Bernt Johansson

Bernt Johansson
Ja, jag som såg det när det begav sig fäller en liten tår varje gång klippet med motorcyklarna på upploppet visas. Liksom när man ser Gärderuds upplopp mot Baumgartl och Malinowski i samma OS. rysare.

Bernt Johansson
Mäktigt! Man får svälja ett par gånger extra, fortfarande efter nästan 35 år. Det här var nog en bidragande orsak till att farsan fick köpa racercyklar till barnaskaran och att vi började tävla. En av mina cykelkompisar fick tag på en guld-Peugeot. Guldfärgade Mafac-bromsar, Simplex-växlar, Stronglight-vevar och en reducerad Reynolds-ram, mmmm! Många som var avundsjuka då. Tror den fortfarande hänger i hans garage.
Vad det beträffar Roberto så hade han nog haft gråten i halsen ungefär som när Bäckis vann P-R.

/steen

Bernt Johansson
Ballerup Micke skrev:
-------------------------------------------------------
> Vann inte Bernt æven något/några SM-Guld i MTB?
> Har før mig han gjorde comback på något
> helstelt och cyklade skiten ur alla?

Jag såg nån tävling i Skatås/GBG där han cyklade ifrån allt å alla i backarna å det med stora klingan fram ;)

Bernt Johansson
Hegerfors har berättat i en intervju att det var inte planerat att sända cykel i svensk TV. Ingen var kommenderad att rapportera. Ingen hade läst på. Arne blev bara inkastad (Han ser samma TV-bild som tittarna). Lite som att skicka Vacchi på okänd fotbollsmatch kanske. Mot den bakgrunden är ändå kommentatorerna OK tycker jag.

Jag minns denna natt och Gärderud-natten på så sätt att det var fantastiskt jobbig att gå upp kl. 5 och köra bil i motljus till Domnarvets Jernverk, där sommarjobbet fanns.

Bernt Johansson
Ballerup Micke skrev:
> Vann inte Bernt æven något/några SM-Guld i MTB?
> Har før mig han gjorde comback på något
> helstelt och cyklade skiten ur alla?

Ja han körde en helstel Bridgestone MB1 med gammla Santour växlar. Han var nog en av de sista som började med dämpad framgaffel men körde skiten ur alla för det. Det var tider det:-)

Bernt Johansson
Vid den tiden hade jag en Fuji mtb. Med suntours bæsta grejor:) Kommer æven ihåg att jag fick gå från skæralid(søderåsen) ner till Klippan pga, knæckt stel gaffel:) det var tider:)

Bernt Johansson
Kommer aldrig att glömma detta lopp. Hela familjen satt och skrek när vi såg den "läskiga" kameravinkeln vid sista backen och trodde att det var kört, men vi hade ju fel
som tur var :-)

Bernt Johansson
August skrev:
> Vad körde Bernt på för cykel då under OS 76?

Peugeot

Bernt Johansson
Verkligen kul. Jag är dock lite förvånad, eftersom cykel är en sådan liten sport i Sverige. Jag trodde faktiskt att någon annan skulle vinna.

Bernt Johansson
Han var med på TV nyss. Jevvlar vad vältränad han såg ut, typ Ingemar Stenmark.

B körde Vätternrundan på 7.30 förra året.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp