Bergs gård Trosa - tips?

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum

H.

Aktiv medlem
Bergs gård Trosa - tips?
Vilka stigar rekommenderar ni till barn (6/7/9/11 år) och vad rekommenderas till oss vuxna när vi får chans att köra en egen sväng?

Något annat att tipsa om?

Bergs gård Trosa - tips?
Jag var där igår och har varit en gång tidigare i sommar. Fint ställe och bra möjligheter till vila, hamburgare, glass och kaffe för att höja humöret. Det beror ju så klart på personerna som är med men jag säger att gröna leder 5, 6, 7 är vettiga att köra om man vill få till ett åk som är lite längre. Senare kan man med fördel testa alla de blå(inte mördarbacken, det är bara en backe för transport) som är relativt enkla de med. Kanske "cow flow" före "bergsleden" iom att den är lite flowigare och grusad hela vägen. Där kan man med fördel smyga in några enstaka små hopp som vuxen också bara man ger andra lite utrymme. Själv kom jag bara loss till "bergsloopen" som är röd att köra själv men den var kul. Har läst tidigare om två svårare spår som går att kombinera till en längre vända då man dessutom kommer ut till vattnet. Någon annan på Happy var det som skrev om den.

Bergs gård Trosa - tips?
Med reservation för att det har tillkommit nytt sen jag var där sist och att jag hann inte köra allt då.

Havsrundan var trevlig och jag gillade Norra Loopen + Berg-och-dalbanan som bjöd på fina hällar. Dessa går att kombinera, men längden passar nog bättre för vuxna än barn. Ta med badkläder om ni åker ut till havet.

Många av lederna är lite kortare och sannolikt har barnen fullt upp att utforska dessa samt teknikparken. Barn brukar ju gilla repetition så jag misstänker att det kan bli ett antal varv i tex Farmors flow trail.

Klättringen upp på höjden (Mördarbacken) kan nog vara demoraliserande för unga ben. Så ett tips är att snurra stigarna där uppe ett tag innan ni åker ned till gården igen.

Bergs gård Trosa - tips?
Ett bättre alternativ för att ta sig upp är att köra Ekhagens uppförsled och sedan fortsätta med Arvids flowtrail för att komma till Anitas korsning, samma antal höjdmeter men lite snällare och kanske lite roligare sätt att ta sig upp till stigarna där uppe än via Mördarbacken. Tänk också på att Gröngölingen går hela vägen ner till parkeringen, så man inte börjar med den och är tvungen att klättra upp igen.

Som vuxen är det lätt att tråckla ihop ett par timmars rolig cykling där uppe, bara att prova sig fram, de flesta är ganska korta så det är sällan stora insatser att prova sig fram.

Bergs gård Trosa - tips?
Bergsloopen med avstickare Havsrundan körde jag precis medan barnen roade sig på pumptrack, klättervägg och studsmatta. Innan dess körde vi familjecykling på gröna lederna och blåa flowtracken ovanför parkeringen.

Nu ska vi ut på nästa familjerunda, så får vi se om man kan komma ut på Berg och dalbanan och Norra loopen senare.

Gröna lederna upp känns som en bra grej med barn.

1000039370.webp

Tillbaka
Topp