Betongdumpning Kassmyra Lida loop nr 2

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Någon som vet vad som händer med de enorma betonghögarna som dumpats över stigen? Platsen är Kassmyra i höjd med Dalvägen mellan Tumba-Vårsta. Det går en sträckning av Lida loop nr 2 där.

Det har byggts upp enorma högar från grustaget. Sen har man fortsatt högarna in i skogen över stigen så tallarna knäckts.

Tydligen är det personer i Think Pink som suttit i styrelsen för betongföretaget också.
Polisen driver en stor miljöbrottsutredning kring Kassmyra (samt Kagghammra som brann) mfl platser.

Någon som vet om det finns en plan för att sanera bort dumpningen?

Har läst om Think Pinks miljöbrott och känt brandlukten från Kagghammra. Nu blev det så påtagligt när en av Sthlms bästa mtb-stigar blivit totalblockerad.

E6462B1A-6831-4970-B7A3-5C75CE53215A.jpeg

Bilagor

• CB8CB743-B981-4AC7-B73E-A2B2F88B92AC.png
    CB8CB743-B981-4AC7-B73E-A2B2F88B92AC.png
    255.8 KB · Besök: 262
  • FC0ABD52-F8EC-4649-A104-D4EB5DF28B1E.jpeg
    FC0ABD52-F8EC-4649-A104-D4EB5DF28B1E.jpeg
    1.5 MB · Besök: 260
  • 4C87EAA8-7EC0-4A9A-B261-33E291AED294.png
    4C87EAA8-7EC0-4A9A-B261-33E291AED294.png
    254.6 KB · Besök: 247
  • BA851B40-7613-4B22-8F00-231FF7C29FA4.jpeg
    BA851B40-7613-4B22-8F00-231FF7C29FA4.jpeg
    1.8 MB · Besök: 303
  • 651ABB09-278D-4E56-88F9-815C70906357.jpeg
    651ABB09-278D-4E56-88F9-815C70906357.jpeg
    1.4 MB · Besök: 304
Senast ändrad:

fredrikw

Aktiv medlem
Den dök upp i februari-mars någon gång, vi i Tullinge SK var på väg att kontakta kommunen för att fråga vad planen för det där området var, men sedan kom beslutet att ställa in Lida Loop och då tror jag att hela frågan rann ut i sanden. Inför 2022 tittar vi på alternativ runt där, vi vill ju inte missa Trollsjön, det kommer sannolikt att fortsätta vara stökigt i det området framöver.

Men det är ju bara anslutningen genom dungen som påverkas, om man istället cyklar ut till cykelvägen kan man ansluta till stigen längs Dalvägen och fortsätta som vanligt. Om du tycker att det korta stigpartiet skulle vara ett av Stockholms bästa har du massor att upptäcka i närområdet :)

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Haha, ja jag skrev ju så men det var inte så jag menade. Jag syftade på loop 2 i sin helhet (som en av Sthlms bästa rundor för XC).

Jo tog en alternativ väg runt eländet. Trist att behöva åka ut på cykelvägen, trevligare i skogen.

Ser förjävligt ut med betonghögen i vart fall.

fredrikw

Aktiv medlem
Ja, det är ingen vacker syn, och jag misstänker att detta inte är sista gången det händer märkliga saker där... Men det finns planer för alternativa vägar för loop 2 för att knyta upp allt. Senast maj 2022 kommer det vara klart :)

fhloston

Aktiv medlem
Ja, det är ingen vacker syn, och jag misstänker att detta inte är sista gången det händer märkliga saker där... Men det finns planer för alternativa vägar för loop 2 för att knyta upp allt. Senast maj 2022 kommer det vara klart :)
Jag ser fram emot att få köra lida Loop igen 🤩

Batavus

Aktiv medlem
Skylten ser litet mysko ut, och Resursgruppen finns inte på den adressen. Det gör däremot Resurs Recycling. Kolla upp det, ni kanske kan försvara natur och cykling.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Jag drog ett mail till länsstyrelsen för vad det är värt. De har ngn form av tillsynsansvar för miljöfarlig verksamhet.

Botkyrka kommuns miljönämnd är helt meningslös att kontakta har jag förstått det som. Många boende i Kagghammra o Kassmyra som försökt flagga avfallshanteringen förgäves enligt diverse artiklar/nyhetsinslag.

Edit: Det är ju möjligt att de har tillstånd att dumpa betong i skogen.

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem

Tomcat1

Aktiv medlem
Tänk rosa katastrof kvinnliga misär till chef sitter väl fortfarande i häkte?

VO2max

Aktiv medlem
Dom dära tänk rosa har dumpat asbestsaneringsdamm, eternit och annat miljöfarligt avfall också.
En gång utsett till årets gasellföretag ! Skandal

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Mediarapporteringen gäller mest Think Pinks sopdumpning i Kassmyra. Betonghögen är inte så uppmärksamnad. När jag läst på lite såg jag att häktningen av TP:s VD hävdes snabbt (hon satt bara en månad i häkte, rättegång planeras i höst).

Min anmälan till Länsstyrelsen gick sådär. De skrev i mailsvar att det var kommunens ansvar o skickade vidare till Botkyrka kommun. Kommunen svarade ”Det är många som är oroliga för branden i Kagghammra, vi jobbar på det” 🤔.

Drog då ett nytt mail till Botkyka kommun och skrev att anmälan gäller betongdumpningen i Kassmyra och inget annat (orden ”Kagghammra/brand” nämndes aldrig i mitt första mail). Bifogade återigen bilder o koordinater samt en kort beskrivande text på kanske 5 rader.

Fick svar: ”Ärendet har lämnats till entreprenör för åtgärd.”. Dvs de som dumpat betongen i naruren då antar jag?
Det sätter nog stopp för dumpningen…. .
Edit:Ironi. Entreprenören kommer såklart inte ta bort högen.

Senast ändrad:

Tomcat1

Aktiv medlem
Det är bra, jag skickade bilder på romer som satt upp camping-plats med egengjorda faciliteter. Det tog ett tag men sedan var de helt väck och man hade satt upp grindar med.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Det är bra, jag skickade bilder på romer som satt upp camping-plats med egengjorda faciliteter. Det tog ett tag men sedan var de helt väck och man hade satt upp grindar med.
Jo men i det här fallet är det ju ”förövaren”/entreprenören som systematiskt dumpat betongen. Med tanke på att personer i TP styrelse satt även i styrelsen för betongföretsget lär det inte hända någonting om kommunen nöjer sig med att låta dem själva städa.

En liknelse: Det har skett en skadegörelse. Anmälan till polisen. Polisen mailar gärningsmannen och ber honom att laga skadan han ställt till med. Ärendet avslutas därefter direkt utan uppföljning.

Men jag har i vart fall anmält till kommunen. Jag förväntar mig inget omedelbart resultat av detta men om man inte anmäler händer garanterat ingenting.

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Mest karma skulle vara att lämna stora block hemma hos TP:s styrelseledamöter tills blocken antingen tar slut eller de ger upp och gör sitt jobb. Ja, jag ser problem med detta, men som önsketänkande är det bra.

Batavus

Aktiv medlem
Bra, Bamsebjörn! Kommuner har nuförtiden ringa vilja eller förmåga till "uppsökande" verksamhet, men en anmälan har de svårt att bortse ifrån. ...Såvida det inte är gott om stolar för anmälan att falla emellan.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Jag fick förvånande nog ett utförligt och väldigt bra mailsvar från Botkyrka kommun. De verkar ändå göra vad de kan kring betonghögen (riktigt proffsigt att man tog sig tid att svara så detaljerat):

Från kommunen:

Vi känner till att företaget Betongprocess förvarar mycket betongrester inom fastigheten och att de bryter ner hela träd med sina maskiner. Vi vet också att de har hällt ut betong på kommunens mark och därför har mex som markägare ställt krav på att betongen på kommunens mark flyttas senast 30/6 2021. Detta följer kommunen upp.

Vi har även kontakt med markägaren som också har ställt krav på att de ska flytta betong från kommunens mark.

Tillsynsmyndigheten har förelagt bolaget om att återkomma med hur stora mängder som förvaras på fastigheten. Detta kan t ex göras genom en oberoende inmätning av massorna men bolaget motsätter sig detta och ärendet ligger överklagat till länsstyrelsen.

Vi kommer följa upp detta ärende i tillsynen mot företaget.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Förstår jag inte riktigt.
Nä, just det var obegripligt. Kommunen var ju markägare? Nere i grusgropen kanske ”Mex” är det men skogen runtom tillhör kommunen?

Sen är frågan om det inte är miljöbrott. Det är ju ett miljöbrott att dumpa ett lastbilslass betong i skogen. Den här mängden är väl ett hundratal lass. Dessutom har man knäckt en massa träd. Hur ska de lyckas återställa skogen (och vill de överhuvudtaget göra rätt eller är de skurkar som Think Pink?).

Lät ju märkligt att de vägrar låta sig inspekteras, vilken tam lagstiftning vi verkar ha där en entreprenör för miljöfarlig verksamhet kan vägra inspektion.

Brott eller ej beror kanske på vad de haft tillstånd till, vems mark betongen ligger på etc.

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Nä, just det var obegripligt. Kommunen var ju markägare? Nere i grusgropen kanske ”Mex” är det men skogen runtom tillhör kommunen?

Sen är frågan om det inte är miljöbrott. Det är ju ett miljöbrott att dumpa ett lastbilslass betong i skogen. Den här mängden är ju ett hundratal lass. Dessutom har man knäckt en massa träd. Hur ska de lyckas återställa skogen (och vill de överhuvudtaget göra rätt eller är de skurkar som Think Pink?).

Lät ju märkligt att de vägrar låta sig inspekteras, vilken tam lagstiftning vi verkar ha!

Brott eller ej beror kanske på vad de haft tillstånd till, vems mark betongen ligger på etc.
Man kan ju fundera på om inte kommunen har rätt att kräva att de avsätter medel för återställande. Brukar man inte avsätta det till en tredje part under tvist?

Batavus

Aktiv medlem
Nu blir det ren spekulation, men en uppretad markägare vill väl inte ha betong på grannfastigheten heller, som ägs av kommunen. Skulle jag själv inte vilja!

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Så är det säkert Batavus. Jag tror även stt markägaren kan åka på saneringskostnaderna ifall entreprenören går i konkurs. Så det ligger i hens intresse att entreprenören sköter sig.

Tomcat1

Aktiv medlem
Numera NM trading & transport. Ny hemsida "Vi uppfyller miljökraven"

Vi kan nog räkna säkert med att ett nytt område i Sverige kommer att behandlas som en bulgarisk bakgård när hon nu är tillbaka.

Skulle själv gärna dumpa deras skit hemma hos de men spårning behövs för att komma förbi "Box 595"

Senast ändrad:

Tomcat1

Aktiv medlem
"Vi uppfyller kraven i Svensk miljölagsstiftning. Vi har Containers, Liftdumper, Lastväxlare, Kranbilar, Säckar, Miljövänlig sortering och återvinning. Vi hjälper dig med allt inom byggavfall och vi gör det så billigt som möjligt och dessutom är vår strävan att ha den bästa servicen i Stockholm!"

VO2max

Aktiv medlem
Bästa och billigaste! Klart det är billigt att dumpa sopor utan återvinning i närmsta vatten/skog.
Har cyklat bakom en sån där tänkrosa lastbil med dammande bigbags i lasten på lidingö(i 5sek då jag akut fick vika av in på annan väg för att undvika asbestdammlunga)

frippegubben

Aktiv medlem
Får inte såna där personer näringsförbud??? Hur kan de starta nya bolag inom samma branch?

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Jo, som jag förstår det är NMT i konkurs. Det är kanske därför markägaren ställer upp i media. Hans företag riskerar stå för saneringen (om jag förstått det rätt). Utredningen om miljöbrott för sopdumpningen ska vara klar efter sommaren.

Betonghögen i Kassmyra som går över Lida loopstigen är en annan sak på samma plats. Den är nog betongföretaget ansvarigt för och inte NMT/Think pink (vem som nu dumpat). Sen kan det vara samma personer i bolagsstyrelserna men det vet jag inte.

AdamLR

Aktiv medlem
Numera NM trading & transport. Ny hemsida "Vi uppfyller miljökraven"

Vi kan nog räkna säkert med att ett nytt område i Sverige kommer att behandlas som en bulgarisk bakgård när hon nu är tillbaka.

Skulle själv gärna dumpa deras skit hemma hos de men spårning behövs för att komma förbi "Box 595"
Är det något särskilt med just bulgariska bakgårdar? Kan du förklara mer? Eller vill du hellre ta tillbaka den formuleringen?

johan44

Aktiv medlem
Är det något särskilt med just bulgariska bakgårdar? Kan du förklara mer? Eller vill du hellre ta tillbaka den formuleringen?
Tipsar nya och gamla användare om ignorera-funktionen om man är för ängslig för vissa användares inlägg. Jag har inte använt den på länge men ska testa den på Adam nu och se om den fortfarande fungerar. Edit, ja funkar finfint! Tack Happy :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer