Beslutsångest

AND.ers

Aktiv medlem
Beslutsångest
ok..nu är det så att jag behöver en ny xc cykel tills i sommar...och jag har begränsad budget så jag har bestämt mig för 2 cyklar som verkar vettiga dock kan jag inte riktigt bestämma mig vilken av dom jag ska ha.
http://www.bike-discount.de/www/nav...ehrinfo&ArtikelID=8171&Kategorie1=sonderbikes <- den är prisvärd..ser fin ut och har lite bättre framdämpare än den andra

http://www.bike-discount.de/www/nav...ehrinfo&ArtikelID=6986&Kategorie1=sonderbikes <-- i stort sätt identisk..men lite sämre framdämpare och att den är heldämpad..det är just det som oroar mig om den kommer flexa under min vikt (runt 100 snåret..vet inte exakt). kan nämnas att jag åker mycket på teknisk stig så som lunsen men drar mig inte för att ta några asfaltsrundor och har fått lite ont i ryggen vid längre turer. så jag undrar om en heldämpad kan vara svaret på det problemet.

så..nu borde länkarna funka

Senast redigerad av en moderator:
Beslutsångest
Länkarna fungerar inte, man kommer bara till starten av sidan, men vilka modeller har du tittat på?
Rent generellt kan man säga att är cyklarna lika dyra båda två så får du bättre grejer om du köper hardtailen.

/Leo

Beslutsångest
jag skulle kört på stela ramen av den enkla anledningen att det känns säkrare, speciellt om man vill hålla nere priset...

att du får ont vid längre turer tror jag även kan bero på sittställning (jag fick det vid 2½-3H när jag hade styret för lågt, vände på stammen (uppåt) o det försvann).

Beslutsångest
Ta hardtailen. FS i de prisklasserna kan vara en onödig chansning (främst lager etc. i svingen).

Skulle det inte funka med ryggen, uppgradera med en ThudBuster från CaneCreek (dämpad sadelstolpe).

Sen kan du -om du fortfarande vill- uppgradera ramen till en FS på sikt när du sparat ihop mer deg.

Beslutsångest
Säger emot alla andra - fullgung. Känner lite igen mig i din situation...
Väger själv 95 kg och valde heldämpad pga ryggen. Min heldämpade har aldrig vållat min rygg problem. Det har dock mina andra cyklar gjort. Komfort helt enkelt ;-)

Beslutsångest
Går också mot strömmen och säger FS av den enkla orsaken att jag också är i samma situation som dig och vill öka komforten, så jag kan ju inte skjuta mina egna köpargument i sank ;-)

Såg inte vilken prisklass dem låg i men det kan ju vara klokt att spara ihop lite mera kosing och få en bättre FS, för det tycker jag du ska ha.

Bosse

Beslutsångest
hela grejen var ju att det inte skulle kosta så mycket :), sitter redan med 2 cyklar (en skogs-ss och en dirthoj) och dirthojen ska kompletteras med en fs-ram senare i sommar..dock är det ganska platt i Uppsala och jag kom på att jag inte kan leva utan en xc-cykel så jag tänkte skaffa mig en billig sådan och bränna runt på i lunsen i sommar.

Beslutsångest
Jaså du är också Uppsalabo kul, har ju bara sett lunsen på bild än men jag skulle absolut vilja ha en FS om jag skulle åka där och det finns visst backar runt stan beror ju på var man kör.

Då kan du ju köra på varianten att ta den FS.en och sen uppgradera när ekonomin medger det, brukar vara en bra variant och så är det ju alltid kul att köpa nya grejer ;-)

Bosse

Beslutsångest
jo...fs är en fördel om man åker i lunsen..kan lätt bli jobbigt annars :)..jo..backar finns det men jag tänkte mer i stil med åre-backar. får se hur jag gör...måste tänka lite mer men just nu lutar det lite åt ht hållet pga underhåll och funderingar kring hur stabil den blir med tanke på min vikt.

Beslutsångest
Då så, den Radon FS ramen är inte riktigt dimensionerad för Åre DH, så då kan du egentligen välja hardtailen istället. :-) Ska du ha en XC cykel så funkar den nog bra till det. Du skrev att du skulle fixa en FS ram till sommaren, mer åt freeridehållet då? Isåfall kan du även köra med den i skogen, ifall du inte bygger den mkt tyngre än 15-16kg, så min röst går på hardtailen nu.

/Leo

Beslutsångest
jo..det lutar en hel del åt ht:n nu..dock hade jag aldrig för avsikt att ta med mig den här cykeln till åre hur som helst :)..cykeln jag ska bygga i sommar kommer vara ganska mycket åt dh-freeridestuket och det är därför jag vill ha en kompletterande xc-hoj. egentligen hade jag bestämt mig för ht:n men när jag såg priset på fs:n så väcktes lite tankar :)

Tillbaka
Topp