Beslutsångest! Val av hjulset

Vallkar

Medlem
Jag söker 700c hjul med qr 100 & qr 135, disc 6 bult, tåliga ca 120+kg, hg Shimano/sram deore 8 vxl.
Användning- pendling på asfallt med inslag av höga trotoarkanter, stigar m.m. året runt! Däck som ska på är ca 35mm.

Fått förslag/erbjudande av WP (wheelproject)
-WTB KOM i23 TCS 29 700c 32H rims
-DT Swiss 370 IS 5x100 5x135, Shimano freehub
-Sapim Leader 2.0 black spokes
-black brass nipples
The price is 240 EUR + shipping cost. Frakt ca 30eur (+ 20% skatt/moms?)

Är det ett bra set, värt att ta från Tyskland?
Eller ska man köpa här hemma, vilka?
Tar gärna emot förslag på andra hjul (budget 3000)

Senast ändrad:
Du har ju uppenbarligen frågar någon som tillverkar hjul eftersom du fått pris? Har de sagt att hjulen pallar 130 pannor?

Du har ju uppenbarligen frågar någon som tillverkar hjul eftersom du fått pris? Har de sagt att hjulen pallar 130 pannor?
Ja! Just så. Som jag skrev så har WP (wheelproject=hjulbyggare) föreslagit/erbjudit mig ett hjulset, varpå jag undrar om det är ett okey set, alt om någon har tips på annat passande set här hemma.
Nej dom nämde inget om pannor 130 pallar eller pannor pallar.

WP är gamla pålitliga hjulbyggare. Har du ställt en kravlista och de har lämnat ett förslag kan du nog lita mer på det än random internetsnubbe.
Med det sagt! Det verkar vara ett pålitligt hjulset de föreslår. En Mtb-fälg, massor av ekrar och ett beprövat nav. Kanske att navet är den svaga punkten, vill minnas att 370 har en enklare frihjulsmekanism med klackar. Byter du upp till 350 får du det i princip oförstörbara ratchett-systemet. Tror inte du behöver det ur hållbarhetssynpunkt egentligen, men det är (marginellt) enklare att ta isär för återfettning. Och det kan vara en fördel vid åretrunt-pendling.
Köpa i Sverige? Det korta svaret är ”nej”.

WP är gamla pålitliga hjulbyggare. Har du ställt en kravlista och de har lämnat ett förslag kan du nog lita mer på det än random internetsnubbe.
Med det sagt! Det verkar vara ett pålitligt hjulset de föreslår. En Mtb-fälg, massor av ekrar och ett beprövat nav. Kanske att navet är den svaga punkten, vill minnas att 370 har en enklare frihjulsmekanism med klackar. Byter du upp till 350 får du det i princip oförstörbara ratchett-systemet. Tror inte du behöver det ur hållbarhetssynpunkt egentligen, men det är (marginellt) enklare att ta isär för återfettning. Och det kan vara en fördel vid åretrunt-pendling.
Köpa i Sverige? Det korta svaret är ”nej”.

Jag tror på säljaren/byggaren samt på hjulen. Håller med om att 370 är den svaga länken, man kan dock uppdatera 370 3-pawl till star ratchet med hub delar från 350 & 240 (enligt YouTube). Alt välja dt 350 + 80 EUR men det börjar dra iväg då.
Är dock emot ljudet den ger ifrån sig, 370in alltså! Kan man fetta lite Xtra för att dämpa ljudet eller är det bara på ratchet det fungerar?

Den verkar dock väsnas lite, men kanske blir ok om man fettar in eller funkar det bara på ratchet?

Tycker det var ett dåligt förslag. Wtb kom är kända för att spricka runt ekerhålen, och belastningen blir ju dessutom större med oreducerade ekrar.
Jag hade valt fälgar med öljetter, reducerade ekrar och dt350, om budgeten räcker.

Kolla med WP om vilken totalvikt hjulen tål, dvs inkl all utrustning och räkna inte med viktnedgång. 120kg kroppsvikt och trottoarkanter är oavsett ingen bra kombo.
Gör affär i absolut värsta fall, annars läs och ta till dig inläggen skrivna idag(innan mitt)

Givet att användningsområdet är i huvudsak pendling, underlaget är asfalt och tänkt däcksbredd 35 mm (vilket torde göra ev stigutflykter begränsade till grusade stigar utan för mycket rötter och/eller sten) skulle jag kika på en robust fälg för LVG/touring isf MTB-dito. RR521 är ett alternativ. Hade också dubbelkollat att naven går att konvertera till från QR till TA (vilket jag tror både är fallet för DT350 och DT370).

Enligt WP's hjulbyggarkonfigurator https://www.wheelproject.com/en/wheels/road/custom-handbuilt-classic-wheelset-configurator verkar det gå att få

Custom Handbuilt Classic Wheelset Configurator
Rider weight (kg): 130
WHEEL SIZE - FRONT: 29" / 700c
RIM - FRONT: DT Swiss RR521
HUB - FRONT: DT Swiss 370
HUB AXLE - FRONT: 5/100
HUB VERSION - FRONT: IS - 6 bolt
WHEEL SIZE - REAR: 29" / 700c
RIM - REAR: DT Swiss RR521
HUB - REAR: DT Swiss 370
HUB AXLE - REAR: 5/135
HUB VERSION - REAR: IS - 6 bolt
Freehub body: Shimano / Sram MTB 9..
DT Swiss Ratchet system: pawl system / choose..
Rear wheel option: Symmetric / standard
Spokes: Sapim Race 2.0-1.8-2..
Nipples: Black brass
Tubeless kit: ---
Rush build service : From 5 to 14 working..
Payment method : Bank transfer

349.00€

Givet att användningsområdet är i huvudsak pendling, underlaget är asfalt och tänkt däcksbredd 35 mm (vilket torde göra ev stigutflykter begränsade till grusade stigar utan för mycket rötter och/eller sten) skulle jag kika på en robust fälg för LVG/touring isf MTB-dito. RR521 är ett alternativ. Hade också dubbelkollat att naven går att konvertera till från QR till TA (vilket jag tror både är fallet för DT350 och DT370).

Enligt WP's hjulbyggarkonfigurator https://www.wheelproject.com/en/wheels/road/custom-handbuilt-classic-wheelset-configurator verkar det gå att få

349.00€

+ 109€

Ska kolla om jag kan få annat erbjudande. Utgår man ifrån WTB custom handbuilt classic wheelset conf...och väljer allt i erbjudandet så landar det på 395€, då känns 240€ som en ganska schysst deal! Men som sagt ska se vad han kan hitta på.
Ev köpa bakhjul nu (lite bättre) och ta det piano med framhjulet då det är bak som sjunger på sista versen. Får bättre deal på ett set kanske..

Kolla med WP om vilken totalvikt hjulen tål, dvs inkl all utrustning och räkna inte med viktnedgång. 120kg kroppsvikt och trottoarkanter är oavsett ingen bra kombo.
Gör affär i absolut värsta fall, annars läs och ta till dig inläggen skrivna idag(innan mitt)
:) Nu väger inte denna kropp så mycket. "cykel-kroppen" är dock ganska tung och den lastas tungt samt får dra på en vagn titt som tätt (mest titt).

349.00€
Rr521 verkar bra, vill ha något bredare och lägre fälg så att jag får plats under stänkorna med däcken.

Sonderangebote - specialerbjudande? (Google's tyska är iaf bättre än min)

Erbjudandet.
We can build those wheels:
-WTB KOM i23 TCS 29 700c 32H rims
-DT Swiss 370 IS 5x100 5x135, Shimano freehub
-black brass nipples
The price is 240 EUR + shipping cost.
DT Swiss 350 IS +80 EUR
Please order wheels here and type in comment agreed price.
Best regards
Paul

Svar på -vilken konfiguration jag ska välja
all options are available in WTB custom handbuilt classic wheelset configurator. Separated offer with KOM i23 rims is not available, It;s better if you will choose it in configurator.
Tax to Sweden is 19%, the shipping cost will be generated by the system and it should be around 25-30 EUR.
Please type in comment the agreed price during the order.
Best regards
Paul

Fråga angående - Please type in comment the agreed price. Vart hittar jag comment "fältet"?

Tycker det var ett dåligt förslag. Wtb kom är kända för att spricka runt ekerhålen, och belastningen blir ju dessutom större med oreducerade ekrar.
Jag hade valt fälgar med öljetter, reducerade ekrar och dt350, om budgeten räcker.
Tjena, jag är distributör för WTB i Sverige, min egna uppfattning är att det inkommer en del reklamationer på just spruckna WTB fälgar. Konsumentreklamationer från Sverige på spruckna fälgar är överrepresenterat av ett globalt cykelmärke som bygger sina egna hjul via tredje part, och det har så klart sina förklaringar, cykelmärket är stort, säljer många cyklar etc. När jag såg din kommentar tänkte jag, undra egentligen hur många fälgar som verkligen reklameras. Fick ett svar idag från WTB Europa. Globalt är det 0,5% av alla WTB fälgar som reklameras på ett eller annat sätt, om det finns mörkertal är svårt att säga något om. Sen är så klart en sprucken fälg ett jäkla gissel som man vill vara utan. //Steff

Tjena, jag är distributör för WTB i Sverige, min egna uppfattning är att det inkommer en del reklamationer på just spruckna WTB fälgar. Konsumentreklamationer från Sverige på spruckna fälgar är överrepresenterat av ett globalt cykelmärke som bygger sina egna hjul via tredje part, och det har så klart sina förklaringar, cykelmärket är stort, säljer många cyklar etc. När jag såg din kommentar tänkte jag, undra egentligen hur många fälgar som verkligen reklameras. Fick ett svar idag från WTB Europa. Globalt är det 0,5% av alla WTB fälgar som reklameras på ett eller annat sätt, om det finns mörkertal är svårt att säga något om. Sen är så klart en sprucken fälg ett jäkla gissel som man vill vara utan. //Steff
Bra trevligt svar

M

Skrev till WP idag. - 'kalte Füße WTB i23' .... (samt lite frågor om 370 hub'et)

Nytt erbjudande erhållet (samt svar på 370 hub'et)
Hi
you can't upgrade DT 370 hub to Ratchet. 370 has pawls only. For Ratchet you need DT 350. You can upgrade DT 370 and DT 350 from QR to Thru Axles later.
We have DT Swiss R470 rims available, R500 and M462 we need to order.
Configuration:
-DT Swiss R470 28H rims
-DT Swiss 370 IS Straightpull hubs / 5x100 5x135 / Shimano freehub
-black brass nipples
The price is 240 EUR + shipping cost.

Only front wheel - 110 EUR + shipping cost
Only rear wheel - 130 EUR + shipping cost

FRONT DT Swiss 350 IS (6 bolts) or CL (centerlock) +10 EUR
REAR DT Swiss 350 IS (6 bolts) or CL (centerlock) +70 EUR
Order here and type agreed price in comments:

Samma pengar.
Erfarenheter av R470? Inga öljetter och kanske på gräns till smal, klarar 120kg.
Straightpull? Många/vissa verkar gilla. Är det bättre med "raka/vanliga/ej avsmalnande" ekrar på s-pull?

Angående uppgradering av 370hub. I klippet nedan är en lösning, någon som testat?
Det verkar ju fungera, eller? Paul (säljaren) säger ju klart nej.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp