bePro effektpedaler - kort recension

Jeppe_E

Aktiv medlem
Jag har under några veckor börjat intressera mig mer och mer för hur min kropp fungerar hur träningen påverkar min kondition och hur mycket man egentligen kan plocka ut ur kroppen. Så jag började leta lite efter olika sätt att mäta effekten och fastnade för pedalerna från Favero, som går under namnet bePro. Valet föll nästan uteslutande på dessa pga prisbilden och att de verkade lätta att montera utan några större ingrepp på cykeln.

IMG_3105.jpg

Så kom då pedalerna hem och det var med en sån där barnslig nyfikenhet som man öppnade paketet.

IMG_3106.jpg

I paketet fanns förstås allt som behövdes för att justera in pedalerna. Ser mer komplicerat ut än vad det var.

IMG_3107.jpg

Jätteenkelt. Montera på grejorna på vevpartiet. Man kan inte göra fel... eller jo, det kan man nog, men då får man försöka bra mycket.

IMG_3108.jpg

Sedan satte man bara på klistermärkena för finjusteringen. Jag satte på dessa ganska löst, så att de var enkla att plocka bort när pedalerna var justerade.

IMG_3130.jpg

Sedan var det bara att spänna pedalerna enligt instruktionen. Viktigt här är att man följde instruktionerna och spände låsmuttern åt rätt håll, annars drog man sönder elektroniken.

IMG_3134.jpg

Sedan var det bara att synka pedalerna mot datorn. Man "väcker" pedalerna första gången genom att ansluta usb laddaren till pedalerna och sedan koppla ur dem och därefter rotera några varv.

IMG_3135.jpg

Sedan var det bara att kalibrera dem, väldigt enkelt och smidigt (Edge 810)

IMG_3136.jpg

Jag satte cykeln i trainern och skapade ett program med ökande motstånd. Började med 3 min/50W. Blev lite förvåndad när pedalerna visade det dubbla, alltså 100W.

IMG_3137.jpg

Efter tre minuter ökade motståndet i trainern till 100W. Min edge visade runt 135-145W.

IMG_3138.jpg

Efter ytterligare tre minuter var motståndet uppe på 150W i trainern. Datorn skvallrade om att det snarare var 170-180W.

IMG_3141.jpg

Därefter blev det 200W i tre minuter och åter igen så visade pedalerna att effekten var högre. 230-240W.

Skarmavbild2016-01-27kl.20.18.31.png

Här är datan från trainern (uppladdat till trainingpeaks). Där kan man se att trainern har rapporterat in de värdena som även visades på displayen i mjukvaran.

Skarmavbild2016-01-27kl.20.23.01.png

Här är datan från min edge 810 i Strava. Effektkurvan ligger högre på samtliga effekter.

Trainer = bePro
50W = 100W
100W = 140W
150W = 185W
200W = 235W
250W = 270W

Max effektuttag som trainern (en TacX Vortex) rapporterade var 355W, medan bePro rapporterade 477W, men det tar jag med en nypa salt, för det var mer en 5 sekunders spurt. Däremot är jag förvånad att trainern visade mindre än verklig effekt. man kan se ett litet mönster i effektsiffrorna, där trainern blir mindre missvisande desto högre motståndet är.

Jag är ganska ny på detta, så jag vet inte riktigt hur jag skall förhålla mig till datan. Men som jag förstår det så klarar trainern inte riktigt att leverera rätt motstånd, trots att den är kalibrerad, den med.

Men det är ju förstås kul att det visade sig vara mindre effekt än vad jag faktiskt utvecklar.

En fråga, som dök upp. Vilken är bästa visningen på edge? 3s medeleffekt, 10s medeleffekt, eller bara helt enkelt aktuell effekt (men då hoppar den ju ganska mycket).

En annan sak som kom fram (även om det inte visas på bilderna (ja, jag var ju fokuserad på att ta bilden ;)) är att jag är ganska jämn. Det diffade max 3-4% mellan vänster/höger, men för det mesta låg det runt 48/52

Senast ändrad:
Tack, intressant. Tycker oxå de pedalerna verkar intresanta.

Hur upplevde du pedalen som just pedal? - stabilitet, känsla, glapp mellan sko/pedal, lager osv?

är det vanliga look-klossar?

3 sekunder medel kör jag med. Funkar bra. En del kör 10 sekunder och är nöjda med det. Lägg in både i displayen och testa vilket du trivs bäst med.

Tack för recensionen. Interesant att din Vortex visar lägre än effektmätaren då det för mig var tvärtom den gången jag kollade (Stages). Tror jag måste kolla det igen på fredag när jag kör nästa trainer pass. Är det Vortex Smart du kör med?

Carl A skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack, intressant. Tycker oxå de pedalerna verkar
> intresanta.
>
> Hur upplevde du pedalen som just pedal? -
> stabilitet, känsla, glapp mellan sko/pedal, lager
> osv?
>
> är det vanliga look-klossar?

Jag vet inte riktigt. Jag har alltid kört med Shimano och trots att jag justerade in till max, så var de ganska lätta att klicka ur och så upplever jag rörelsefriheten (jag har de röda klossarna - 5%?) som betydligt lättare än shimanos. tycker det är märkligt att de är så lätta att klicka ur även på max.

Annars har jag svårt att just nu bedöma pedalerna, det är inte ultegra ivf.

barbaresco skrev:
> Tack för recensionen. Interesant att din Vortex
> visar lägre än effektmätaren då det för mig
> var tvärtom den gången jag kollade (Stages).
> Tror jag måste kolla det igen på fredag när jag
> kör nästa trainer pass. Är det Vortex Smart du
> kör med?

Nej, det är modellen före smart. i-vortex tror jag den heter.

barbaresco skrev:
> Tack för recensionen. Interesant att din Vortex
> visar lägre än effektmätaren då det för mig
> var tvärtom den gången jag kollade (Stages).
> Tror jag måste kolla det igen på fredag när jag
> kör nästa trainer pass. Är det Vortex Smart du
> kör med?

Effekten som trainer visar beror ju endast på hastigheten (dvs hur fort du kan få trumman rotera). Men den verkliga effekten beror även på andra saker såsom däcktryck, hur hårt du spänner trumman mot hjulet osv.

McAdam skrev:

> Effekten som trainer visar beror ju endast på
> hastigheten (dvs hur fort du kan få trumman
> rotera). Men den verkliga effekten beror även på
> andra saker såsom däcktryck, hur hårt du
> spänner trumman mot hjulet osv.

Jag kör med rekommenderat däcktryck, samt kalibrerar bromsen så att den ger 2.0 och intervallet är 0-3.

Senast ändrad:
Raggamuffin skrev:
> Någon form av förlust blir där väl mellan
> mätpunkt pedal och däckets slityta där väl
> trainern mäter?

Ja, fast kanske inte så mycket som 30-50W?

Det som jag noterade är att pedalerna är mycket snabbare att mäta förändringar (doh!) än trainern. Trycker man på ett varv eller två, så peakar effekten på edgen snabbt, medan den på trainern ger en högst blygsam topp.

Får se om jag orkar labba lite till i kväll. Trötta ben..

Tack för din recension, jag läser den med stort intresse!

Jag väntar själv på en bePRO S (endast vänster pedal) och har också Tacx i-vortex.
Ska bli kul att jämföra trainern mot pedal då jag upplever att trainern visar lite \"glädjewatt\" ibland.

Din beskrivning stämmer väl med min erfarenhet. Tänkte skriva om det i din andra tråd men tar det här istället.

Har en Tacx Bushido (från 2012) och den visar hyggligt rätt upp till 200W (om bakhjulet roterar kring 30-40km/h) därefter börjar den tappa och visar 30-40 watt för lite vid 400W \"verkliga\" mätt med P2M eller stages. Detta gäller vid kontinuerlig belastning. Vad displayen visar vid transienter kan man ta med en stor nypa salt. Vad som visas och vad som mäts är ju inte heller samma sak.

För övrigt är min edge inställd på både 1s och 30S i samma sida tillsammans med 4 andra mätdata på den sidan. Funkar jättebra vid intervaller eller segmentkörning.

McAdam skrev:
> barbaresco skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tack för recensionen. Interesant att din
> Vortex
> > visar lägre än effektmätaren då det för
> mig
> > var tvärtom den gången jag kollade (Stages).
> > Tror jag måste kolla det igen på fredag när
> jag
> > kör nästa trainer pass. Är det Vortex Smart
> du
> > kör med?
>
> Effekten som trainer visar beror ju endast på
> hastigheten (dvs hur fort du kan få trumman
> rotera). Men den verkliga effekten beror även på
> andra saker såsom däcktryck, hur hårt du
> spänner trumman mot hjulet osv.

Nja, jag förutsätter att även motståndet (alltså bromsen) påverkar hur effekten beräknas i trainern.

Nu har även jag monterat mina BePRO, i det här fallet på min Monark 828E.

Monteringen var verkligen busenkel, har man kollat på filmen innan så behöver ni inte ens öppna instruktionsboken, allt är ganska intuitivt när man ser prylarna. Monteringen tog max 5 minuter (inklusive att ta av ett par gamla pedaler som satt hårt som f-n). Man behöver alltså inte vara orolig att det är bökigt att montera av och på när cykeln skall upp och ner i väskor eller när man byter mellan tempo och linje.

Jag har testat att para ihop mina pedaler med en 810:a, 910XT, 520:a samt Garmins egna ANT+ sticka direkt mot datorn för att kunna köra Zwift. Alla helt utan problem.

Kalibreringen tar några få sekunder, that's it. Att man ska behöva köra flera rundor (som jag läste) för att visa korrekta värden verkar fel. Värdena är ruggigt nära Monarkens, jag som alltid trott att den legat lite för lågt... Det skiljer max 5w och det beror nog mest på att Monarken inte är lika känslig att känna av förändringar. Jag kör med 3s medel, tycker att det verkar vettigast. Jämför man de siffrorna med vad Zwift visar så behöver man inte ta en lugnande tablett.

Jag är grymt nöjd, känns inte som att det blir så mycket bättre.

Nu skulle jag bara vilja hitta ett bra program för att kunna analysera höger/vänster m.m.

Jag har kört lite andra program än rena träningspass med min trainer (live video, med data från den aktulla rutten.

Pedalerna gav följande:
Avg Power - 179W
Max Power - 480W
Normalised Power - 185W
Balace left/Right - 55/45%
Pedal Smoothness - 21/22%
Torque Effectivness - 78/76%

Mjukvaran i TacX gav följande:
Medeleffekt - 183W
Maxeffekt - 646W

Så trainern verkar ändå ge hyfsad bra bild över tid (1,5h). Men den mäter momentant fel.

Bra sammanfattning. Kostar de ungefär 7500-8000kr på nätet? Det var vad jag tyckte mig hitta vid en snabbkoll. Fortfarande onödigt köp för mig tror jag.

Jeppe_E skrev:
> Jag har kört lite andra program än rena
> träningspass med min trainer (live video, med
> data från den aktulla rutten.
>
> Pedalerna gav följande:
> Avg Power - 179W
> Max Power - 480W
> Normalised Power - 185W
> Balace left/Right - 55/45%
> Pedal Smoothness - 21/22%
> Torque Effectivness - 78/76%
>
> Mjukvaran i TacX gav följande:
> Medeleffekt - 183W
> Maxeffekt - 646W
>
> Så trainern verkar ändå ge hyfsad bra bild
> över tid (1,5h). Men den mäter momentant fel.

Känns som du borde skaffa dig en enbensmätare för ännu finare siffror :D

Kanske inte så korrekta siffror men finare!

BjornR skrev:
> Jeppe_E skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har kört lite andra program än rena
> > träningspass med min trainer (live video, med
> > data från den aktulla rutten.
> >
> > Pedalerna gav följande:
> > Avg Power - 179W
> > Max Power - 480W
> > Normalised Power - 185W
> > Balace left/Right - 55/45%
> > Pedal Smoothness - 21/22%
> > Torque Effectivness - 78/76%
> >
> > Mjukvaran i TacX gav följande:
> > Medeleffekt - 183W
> > Maxeffekt - 646W
> >
> > Så trainern verkar ändå ge hyfsad bra bild
> > över tid (1,5h). Men den mäter momentant fel.
>
>
> Känns som du borde skaffa dig en enbensmätare
> för ännu finare siffror :D
>
> Kanske inte så korrekta siffror men finare!

Hehe, men det visar faktiskt att jag fortfarande har ett starkare vänsterben, trots att det är 14 år sedan jag körde in i en stadsbuss med hojen i 55 km/h. Jag har en titanspik i höger lårben och ett halvkasst knä efter det. Faktiskt intressant att se att även om det känns som att man trampar jämnt, så är det inte fallet.

Senast ändrad:
Jeppe_E skrev:
> Jag har kört lite andra program än rena
> träningspass med min trainer (live video, med
> data från den aktulla rutten.
>
> Pedalerna gav följande:
> Avg Power - 179W
> Max Power - 480W
> Normalised Power - 185W
> Balace left/Right - 55/45%
> Pedal Smoothness - 21/22%
> Torque Effectivness - 78/76%
>
> Mjukvaran i TacX gav följande:
> Medeleffekt - 183W
> Maxeffekt - 646W
>
> Så trainern verkar ändå ge hyfsad bra bild
> över tid (1,5h). Men den mäter momentant fel.

Vad är Normalised Power - 185W ?

SC

Normalized Power är när man även tar in hur turen sett ut rent geografiskt, den räknar även med hur kroppen reagerar på förändringar. T.ex. om du har många korta accelerationer så räknas detta som mer ansträngande. Man kan säga att det är ett estimat av vad effekten blivit om du hållt ett jämnt tempo, utan accelerationer eller tuffa backar.

Körde mitt första pass på min i-vortex igår med bePRO S. Tyckte också det var enkelt att montera.

Medeleffekten från pedalen kändes rimlig på ett 2-timmarspass men trainern gav 25 watt mer i medel. :-(
Har senaste version i både broms och TTS och kalibrerat bromsen genom TTS.

Ikväll blir det troligtvis test av pedalen "på riktigt" på inomhusbana :-)

Intressant recension!

Funderar själv på ett par sådana här, vilken var det tyska webshoppen som hade dom i lager? Alla jag hittat verkar inte ha några inne och väntatiden är alldeles för lång...

barbaresco sa:
Tack för recensionen. Interesant att din Vortex visar lägre än effektmätaren då det för mig var tvärtom den gången jag kollade (Stages). Tror jag måste kolla det igen på fredag när jag kör nästa trainer pass. Är det Vortex Smart du kör med?

Bara för uppföljning - ny test igår och min Vortex Smart visar ca 30 watt mer än min Stages med samtlig utrustning kalibrerad. Min slutsats från detta och andras upplevelser är att trainer-watt ska tas med en "nypa salt"....

barbaresco sa:
barbaresco sa:

Bara för uppföljning - ny test igår och min Vortex Smart visar ca 30 watt mer än min Stages med samtlig utrustning kalibrerad. Min slutsats från detta och andras upplevelser är att trainer-watt ska tas med en "nypa salt"....

Kör enbent med Stages (och halvera i huvudet eller efteråt den rapporterade effekten), så säkerställer du att du inte är 15W svagare i vänsterbenet.

Har kört lite mer nu och kan kostatera att trainern är lite märklig när den rapporterar in effekt i programdelen "catalyst". Därför kan jag nu, efter vidare tester instämma med att det är trainern som visar för många watt och inte pedalerna.

earnstrom sa:
barbaresco sa:
barbaresco sa:

Kör enbent med Stages (och halvera i huvudet eller efteråt den rapporterade effekten), så säkerställer du att du inte är 15W svagare i vänsterbenet.

Tack för tipset - testar nästa gång - jag har faktiskt en korsbands- och meniskskada i vänster knä som kan bidra till den stora skillnaden. Tidigare när jag kört dubbelsidigt har jag dock inte sett så stora skillnader. Blir väl att byta mätare annars.....

Har kört mitt andra trainerpass med pedalen i helgen. Denna gång började trainern med att hamna på ca på ca -10 W efter ca 20 minuter, för att sedan stiga och gå om med 2 w och sedan efter 2 h hamna på exakt samma som pedalen mätt.

Förra helgen +25 w för trainern och denna helg +/- 0. Ska ikväll köra inomhusbana som förra måndagen, ska bli intressant och se hur lika det blir. Tror och hoppas att det är trainern som avviker.

Första utomhusturen avverkad med pedalerna och det var väldigt intressant att kunna följa effekten när man trampade. Väldigt enkelt att se när man låg både för högt och lågt i ansträngningen.

test.png

Bob Anderson sa:
Har kört mitt andra trainerpass med pedalen i helgen. Denna gång började trainern med att hamna på ca på ca -10 W efter ca 20 minuter, för att sedan stiga och gå om med 2 w och sedan efter 2 h hamna på exakt samma som pedalen mätt.

Förra helgen +25 w för trainern och denna helg +/- 0. Ska ikväll köra inomhusbana som förra måndagen, ska bli intressant och se hur lika det blir. Tror och hoppas att det är trainern som avviker.
Trainern är kanske inte helt temperaturstabil?

Körde inomhus i 80 minuter på konstant effekt igår och kunde från utläsningen se att både medelhastighet och medeleffekt var exakt samma hela tiden. Så trainern borde vara den som avviker. Effekten var ca 5 % lägre än förra veckans 45 minuters intervall vilket också känns rimligt. Pulsen däremot ville sticka iväg lite sista 10 minutrarna. Vansinningt kul och intressant att köra mot watt. :-)

Senast ändrad:
Ni som har beBRO vad har ni för storlek på skorna? har själv 46 och läste att det måste vara minst 2mm fritt mellan skorna och sensorerna tror ni det är lugnt?

Vad har skostorleken med något att göra?

Jag har 46. Men visst om man av någon anledning har en märkligt utformad SPD-SL sko eller har en SPD sko som tar SPD-SL klossar, så att det finns risk för att komma emot sensorn så... Men jag ser inte problemet?

Jeppe_E sa:
Vad har skostorleken med något att göra?

Jag har 46. Men visst om man av någon anledning har en märkligt utformad SPD-SL sko eller har en SPD sko som tar SPD-SL klossar, så att det finns risk för att komma emot sensorn så... Men jag ser inte problemet?

Problemet är väl större storlek på fötterna resulterar väl i att sulan borde bli större? Men om du har 46 så bör ju det vara lugnt.

Jag har ett par Sidi Level, de har en vinklad kant längst ut, som gör att frigången är ca 5mm. Jag kollade precis och ja, det kan förstås påverka hur sulan på skon är utformad.

Jag har med köpt bePro pedaler funkade klockrent när jag först installerade dom.
nu mäter dom endast kadens och inga watt någon som varit med om detta ?

Tillbaka
Topp