Bikefit hos Veloposition
Härom helgen blev det en bikefit hos veloposition. Något som jag länge tänkt och göra och till slut blev det av. Mitt huvudfokus var att säkerställa att mina knän mår bra när jag trampar och därför handlade väldigt mycket om att fixa till klossarnas position, shimsa mellan kloss och yttersula och se till att sadeln satt rätt. I synnerhet höger ben verifierades m h a videofilmning och markörer på knä och fotled att jag behövde vinkla den sidan ganska rejält - efter nya gjutna inlägg och sammanlag fyra shims hittade vi rätt - då kunde man se att knät inte hade någon annan rörelse än upp och ner. För vänster ben behövde man inte vinkla lika mycket - det var hyfsat bra redan från början. Att högersidan på mig behövde fixas är troligtvis förklaringen till mina ITB-besvär p g a cykling som också gjorde att jag opererade ITB-senan för cirka 13 år sedan.
Som sagt - mycket stor del av tiden gick åt till skor, klossar och sådant men på övriga inställningar blev det smärre förändringar där också.
Fick också verifierat att jag trampar likadant på höger och vänster ben vilket var bra att få bekräftat
Är mycket nöjd och nu skall jag se hur det känns på lite långpass också! Planerar en uppföljning till hösten.
Som sagt - mycket stor del av tiden gick åt till skor, klossar och sådant men på övriga inställningar blev det smärre förändringar där också.
Fick också verifierat att jag trampar likadant på höger och vänster ben vilket var bra att få bekräftat
Är mycket nöjd och nu skall jag se hur det känns på lite långpass också! Planerar en uppföljning till hösten.