betydelse däck?

petertd5

Ny medlem
betydelse däck?
Jag skall cykla cykevasan i år och funderar på om det är lönt att köpa nya däck som har lägre rullmotstånd. De jag har nu är 2,3 Specialized butcher, ett dh/free ride däck och när jag cyklar asfalt eller grusväg så sjunger det rejält i 30km/h och man får kämpa på bra. Det känns långsamt helt enkelt.
Hur stor skillnad kan däck göra?
jag kan tänka mig att köpa däck bara för denna tävling, ( skall man ändå åka 50 mil dit, boende, avgift mm så är ett par däck inte så stor kostnad i relation)
Kör på en specialized stumjumper evo.
peter

betydelse däck?
Butcher vs Furious Fred är som att dra, eller inte dra, en hel jävla husvagn efter cykeln. Då menar jag fyrbäddars med kök och duschkabin och alla altanmöblerna hängandes utanför, i 30km/h...

betydelse däck?
Betydelsen av däck är monumental! Sök i forumet efter trådar om däck och du kommer hitta ett Antal förslag. Annars är ovannämnda FF ett bra däck på en långloppsraket.

betydelse däck?
bortom12e skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag avundas känslan du kommer få när du byter
> däck och brassar på på asfalt om du aldrig
> gjort det förr =)

+1

betydelse däck?
Det optimala på CV är väl 35mm/700c lågdobbade crossdäck, typ SpeedKing i CX-format. Och den optimala hojen för CV har väl bockstyre och inga dämpare.

Ganska lätt att göra matematiken om en däcktillverkares grövsta XC-däck i sortimentet (utav 4 möjliga val) är ett bra val eller inte? Beror ju givetvis på ambitionsnivå osv.

Senast ändrad:
betydelse däck?
Ssab skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag lånar tråden lite.
> Funkar Nobby Nic 29x2,25 i Cv eller är dem för
> tungrullade?
> Har ingen större erfarenhet av däck..

Jag skulle iaf inte köra på dom. Inte ens om det störtregnar i en hel vecka innan behöver du så grova däck.
Vid riktigt blött kör jag Conti RaceKing o vid torrt Schwalbe FF.
2,0 eller 2,2 spelar nog inte så stor roll utan är nog mer beroende på åkarens önskemål..

Tillbaka
Topp