Bike fit

Bike fit
Är otroligt nöjd med hur Benny på Veloposition justerade min position - viktigast var nog ändå de gjutna iläggen samt shimsningen. Jag liksom många andra är ju inte symmetrisk så det var det mycket av tiden lades på. Vad gäller sadel, sadelstolpe och sådant var det ganska OK redan - har ju Andy Pruitts "bibel" samt läst en del på nätet. Vad som saknades för min del var att se till så knäna inte hade rörelse i sidled när jag trampade och det gick att fixa till med inlägg och verifieras med markörer och video. Om man betänker att mina ITB-problem ledde till operation och två års uppehåll från cykling och löpning känns kostnaden för det här som ingenting i sammanhanget.

Länk till min gamla tråd http://happymtb.org/forum/read.php/1/1632332/1638358#msg-1638358

Bike fit
När jag gjorde min BG fit på CC frågade Fredrich mig hur jag hade kommit fram till att jag skulle ha just en 100mm styrstam, jag kände mig grymt vetenskaplig när jag svarade att jag alltid har haft 100mm styrstam på alla mina olika cyklar... Som tur var visade det sig vara en bra längd och den justerades ingenting, men shit vilken n00b jag kände mig som helt plötsligt. =)

Bike fit
Det här med bikefit. Gäller det för en specifik cykel eller är det en uppsättning mått man får så att man kan ställa in valfri cykel så den passar en?

Bike fit
Jag köpte efter denna, och provcykling såklart.
http://www.ebicycles.com/custom/content_files/ebicycles-bicycle-sizing-chart-mountain-bikes.pdf

Sedan justerade jag efter denna.
http://www.bikeradar.com/gear/article/technique-perfect-mountain-bike-fit-29498/

Var sen till ett proffs och han konstaterade att jag satt i det närmaste perfekt, han tyckte jag hade för tunna och korta handtag i förhållande till mina händer och att jag borde ha lite mindre vinkel på bromshandtagen.
Monterade lite bredare och tjockare handtag och vinklade upp reglagen, det kostade mig inget.
Har aldrig ont av cyklingen mer än i benmusklerna och där ska det göra lite ont efter en hård tur.

Detta är också bra info
http://www.singletracks.com/blog/mtb-training/how-to-fit-yourself-on-a-mountain-bike-like-a-pro/

Senast ändrad:
Bike fit
De flesta cyklar går ju att få till så de passar kroppen. Emellertid kanske ramstorleken eller geometrin inte är optimal om det visar sig att man behöver 10 cm spacers och 15 cm styrstam. Då kan också köregenskaperna bli lite konstiga.

Bike fit
Fattar inte det där med bikefit. OK om man använder vintunnel eller fokuserar på minskad frontarea men annars, vad kan den som utför en bikefit se som du själv inte känner när du cyklar?

Senast ändrad:
Bike fit
Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Fattar inte det där med bikefit.

Näää, det syns på dina val av styrstam ;)
... det finns ett andra faktorer än aerodynamik att ta hänsyn till när du skall driva cykeln framåt.

Bike fit
fredrikw skrev:
> Jag har gjort bikefit på Cykelcity med min MTB
> och är mycket nöjd med Fredrichs noggranna och
> pedagogiska genomgång av mig och min cykel. Dyrt
> blev det också då jag blev tvungen att köpa ny
> sadelstolpe :)

Bara en sadelstolpe? Hur dålig säljare är inte han då???

Bike fit
Supertramp skrev:
> Fattar inte det där med bikefit. OK om man
> använder vintunnel eller fokuserar på minskad
> frontarea men annars, vad kan den som utför en
> bikefit se som du själv inte känner när du
> cyklar?

Fantastiskt mycket uppenbarligen. I mitt fall så var en 1mm's bricka innanför vänster pedal en av de största sakerna då det gjorde att mitt knä inte vinglade ut vid varje tramptag, något jag inte hade en aning om men som jag märkte skillnad av till det bättre efteråt.

Sen ändrades det rätt mycket på andra saker med som gjorde att sittställningen blev mer areodynamisk samtidigt som den blev skönare för både axlar och rygg.

En av de klart mest prisvärda sakerna jag har gjort inom cyklingen.

Bike fit
Johan A skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > Jag har gjort bikefit på Cykelcity med min MTB
> > och är mycket nöjd med Fredrichs noggranna och
> > pedagogiska genomgång av mig och min cykel. Dyrt
> > blev det också då jag blev tvungen att köpa ny
> > sadelstolpe :)
>
> Bara en sadelstolpe? Hur dålig säljare är inte
> han då???

Eller hur? :)

Supertramp,
aerodynamiken är ju bara en komponent, men den spelar ju inte så stor roll om effektförlusten på grund av en taskig sittställning är större (alltså att du inte kan utnyttja din muskelkraft på ett optimalt sätt) än det du eventuellt vinner på att sänka styret så lågt det går. Visst kan man känna sig tuffare på väg till jobbet, men om man verkligen är ute efter att optimera sin prestation är det rimligt att inte bortse från motorn.

Bike fit
F-n, man kanske skulle kosta på sig en sån där bikefit ändå. ALLA kan ju inte ha fel...

Får väl vänta till efter Vättern då det förhoppningsvis har lugnat ner sig i cykelaffärerna då. :-)

Bike fit
DT skrev:
> F-n, man kanske skulle kosta på sig en sån där
> bikefit ändå. ALLA kan ju inte ha fel...

De flesta som går till homeopater är säkert också nöjda. Och det finns en bra tråd om högtalarkablar här på happy, kanske kan merga trådarna? ;-)

Påstår inte att bikefit är flum, men personligen är jag skeptisk.

Bike fit
Om man tycker att allting är kanon behöver man ju inte göra någonting. Om man däremot opererat knän eller har problem med lårbiceps, rygg eller nacke kanske en bikefit är bra. I mitt fall var jag hyfsat säker på att min grundläggande sittställning nog var OK - har ju finjusterat den sedan 1979 då jag köpte en "riktig" landsvägshoj med tubdäck.

Vad jag var ute efter var i första hand att någon skulle titta på hur knäna rörde sig och se om detta kunde ligga bakom mina återkommande ITB-problem. Gjutna ilägg och diverse shimsande tyckte jag förbättrade hur jag kände mig på cykeln - markörer och videofilmande bekräftade att i stället för att knäna rörde sig i åttor (sett framifrån) rörde de sig nu helt vertikalt.

För mig var bikefit en bra grej - men så är jag ju en gubbe på snart 50 år som har lite halvkassa knän. Andra kanske inte har mina problem utan är istället ute efter att reducera luftmotstånd eller optimera verkningsgraden när de trampar. Ytterligare andra har inga problem alls och vet att allt är perfekt - då skall man ju inte slösa pengar på bikefit - hellre då köpa lite fler Assos eller Raphakläder ;)

Bike fit
Jag tyckte att jag satt superbra på min racer men efter min bgfit insåg jag att kanon mer var som "rätt ok", det kan ju däremot skilja mellan en jöns som jag och en mer avancerad och erfaren räsercyklist.

Bike fit
För egen del gjorde jag det för att någon som kan sina grejer skulle titta på hur jag sitter på cykeln. Jag kan ju tycka att allt är kanon för att jag inte vet bättre, för att jag tror att något är bra, eller för att jag inte tror att sittställningen spelar någon som helst roll så länge jag är så aero som möjligt. För mig verkar det fullt rimligt att biomekaniken spelar en stor roll här också, och vad jag har förstått bygger BG fit på vetenskapliga rön och inte på någon hemsnickrad idé om hur man ska sitta för att det ska bli så bra som möjligt.

Bike fit
fredrikw skrev:
> För mig verkar det fullt rimligt att biomekaniken spelar
> en stor roll här också

På vilket sätt då? Själv har jag svårt att tro att det spelar någon avgörande roll för någonting över huvud taget om man ändrar någon cm här och där.

Bike fit
Men är det inte lite tidstypiskt, eller kanske mer happytypiskt ängsligt, att man inte vågar gå på känsla?
Nä, det ska vara någon som vet! På riktigt, dvs vetenskapligt.
Tänk om man måste vara delaktig i beslut själv, man kan ju ha fel.

Jobbigt bara att det som sista steg i BG fit står att man ska diskutera hur det känns.
Om det inte känns bra då? Läskigt!

Bike fit
Fel, ni har två bikefit-skeptiker:) Jag är lite nyfiken på det men har man inga besvär (som PerryE skrev) så är det väl bara att köra på.

Att jag är skeptisk innebär inte att jag totalt avfärdar idén men jag skulle vilja ha lite feedback från folk som inte hade problem (ont, besvär någonstans) och gjorde en bikefit. Blev det bättre? Eller är det omöjkligt att säga?

Bike fit
DT skrev:
> Ser lovande ut, vi kan ha en kandidat till
> fredagens obligatoriska chipstråd!

Fast vem ska jag fråga om vilka chips som smakar bäst?

Bike fit
Jag får värk när jag cyklar upp mot 15 mil, ibland kommer det tidigare än så. Ibland i nåt knä, ibland i ryggen. Jag är i alla fall nyfiken och tror detta kan göra mig mins lika snabb som ett nytt styre i plast för 2000 spänn ;)

Bike fit
Hypotes; om vi prompt säger att man tvärvägrar ändra på styre, stam, sadel men bara vill titta på att shimsa eller byta skoiläggen och justera pedalclipsen, med eventuell sadelkorrigering för att kompensera det förstås. Hur gör man då? Full BG fit ändå eller erbjuds det nånstans som separat tjänst?

Bike fit
Tille skrev:
> Att rådfråga* någon som har mer kunskap är
> verkligen inte bra. Sluta genast med det.

Det du uppenbarligen inte har fattat är att det är sjukt omodernt att tro att någon annan vet bättre än en själv, eventuellt efter lite googlande.

Bike fit
Supertramp skrev:
> fredrikw skrev:
> > För mig verkar det fullt rimligt att biomekaniken spelar
> > en stor roll här också
>
> På vilket sätt då? Själv har jag svårt att
> tro att det spelar någon avgörande roll för
> någonting över huvud taget om man ändrar någon
> cm här och där.

Varför tror du å ena sidan att mätningar som har med vindmotstånd stämmer, å andra sidan att mätningar som har med biomekanik inte stämmer? Eller är det just bikefit-metoden som du inte tror på? Eller är du bara orolig att en bikefit kommer att säga att du inte får sitta så som du vill göra på cykeln, oavsett om det innebär att du blir snabbare?

Bike fit
fredrikw skrev:
> Varför tror du å ena sidan att mätningar som
> har med vindmotstånd stämmer, å andra sidan att
> mätningar som har med biomekanik inte stämmer?
> Eller är det just bikefit-metoden som du inte
> tror på?

Jag har inte sett några biomekanik-studier som visar hur små ändringar i sittställning påverkar verkningsraden eller ger andra relevanta effekter. Och jag är absolut beredd på att ändra uppfattning om jag läser någon trovärdig studie, du kanske har någon att hänvisa till? Men innan dess så går jag på min intuition. Klart att man får högre belastning på rygg och axlar om man sitter mer framåtlutad, precis som att det är säkert att frontarean minskar. Man får försöka hitta någon lämplig kompromiss där, utifrån sina egna prioriteringar och fysikaliska förutsättningar. Men jag tror att det är svårt att hitta denna kompromiss på ett par timmar på ett rullband (eller hur man nu gör en sån där bikefit). Det tar ju lång tid för kroppen vänja sig vid en förändring.

Att justera någon cm hit eller dit tror jag inte gör någon större skillnad för varken belastning eller verkningsgrad. Jag har totalt olika sittpositioner på mina cyklar där det skiljer decimetrar i drop och reach och det funkar bra att cykla på dem allihop.

> Eller är du bara orolig att en bikefit
> kommer att säga att du inte får sitta så som du
> vill göra på cykeln, oavsett om det innebär att
> du blir snabbare?

Om jag verkligen trodde att en ny sittställning skulle göra mig snabbare så skulle jag försöka anpassa mig till den. Men det gör jag ju inte så det är svårt att svara på frågan. Kanske om det fanns någon som gjorde bikefit med folkus på en seriös optimering av aerodynamiken (gärma med vindtunnel som proffsen gör) så skulle jag kanske testa det.

Senast ändrad:
Bike fit
fredrikw skrev:
> Tille skrev:
> -----
> > Att rådfråga* någon som har mer kunskap är
> > verkligen inte bra. Sluta genast med det.
>
>
> Det du uppenbarligen inte har fattat är att det
> är sjukt omodernt att tro att någon annan vet
> bättre än en själv, eventuellt efter lite
> googlande.

Svårt med ev. ironi på ironi.
Det sjukt moderna är att rådfråga. Speciellt efter lite googlande.
Då vet man att man inte vet och att det man känner måste vara fel.

Bike fit
http://www.specialized.com/OA_MEDIA/pdf/BG FIT Whitepaper.pdf
Går säkert att hitta mer om detta om man gräver lite djupare. Själv nöjer jag mig med att lita på metoden, jag har inte grävt djupare i vetenskapen bakom.

Huruvida det går bra att cykla med lite vilken sittställning som helst råder det väl knappast någon tvekan om, däremot om man nu är intresserad av prestation så är det väl inte en så dålig idé att hitta en bra balans mellan biomekanisk effektivitet och aerodynamik, att bara avfärda det ena eller det andra verkar lite väl ovetenskapligt för någon som går loss på vindtunneltester ;-)

Bike fit
Trampedalen skrev:
> fredrikw skrev:
> > Tille skrev:
> > --------------------------------------------------
> > > Att rådfråga* någon som har mer kunskap är
> > > verkligen inte bra. Sluta genast med det.
> >
> >
> > Det du uppenbarligen inte har fattat är att det
> > är sjukt omodernt att tro att någon annan vet
> > bättre än en själv, eventuellt efter lite
> > googlande.
>
> Svårt med ev. ironi på ironi.
> Det sjukt moderna är att rådfråga. Speciellt
> efter lite googlande.
> Då vet man att man inte vet och att det man
> känner måste vara fel.

Man ska googla och sedan sitta och hålla käften tycker jag.

också en lite ironi-markör för säkerhets skull ;-)

Bike fit
Trampedalen skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
> > Tille skrev:
> >
>
> > -----
> > > Att rådfråga* någon som har mer kunskap
> är
> > > verkligen inte bra. Sluta genast med det.
> >
> >
> > Det du uppenbarligen inte har fattat är att
> det
> > är sjukt omodernt att tro att någon annan vet
> > bättre än en själv, eventuellt efter lite
> > googlande.
>
> Svårt med ev. ironi på ironi.
> Det sjukt moderna är att rådfråga. Speciellt
> efter lite googlande.
> Då vet man att man inte vet och att det man
> känner måste vara fel.

Så det sjukt omoderna, som man (underförstått) borde återgå till, är att gå på känsla istället för kunskap alternativt tro att man vet allting bäst själv?

Edit: smiley is in the eye of the beholder.

Senast ändrad:
Bike fit
fredrikw skrev:
> är inte hela happy en stor tävling i ironi?

Jag kommer aldrig vinna, kanske du?

Tille skrev:
> Så det sjukt omoderna, som man (underförstått)
> borde återgå till, är att gå på känsla
> istället för kunskap alternativt tro att man vet
> allting bäst själv?

Ja, när din egen smärtkänsla går mot någon annans kunskap, har DU kunskapen och vet allting bäst själv! ;-)

Men egentligen antyder jag ingen tillbakagång. Jag är modern på det moderna sättet.
Jag betraktar endast internetvardagen. Med ängslan för att skriva fel.

Bike fit
fredrikw skrev:
> är inte hela happy en stor tävling i ironi?

Menar du det eller är du bara ironisk?

Bike fit
Jag har gjort en bikefit utan att eg ha några upplevda problem med sittställningen. Det var en present så jag betalade inte ens själv.
Gjordes på CykelCity på Folkungagatan av Ragnar.
Inga gigantiska förändringar men ändå en del småputsande - flyttade fram sadeln 1 cm - sänkte styret ca 1-2 cm och bytte strystam till 1cm kortare och bytte även styre till ett kompakt.

Jag sitter nu mer bekvämt och kan slappna av i armarna och ändå nå fram till reglagen. tidigare hade jag mer sträckta armar och var nöjd med det. Jag tycker att jag iom bekvämligheten även akn hålla an högre ansträngningsnivå under längre tid (obs ej uppmätt endast upplevd). Jag tycker även att jag får ner mer kraft i pedalerna med den nya sittställningen.

Summan av det hela är att det är värt att få en experts ögon på hur man sitter och beter sig på cykeln. Jag är nöjd med min bikefit helt enkelt.

Bike fit
Supertramp skrev:
> fredrikw skrev:
> > http://www.specialized.com/OA_MEDIA/pdf/BG FIT Whitepaper.pdf
>
> Det där var ju ingen studie, bara reklam med en
> massa påståenden.

Självklart är det ingen studie, det är ett sk White Paper, men det finns tillräckligt med information där för att gräva vidare om du är intresserad. Med tanke på ditt intresse kring mätresultat när det gäller aerodynamik trodde jag i mitt enfald att du skulle vara intresserad av att veta hur det står till med biomekaniken. Men om du inte bryr dig om effektivitet och prestation spelar det ju ingen roll, det var nog bara jag som missbedömde dina målsättningar.

Bike fit
fredrikw skrev:
> Självklart är det ingen studie, det är ett sk
> White Paper, men det finns tillräckligt med
> information där för att gräva vidare om du är
> intresserad.

Typ 34:e regeln på happy är väl något i stil med att det alltid åligger motparten att servera all information, alla undersökningar samt kunna påvisa källornas objektivitet. Eller kunna hänvisa till en egenhändigt författad Wikipediaartikel.

Tillbaka
Topp