[Bikepacking] Victoria Divide 550

Bra pannben att dyka upp året efter och krossa sina demoner!
Grymt kört och hoppas att ölen vid målgången var kall och god!

Bra jobbat!! Kul att det lyckades i år, måste kännas underbart! Inspirerar till sommarens äventyr... :)

Absolut en bra känsla. Nästa bikepacking-tur blir nog mer avslappnad med planering runt fina campingplatser med badställen och lokala pubar. :)

Jävlar vad imponerande, hatten av för all den klättringen!

En jäkla massa klättring blev det.
Sista dagen baxnade jag nästan när en liten kulle på bara 60 höjdmeter dök upp. Haha!

Bra pannben att dyka upp året efter och krossa sina demoner!
Grymt kört och hoppas att ölen vid målgången var kall och god!

Tackar!
En stor del av prestationen är helt klart beroende på attityd och hur man hanterar humöret. I år t.ex hade jag intalat mig själv att ge upp inte fanns på världskartan, samt att jag inte skulle låta humöret sjunka för lågt.
En annan strategi var att inte tänka för mycket på höjdmetrarna. Förra året under den största klättringen (ca. 30km upp till Mt Buller) så blev jag deprimerad varje gång det gick lite nedför eftersom jag visste att det blev ytterligare höjdmeter att ta igen. I år tänkte jag mer på avståndet - en nedförsbacke tar mig snabbare mot nästa delmål. Funkade bra!

Ölen var exceptionellt god. :)

Kl. 06:00 Lördag morgon (20:00 ikväll, Svensk tid) så bär det av igen.

Tracking for de som är intresserade: https://victoriadivide500-2021.maprogress.com/?n=42

Färdigpackad hoj:

R0001334.JPG

Kom fram igår kväll. Strax innan kl. 18, vilket betyder att jag kom in under 60 timmar. Siktade på max 72 timmar.

Strategin i år var helt enkelt att sova mindre, cykla mera. Tog 2st ”längre” vilopauser med sömn. 2 timmar vardera. Ett längre stopp på Mt Buller där jag fick i mig lite mat. En 20 minuters powernap på morgonen med ca. 150km kvar.
Insåg mot slutet att 60 timmar var inom räckhåll, så jag klämde ur mig allt jag kunde och hann fram med 5 minuter till godo.
Det är otroligt vad man kan tvinga kroppen att göra när man verkligen vill. De sista 15 kilometrarna cyklades i motvind, men höll ändå 30-32km/h (något jag knappt gör normalt, med pigga ben).

Har nu fått duscha, äta, dricka och sova. Känner mig förvånansvärt fräsch pigg trots allt.

EE30B8FE-E052-470D-AFA1-AAA144966021.jpeg

D91326AC-6310-4F6B-8834-24B2CC2A9AE7.jpeg

Jag har tre halvdumma frågor :)

1) Däck, var det 29x2.6"? Kändes det rätt på detta lopp? Har ju själv en monstercross men velar alltid mellan 27.5x3" och 29"2.1", kanske man skulle bara skita i och vela och ta något mellanting som 29x2.6".

2) GPS, du har en sådan eTrex, det var intressant, hur kommer det sig? Bättre batteritid? (än Edge då t ex)

3) Det pratades om växlarnars vara eller icke-vara. Vad tänkte du uppgradera till?

Återigen, starkt jobbat!! Det där loppet ser ju så otroligt härligt ut. Posta gärna fler bilder sedan :)

Hur såg dina förberedelser ut i år?

I år blev det knappt några förberedelser alls.
Rutten var i princip densamma som förra året. De ändringar som gjorts påverkade inte planeringen alls, så jag körde på minne från förra året. Cykelmässigt så har jag inte gjort mer än andra år - har iofs cykelpendlat lite mer än andra år pga covid. Kan dock inte kalla det träning direkt när det bara är ca. 20km tur och retur... sen har vi ju haft lockdowns här, så längre turer har inte varit tillåtna en stor del av året.
Kunde dock köra ett 150km grus-Audax för ett par veckor sen och det visade sig att benen höll, så det var bara att köra på.

Största skillnaden var nog strategin. Bestämde mig för att helt enkelt sova mindre och inte stanna så ofta/länge. Hoppade även över en av de små orterna man kunde stanna för att proviantera (Jamieson, se karta). Med tanke på att öppettiderna är begränsade så var det bättre att bara fortsätta. Första sovpausen (2 timmar) tog jag vid ca. 255km och 5500m uppförsbacke. Jämfört med året innan så sparade jag 5 timmar bara på det!

Jag har tre halvdumma frågor :)

1) Däck, var det 29x2.6"? Kändes det rätt på detta lopp? Har ju själv en monstercross men velar alltid mellan 27.5x3" och 29"2.1", kanske man skulle bara skita i och vela och ta något mellanting som 29x2.6".

2) GPS, du har en sådan eTrex, det var intressant, hur kommer det sig? Bättre batteritid? (än Edge då t ex)

3) Det pratades om växlarnars vara eller icke-vara. Vad tänkte du uppgradera till?

Återigen, starkt jobbat!! Det där loppet ser ju så otroligt härligt ut. Posta gärna fler bilder sedan :)

Inga dumma frågor!

1) Vittoria Mezcal 29x2.6" var mitt val för detta lopp och denna cykel. Körde 29x2.35" förra året och det funkade bra det med. Lite extra volym var dock skönt när det blev stökigt. För min del så kör jag gärna med den storleken för pendling, grusväg samt offroad. Mezcal-däcken är otroligt bra allround. Lite rullmotstånd på asfalt och fingrus, bra grepp offroad både i vått och torrt.

2) eTrex är ett mycket populärt val bland bikepackers och ultradistanscyklister. Antagligen mest pga att de bevisat sig vara pålitliga. Med Lithiumbatterier så är batteritiden på över 24 timmar. Garmin Edge kan vad jag vet inte laddas från en extrern källa utan en speciell kabel eller andra tricks. Det gäller iofs eTrex också, men det är lätt att hitta nya batterier i och med att de tar vanliga AA-celler.
Gränssnittet är kanske lite förlegat, men det kan jag leva med. De funkar även bra med detaljerade kartor.
Ett annat alternativ skulle eventuellt vara Wahoo Roam.

3) Blir nog konvertering till singlespeed igen snart. Tror inte att det var själva växlarna som gjorde en massa skilland. I branta uppförsbackar så satt jag nog på lättaste växeln och rörde mig lika snabbt som om jag helt enkelt knallat. Topphastighet på plan mark och små nedförsbackar var dock högre såklart - men med singlespeed så får man mer vila, så jag tror att det är en nästan försumlig skillnad i slutändan. I alla fall för såna som jag som inte är otroliga atleter.

Tog inte jättemånga bilder, men lägger upp vad jag har snart. :)

Senast ändrad:
Det där är ett "smalt" styre, va? 46cm eller något sådant. Jag köpte ett från er förra året och har inte byggt upp cykeln men nojat lite över bredden. Men det där ser inte så tajt ut...

Det där är ett "smalt" styre, va? 46cm eller något sådant. Jag köpte ett från er förra året och har inte byggt upp cykeln men nojat lite över bredden. Men det där ser inte så tajt ut...

Jag har 55cm på den här hojen. Två storlekar större än 46.
Vi brukar rekommendera 46 och 50 till grus-hojar, och 55-60 till monstercross.

Tillbaka
Topp