Bikepacking

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
Vad tror ni om dessa? Första köp för att se ifall bikepacking är någonting för mig.
Hmm, 2liter ramväska, 9L sadelväska och 10L styrväska.
Om du vill köra en vacker helg mitt i sommaren eller bo i hotell eller köra på full speed en (asfalt)cykelrace à la Sverigetempot, kanske det räcker. Men om du vill bikepacka med tält, eller köra offroad i allt väder då kan jag tänka mig att väskorna är för små.

Har själv t.ex 16liter sadelväska (plus ovanpå tält, jacka), styrväskan kan ha 22L (plus ovanpå extra regnkläder, mössa, handskar mm) och ramväskan är mycket större (ingen aning, kanske 6 eller 7 liter). Och jag har ändå ofta bara < 8kg med mig för jag är en gramjägare-på-en-jävlatung-fatbike. Så med tyngre grejer som är ofta också mycket större, blir det förmodligen svårt med de små väskorna.

Om du skulle köra mycket skog och fjäll os då skulle jag också rekommendera väskor som har drybags/vattentäta påsar som är lätt att ta av, alltså lösa/separata påsar som inte sitter fast i väskorna (som de här Lidl väskorna har). De sliter nämligen snabbt och dem kostar inte mycket (typ 100kr) medan nya väskor kostar mycket mer (typ 1000kr). Dessutom är det skönt att snabbt kunna slänga påsarna i stuga/tält/vindskydd istf att först försöka ta av väskorna eller packa ut grejerna, framförallt i regnet. Också skönt att kunna torka påsarna för ibland är dem blöta och det är skittråkigt att packa grejerna (t.ex sovsäck) i en blöt påse. Jag hänger de ofta utochin vänd i sol eller vind, då torkar de supersnabbt.
Och skönt att snabbt kunna hänga upp påsarna i ett träd när det finns nyfikna hungriga djur. Har en gång hängt upp hela fatbiken i ett träd haha, jag var så trött av alla möss, rävar och vildsvin. Framförallt de jävla fjälllämlarna, de gnagde t.ex ett hål i tältet för de tyckte också om musli.

Domestique

Aktiv medlem
Bikepacking
Testpackat min RD Terrapin 14 L sadelväska och RD Pronghorn 11 L. Får plats med tält, sovsäck och en duntröja i Terrapin´en och liggunderlag, alla kläder plus lite annat i styrväskan. Väntar även på en ramväska med rullstängning från Rogue Panda. Trainerhjulet ska dock inte sitta på i "skarpt läge" om det nu inte i dessa tider blir virtuell bikepacking..

BMC_Bikepacking.jpg

marr

Moderator
Forumvärd
Bikepacking
Testpackat min RD Terrapin 14 L sadelväska och RD Pronghorn 11 L. Får plats med tält, sovsäck och en duntröja i Terrapin´en och liggunderlag, alla kläder plus lite annat i styrväskan. Väntar även på en ramväska med rullstängning från Rogue Panda. Trainerhjulet ska dock inte sitta på i "skarpt läge" om det nu inte i dessa tider blir virtuell bikepacking..

Visa bilaga 407689
Zwift får göra en modd för bikepackers :D

Bikepacking
Vad är det för ett fint litet tält?
Ett kinesiskt lättviktstält. 3F UL Gear heter märket och det är köpt på Aliexpress... Tar liten plats och väger mindre än 1 kg... Jag är nöjd! Det är ett innertält med mygg nät som är separat, så man kan välja att ha det eller inte. Tar man bort så blir det hälften så stort/väger hälften.

SIE

Aktiv medlem
Bikepacking
Ett kinesiskt lättviktstält. 3F UL Gear heter märket och det är köpt på Aliexpress... Tar liten plats och väger mindre än 1 kg... Jag är nöjd! Det är ett innertält med mygg nät som är separat, så man kan välja att ha det eller inte. Tar man bort så blir det hälften så stort/väger hälften.
Jag har velat mellan detta och Naturehikes Cloud Up 1, kanske du med innan du köpte? Var det vikten som avgjorde?

Bikepacking
Jag har velat mellan detta och Naturehikes Cloud Up 1, kanske du med innan du köpte? Var det vikten som avgjorde?
Det var nog konstruktionen som avgjorde valet, ville ha enkelheten med bara en tältpinne i orten istället för bågar (jag vet att det finns för och nackdelar med båda)
Men för priset tycker jag inte det är mycket att tveka på☺

Hasse#7

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag samlar på mig lite grejer för att prova mig fram försiktigt och i liten skala. Jag har knappt en plan men känner att det skulle vara roligt att kunna ha med sig lätta prylar så att man kan sova en eller två nätter ute när man cyklar eller paddlar. I stort sett tänker jag mig en kreditkortstouring där man stannar och äter färdig mat men sover i skogen eller vid stranden. Sett från överkant är det ett nödtält, lätt och billigt, 100 spänn. Sen ett uppblåsbart liggunderlag som är aningen för kort och lite tungt, storleken fick styra här, kostade typ 600kr. Nästa pryl är ett nödtält som väger absolut nada. Jag tänkte spara det som det är och ta med ifall man cyklar långt utan att veta hur det slutar. Kostade under 200kr. Sen är det en lång och lätt sovsäck som förmodligen anses för billig. Skulle kosta typ 2000kr jag betalade 1000kr. Måste ju ha en stor för att få plats. Sist är det ett myggnät från Biltema som på ett ungefär passar i första tältet. Tanken här är att slippa flygfän i ett öppet tält samt att jag funderar på att sova hemma på verandan nån natt när det är riktigt varmt ute. Synpunkter från er som kan mycket om sånt här?

IMG_20200408_085555.jpg

Senast ändrad:

mao

Medlem
Bikepacking
Ska spana in det! Gillar också det enkla med bara en pinne.

velovin

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag samlar på mig lite grejer för att prova mig fram försiktigt och i liten skala. Jag har knappt en plan men känner att det skulle vara roligt att kunna ha med sig lätta prylar så att man kan sova en eller två nätter ute när man cyklar eller paddlar. I stort sett tänker jag mig en kreditkortstouring där man stannar och äter färdig mat men sover i skogen eller vid stranden. Sett från överkant är det ett nödtält, lätt och billigt, 100 spänn. Sen ett uppblåsbart liggunderlag som är aningen för kort och lite tungt, storleken fick styra här, kostade typ 600kr. Nästa pryl är ett nödtält som väger absolut nada. Jag tänkte spara det som det är och ta med ifall man cyklar långt utan att veta hur det slutar. Kostade under 200kr. Sen är det en lång och lätt sovsäck som förmodligen anses för billig. Skulle kosta typ 2000kr jag betalade 1000kr. Måste ju ha en stor för att få plats. Sist är det ett myggnät från Biltema som på ett ungefär passar i första tältet. Tanken här är att slippa flygfän i ett öppet tält samt att jag funderar på att sova hemma på verandan nån natt när det är riktigt varmt ute. Synpunkter från er som kan mycket om sånt här?

Visa bilaga 409785
Utan att (förhoppningsvis) låta dryg så tycker jag att man bör satsa på lite bättre grejor när det kommer till camping. Dels för att minska på slit-och-släng-tänket, dels för att bra och dyrare grejor har mindre tendens att ge dig obehagliga överraskningar när de är som minst önskade.

Jag ser det mer som en investering för livet. Även om du köper dyrare grejor så "tjänar" du snart in det om du jämför med samma nätter spenderade på hotell eller vandrarhem.

Hasse#7

Aktiv medlem
Bikepacking
Utan att (förhoppningsvis) låta dryg så tycker jag att man bör satsa på lite bättre grejor när det kommer till camping. Dels för att minska på slit-och-släng-tänket, dels för att bra och dyrare grejor har mindre tendens att ge dig obehagliga överraskningar när de är som minst önskade.

Jag ser det mer som en investering för livet. Även om du köper dyrare grejor så "tjänar" du snart in det om du jämför med samma nätter spenderade på hotell eller vandrarhem.
Jag håller med om det du säger. Fast jag sa inte att jag skulle campa, jag skall prova att klara mig ute någon natt eller två. Troligen är det fråga om någon form av landsvägscykling så jag vill inte lägga till onödig vikt. Men av de grejer jag köpt känns det väl mest som om tälten snabbt är slut. Det andra kan jag ju använda på ett eller annat sätt. Först tänkte jag köpa en press och göra ett nödtält men det var ju mer pengar och krångel än att köpa färdigt. Det lilla lätta nödtältet tänker jag att jag kan ta med om jag skall göra en riktigt lång randotur där man kan bli ensam i regn på natten. Typ som MHenry på UTU. Men med skillnaden att ingen letar efter mig.

desmo

Aktiv medlem
Bikepacking
Hallå.
Någon som sitter inne på något bra tips på lättviktssovsäck till billig penning? Yonnas tips nedan verkar bra. Men det finns kanske något mer där ute? Det är väl främst ett lägre pris som lockar.
Användning vår/sommar/höst.

Och jag har en NatureHike CW300, comforttemp 6℃, 13x29cm packvolym och superbilligt för en bra ultralight sovsäck. Pakkett.no säljer men skickar inte till Sverige, fick den här mejlen: "We have CW300 instock. But due to an issue with custom clearance we currently only sell inside norway. I'm really sorry for that. i will let you know when we start selling in Sweden again."
Kanske det finns nu fler säljare i Europa men jag beställde iaf hos AlieExpres, billigare än Norge men då får man vänta liiiite längre (typ en månad eller mer). Kommer inte ihåg vid vilken säljare jag beställde men här är iaf en länk från sovsäcken. https://www.aliexpress.com/item/32944776454.html

Domestique

Aktiv medlem
Bikepacking
Hallå.
Någon som sitter inne på något bra tips på lättviktssovsäck till billig penning? Yonnas tips nedan verkar bra. Men det finns kanske något mer där ute? Det är väl främst ett lägre pris som lockar.
Användning vår/sommar/höst.
Bra lättviktssovsäck till billig penning, är inte en jättelätt kombination. De som är lättast per viktenhet är dunsäckar med hög fill power - ju högre siffra desto bättre isolering. De bästa brukar ligga på över 800. Det finns en rad bra tillverkare som Marmot, Feathered Friends, Pajak, Western Mountaineering, Cumulus osv.

Jag har själv använt en Marmot Hydrogen sedan 2007, den väger 635g med en komfortemp på -1° vilket har fungerat för septembervandringar i Sarek även om jag de kallaste nätterna fått förstärka med dunjacka.
Komforttemp skiljer sig mellan damer och herrar och är du frusen av dig så får du ha det i åtanke. Och det beror ju förstås på var du tänkt använda den.

Är själv sugen på att skaffa en Pajak Radical UL1. FP 900 cuin och 325g komforttemp 0°C, för bikepacking och andra turer under sommar och en bit in på hösten. https://www.outnorth.se/pajak/radical-ul1
Här är det f ö rea på Marmot Hydrogen https://www.friluftsboden.se/talt-sova-kok/marmot-hydrogen-reg-2
Cumulus gör också väldigt bra säckar https://www.outdoorline.sk/en/sleeping-bags/cumulus-x-lite-300
Hos Roberts kan du välja mått, dunkvalitet osv: https://roberts.pl/index.php?l=en
Liksom Pajak och Cumulus är Roberts en polsk tillverkare (Polackerna gör troligen världens bästa dunsäckar, helt i samma klass som de amerikanska premiumtillverkarna Feathered Friends och Western Mountaineering).

Om du vill komma ner i pris, så får du gå ner i dunkvalitet vilket medför att packvolymen och totalvikten ökar. Sköter man en bra dunsäck väl, så håller den dock i decennier så jag skulle i så fall ha is i magen och avvakta reor.

havet

Aktiv medlem
Bikepacking
Någon som sett bättre/billigare alternativ till "any-cages" än Planet-x/PODSACS?
https://www.planetx.co.uk/i/q/BAPODTFB/podsacs-tarpaulin-fork-dry-bag-with-cage-and-ties

Ser väl helt okej ut? Dedär tre hålen borde ju vara "standard" mot det som finns på min gaffel?
Det som gör att jag tvekar är att frakten från Px är dyr..
Har aldrig själv haft eller testat någon på framgaffeln, men på Bikepacking.com finns en lista på en massa olika (som du säkert redan har sett), plus kommentarer som kan vara läsvärda.

Det billigaste (och säkert bästa p.g.a. möjlighet att konstruera efter ens egna behov) är nog att göra själv. Och det finns så mycket material att använda: tunnare plastskärbrädor, plastflaskor modell tjockare, flaskhållare osv. Montage kan ske med exempelvis remmar/tjockare buntband/tejp/kardborreband, och med en remsa cykelslang (som är för omplåstrad för att fungera till något annat) under så skadas inte cykeln på något sätt. Dessutom är det roligt att bygga saker.

havet

Aktiv medlem
Bikepacking

Visa bilaga 409785
Kan inte mycket kanske, men jag är helt för att testa och se vad som funkar. På mina första turer hade jag lånade sovgrejer och en torrsäck surrad under sadel och runt sadelstolpe med packning i avsaknad av väskor. Det fungerade alldeles utmärkt för kortare turer.

En sak som jag börjar känna mer och mer är att sovplatsen och -komfortabiliteten är viktig för både humör och upplevelse. Läser och ser ibland filmer om människor som exempelvis sover i busskurer eller huttrar sig igenom natten med för tunna grejer för att hålla nere vikt och packvolym, och jag ryser ända in i märgen. Så, tänk efter vad som är viktigt för dig, och var dina smärtgränser går. Ett tält eller något annat vindskydd är skönt när allt värker och kroppen och hjärnan är trött, exempelvis.

När det gäller storlek på exempelvis sovsäck och liggunderlag så tycker jag att det inte är så petigt. Speciellt inte om du inte ska ha någon mat med dig. En god idé är att ta kortare turer i början, prova på allt, och sedan fundera över vad som behöver förbättras och i vilken prioriteringsordning. Om du sedan bestämmer dig för att du vill göra längre eller mer komplexa turer så kan du börja uppdatera din utrustning med en grej i taget när finanserna är tillgängliga och andan faller på. Viktigast är ändå att faktiskt testa. Då klarnar liksom mycket av det som känns dimmigt i början.

Lycka till!

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Precis! Egna erfarenheter kryddade med lite input från andra är bäst !! Det är nog därför som det är så mkt diskussioner. Vikt & pris & funktion... Tänk inte för mkt, det finns inget perfekt svar.

Hasse#7

Aktiv medlem
Bikepacking
Tack för input. Det är som sagt inte så noga för min del. Bara testa lite och kunna avbryta eller expandera beroende på hur det känns då eller efteråt. Känns det bra kan jag nämna det här. Händer det något oförutsett och jobbigt kan jag nämna det också. Brukar kunna bli kul när det blir knas. Kul efteråt i alla fall.

Senast ändrad:

desmo

Aktiv medlem
Bikepacking
Någon som sett bättre/billigare alternativ till "any-cages" än Planet-x/PODSACS?

Ser väl helt okej ut? Dedär tre hålen borde ju vara "standard" mot det som finns på min gaffel?
Har aldrig själv haft eller testat någon på framgaffeln, men på Bikepacking.com finns en lista på en massa olika (som du säkert redan har sett), plus kommentarer som kan vara läsvärda.

Det billigaste (och säkert bästa p.g.a. möjlighet att konstruera efter ens egna behov) är nog att göra själv. Och det finns så mycket material att använda: tunnare plastskärbrädor, plastflaskor modell tjockare, flaskhållare osv. Montage kan ske med exempelvis remmar/tjockare buntband/tejp/kardborreband, och med en remsa cykelslang (som är för omplåstrad för att fungera till något annat) under så skadas inte cykeln på något sätt. Dessutom är det roligt att bygga saker.
Jag tror jag varit inne på länken. Men tack, jag glömmer bort mellan varven.
Visst är det kul att bygga själv. Men jag har inte riktigt tiden, jag är glad om jag hinner serva cykeln!

Tänker att med två "anything" på gaffeln så kan jag gömma sovsäck i den ena, och liggunderlag i den andra. Och eftersom jag tänker sova i vindskydd eller liknande har jag då sovgrejerna grejade. Då kan jag använda packning på styre och sadelstolpe till kläder och mat. Jag funderar vidare..

Bikepacking
https://www.planetx.co.uk/i/q/BAPODTFB/podsacs-tarpaulin-fork-dry-bag-with-cage-and-ties

Jag har Salsas version och är väldigt nöjd med dom. Sitter stabilt och håller lastenutan skrammel. Klart dyrare än de du länkat, men vet inte vad frakten går på från Px så kanske ändå??

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag ska göra som så att INTE rekommendera Salsas mest typiska väskor till anything-cage. De är hemskt dumma i sin utformning, rymmer inte mycket trots volymen. Valfri drybag eller nåt är nog mycket bättre. Så länge man inte packar bara långsmala saker där då kanske. Bananer, ölkorv, u-name it.

salle

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har Salsas version och är väldigt nöjd med dom. Sitter stabilt och håller lastenutan skrammel. Klart dyrare än de du länkat, men vet inte vad frakten går på från Px så kanske ändå??
Kan du inte beställa från svenska trimate.se? De var ju iaf förut återförsäljare åt PlanetX och jag har handlat där utan frakt, fast det var ju flera år sedan. Tog några dagar extra men det var det värt.

SIE

Aktiv medlem
Bikepacking
Bumpar en tidigare fråga: har någon koll på om det finns campingplatser i södra Sverige som inte tillåter husvagnar eller -bilar? Dvs tältcamping men med faciliteter som toalett/dusch/rinnande vatten. Syfte: bikepacking light med familjen, utan radhuskänslan som stora vita lådor ger.

sih

Medlem
Bikepacking
Google lite och hittade två som tillåter husvagnar men inte har radhuskänsla. Inte rinnande vatten heller, i den ena i all fall, så inte alls vad du efterfrågade. Men det kanske är enklare att hitta en camping med bra tältområde avskilt från husvagnarna, än en helt utan.

En till: https://nordicdiscovery.se/nyfors-vildmarkscamping/

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bikepacking
Pukavikens camping utanför Sölvesborg har som en ö med gångbro ut för tält. Riktigt fint läge. Grymt att bada där. Man stöter på husvagnar och bilar på vägen till ön iofs och beroende på var man slår upp tältet så ser man ju dem när man sitter utanför tältet. Men tänkte tipsa ändå för jag tycker det är så härligt där.

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
På sommaren är campingplatser i Sverige på populära ställen rena skräcken om man kommer med cykel och tält. Knökfullt med husbilar & husvagnar & SUVar. Så det gäller att hitta ställen där det inte är så mkt folk, och med gott om plats för tält. Har inga direkta tips, men därmot varit tvungen att tälta mellan en massa husbilar på västkusten - väldigt omysigt.

SIE

Aktiv medlem
Bikepacking
På sommaren är campingplatser i Sverige på populära ställen rena skräcken om man kommer med cykel och tält. Knökfullt med husbilar & husvagnar & SUVar. Så det gäller att hitta ställen där det inte är så mkt folk, och med gott om plats för tält. Har inga direkta tips, men därmot varit tvungen att tälta mellan en massa husbilar på västkusten - väldigt omysigt.
Exakt! Jag har goda erfarenheter från bilcamping vid Seskarö i Haparanda och Salusand utanför Övik, i båda fallen hade man som tältare typ en hel talldunge vid stranden för sig själv.
Kör i samband med surf på västkusten förbi såväl Åsa som Apelvikens campingar med jämna mellanrum, de är säkert välskötta och fyller sina syften men det är verkligen inte vad jag är ute efter.

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Nästan alla på en camping har husbil & husvagn nu, och väldigt få personer tältar. Samma nere i Europa. Det gör att det är ganska ovanligt med ett stort & fint område att tälta på, det prioriteras inte, istället rutar dom in området för husbilar...
Men här i Sverige så kan man campa i skogen, mkt bättre !

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har sett den utvecklingen nere i Europa. Bodde på camping X för några år sen, superfint, med stora fina områden där man kunde tälta. Kom sen tillbaka flera år senare, allt var konverterat för husbilar, jag fick en trist liten plats mellan två jättehusbilar ---

salle

Aktiv medlem
Bikepacking
Precis köpt ett tält men det borde ju inte hindra att vi pratar hammockar ett tag i den här tråden. Jag väntar på @Aron erfarenheter men ni andra kanske kan bidra med ett och annat?
-Vad ska man leta efter, vilka är fallgroparna :) och kan man verkligen sova på mage i en hammock? Hit it!

ebonbrd

Medlem
Bikepacking
Hängmatta is where it's at. Erkänner dock att jag aldrig provat något annat i vuxen ålder.

Har en enkel men mycket välfungerande setup med en tttm double hammock+myggnät, dd's billiga underquilt och en liten salmiakformad tarp. Såklart komplett med whoopie slings och treehuggers. Allt utom tarpen sitter ihop och ryms i en liten drybag på pakethållaren bak. På kvällen är det bara att öppna påsen och fästa ett snöre i trädet, gå iväg med påsen tills hängmattan är helt ute och fästa det andra snöret i ett annat träd. Voilà. Sen är det lite extra fipplande med tarpen om det är nödvändigt. Eftersom jag är old school har jag en fin yllefilt istället för sovsäck, bara för att jag kan. Har klarat mej bra ner till ca. 3 plusgrader med min setup men då blir det att sova i långkalsonger och ylletröja.

Har funderat på att skaffa en fyrkantig tarp för att kunna få bättre skydd mot vinden. Den jag har är dessutom svår att spänna upp så att det inte bildas pölar som börjar droppa genom. Några tips?

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Hängmatta is where it's at. Erkänner dock att jag aldrig provat något annat i vuxen ålder.
Vad väger en vettig hängmatta in på idag? Jag har aldrig riktigt tagit steget, men det känns som att det är bylsigt och tungt mot att sova på marken. Jag har en pyramid som med gott om plats rymmer fyra så hela familjen får plats, klockar in på 1,5kg allt som allt, och till det ett liggunderlag på 300g. Så jag, sambo och ett barn kan sova myggfritt och tort på under 2.5kg. När jag tittade på hängmattor så verkade det vara svårt att komma under 1500g för en person (med linor, treehugger, underquilt, tarp och allt som som behövs) och det kostade en arm mer än jag har.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer