
Acceptera ditt öde
Lev varje dag som om den vore din sista
"Lätt på hojen" behöver kompletteras med "tung på hojen mellan rötterna". Det handlar om att pumpa underlaget. Om man bara är halvlätt hela tiden kommer det också skita sig. När man väl lägger an ska det göras ordentligt.
Atlas sa:Va trött i huvudet. Då tänker man mindre och kör mer. Det brukar vara bra i de flesta fall. - Det där ser svårt ut/går aldrig har sällan hjälpt någon göra något :)
Luthman Photography sa:Atlas sa:Va trött i huvudet. Då tänker man mindre och kör mer. Det brukar vara bra i de flesta fall. - Det där ser svårt ut/går aldrig har sällan hjälpt någon göra något :)
+1
Eller kör i dåligt ljus utan lampa.
tim_eriksson sa:Luthman Photography sa:Atlas sa:Va trött i huvudet. Då tänker man mindre och kör mer. Det brukar vara bra i de flesta fall. - Det där ser svårt ut/går aldrig har sällan hjälpt någon göra något :)
+1
Eller kör i dåligt ljus utan lampa.
Det är spännande på riktigt!
Man hinner aldrig fatta vad det var som orsakade vurpan...
lazer sa:En annan detalj som kan vara bra att tänka på är att hjulen har en stark tendens att hamna där man tittar. Intressera dig inte för rötterna, utan koncentrera dig på alla andra ställen som inte är hala. Det är dem du har nytta av.
Ska man exempelvis över en rotmatta så tycker jag att det funkar bäst om man ser ut en trygg plats efter den, håller blicken där och trycker på så att man så snabbt som möjligt hamnar just där.
(Med lite tur är det en mjuk plats också ;)