Bikebuster

Veloce

Aktiv medlem
Bikebuster
Fick min nya fina hoj från Bikebuster för exakt två veckor sedan. Har sedan dess fincyklat 45 mil i det vackra aprilvädret. Kollade igenom cykeln lite idag för att se om det var tvättdags. Till min förvåning ser jag att drevet sitter ihop med två bult medan tre hål är tomma. Mailar bums till Bikebuster för att be om nya bult. Kolla deras svar nedan!

"Re: Re: Drevbultar‏
Från: Bikebuster (info@bikebuster.dk)
Skickat: den 1 maj 2009 19:11:49

Nej tyvärr det är inget vi har. Man måste kolla själv innan man cyklar iväg. HälsningarBikebuster - Kundtjänst

---- PREVIOUS MESSAGE ----
Hej!

Det verkar som om det saknas momentnycklar hos de som satte ihop cykeln. Jag har bara 2st drevbultar kvar. Övriga bultar ligger troligen längs vägen någonstans runt Stockholm.

Skickar ni omgående fler drevbultar, tack.

Hälsningar,
Martin"

Ska bums in på butikssidan och tvärsågad Bikebuster. Dumsnåla jävlar!

Senast redigerad av en moderator:
Bikebuster
Det är väl helt normalt att man måste efterdra skruvar efter lite cyklande, när saker "satt sig"
Fast rätt tråkigt att de inte kan skicka 3st skruvar i ett kuvert åt dig

Bikebuster
Får man fråga vad det är för en cykel, märke/modell? Är det en custum som Bikebuster har skruvat ihop åt dig eller är det en fabriksbyggd? Frågan är om alla verkligen skruvar gås igenom på en fabriksbyggd cykel innan den levereras till kund, oavsett var du köper den.

/Leo

Bikebuster
Visst, kan hålla med att man kan behöva efterdra saker. Men hur svårt är det att stoppa tre bult i en påse och skicka.

Å andra sidan sålde de en fullt fungerande cykel så om jag inte ville cykla på den i helgen hade jag nog bums reklamerat den så hade de fått stå för frakt fram och tillbaka plus skruva dit tre drevbult.

Dumsnåla jävlar!

Bikebuster
Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Får man fråga vad det är för en cykel,
> märke/modell? Är det en custum som Bikebuster
> har skruvat ihop åt dig eller är det en
> fabriksbyggd? Frågan är om alla verkligen
> skruvar gås igenom på en fabriksbyggd cykel
> innan den levereras till kund, oavsett var du
> köper den.
>
> /Leo

Det är en fabriksbyggd Wilier.

Jobbar själv med inköp och produktion. Tror inte mina industrikunder skulle acceptera att behöva efterdra skruvar.

Bikebuster
Det är inte ok att tre! klingbultar har lossnat efter bara 45 mil. Ska inte behöva efterdras öht. Kan hålla med om att bikebuster borde skickat dem utan mankemang.

Bikebuster
de flesta vevpartierna kommer ju med klingorna på från tillverkaren av vevpartiet, så även om bikebusters har monterat den, så är det ju långt ifrån självklart att de monterat själva klingorna o dragit för hårt, om de ens var dragna för hårt.

sen vill jag ju säga, utan att vara elak, att ditt mail till dem, som syns ovan, har ju en underton av att antyda att de är inkompetenta som inte ens kan montera en klinga rätt (även fast det är mest troligt att de inte ens rört den), så det är lite svar efter fråga. vill inte försvara nån, men känns lite som ett fel så innebär det att de suger direkt.

du snackar om att inga av dina kunder skulle vilja efter dra nått, men då kommer ju frågan, vad är det du säljer som inte måste efterdras eller servas?

visst kunde de skickat bultar, men har en känsla av din ton i ditt mail, kanske inte var till din fördel.

för övrigt, äger du en momentnyckel?

Bikebuster
Jag vill inte verka gnällig, men jag tror dina industrikunder pröjsar lite mer, och har ett fetare serviceavtal.

Jag kanske reagerar onödigt hårt, men när jag satt i telefonsupport fick man ofta höra att folk jobbade "i (företags)servicebranchen" och att det ena och det andra aldrig skulle funka där. Men som så ofta annars får man vad man betalar för, köper man ett företagsabb. för rätt många sköna tusingar i månaden har man också ett bättre serviceavtal än om man köper ett privatabb. för några hundralappar.

Jag håller fortfarande med om att det är slött av dom att inte bara skicka skruvaran i ett kuvert, och se det som goodwill, men jag tycker rubriken i tråden är lite väl kraftfull, det är ju antagligen inte ens deras fel.

Bikebuster
Håller med angående mailet, blir lite "som man bäddar får man ligga" :).

Hade de var en annan ton i ditt mail till Bikebuster är jag nästan övertygad om att de skickat ut nya asap.

Bikebuster
det är ju en helt annan sak. självklart äre inte det, men en sak ja funderar över, du kände inte att tre av 5yra bultar inte satt på?

Bikebuster
Om du missade att hela tre bultar var borta så tycker jag att du borde omedelbart kolla om någon av dina bromsar fallit av.

Elakt? - Javisst!

Bikebuster
Men är det ok att dom skriver att man har skyldighet att kolla om cykeln är riktigt ihopsatt?
Gäller det en fabriksbyggd cykel så antyder ju han i brevet att det är just fabriken som slarvat och inte Bikebuster.
Tänker ni likadant om andra produkter? Om styret lossnar, ska man skylla sig själv för att man inte efterdrar då också?
Kan inte heller tycka att det är goodwill att skicka nya klingbultar utan det är en skyldighet alt. att man ber honom att komma in med cykeln.

Fick nya däck på bilen och upptäckte att jag hade hjulbultar rullandes på golvet i bilen.
Kollade på hjulen och såg att det saknades låsbulten på alla hjulen.
Det är väl ingen som tycker att det är mitt ansvar att kolla upp innan jag kör?

Annars så kan jag tycka att man lämpligast sköter sånt här med butiken först.
Man kan ju ring så att man är säker på att det inte blir missförstånd.

Bikebuster
Den kan ju vara riktigt hopsatt och ändå så lossnar klingbultar, och andra skruvar för den delen. Kolla efter spel i styrlagret, typisk grej som "sätter sig" efter några mil.

Om fabriken skulle köra in cyklarna innan de gick ut på marknaden så skulle de vara bra mkt dyrare. Jag skulle gissa att det står i manualen att man ska kolla skruvar med jämna mellanrum, speciellt medan cykeln är ny

Bikebuster
PeaceDog skrev:
> Tänker ni likadant om andra produkter? Om styret
> lossnar, ska man skylla sig själv för att man
> inte efterdrar då också?

Eftersom jag råkade ut för att en mekaniker i Åre fumlade och inte drog fast min styrstam med följden av att jag for rakt ut i spenaten mitt på dh-banan måste jag säga Ja!

Eller eg. är det väl bara korkat att inte efterdra och kolla allting. Det skulle jag göra om jag lämnade in bilen på hjulbyte också btw. Kan man kolla ska man kolla. Det gör alldeles för ont om något lossnar på hojen...

Sen är det dåligt av Bikebuster också, absolut, dom borde ha ett ansvar att se till att de produkter de skickar ut är schyssta. Men, formulerar man sig som trådstartaren gjorde i mailet till butiken får man skylla sig själv om dom inte är särskilt tillmötesgående...

Bikebuster
Mårten skrev:
> Varför kollar man inte själv att skruvarna på
> hojen sitter? Dödslängtan?

Själv så tycker jag om vardagsfaror och tar inte reda på om jag har flamskyddsmedel i min elektronik eller om det finns ehec i min sallad.

Bikebuster
Serviceavtal? Väldigt mycket av vad som säljs mellan olika industriföretag ska monteras i något som sedan ska säljas vidare. De serviceavtal som ni pratar om finns med en slutförbrukare som väldigt ofta är en privatperson eller något företag som inte ska använda det för produktion. Du kan tänkas ha ett serviceavtal på kopiatorn på jobbet men knappast ett på fläkten som sitter i kopiatorn. Inget företag i kedjan har ett serviceavtal på fläkten. Däremot finns det en specifikation på fläktens utforming och prestanda. Det finns finns troligen också en dokumenterad rutin för fläktens montering.

Byter till ett annat exempel. Om du köper en ny bil och backspegeln efter två veckor hänger lös. Ok? Eller för den delen om den tappat tre hjulbultar. Inga speciella fälgar och du har inte fått besked om du ska efterdra dem efter ett visst antal mil.

Jag använder inte mitt yrke i samtal med kundtjänst för det har inget med saken att göra. Det var bara att jag ansåg det så absurt att jag som konsument förväntas färdigställa en produkt jag inte ansvarar för att montera. Mina kunder accepterar inte det så varför ska jag?

Ikeas möbler ska efterdras enligt instruktionen men de monterar jag själv och därför får jag en instruktion för korrekt produktion.

Tja, det kanske inte var så lustigt som det var tänkt det där med momentnyckeln. Otrevligt var mailet däremot inte.

Bikebuster
PeaceDog skrev:
> Det är väl ingen som tycker att det är mitt
> ansvar att kolla upp innan jag kör?

Möjligtvis vägtrafiklagstiftningen. I alla fall om man ska tro bilskolorna och deras fixering vid kontroll innan körning :-)

Skämt å sido är det ju tyvärr så att prylar riskerar att skaka loss och ramla bort om man inte nu och då kollar och efterdrar -- i alla fall i början. Loctite är en bra sak för de där bultarna som bara inte får lossna under en cykeltur.

Att Bikebuster inte kunde skicka/sälja tre bultar till ett bra pris är däremot taskig kundvård.

/s-o -- som ska gå och kolla alla bultar på cykeln, göra backup på datorn och använda tandtråd nu ...

Bikebuster
Det är nog snarare monteringen hos Wilier(eller så långt tillbaka i ledet som tillverkaren av vevpartiet, vilket vevparti är det?) som suger, om klingbultarna lossnat av sig själv. Om inte Bikebuster bytt ut något av framklingorna åt dig och sen glömt Loctite gänglåsning på bultarna? Jag skulle dragit iväg ett mail längre bak i ledet också, så att inte fler drabbas av samma fel.

Visst, det är ett fel som inte ska inträffa, men sånt händer med en del nya cyklar. Folk tappar både skruvar och vevarmar efter några mil på vägen ibland. Att köpa en ny cykel är inte alltid så bekymmerslöst som man skulle önska sig. Sånt slipper man bara när man skruvar ihop sin cykel själv, med Loctite gänglåsning på de skruvar som man inte vill ska lossna.

Sen gäller det att kolla och efterdra en del själv. Bl.a. skruvarna till vevarmarna, drevbultarna, styrlagerspänningen, snabbkopplingarna osv.

Spydde galla över mitt FSA vevparti förra sommaren, men det visade sig också vara ett monteringsfel från början. Det var monterat utan Loctite 641 i splinesen och orsakade åratal av lossnande vevarm. Efter att jag monterade det med Loctite har det suttit fast: http://happymtb.org/forum/read.php/1/925179/925439

/Leo

Bikebuster
Veloce skrev:
> Serviceavtal? Väldigt mycket av vad som säljs
> mellan olika industriföretag ska monteras i
> något som sedan ska säljas vidare. De
> serviceavtal som ni pratar om finns med en
> slutförbrukare som väldigt ofta är en
> privatperson eller något företag som inte ska
> använda det för produktion. Du kan tänkas ha
> ett serviceavtal på kopiatorn på jobbet men
> knappast ett på fläkten som sitter i kopiatorn.
> Inget företag i kedjan har ett serviceavtal på
> fläkten. Däremot finns det en specifikation på
> fläktens utforming och prestanda. Det finns finns
> troligen också en dokumenterad rutin för
> fläktens montering.

o vad har det med detta o göra?

>
> Byter till ett annat exempel. Om du köper en ny
> bil och backspegeln efter två veckor hänger
> lös. Ok? Eller för den delen om den tappat tre
> hjulbultar. Inga speciella fälgar och du har inte
> fått besked om du ska efterdra dem efter ett
> visst antal mil.

om jag skriver till säljaren o antyder att han/hon är inkompetent, så vetefan om jag får så mycket hjälp till en början, troligen får ja hjälp så småningom eftersom det är min rätt som köpare. men det kommer ju inte ske lika lätt som om jag hade varit lite smidigare i mitt mail.

>
> Jag använder inte mitt yrke i samtal med
> kundtjänst för det har inget med saken att
> göra. Det var bara att jag ansåg det så absurt
> att jag som konsument förväntas färdigställa
> en produkt jag inte ansvarar för att montera.
> Mina kunder accepterar inte det så varför ska
> jag?

nä, du väntas som konsument serva o sköta dina grejer. hade du fått hojen me lösa klingor, o fick skruva dit dem själv, även om detinne ingick i dealen, DET är att färdigställa produkten.

> Tja, det kanske inte var så lustigt som det var
> tänkt det där med momentnyckeln. Otrevligt var
> mailet däremot inte.

det ligger ju i betraktarens ögon, jag i flera till här tycker ju din underton i mailet inte var den bästa, o det var absolut inte "snällare" skrivet än svaret du fick.

vill bara poängtera att ja tycker du borde få dina bultar, det ä inte det. men samtidigt så känns det lite som om du tycker att det är okay att först kasta skit, o sen vill ha grejerna serverade på silverfat av de man just kastat skit på.

Bikebuster
Uppenbarligen så har dom klantat sig. Jag tycker dom har all anledning att ta ett surt mail och dessutom be om ursäkt och skicka bultar även om dom får gå och köpa dom i en annan butik. Jag har aldrig varit med om att klingbultar trillat dän om man dragit dom över huvud taget.

Bikebuster
detta är väl en av baksidorna med att handla billigt fultyskt/webb/postorder. Hos din LBS hade detta problem varit väldigt snabbt (och billigt) fixat.

Bikebuster
ÅL skrev:
> detta är väl en av baksidorna med att handla
> billigt fultyskt/webb/postorder. Hos din LBS hade
> detta problem varit väldigt snabbt (och billigt)
> fixat.

Word!

Bikebuster
Att efterspänna en vajer är skäligt. Att tre klingbultar lossnar är skandal.

Man kan alltid säga att "det borde du kollat" men nu finns något som heter "Internetz" där folk faktiskt har mage att tycka att det är dåligt att en pryl för 20+ KKr ramlar isär efter 10 timmar. Vill man hamna på detta "Internetz" är Bikebustrs svar helt briljant. Själv tycker jag ökad censur och utökad rätt för företag att stämma kunder för förtal är en bättre lösning.

/I. Roni

Bikebuster
Att kolla så alllal bultar o skruvar sitter är en procedur som jag iaf genomför vid varje nyinköp(och med jämna mellanrum efter det)
Visst ska dom skicka bultar
Tonen kunde dock vara lite vänligare, med ödmjukhet kommer man långt

Bikebuster
Håller på dej Veloce.

Man måste vara jävligt konflikträdd om man ska uppfatta ditt brev som extremt spydigt eller vad folk nu snackar om. (inga könsord/inga hot - det är helt ok skrivet). Klart att du blir sur och varför skulle du inte få bli det? Bara för leverantören att tugga och svälja , skulle jag säga. Skiten är felmonterat och ska fixas av leverantör, iallafall i min bok.

Bikebuster
med tanke på hur mycket det brukar knaka och knäppa bara då en klingbult är lite lös kan man bara undra hur din måste låtit. Eller så hade du aldrig de tre bultarna från början.

Bikebuster
Drevbultar är för övrigt en grej som brukar trilla bort liet titt som tätt. Och ja, jag efterdrar bultarna själv rejält och jag brukar kolla dom med jämna mellanrum. Sånt som händer helt enkelt. Drevbultar är en sjukt bra grej att ha hemma!

// Fischer

Bikebuster
Du skulle nog ha skrivit att det fattades klingbultar istället för att avslöja att du inte hade kollat och efterspänt cykel innan du drog iväg. Så hade ju bikebuster direkt skickat bultar till dig eftersom de hade levererat en ofullständig vara. Lösa klingbultar kan ju gå hela vägen tillbaks till campagnolo/shimano eller sram fabriken vad du nu har på din cykel?

Bikebuster
Angående exemplet med hjulbultar på bilar som många haft i tråden. Ska man inte kontrollera spänningen på hjulbultarna några gånger den närmaste tiden efter att man bytt hjul? Detta även när en verkstad skött hjulbytet? Det är i vart fall vad jag fått lära mig.
Alltså är det väll ingen direkt skillnad där och på att man bör hålla koll på en nyköpt cykel...

Bikebuster
Graj skrev:
> Angående exemplet med hjulbultar på bilar som
> många haft i tråden. Ska man inte kontrollera
> spänningen på hjulbultarna några gånger den
> närmaste tiden efter att man bytt hjul? Detta
> även när en verkstad skött hjulbytet? Det är i
> vart fall vad jag fått lära mig.
> Alltså är det väll ingen direkt skillnad där
> och på att man bör hålla koll på en nyköpt
> cykel...

+1!

Bikebuster
För det första du har dumsnålat själv o beställt en cykel från Danmark, klart dom önskar livet ur svensken! Cykelmagneten är kanon bra.

för det andra, Wilier är ihopskruvade i Italien... dra skruvar, efterkontrollera och annat sånt tjaffs påverkar inte utseendet och därför bryr sig ingen.

för det tredje, egentligen är det ju tillverkaren till vevpartiet som tabbat sig, då tillverkaren till 99% får vevpartiet monterat till fabrik.

Bikebuster
Vad tusan, det är väl bara för bikebuster att skicka 3 skruvar eller vad det var. Även om kunden låter lite gnällig i ett mejl ska man som leverantör skita i det och se till att försöka hjälpa till med problemet som kunden har.

Bikebuster
Oj, 42 inlägg. Måste nog hoja en sväng innan jag läser igenom alltihop.

Tänkte ändra namnet på tråden då jag nu kommer få nya drevbultar.

Bikebuster
Veloce skrev:
> Tänkte ändra namnet på tråden då jag nu
> kommer få nya drevbultar.

Jag tänkte själv erbjuda mig att posta tre bultar till dig bara för att slippa läsa mer i den här gnäll-tråden.

Tillbaka
Topp