Bh59 oliv förstor för 59slang ?!

nordtrek

Aktiv medlem
Tjena Tjena Forumet
Efter att ha sökt å letat å int Funni någe svar så gör jag en ny tråd .

Ja jag köpte ett kitt ett verktyg å Oliver&ändstift till Shimano b59 slangar men de är för stora?

Har nån vart med om dethär? å det gamla som satt på var Betydligt mindre än de jag köpte de ser int ens likadana ut .

Känn mig smått lurad sen att verktygen gjort i nått plast pajja på första försöket suuck .

Vara hittar man "orginal" Shimano Oliver som faktiskt passar 59 slangen ? Cykloteket har samma variant som jag har som är för stor ?

Vad trött man blir att det Alltid är något problem .

Bilagor

• IMG_20260623_225412_MFNR.webp
    IMG_20260623_225412_MFNR.webp
    340.8 KB · Besök: 79
  • IMG_20260623_225430_MFNR.webp
    IMG_20260623_225430_MFNR.webp
    283.7 KB · Besök: 76
  • IMG_20260623_225336_MFNR.webp
    IMG_20260623_225336_MFNR.webp
    177.9 KB · Besök: 75
Oliven blir ju mos och trycks ihop mot slangen vid montering, så en ny kommer inte se ut som en begagnad.

Verktyget tror jag bara är för att hålla i slangen när man trycker dit ändnippeln och det verkar du ju redan ha gjort. (y)

Vad var det du försökte göra med verktyget när det sprack? Det ser snarare ut som ett handhavandefel än att verktyget skulle vara underdimensionerat.

Det heter klämringskoppling och du känner kanske igen konceptet från vattenledningsrör i koppar?
Klämringen (”oliven”) ska vara såpass stor att den kan glida på slangen. Därefter trycker du i stödhylsan som är där för att inte slangen skall deformeras vid montaget. Det ska däremot klämringen så att den håller tät mot slang och säte.
Och klämringen är engångs.

mm, men vad jag vet finns det inga verktyg som ska göra nån med oliven men däremot finns det verktyg för att preka in stiftet.
Så vi får väl börja där. Vad är det soom ska göras och vad händer då?

Det går fantastiskt bra att hålla slangen i ett klämblock med polygrip o knacka ner stift med en hammare.

(Det är nog inte främst rörmockare som har problem med detta)

Och stiftet har olika mått för bh90 och bh59 pga olika innerdiameter på slangen men oliven är samma till båda som redan skrivits i tråden

Eftersom TS lyser med sin frånvaro är det väl ok att spekulera lite? Jag tror att TS har använt verktyget för att försöka komprimera oliven så den skulle sitta fast på slangen. Då detta kräver en hel del kraft, och verktyget inte är gjort för detta, gick verktyget sönder. Några andra idéer om vad som har hänt?

Tillbaka
Topp