Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Du skriver att du använt rack och väska under vinter/vår, dvs hunnit cykla en del med det. Hur mycket last har du haft på det då? Jag köpte racket och den större roll top väskan och efter nogrann montering med momentnyckel (5nm) och det där fippliga snöret (som jag först hade tänkt skippa) så dippade ändå hela racket markant framåt efter två dagars cykling. Visst en del gravel och stök men ändå huvudsakligen slätt underlag. Glömde väga väskan men var inte uppe i 5kg som är den rekommenderade maxvikten. Borde hamnat på ca 3-4 baserat på vad jag hade i den.
Låter som att snöret inte riktigt hamnat rätt?

Bikepacking
Du skriver att du använt rack och väska under vinter/vår, dvs hunnit cykla en del med det. Hur mycket last har du haft på det då? Jag köpte racket och den större roll top väskan och efter nogrann montering med momentnyckel (5nm) och det där fippliga snöret (som jag först hade tänkt skippa) så dippade ändå hela racket markant framåt efter två dagars cykling. Visst en del gravel och stök men ändå huvudsakligen slätt underlag. Glömde väga väskan men var inte uppe i 5kg som är den rekommenderade maxvikten. Borde hamnat på ca 3-4 baserat på vad jag hade i den.
Till vardags har jag ryggsäck där jag får plats med det mesta. Men vissa dagar jag behövt lite extra utrymme till typ matlåda och annat. Dvs inget som är speciellt tungt. Dock så tycker jag det verkar som den sitter väldigt fast och stabilt och har inte känt mig orolig att packa tungt. Snöret såg jag i förpackningen men fattade inte vad man skulle med det till så har inte använt det.

Men ska testpacka och provcykla och se så att det håller

Bikepacking
Till vardags har jag ryggsäck där jag får plats med det mesta. Men vissa dagar jag behövt lite extra utrymme till typ matlåda och annat. Dvs inget som är speciellt tungt. Dock så tycker jag det verkar som den sitter väldigt fast och stabilt och har inte känt mig orolig att packa tungt. Snöret såg jag i förpackningen men fattade inte vad man skulle med det till så har inte använt det.

Men ska testpacka och provcykla och se så att det håller
Jag tyckte också den satt grymt stabilt vid provmontering men efter ett tag så droppade den en bra bit. Jag har också monterat den ganska mycket "rakt ner" så jag har inte satt fästena horisontellt så jag inbillar mig att hävstången borde bli något mindre.
Låter som att snöret inte riktigt hamnat rätt?
Är ju en möjlighet men jag tyckte att det var draget fint "kortaste vägen". Med facit i hand skulle jag kanske haft ursprungsläget lite svagt uppåt för att tillåta viss sträckning neråt. Men vid installation kändes allt bra. Därför jag är lite nyfiken på andras erfarenhet av racket/väskan. Jag har ju länge letat efter en väska som rymmer mycket och passar i ett ganska smalt styre. Har ju öppet hånat det mesta från "S/F" men detta verkade som en till största delen genomtänkt och välbyggd lösning.

Bikepacking
Jag tyckte också den satt grymt stabilt vid provmontering men efter ett tag så droppade den en bra bit. Jag har också monterat den ganska mycket "rakt ner" så jag har inte satt fästena horisontellt så jag inbillar mig att hävstången borde bli något mindre.

Är ju en möjlighet men jag tyckte att det var draget fint "kortaste vägen". Med facit i hand skulle jag kanske haft ursprungsläget lite svagt uppåt för att tillåta viss sträckning neråt. Men vid installation kändes allt bra. Därför jag är lite nyfiken på andras erfarenhet av racket/väskan. Jag har ju länge letat efter en väska som rymmer mycket och passar i ett ganska smalt styre. Har ju öppet hånat det mesta från "S/F" men detta verkade som en till största delen genomtänkt och välbyggd lösning.
Jag har shoppat friskt från s/f rean och tycker det är toppengrejer nu då det är på rea, kan prova montera racket och se hur det lirar.

Bikepacking
Om man kan köpa S/Fs bikepackingprylar på rea kan det nog vara en vinnare men annars tycker jag det känns dyrt för vad man får.

Toppmatade väskor á la carradice long flap fast i modern tappning dvs smalare bredd tillsammans med något slags stöd mot styrröret tycker jag annars är en bra lösning. Swood, och Restrap gör olika varianter som verkar få bra omdöme.

Annars är ju kombon som Ronny Romance m fl förespråkar där väska trianguleras med ett enkelt stöd undertill funkis. Har funderat på att det hade varit enkelt att bygga sin egen Pec dec/ Rod Steward av ett gammalt isärsågat biltema rack varpå man fäster ett horistonellt stag.

S/Fs modell bygger på att skapa en platform varpå väskan kan sitta, i det andra utförandet hänger väskan från styret och stödd från baksidan eller underifrån. Det är lite som ett självstagande tält som hålls uppe av sin egen konstruktion kontra ett UL tält som står upp då duken är i spänn. Mer elegant IMHO.

Bikepacking
Jag har bara testat mitt Jack the rack en gång på 7 mil pendling men verkar vara helt otroligt bra! Köpte mitt härifrån men finns numera på naturkompaniet såg jag :)

Bikepacking
Jag har bara testat mitt Jack the rack en gång på 7 mil pendling men verkar vara helt otroligt bra! Köpte mitt härifrån men finns numera på naturkompaniet såg jag :)

Kan inget annat än att hålla med. Köpte min inför min resan till Ungern så den hängde med i 1600km. Inga klagomål, sviktar ytterst lite (vilket dock är bra tänker jag) och den ger plats åt kablarna.

Bikepacking

Håller med om att det är en smidig lösning. För mig faller det dock varje gång på att det känns som man betalar för mer än man får. Kanske iofs säger mer om mig än produkten men så må vara.

Bikepacking
Håller med om att det är en smidig lösning. För mig faller det dock varje gång på att det känns som man betalar för mer än man får. Kanske iofs säger mer om mig än produkten men så må vara.
Beror väl på hur man ser det - jag betalar ibland 1000kr för en natt på hotell när jag är på semester. Det är 100kr/h. Jag tycker att bra väskor och bra pakethållare mm väsentligt höjer upplevelsen när man cyklar. Exv slapp jag ryggsäck på 7-mils pendlingen. Pakethållaren planerar jag använda i många år. Så krona per njutning per timme blir väldigt bra för den för mig :)

Ser man det istället så att det är ett böjt rör och lite tyg är det ju dyrt. Men det är det mycket som är då :)

Bikepacking
Hej!

Jag har köpt en Giant TCX Advanced SX på Blocket och är på jakt efter ett "carrier cargo rack" men lyckas inte hitta vilken som passar till denna modell. Varit inne på GIANTs hemsida och sökt, jag har även varit i kontakt med två återförsäljare av GIANT men har inte lyckats få något svar på vilken som passar denna modell.

Inne på cyklingkinetics finns x-antal modeller men inte "TCX". https://www.cyclingkinetics.com/pro...2aoWB3qgRoCo28QAvD_BwE&variant=29445244747862

Någon här inne som har koll på vad som funkar?

Bikepacking
Hej!

Jag har köpt en Giant TCX Advanced SX på Blocket och är på jakt efter ett "carrier cargo rack" men lyckas inte hitta vilken som passar till denna modell. Varit inne på GIANTs hemsida och sökt, jag har även varit i kontakt med två återförsäljare av GIANT men har inte lyckats få något svar på vilken som passar denna modell.

Inne på cyklingkinetics finns x-antal modeller men inte "TCX". https://www.cyclingkinetics.com/pro...2aoWB3qgRoCo28QAvD_BwE&variant=29445244747862

Någon här inne som har koll på vad som funkar?

Finns ju hur många modeller på pakethållare som helst. Svårt att se fördelen med att köpa specifikt ett från Giant. Sen kan det ju vara kinkigt att klämma en kol-ram så det finns kanske alternativ som i praktiken är mycket bättre. Här är en trevlig lista att utgå från: https://bikepacking.com/index/rear-bike-racks-bikepacking/

Exempelvis Old Man Mountain har ett som du fäster på axeln istället för ramen.

Bikepacking
Finns ju hur många modeller på pakethållare som helst. Svårt att se fördelen med att köpa specifikt ett från Giant. Sen kan det ju vara kinkigt att klämma en kol-ram så det finns kanske alternativ som i praktiken är mycket bättre. Här är en trevlig lista att utgå från: https://bikepacking.com/index/rear-bike-racks-bikepacking/

Exempelvis Old Man Mountain har ett som du fäster på axeln istället för ramen.
Hej,

Tack för ditt svar. Precis denna info jag behöver hjälp med. Det behöver absolut inte vara just GIANTs eget system.

Fler förslag välkomnas då jag precis börjat utforska längre cykelturer med övernattning. I fredags blev det ca 10mil på Skåneleden fån Malmö med övernattning utanför Höör och avslutades med 5mil på lördagen hem till svärföräldrarna i Perstorp. 20kg på ryggen funkade denna gången men i långa loppet kommer det kosta mer än det smakar.

Bikepacking
Hej,

Tack för ditt svar. Precis denna info jag behöver hjälp med. Det behöver absolut inte vara just GIANTs eget system.

Fler förslag välkomnas då jag precis börjat utforska längre cykelturer med övernattning. I fredags blev det ca 10mil på Skåneleden fån Malmö med övernattning utanför Höör och avslutades med 5mil på lördagen hem till svärföräldrarna i Perstorp. 20kg på ryggen funkade denna gången men i långa loppet kommer det kosta mer än det smakar.
Det ser ut som att det är en renodlad race hoj utan några fästpunkter? Så då kan du kanske kolla på Ortlieb quick rack: https://www.ortlieb.com/en_us/quick-rack+F78104 eller Tailfin (om pengar inte är ett problem)

Annars är det ju en sadelväska i bikepacking-stuk som kommer till sin rätt på den typen av cyklar. Dvs något i stil med detta https://bikepacking.com/tag/bikepacking-seat-packs/ just bikepacking-väskorna (sadelväska, ramväska, styrväska) är ju framtagna för att sitta på cyklar utan fästpunkter.

Senast ändrad:
Bikepacking
Beror väl på hur man ser det - jag betalar ibland 1000kr för en natt på hotell när jag är på semester. Det är 100kr/h. Jag tycker att bra väskor och bra pakethållare mm väsentligt höjer upplevelsen när man cyklar. Exv slapp jag ryggsäck på 7-mils pendlingen. Pakethållaren planerar jag använda i många år. Så krona per njutning per timme blir väldigt bra för den för mig :)

Ser man det istället så att det är ett böjt rör och lite tyg är det ju dyrt. Men det är det mycket som är då :)
Ja, jag är alltså den första att stödja den typen av kalkyl, mest att jag tänkt att just den funktionen skulle kunna lösas på ett enklare/billigare sätt. Har dock inte sett någon annan lösning som känns lika smidig så det är ju fullt möjligt att de har sin usp där.

Ser också nu att den inte är fullt så dyr som jag kom ihåg det, fick för mig att den låg runt 1500 när den kom...

Bikepacking
Det ser ut som att det är en renodlad lvg racer utan några fästpunkter? Så då kan du kanske kolla på Ortlieb quick rack: https://www.ortlieb.com/en_us/quick-rack+F78104 eller Tailfin (om pengar inte är ett problem)

Annars är det ju en sadelväska i bikepacking-stuk som kommer till sin rätt på den typen av cyklar. Dvs något i stil med detta https://bikepacking.com/tag/bikepacking-seat-packs/ just bikepacking-väskorna (sadelväska, ramväska, styrväska) är ju framtagna för att sitta på cyklar utan fästpunkter.
Det är en Cyclocross-racer så det saknas fästpunkter och det är kolfiberram.

Jag får titta på lite olika varianter men någon form av pakethållarlösning är prio ett.

Bikepacking
Det är en Cyclocross-racer så det saknas fästpunkter och det är kolfiberram.

Jag får titta på lite olika varianter men någon form av pakethållarlösning är prio ett.
Ja jag uppdaterade mitt inlägg lite. Men jag skulle nog satsat på en lösning som Ortlieb eller Tailfin om en pakethållare är ett måste. Eller som tidigare nämts Old Man Mountain. Dvs något som fäster i axeln och sadelstolpen/sadelstagen

Bikepacking
Hej,

20kg! Då borde prio 1 var att minska på packningen. Min packning väger nog 6-7 kg inklusive precis allt (tält, liggunderlag , alla kläder, alla verktyg, lite reservdelar, powerbank, mm, mm) för en helgs cykling exklusive mat och vatten.

Bikepacking
Det började regna och åska en massa. Gömmer mig här en stund.
IMG_6211.jpeg

Bikepacking

Jag köpte mitt Jack-rack när det var Kickstarter-kampanj. Mycket användbart och ganska smidigt att byta mellan cyklar.
Kul att Kickstarter gick så bra så det finns att köpa till och med här hemma.

Bikepacking
En hel del fina stålcyklar som får det att börja klia i köpfingrarna.

Revelate har hyfsat stor representation i väskorna.

En snabb sökning gav träffar enligt nedan, kan bli dubbelt, kan också vara att det är fyra väskor i samma benämning men ändå intressant. Framförallt att Tailfin verkar ha slagit igenom rejält.

Revelate 47
Tailfin 35
Apidura 19
Restrap 13
Ortlieb 10
Rogue Panda 10
Cyclite 4
Jpak 4
Topeak 3
Outershell 1

Så många lopp de har där borta, man bor helt klart i fel ände.

Bikepacking
Såg att det här verkar vara den stora tråden om bikepacking.

Har tidigare för två år sedan cyklat Göteborg-Uppsala med start på Landvetter flygplats där rutten gick längst Kattegattsleden:

Landvetter-Apelviken, Apelviken-Tylösand, Tylösand-Ängelholm, Ängelholm-Malmö, Malmö-Ystad, Ystad-Kristianstad, Kristianstad-Ljungby, Ljungby-Vetlanda, Vetlanda-Tranås, Tranås-Linköping, Linköping-Katrineholm, Katrineholm-Strängnäs, Strängnäs-Storvreta. Totalt 13 dagar.

Nu har vi lite planer på att cykla från Tromsö och rutten blir då ungefär:
Tromsö-Narvik, Narvik-Abisko, Abisko-Kiruna, Kiruna-Gällivare, Gällivare-Jokkmokk, Jokkmokk-Storuman, Storuman-Östersund, Östersund-Sveg, Sveg-Bollnäs, Bollnäs-Sandviken, Sandviken-Storvreta. Totalt 12-13 dagar.

Är det någon här på forumet som har cyklat med start i Tromsö?

Bikepacking
Gå gärna in och följ min vän André Jonsson som är ute på European Divide Trail just nu. Totalt 7800km

Strava: André Jonsson
Instagram: andre8503

Senast låg han ca 150km efter rekordet så han kämpar på men det kommer tyvärr inte bli någon rekordtid den här gången. Senaste uppdateringen för två dagar sen 12/6 så hade han passerat Albacete på sin väg ner till Sagres som är södra spetsen på Portugal och finalen på EDT och sista utposten.

Rekordet som innehas av Angus Young är på 32 dagar, 6h, 28min

Bikepacking
Gå gärna in och följ min vän André Jonsson som är ute på European Divide Trail just nu. Totalt 7800km

Strava: André Jonsson
Instagram: andre8503

Senast låg han ca 150km efter rekordet så han kämpar på men det kommer tyvärr inte bli någon rekordtid den här gången. Senaste uppdateringen för två dagar sen 12/6 så hade han passerat Albacete på sin väg ner till Sagres som är södra spetsen på Portugal och finalen på EDT och sista utposten.

Rekordet som innehas av Angus Young är på 32 dagar, 6h, 28min
1718349511647.gif

Bikepacking
I morgon börjar det, Tour Divide. Ska bli spännande att följa.

Lite cyklar: https://bikepacking.com/bikes/2024-tour-divide-rigs-part-1/
Coolast: en Suly 1x1 single speed
Visa bilaga 705542

Tracker: https://dotwatcher.cc/race/tour-divide-2024

Del två av cykelporren finns numera upplagt.

Snyggast är Cortney Whites rosa cykel, men även Riley Osgoods "bad romance" sticker ut rejält.

Bikepacking
Bikepacking
Något för den som vill ha med mycket grejer samt korsa vatten?

Visa bilaga 705968
Fattas bara ett extra släp för det bensindrivna elverket och bränsledunkarna, så man kan ladda prylarna ute i skogen också. (y)

Bikepacking
Del två av cykelporren finns numera upplagt.

Snyggast är Cortney Whites rosa cykel, men även Riley Osgoods "bad romance" sticker ut rerejält.
Superkul att kolla igenom ju. Håller med om att de skulle haft en kategori för enbart cutthroats. Själv kikar jag på vad folk kör för tält. Verkar som att de flesta kör 2-mannavarianten av de bikepackingspecifika tält som förekommer, ex. Big Agnes och MSR Hubba Hubba. Är 1-mannatält otillräckligt för packningen de har eller är det ren lyx?

Verkar ju smidigt med tält med inbyggd montering för styret, samtidigt som det här med tarps, som typ MLD Trailstar, dykt upp som alternativ. Vore ju ballt med en som spänns upp på cykeln istället för vandringsstavar. Får kika vidare lite till...Vad kör ni för tält?

Ser ju även ut som att tailfin och apudura dominerar bland akterpackningen. Har ögonen på Fjällräven sadelväska nu på rean. De flesta recensionerna verkar tycka det är bra grejer fast till ett för högt pris, vilket ju låter bra nu.

Bikepacking
Är det någon här på forumet som har cyklat med start i Tromsö?
Nej, men varit där mycket. Beror på vilken väg du tänker dig, E8 skulle jag personligen inte vilja cykla, den är relativt smal, har avsnitt med 2+1-väg och har mycket trafik. Jag hade valt att cykla över Kvaløya och tagit färjan till Senja och sen valt mindre vägar från Finnsnes. E6 blir ju svår att undvika en bit i alla fall ner till E10 som går upp mot Riksgränsen.

Bikepacking
Superkul att kolla igenom ju. Håller med om att de skulle haft en kategori för enbart cutthroats. Själv kikar jag på vad folk kör för tält. Verkar som att de flesta kör 2-mannavarianten av de bikepackingspecifika tält som förekommer, ex. Big Agnes och MSR Hubba Hubba. Är 1-mannatält otillräckligt för packningen de har eller är det ren lyx?

Verkar ju smidigt med tält med inbyggd montering för styret, samtidigt som det här med tarps, som typ MLD Trailstar, dykt upp som alternativ. Vore ju ballt med en som spänns upp på cykeln istället för vandringsstavar. Får kika vidare lite till...Vad kör ni för tält?

Ser ju även ut som att tailfin och apudura dominerar bland akterpackningen. Har ögonen på Fjällräven sadelväska nu på rean. De flesta recensionerna verkar tycka det är bra grejer fast till ett för högt pris, vilket ju låter bra nu.

Tittar mest igenom dem för inspiration till min egna rigg (och möjligen N+1)
Som @Raemoe sade så är cutthroat designad för just Tour divide, och jag vill minnas att någon av modellerna har stäckan målad på underröret.

Jag kommer köra med ett Naturhike tält, som verkar ha fått ganska vettiga betyg i budget kategorin om man tittar runt lite på diverse sociala medier.

Bikepacking

Läser jag rätt så diffar det ~100 gram mellan 1- och 2-personersversionen av Big Agnes Copper Spur, ett av tälten jag har. Har kört 1-personstält under en period, men bara att ha en liten ”ränna” bredvid för typ en extra t-shirt/ulltröja och grejer är värt det hektot för mig.
Edit: har alltså 2p nu, även när jag är själv ute

Bikepacking
Det jag gillar med pyramidtälten är att man får (möjlighet till) tvåmanna yttertält och enmanna innertält. Så får man in cykeln som allt sitter fast på i absiden.
Verkar vara lite av ett hål i marknaden på övriga tält.

Bikepacking
Läser jag rätt så diffar det ~100 gram mellan 1- och 2-personersversionen av Big Agnes Copper Spur, ett av tälten jag har. Har kört 1-personstält under en period, men bara att ha en liten ”ränna” bredvid för typ en extra t-shirt/ulltröja och grejer är värt det hektot för mig.
Edit: har alltså 2p nu, även när jag är själv ute
Blev ett Big Agnes Copper Spur HV UL2 bikepack i slutändan. Så har man möjlighet att tälta nån natt med partnern vid behov. Med tanke på att jag sparade in pengarna på ett jack the rack eller dylikt var det värt den extra slanten för bikepackvarianten. Köpte från outdoorline.sk vilket såg ut att vara seriöst. Nu är det bara att sy en fullstor ramväska som återstår, och att ha råd med hyran hela sommaren...

Tillbaka
Topp