Kristoffer R
Aktiv medlem
Bike Magazin testar 26 vs 27,5 vs 29
Jag läste förra numret av Bike Magazin lite sent, tror dock inte det varit nån kommentar om detta. Tyckte det var värt att dela med mig av då jag inte sett något lika seriöst försök att prova tidigare. De gav sig på att kitta tre st Scott Spark med GPS och accelerometrar för att försöka reda ut skillnader i prestanda. 27,5 ramen fick de låna av Scott då man inte kan köpa den. Specen var identisk på cyklarna och de bemödade sig med däcktryck och annat för att få det så rättvist som möjligt.
Resultatet var att alla tre gick lika fort runt en kort testbana med varierande terräng, cyklisten satte tempot inte cykeln.
I deltesterna med lite mer avgränsade banor hade 29:ern påtagligt högre kurvhastighet men tappade på acceleration.
Ojämnheter var 29:an helt överlägsen på, vilket stämmer med teorin. Där satt också den stora prestandaskillnaden, skulle man cykla längre tid tröttade 26:an ut cyklisten helt enkelt.
De vanliga subjektiva grejerna som trög vs kvick gällde.
27,5 stod inte ut på nåt sätt, fördelarna som 29:an gav upplevdes inte lika tydligt.
Resultatet var att alla tre gick lika fort runt en kort testbana med varierande terräng, cyklisten satte tempot inte cykeln.
I deltesterna med lite mer avgränsade banor hade 29:ern påtagligt högre kurvhastighet men tappade på acceleration.
Ojämnheter var 29:an helt överlägsen på, vilket stämmer med teorin. Där satt också den stora prestandaskillnaden, skulle man cykla längre tid tröttade 26:an ut cyklisten helt enkelt.
De vanliga subjektiva grejerna som trög vs kvick gällde.
27,5 stod inte ut på nåt sätt, fördelarna som 29:an gav upplevdes inte lika tydligt.