Bikefit hos Veloposition

PerryE

Aktiv medlem
Bikefit hos Veloposition
Härom helgen blev det en bikefit hos veloposition. Något som jag länge tänkt och göra och till slut blev det av. Mitt huvudfokus var att säkerställa att mina knän mår bra när jag trampar och därför handlade väldigt mycket om att fixa till klossarnas position, shimsa mellan kloss och yttersula och se till att sadeln satt rätt. I synnerhet höger ben verifierades m h a videofilmning och markörer på knä och fotled att jag behövde vinkla den sidan ganska rejält - efter nya gjutna inlägg och sammanlag fyra shims hittade vi rätt - då kunde man se att knät inte hade någon annan rörelse än upp och ner. För vänster ben behövde man inte vinkla lika mycket - det var hyfsat bra redan från början. Att högersidan på mig behövde fixas är troligtvis förklaringen till mina ITB-besvär p g a cykling som också gjorde att jag opererade ITB-senan för cirka 13 år sedan.

Som sagt - mycket stor del av tiden gick åt till skor, klossar och sådant men på övriga inställningar blev det smärre förändringar där också.

Fick också verifierat att jag trampar likadant på höger och vänster ben vilket var bra att få bekräftat

Är mycket nöjd och nu skall jag se hur det känns på lite långpass också! Planerar en uppföljning till hösten.

Bilagor

• Bikefit1.jpg
    Bikefit1.jpg
    49.4 KB · Besök: 91
Bikefit hos Veloposition
Verkar vara en vettig investering, får man med sig ett papper med alla mått så man har det sparat till nästa hoj?

Sen undrar jag, fick du problem med ITB pga cykling? Det kallas även löparknä och just alternativ träningsmetod om man har problem ska vara cykling så det låter mysko. Är du säker att det var pga cykling ITB-besvären kom?

Bikefit hos Veloposition
Visst får man med sig dokumentation på en hel del - bland annat inställningarna på cykeln. Dessutom kommer jag att få viss bild- och videomaterial också. Benny använder Dartfish för att analysera hur vissa markörer rör sig vilket är en trevlig mjukvara.

I mitt fall var det helt klart p g a cykling som jag fick ITB-besvär. Senan var stram och låg och gnagde över en knöl när jag cyklade. Idrottsläkare, magnetröntgen, sjukgymnastik och två års rehab ... Har för mig att det var under 1998 som jag opererades i alla fall.

Bikefit hos Veloposition
Kan intyga att kronisk ITB-flammation kan göra mycket ont - har en lång sjukjournal på grejor som gått sönder i kroppen men det här är något av det värsta jag upplevt. Om en bikefit kan göra att det minskar risken för att problemen återkommer och därigenom cykla längre och hårdare är jag beredd att betala en hel del pengar. Vad har man för nytta av fina cyklar om man inte kan cykla på dem?

Bikefit hos Veloposition
Man kanske skulle cykla till Göteborg och få cykeln inställd så det går lättare att cykla hem. :)
Jag kan också intyga att inställningsorsakade skador inte är kul.

Bikefit hos Veloposition
Jag har just det symptom du beskriver, senan hoppar över en knöl när jag vinklar knät mer än 70 grader.
Stretchat för fullt och gör en speciell övning, hoppas det ger resultat. Har cyklat massa förut och aldrig haft problem. Hade det hela förra året, däremot har jag aldrig haft riktigt ont av någon anledning. Kanske haft tur än så länge?

Bikefit hos Veloposition
Här är en till med löparknä. Fick det under slutet av min löparkarriär. Gick över till att börja cykla. Har haft mer eller mindre konstanta problem även under cykling. Det går dock bättre när jag är vältränad och stark i benen. Vilket dock är svårt att bli utan att man kan cykla sig till den styrkan. Benböj och sådan styrketräning är bara att räkna bort då det direkt ger besvär.

Nu har vi dock snott din tråd. Vill säga att det verkar riktigt bra med bikefitting. Glad att du hittat en lösning som fungerar för dig.

Bikefit hos Veloposition
Inga problem - det finns ju en speciell stretchövning som är bra för ITB-bandet. Dessutom kör jag i perioder med en foamroller - bäst är ju annars att få "torrmassage" då man kör i princip utan massageolja. Är det någon gång man borde ha rakade ben är det då ...

Priser finns på hemsidan - i mitt fall blev det lite större omfattning eftersom jag körde viss bikefit även på min fincross.

Den här typen av bikefit fungerade bra för mig eftersom mitt huvudfokus var att kolla att knäna rörde sig bra - genom videoanalys med markörer och rätt mjukvara kunde vi specialstudera detta. Dessutom tittade Benny på min (begränsade) rörlighet och de assymmetrier jag har. Har kört med många ilägg (gjutna för i första hand för löpning, Spec BG, Superfeet, ...) och de som vi gjorde då verkade bättre - återstår bara att verifiera när jag fått lite fler mil i benen.

Knuppe - skulle nog försöka ta tag i det där så fort som möjligt - det blir knappast bättre av att bara köra på. Fixa till positionen så gott det går, lägga in lite specifik stretch och gärna bindvävsmassage lite då och då. Bara tanken på ett till uppehåll på två år gör mig skrämd. Sjukgymnastik är det tråkigaste som finns om man dessutom inte kan cykla

Bikefit hos Veloposition
Finns det något ställe där man kan bikefitta sig (hmm, säger man så?) i Stockholm? Då menar jag en riktigt seriös bikefit som den som Veloposition verkar göra, med videofilmning med markörer etc.

Bikefit hos Veloposition
Tyvärr hittade jag ingen som erbjöd det jag var ute efter på den här sidan Sverige. I mitt fall kombinerade jag resan med att hälsa på släkten eftersom jag ju kommer från Sveriges framsida ;)

Tycker det borde finnas underlag för den här typen av bikefit i Stockholmsområdet - vi är ju trots allt ganska många potentiella kunder här. Som ett alternativ kan man göra vad vissa cykelklubbar gjort - boka Benny för en hel helg;). Men då krävs det såklart att "någon" tar tag i det hela vilket är lättare sagt än gjort här. Frivilliga krafter med lite driv i brukar vara lättare att uppbringa på mindre orter av någon konstig anledning

Bikefit hos Veloposition
Ja, det är lite märkligt att alla såna här superseriösa testverksamheter (Aktivitus, Veloposition etc) verkar ligga i Göteborg utan att det finns något motsvarande i Stockholm, med tanke på att det borde finnas en betydligt större marknad här?

Sedan kan man ju alltid åka till Göteborg förstås, men till ett sånt här test ska man väl ha sin egen cykel med sig, och då blir det genast väldigt bökigt. :=/

Bikefit hos Veloposition
Funderar på cykloteket, de verkar duktiga. Tror lätt det kan vara värt med bikefit, det är ju fickpengar jämfört med vad hojen kostar!

Bikefit hos Veloposition
Västkusten=Bästkusten ;). Jag håller med - skulle gärna gjort test liknande de som Aktivitus gör men tycker inget som erbjuds i Stockholmstrakten verkar lika seriöst. Kan ju ha fel där men det är i alla fall min uppfattning.

Tror också Cykloteket är bra men har inte sett något annat ställe än Veloposition som kör med markörer och videoanalys och det var mycket viktigt för egen del

Bikefit hos Veloposition
DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, det är lite märkligt att alla såna här
> superseriösa testverksamheter (Aktivitus,
> Veloposition etc) verkar ligga i Göteborg utan
> att det finns något motsvarande i Stockholm, med
> tanke på att det borde finnas en betydligt
> större marknad här?
>
> Sedan kan man ju alltid åka till Göteborg
> förstås, men till ett sånt här test ska man
> väl ha sin egen cykel med sig, och då blir det
> genast väldigt bökigt. :=/

I Stockholm bor det väl bara posörer och de bryr sig väl inte om bikefits och liknande? :)

Bikefit hos Veloposition
Har själv erfarenheter av kroniskt löparknä. Det kan vara mycket svårt att komma tillrätta med detta. Det viktiga är att hitta grundorsaken till problemt.

Gällande cykling så lägger jag ca 1/3 av tiden av en bike fit på att justera in fot-sko-pedalinterfacet.

Varför? All kraft från cyklisten löses ut i foten. Styvare sulor samt bredare plattformar hos pedalerna medger mycket mindre naturligt flex i systemet. Lägger du därtill på ett tvång på foten så är knät det som slutligen får ta stryk. Underbenet roterar +/- 15 grader samt lårbenet rör sig ca 5 cm fram och åter under ett pedalvarv.

Har jag gjort allt jag kan för att säkerställa att fot-sko-pedalinterfacet är optimalt och knäproblemen kvarstår, då är det med största sannolikhet obalanser i rörlighet och muskulär styrka kring bäckenregionen som är orsaken till problemen. I dessa fall är det en sjukgymnast, kiropraktor eller någon annan med terapeutisk bakgrund som får ta över.

Bäckenet är kungen, foten är prinsen och knät är slaven ...

Benny

Bikefit hos Veloposition
Intressant är att mina ITB-besvär uppkom första gången p g a att jag gick från gamla hederliga remmar och fina franska cykelskor med lädersula till Shimano SPD och mtb. Trots att jag en gång i tiden höll på hyfsat mycket med terränglöpning och orientering har löparknän aldrig varit ett problem när jag sprungit.

Tror det här kommer att bli riktigt bra - tyvärr skulle jag även velat ha shimsat mina mtb-skor på samma sätt som Benny gjorde med landsvägsskorna men i dagsläget går inte det - i alla fall inte med Time Atac-klossar. Blev ganska hyfsat med BG-sula och shims inne i skorna men inte lika bra som med shimsen mellan klossar och yttersula på landsvägsskorna

Återkommer med uppföljande rapport när jag fått fler mil i benen... ;)

Tillbaka
Topp