Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Rockbros finns ofta på Amazon också, deras hårda grejor är rätt bra. Där skulle jag lita på dragkedjorna. En hel del kinagrejor står det YKK på dragkedjorna fast det är något annat. Men funkar det så funkar det!
Ja det finns ju så klart en risk att de går åt skogen… Vi får väl se. Jag kommer kanske ångra detta. Just newboler ramväskan är ju skrämmande billig men känns riktigt välsydd. Nätficka på insidan etc.. Ibland är den nere på 100-lappen med frakt. Ofta kring 500 spänn på amazon.
IMG_3148.png

Bikepacking
Etik och miljö är ju svåra frågor, men en ramväska för 200 kr lär inte tillgodose någonting gällande de aspekterna.

Om en "mainstream"-ramväska kostar 1200-2000 kr, typ, så kan man ju ifrågasätta hur priset kan vara en tiondel för en tillsynes liknande produkt. Vem har sytt den? Hur får man ihop material, tillverkning och frakt till en så låg summa?

Om man inte betalar det låga priset med att den är rent skräp, så måste något annat ha kompromissats med. Jag gissar att barnarbete och miljö står för notan denna gång...

Bikepacking
Om en "mainstream"-ramväska kostar 1200-2000 kr, typ, så kan man ju ifrågasätta hur priset kan vara en tiondel för en tillsynes liknande produkt. Vem har sytt den? Hur får man ihop material, tillverkning och frakt till en så låg summa?

Ha i åtanke att de seriösa och större aktörerna lägger på uppemot 10% på priset på varan utöver tillverkningskostnaden.
Lägg därtill att t.ex en Ortlieb väska kan vara tillverkad i samma fabrik som t.ex Rockbros eller Rhinowalk.
Enda som skiljer är märket samt färgen på sömmarna.

Bikepacking
Ha i åtanke att de seriösa och större aktörerna lägger på uppemot 10% på priset på varan utöver tillverkningskostnaden.
Lägg därtill att t.ex en Ortlieb väska kan vara tillverkad i samma fabrik som t.ex Rockbros eller Rhinowalk.
Enda som skiljer är märket samt färgen på sömmarna.
Jag tror att sannolikheten att Rockbros eller Rhinowalk väskor skulle tillverkas i ortilebs fabrik i tyskland är väldigt låg.

Bikepacking
Bara för att det är dyrt är det inte heller rätt alla gånger. Det är lätt att göra fel och svårt att göra rätt, helt enkelt. Men INGENTING är rätt med en väska för 200 kr, det kan jag lova. Förutom att du får en väska då, såklart...

Oavsett hur man än väljer så är det damned if you do, damned if you dont över hela situationen.

Bikepacking
En väska för 200 kr som ev visar sig vara dålig är inte hela världen.
Det är relativt lite lärpengar och så får jag spara lite till en väska
med ett högre pris och få något bättre (förhoppningsvis).

En väska för 2000 kr eller mer är lite jobbigare som lärpengar.....

Bikepacking
Just Ortlieb använde jag endast som ett exempel, men principen kvarstår fortfarande.

Du får nog lov att se humorn i att du valde ett jättedåligt exempel.

Oavsett hur man än väljer så är det damned if you do, damned if you dont över hela situationen.

Vet inte om jag håller med hela vägen.
Jag inser lite att jag är okej med att betala mer för saker från mindre tillverkare, som har modet att börja göra sina egna cykelprylar. Har en toppenbra styrväska från outer shell, en OK ramväska från l’atelje, några fina väskor från Porcelain Rocket och Revelate designs. Ingen av dom är gjorda i någon random kinafabrik :)

Lite ot, men ändå. Jag har samma resonemang om annat, och inte bara utifrån vart saker tillverkas. Tycker att Stridsland gör något rätt fantastiskt med sina 26+ beachcomber-ramar, drev, styren osv.
Javisst tillverkas ramarna och styrena i taiwan av dom vanliga fabrikerna som gör ”finare” ramar. Men det är väl snarare att ha peppen och drivet att starta upp sitt egna lilla märke och investera tiden och pengarna på sin idé för att slutligen hamna i en punkt där han har problem att hålla saker på hyllan för att det är så populärt bland folk.

Bikepacking
tråkigt om bikepacking bara blir instagramuppvisning av sin goda smak och medvetna (stora) konsumtion, när cykelsemester borde vara ett enkelt, billigt och folkligt sätt att komma ut i naturen och på vägarna.

(personligen tycker jag det är ganska oproblematiskt att beklaga sig över lyxkonsumtion av bisarrt dyra små cykelväskor, men att omvänt liksom slå neråt mot de som köper för billiga saker tycker jag är otrevligt)

Bikepacking
tråkigt om bikepacking bara blir instagramuppvisning av sin goda smak och medvetna (stora) konsumtion, när cykelsemester borde vara ett enkelt, billigt och folkligt sätt att komma ut i naturen och på vägarna.

(personligen tycker jag det är ganska oproblematiskt att beklaga sig över lyxkonsumtion av bisarrt dyra små cykelväskor, men att omvänt liksom slå neråt mot de som köper för billiga saker tycker jag är otrevligt)

Är lite det beteendet jag vänder mig mot. Alla har inte samma förutsättningar, oavsett om det är kroppsliga eller ekonomiska.
Jag ser inga problem med att folk köper billiga prylar för att prova på en hobby, då det oftast slutar med att de lägger ut för de dyra prylarna i slutändan ändå om de skulle fastna.
Lika lite som att jag bryr mig huruvida folk går direkt på de dyra prylarna.
Huvudsaken är att den som köpt prylen är nöjd med den och att den fungerar som det är tänkt.

Det jag var ute efter med min första kommentar med det dåliga exemplet Ortlieb vs Rhinowalk är att marknaden är inte så pass uppdelad som så många tycks tro och det är även @jolov inne på i sin kommentar om Stridsland.

Vi har en marknad med några få tillverkare där den mesta tillverkningen är förlagd till länder som t.ex Kina.
Bortsett från prisskillnaden och märket så kan två prylar vara helt identiska med samma kvalitet, just pga de är tillverkade på samma fabrik. Lägg därtill att dessa lågprisländer dessutom inte har riktigt samma tänk som vi när det kommer till varumärkes intrång osv.

Bikepacking

Det är alltid så charmigt när folk berättar hur saker _borde_ vara.

Det hade varit så tråkigt ifall allt vi hade att välja på var dom billigaste aliexpress-väskorna, eftersom att allt annat är showig lyxkonsumtion.
Men det finns vissa på det här forumet som har en mkt stark invändning mot att folk väljer att lägga sina pengar på fina cykelsaker som tycker om :)

Bikepacking
Är lite det beteendet jag vänder mig mot. Alla har inte samma förutsättningar, oavsett om det är kroppsliga eller ekonomiska.
Jag ser inga problem med att folk köper billiga prylar för att prova på en hobby, då det oftast slutar med att de lägger ut för de dyra prylarna i slutändan ändå om de skulle fastna.
Lika lite som att jag bryr mig huruvida folk går direkt på de dyra prylarna.
Huvudsaken är att den som köpt prylen är nöjd med den och att den fungerar som det är tänkt.

Det jag var ute efter med min första kommentar med det dåliga exemplet Ortlieb vs Rhinowalk är att marknaden är inte så pass uppdelad som så många tycks tro och det är även @jolov inne på i sin kommentar om Stridsland.

Vi har en marknad med några få tillverkare där den mesta tillverkningen är förlagd till länder som t.ex Kina.
Bortsett från prisskillnaden och märket så kan två prylar vara helt identiska med samma kvalitet, just pga de är tillverkade på samma fabrik. Lägg därtill att dessa lågprisländer dessutom inte har riktigt samma tänk som vi när det kommer till varumärkes intrång osv.
Snacka om att generalisera! Är det "nattskiftet" du är inne på nu?

Givetvis är en dålig produkt dålig oavsett hur mycket man betalar för den. Det är ju inte det det här handlar om. Jag anser att man bör göra medvetna val oavsett vad man köper. Att bara köpa billigast möjliga grej är knappast medvetet, förutom för ens egna plånbok för tillfället då såklart.

Roligt att du dessutom antyder att "allt ändå tillverkas i samma fabrik" kring det här med cykelväskor, då det är just en sådan produkt som man till och med kan få lokalt producerad om man vill.

Vi har den marknad vi själva väljer. Vill vi ha massor av billig skit skeppad hit i containrar där det alltid finns en ny likadan så fort den gamla går sönder så är det bara att fortsätta handla billig skit. Vill vi ha massor av dyr skit skeppad hit får vi köpa det. Vill vi ha bra, hållbara produkter tillverkade i närområdet får vi köpa det. Förringa inte konsumentmakten och gör medvetna val - jobbigt som fan men allt är inte lätt i livet.

Bikepacking
Just get Lost ! Ni som bråkar och förstör. Den här tråden ska handla om att cykla och campa och ha kul. Ni som sabbar kan dra åt h-e.
Känner mig föga träffad av det där, men bra försök. Man får nog räkna med att både få ömsom bikepacking-RRs och ömsom kritik från mig så länge det är ett öppet forum...?

Bikepacking
Ah fan det var tråkigt att diskussionen hamnade här. Jag tycker också det är viktigt med hållbar produktion. Jag köper dock hellre kvalitet på AliExpress än skit på Jula eller biltema.

Jag har inte budget till ett full ortlieb kit nu men är glad att jag kan ta mig ut med prylar som ser bra ut och känns bra.

Vi kan kanske starta en hållbar produktions-tråd kopplat till cykling? Detta är ju inte bara aktuellt för bike-packing

Bikepacking
Tjena där alla erfarna, ska ge mig på att läsa igenom allt här, men hittar bara amerikanska alternativ när jag googlar på flaskhållare som klarar en 1L nalgene flaska, har ni nåt tips?

Bikepacking
bushman gel med 40% DEET är som magi mot mygg. Sägs av en nörd i en annan grupp som testat det mesta vara det bästa på marknaden. Jag har testat och har du det på kroppen så får du inga bett där

Bikepacking
on that note så sägs gelen då vara betydligt bättre än sprayen

Bikepacking
bushman gel med 40% DEET är som magi mot mygg. Sägs av en nörd i en annan grupp som testat det mesta vara det bästa på marknaden. Jag har testat och har du det på kroppen så får du inga bett där
Man bör också vara medveten att DEET inte är en hälsokur, varken för dig eller miljön. Och faktiskt inte är rekommenderad till tex barn.
Ingen mot bonsaifall men jag tycker att det glöms bort lite i hyllningarna över hur effektivt det är

Bikepacking
Snacka om att generalisera! Är det "nattskiftet" du är inne på nu?

Givetvis är en dålig produkt dålig oavsett hur mycket man betalar för den. Det är ju inte det det här handlar om. Jag anser att man bör göra medvetna val oavsett vad man köper. Att bara köpa billigast möjliga grej är knappast medvetet, förutom för ens egna plånbok för tillfället då såklart.

Roligt att du dessutom antyder att "allt ändå tillverkas i samma fabrik" kring det här med cykelväskor, då det är just en sådan produkt som man till och med kan få lokalt producerad om man vill.

Vi har den marknad vi själva väljer. Vill vi ha massor av billig skit skeppad hit i containrar där det alltid finns en ny likadan så fort den gamla går sönder så är det bara att fortsätta handla billig skit. Vill vi ha massor av dyr skit skeppad hit får vi köpa det. Vill vi ha bra, hållbara produkter tillverkade i närområdet får vi köpa det. Förringa inte konsumentmakten och gör medvetna val - jobbigt som fan men allt är inte lätt i livet.
rockbrosväskorna jag köpte på amazon har hållt bra, och går de sönder lagar jag dem. jag har dem som komplement till mina egensydda väskor av bästa bitarna av gamla trasiga skidbyxor.

jag förstår hur du resonerar, men själv tror jag att det verkliga miljöproblemet inte är "billig skit" utan de självgoda välbeställda som anser sig kunna köpa hur mycket grejer som helst för att de köper "hållbart" skit.

en bättre strategi för att på riktigt minska sin skadliga konsumtion tror jag är att försätta sig i självvald fattigdom och medvetet ha låg inkomst. lever du på ett fåtal tusen i månaden blir livet automatiskt rejält hållbart, och du slipper ha klimatångest över varje liten pryl som köps, som du ändå inte har en jädra aning om hur den är tillverkad och vem som får pengarna, oavsett prislapp. skulle jag leva på en hög lön och göra av med säg 20 000 i månaden är jag övertygad om att det skulle bli en massa sjukt ohållbar dold konsumtion, inbakad i dyr mat, vräkiga bilar och hus och gud vet vad man måste köpa för att ha en sådan omsättning. och sen skulle omgivningen tvingas stå ut med min kognitiva dissonans på instagram och hjärta bildkavalkader på mitt senaste "hållbara" inköp.

Bikepacking
Myggmedel. Försvarets från apoteket fungerar bra tycker jag. Den andra på bilden är det bästa jag använt, Fly Rite Insect repellant som jag brukade köpa i en flugfiskeaffär för tio-femton år sen. Har dock inte sett det på länge. Det funkade även mot ett knottinferno på Finnmarksvidda under en flugfiskevecka för 15 år sen. Är just nu i stugan i Norrbotten och hittade två flaskor med lite kvar så jag testade igår och jodå, myggen håller sig borta. Såklart är myggmedel inga hälsokurer men det är det inte att bli uppäten av flygfän heller. Sen går det väl att vänja sig till en viss grad. Förra året delade jag och en cykelpolare lägerplats på Linderödsåsen med en dansk från Köpenhamn som beklagade sig över myggen. Vi hade kort dessförinnan pratat om hur skönt det är att vara ute utan att behöva tänka på mygg och knott. En natt vid en tjärn utanför Gunnarsbyn hade gjort dansken gott, konstaterade vi!

IMG_4233.jpeg

Bikepacking
I morgon börjar det, Tour Divide. Ska bli spännande att följa.

Lite cyklar: https://bikepacking.com/bikes/2024-tour-divide-rigs-part-1/
Coolast: en Suly 1x1 single speed
Visa bilaga 705542

Tracker: https://dotwatcher.cc/race/tour-divide-2024

Det är grymt tight i toppen. Bara några få timmar skiljer efter drygt en vecka och ca 2/3 av racet genomfört. Justinas verkar sova mindre men Ulrich sjusovaren har något högre tempo när han väl är vaken (verkar ju sova några timmar varje natt, galet…). Det luktar banrekord trots initialt tuffa förhållanden, blir spännande sprint in till mål.

Bikepacking
Det är grymt tight i toppen. Bara några få timmar skiljer efter drygt en vecka och ca 2/3 av racet genomfört. Justinas verkar sova mindre men Ulrich sjusovaren har något högre tempo när han väl är vaken (verkar ju sova några timmar varje natt, galet…). Det luktar banrekord trots initialt tuffa förhållanden, blir spännande sprint in till mål.
Ja, spännande att följa! Blev lite besviken när jag såg att iaf Ulrich (även Justinas?) tar in på hotell varje natt istället för att packa tält och sånt. Men det är väl det som får ner vikten om man ska vinna. Eller har jag förstått det fel?

Bikepacking
Ja, spännande att följa! Blev lite besviken när jag såg att iaf Ulrich (även Justinas?) tar in på hotell varje natt istället för att packa tält och sånt. Men det är väl det som får ner vikten om man ska vinna. Eller har jag förstått det fel?
Skulle tro att återhämtningen, kvalitén på sömnen, blir mycket högre av att sova inomhus än att sova i ett kallt och fuktigt tält. Vädret har ju varit lite strävt för dem.

Bikepacking
På min nya RIKTIGA bikepackingcykel saknade jag en bra styrväska (öppningsbar och lätt medtagbar). Fästet för mina gamla funkade inte, så jag byggde ett eget.
20240624_105413.jpg

Inte superlätt, inte lätt, snarare tungt (men några lösa plattjärnsbitar blev till nån nytta). Stabilt men ska kompletteras med ett stag mot pakethållaren.
20240624_105434.jpg

Infästningen (såklart!) med Biltemas gummerade klammer.

Bikepacking
På min nya RIKTIGA bikepackingcykel saknade jag en bra styrväska (öppningsbar och lätt medtagbar). Fästet för mina gamla funkade inte, så jag byggde ett eget.
Visa bilaga 707479
Inte superlätt, inte lätt, snarare tungt (men några lösa plattjärnsbitar blev till nån nytta). Stabilt men ska kompletteras med ett stag mot pakethållaren.
Visa bilaga 707480
Snyggt! Bästa lösningarna blir när man har något specialtillverkat. Hade en jättebra liten styrväska som min granne hade gjort där jag hade mina lampor. Inte hittat något som funkat lika bra för ändamålet efter att det blev stulet.

Bikepacking
Visa bilaga 707479
Visa bilaga 707480
Vad är det för väska du har?

Bikepacking
Snyggt! Bästa lösningarna blir när man har något specialtillverkat. Hade en jättebra liten styrväska som min granne hade gjort där jag hade mina lampor. Inte hittat något som funkat lika bra för ändamålet efter att det blev stulet.
Custom made is da shit! Men, man sparar tid på att köpa. :) Och inte alla har (av nån märklig anledning) inte en svets i garaget. Synd på stölden (som alltid).

Bikepacking
Har funderat på en liten elektrisk cykelpump, och samtidigt vore det ju jättesmidigt att kunna pumpa upp luftmadrass och kudde med samma pump när man kör övernattningsturer. Det verkar dock vara helt skilda marknader och jag har inte hittat någon minipump med munstycken både för cykeldäck och luftmadrass. Jag har en Exped luftmadrass, antar att deras munstycken är annorlunda än andra...

Någon som hittat något?

Bikepacking
Har funderat på en liten elektrisk cykelpump, och samtidigt vore det ju jättesmidigt att kunna pumpa upp luftmadrass och kudde med samma pump när man kör övernattningsturer. Det verkar dock vara helt skilda marknader och jag har inte hittat någon minipump med munstycken både för cykeldäck och luftmadrass. Jag har en Exped luftmadrass, antar att deras munstycken är annorlunda än andra...

Någon som hittat något?
Luftmadrass (och tex badleksaker) behöver volym och inte tryck, så de pumpas effektivast med en fläktpump, medan däck behöver tryck men inte (så mkt) volym. Visst går det att pumpa volym med vanliga pumpar men det tar tid och drar batterier. Fyllde en sovmadrass för hemmabruk med nätdriven kompressor, tog 10 min och lät förjävligt. Fläktpump: 1 min.

Min Thermarest pumpas med dess munstycksförsedda påse som man rullar/pressar ihop. Finns det ingen liknande lösning för Exped?

Bikepacking
Expeds ”Schnozzle Pump Bag” är en pumppåse för deras uppblåsbara liggunderlag etc. Mycket smidigt, och lätt.

Vill man däremot ha en elektrisk pump så är Flextail en tillverkare som har flera modeller. En modell är endast pump (lättast), en modell är både pump och tältlampa, och en är pump, lampa och powerbank (men tung). Ett jävla oväsen för de allihopa.

Bikepacking

Någon som hittat något?

Hade denna till cykeln före jag upptäckte hur smidig en fotpump funkade. Gick relativt fort att fylla en luftmadrass också. Men inte så liten, tyvärr

Bikepacking
Visa bilaga 707479
Visa bilaga 707480
Är de där klamrarna RF?
Har letat efter det men inte riktigt hittat.

Tillbaka
Topp