Bikepacking

Bikepacking
Har cyklat Kattegattleden (tror för två år sen) och minns också myyyyycket asfalt. Leden var inte riktigt min grej, tycker den är mer för barnfamilj och de som älskar tätbygd område os. Var också svårt att hitta tältplatser (ibland omöjligt) så jag sov några gånger på dyra hemska campings och betalade för ett litet tält (utan el) samma pris som för en stor husvagn med el. Så jag var liiite sur och trampade snabbt till mittsverige tillbaka.

Tack, då blir det snart Swedish Safari!
Kul , om du vill går det att bygga ihop båda turerna så du utgår från Stockholm, Wilder side of Stockholm + Swedish safari. Du som är van att köra längre turer 🙂

Bikepacking
Här handlar det om att ge Tyskar från storstaden en känsla av att de befinner sig i vildmarken och att de klarar sig själva. Med deras mått mätt ska det vara det jobbigaste, farligaste de någonsin har gett sig in på. Ska be dom skicka in en lista på cyklar och utrustning de planerar och har handlat. Det är frystorkad mat för en vecka, cyklar med 29+däck, hängmattor, medel mot både mygg och björnar.

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
Kul , om du vill går det att bygga ihop båda turerna så du utgår från Stockholm, Wilder side of Stockholm + Swedish safari. Du som är van att köra längre turer 🙂
Nää, det är inte så lockande för mig. Tror WilderSide är mestadels på vanligt grus och förmodligen har jag då cyklat många grusmil innan jag är där, så behövs inte ännu mer grus. Ska startar högt upp i örebrö län till Nyköping och då tillbaka. Tänkte först köra vidare lite till Norrköping och då via Hjälmarens vänster sida tillbaka. Men din Safari tur låter ju mycket mer spännande så jag tar den vägen i stället. Hoppas bara att vädret är lite snäll mot mig.
Tack igen för tipsen. :)

Här handlar det om att ge Tyskar från storstaden en känsla av att de befinner sig i vildmarken och att de klarar sig själva. Med deras mått mätt ska det vara det jobbigaste, farligaste de någonsin har gett sig in på. Ska be dom skicka in en lista på cyklar och utrustning de planerar och har handlat. Det är frystorkad mat för en vecka, cyklar med 29+däck, hängmattor, medel mot både mygg och björnar.
Glöm inte skogens värsta invånare, nämligen troll! Och det finns ingen medel mot dem. Hoppas också att tyskarna har inte för tjocka däck för alla vet att troll samlar feta däck för att köra vagnar lastad med tung guld genom sumpmark, så deras cyklar är inte heller trygg i skogen. Troll älskar också brudar med blont hår, så bäst att måla håret innan de kommer till Sverige.

Jag blir ofta varnad för spindlar (watch out for the spiders), mörkret (oj så farligt), sjukdomar (magsjuka, harepest, ben/arm-amputationer mm) and all sort av män. Framförallt för invandrare, svampplockare, bärsamlare och seriemördare. Men det finns (förstås) en tråd på Happy med många kniv-på-cykel och andra tips. Innan man vet kör man med en trailer fyllt med knivar, pepparspray, handgranater, hårspray, svärd, tårgas, M60, yxor, spade, Ak4 och ännu mer smarta överlevnadsgrejer.

Vad man använder mot arga älgar, getter som äter däck, får som bajsar var de vill (tex på sovsäcken), vildsvin som gräver löpgravar runtom tältet, ugglor som ropar hela natten OHOO, renar som vill dansa på fatbikes .. ingen aning!

Bikepacking
Nää, det är inte så lockande för mig. Tror WilderSide är mestadels på vanligt grus och förmodligen har jag då cyklat många grusmil innan jag är där, så behövs inte ännu mer grus. Ska startar högt upp i örebrö län till Nyköping och då tillbaka. Tänkte först köra vidare lite till Norrköping och då via Hjälmarens vänster sida tillbaka. Men din Safari tur låter ju mycket mer spännande så jag tar den vägen i stället. Hoppas bara att vädret är lite snäll mot mig.
Tack igen för tipsen. :)
Tack själv för alla bilder och inspiration du skapar via tråden

Hasse#7

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag fick ett ryck och köpte en tresäsongers kompakt sovsäck. Mest för att kunna köra något långlopp 600km eller 600+ utan krav på boende. Men sen vaknar ju tanken på en långweekend eller övernattning på en längre kajaktur. Vilket liggunderlag/modell är lämpligast/lätt/litet att få med sig på cykeln? Som tält tänker jag mig något enkelt tarpliknande gärna med myggskydd.

JesperA

Medlem
Bikepacking
Vad har ni med er för energi när ni bikepackar? Är ute efter något så energitätt som möjligt med så lite vikt som möjligt, skall man baka egna energi-kakor eller finns det något vettigt bröte att köpa färdigt?

Bikepacking
Jag fick ett ryck och köpte en tresäsongers kompakt sovsäck. Mest för att kunna köra något långlopp 600km eller 600+ utan krav på boende. Men sen vaknar ju tanken på en långweekend eller övernattning på en längre kajaktur. Vilket liggunderlag/modell är lämpligast/lätt/litet att få med sig på cykeln? Som tält tänker jag mig något enkelt tarpliknande gärna med myggskydd.
Jag använder thermarest neoair, har visat sig hållbart även när jag sovit direkt på backen med kottar barr o stenar

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har en Neoair Xtherm och är väldigt nöjd. Har den nu cirka sex år och använder den året runt, alltså i alla väder. 430 gram, 183 x 51 cm (regular), 6.3cm tjock, 5.7 r-värde och packvolym 10x21. Packpåsen är även en pumpsäck men jag behövs den inte. Tror den nya Xtherm har 6.9 r-värde och är ännu lättare men vet inte säkert. Enda nackdel är att Xthermen är dyrt.

Några tips. Kolla inte bara vikt/size men också underläggs bredd; hur stort man är och om man sover lugn på rygg eller cirklar vilt runt i sömnen.
R-värde (isoleringsförmåga); tar mycket energi att försöka sova när det är kallt (markkyla).
Tjocklek; jag är t.ex ofta en prinsessa på en ärt, inte för jag är så känsligt men för att jag ofta tältar många veckor och att sova dåligt eller vakna med stel eller ont i ryggen tar då för mycket energi.
Men liggunderlags tjocklek minskar tältets innermått, så det är bra att ta med när man köper tält/liggunderlag.
Mumieform eller rektangulär, kan vara viktigt i tältet.
Och då finns det längs- eller tvärsgående luftkanaler, för mig spelar det ingen roll men det finns folk som inte kan sova på tvärs- eller längskanaler.

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Har thermarest neoair xlite. Men lite dyrt och en viss risk för punka om man använder det direkt på marken. Man kan ju köpa ett gammalt hederligt cellplastunderlag istället, mkt billigt & enkelt, funkar alltid, men istället nackdelen lite större volym och tar mer plats. Kanske lite mer randomässigt… Bara att välja...

havet

Aktiv medlem
Bikepacking
Vad har ni med er för energi när ni bikepackar? Är ute efter något så energitätt som möjligt med så lite vikt som möjligt, skall man baka egna energi-kakor eller finns det något vettigt bröte att köpa färdigt?
Jag tänkte: Varför köpa när en kan gegga ihop vad en gillar bäst själv?

Har kört på receptet nedan i omgångar, med lite olika innehåll och resultat. Sista gången blev det väldigt osött och smakade alldeles för nyttigt. Som tur var hade jag en snäll medcyklare som delade med sig av sina energibitar som var betydligt godare. Så tips: ha i ganska mycket sött så du inte storknar när du väl är där ute.

energy-bar-recipe-infographic.jpg

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Det är ju superkul att prova lite nya saker, testa & fixa egen mat. Jag testade tex att göra en massa olika varianter på egen torkad mat förut, för att se vad som funkar och blir smarrigt. Men för det mesta är det inte långt till Ica såvida man inte är i fjällen, Snickers är gott !

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bikepacking
Thermarest Neoair. Såg ju fint ut. Jag och några kollegor kör med Exped Synmat, samma typ. Själv har jag ett 9 cm tjock. Utan pump. Hoprullat blir det inte större än en flaska Mackmyra.

Jonatan F

Medlem
Bikepacking
Det är ju superkul att prova lite nya saker, testa & fixa egen mat. Jag testade tex att göra en massa olika varianter på egen torkad mat förut, för att se vad som funkar och blir smarrigt. Men för det mesta är det inte långt till Ica såvida man inte är i fjällen, Snickers är gott !
Jag Har testat huel - alltså mat i pulverform som man skakar/vispar ut i vatten. Gott, innehåller allt man behöver och helt fritt från vatten (därmed väldigt låg vikt jämfört med tex real turmat) och packas med fördel i portionspåsar som då knappt tar någon plats. Eftersom man äter det kallt och bara tillsätter vatten sparar man in kök, matkåsa, gas, bestick etc. Det räcker med en sån där shaker som tonårskillar konstant dricker ur på gymmet. Den Kan ju dessutom användas som kåsa, vattenflaska etc. Men huel som äventyrsmat är nog inte för alla. Och en påse jordnötter är också trevligt. Väldigt högt energiinnehåll, mer protein än det mesta (om man bryr sog) och lättlagat och gott.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bikepacking
Huel, det var något nytt. Spännande. Finns ju dessutom en Black Edition...

Magnus84

Ny medlem
Bikepacking
Såg att det pratades om Mälardalsleden lite tidigare. Är det någon som har en gpx på den eller annan runda runt Mälaren med mycket grus?

havet

Aktiv medlem
Bikepacking
Såg att det pratades om Mälardalsleden lite tidigare. Är det någon som har en gpx på den eller annan runda runt Mälaren med mycket grus?
En snabb googling och en hamnar här: https://www.bikemap.net/en/o/31382/#5.36/59.353/16.934

Har aldrig testat Bikemap, och eftersom registrering krävs för att ladda ner filen och lättjan (och aversionen mot sånt otyg!) sätter in kunde jag inte kolla den. Men det kanske hjälper.

Efterlyser en helt fri, registreringsbefriad och reklamfri version där en kan dela med sig av turer i olika format. En delningssida utan inblandning av monetära intressen. Det finns säkert inte?

Jonatan F

Medlem
Bikepacking
Bikepacking.org? Men då får man ju göra en bra runda ... happyride?:)) där är du ju redan reggad!

Men som alltid, någon måste ju också betala... du med dina personuppgifter, pengar eller med reklam.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bikepacking
Nytt bikepacking-kök! JetBoil MiniMo. Testade idag. Väldigt perfekt storlek. Har man en liten gas får man dessutom plats med gas och brännare inuti kärlet.

IMG_20200218_114348.jpg

SIE

Aktiv medlem
Bikepacking
Snyggt! Jag letar efter ett kokkärl med lock som precis rymmer 100g gasbehållare och brännare, dvs ca 0,5-0,7 liter. Har hittat i titan för 500 men det är det inte värt för mig. Tips någon?

SIE

Aktiv medlem
Bikepacking
Denna kanske? Har själv funderat på den.

En sån har jag faktiskt och är grymt nöjd. Funkar perfekt till 230g gasbehållare+brännare :) Men nu är det en mindre jag är på utkik efter.

UrTomas

Aktiv medlem
Bikepacking
En sån har jag faktiskt och är grymt nöjd. Funkar perfekt till 230g gasbehållare+brännare :) Men nu är det en mindre jag är på utkik efter.
Jag har ett sånt här:

Men om man vill hålla nere kostnaden så har Biltema faktiskt liknande. (Trodde jag, men hittade det inte på hemsidan nu. De kanske har slutat med kastrullsetet? Däremot sålde de ut lilla brännaren för 75kr...)

SIE

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har ett sånt här:

Men om man vill hålla nere kostnaden så har Biltema faktiskt liknande. (Trodde jag, men hittade det inte på hemsidan nu. De kanske har slutat med kastrullsetet? Däremot sålde de ut lilla brännaren för 75kr...)
Terra Solo 0,6L verkar perfekt för ändamålet, finns på internet för under 300 med, tackar!

revben

Aktiv medlem
Bikepacking
Funderar lite på om det finns några andra typer av väskor och grejer man kan spänna på hojen och packa grejer i.
Bikepackingväskor är ju oftast löjligt dyra, visst man kan ju spänna på i stort vad som helst men kanske har någon sprungit på väskor med andra tänkta ändamål som även passar på en hoj?

Azog

Aktiv medlem
Bikepacking
Funderar lite på om det finns några andra typer av väskor och grejer man kan spänna på hojen och packa grejer i.
Bikepackingväskor är ju oftast löjligt dyra, visst man kan ju spänna på i stort vad som helst men kanske har någon sprungit på väskor med andra tänkta ändamål som även passar på en hoj?
Snikvarianten är väl två cykelkorgar med valfritt innehåll på sidorna av pakethållaren och en bag eller "packkorv" ovanpå. Fungerar och är billigt.

Sen finns det ju väskor på biltema och liknande. Har inte testat, men de fungerar säkert ett tag och är inte så dyra vad jag minns.

velovin

Aktiv medlem
Bikepacking
Tycker att drybags (poppis för kajak/vattensport) funkar bra som en snikvariant på cykeln. Gärna så avlånga påsar som möjligt. Om de dessutom har hällor eller liknande längs sidorna går de utmärkt att spänna under sadeln eller på styret.

revben

Aktiv medlem
Bikepacking
Mmm drybags och dylika ting använder jag nu. Tänkte mer på andra typer av väskor, kanske kan man ta och modda nån gammal ryggsäck eller så för att på ett smidigt sätt spänna fast den på hojen. Har lustat efter en carradice camper longflap annars.

UrTomas

Aktiv medlem
Bikepacking
Nu kommer jag inte ihåg priserna i huvudet, men jag tror att PlanetX har rätt låga priser.

Edit: kan vara värt att kolla upp innan man köper väskor som inte är gjorda för ändamålet, alltså.

velovin

Aktiv medlem
Bikepacking
Mmm drybags och dylika ting använder jag nu. Tänkte mer på andra typer av väskor, kanske kan man ta och modda nån gammal ryggsäck eller så för att på ett smidigt sätt spänna fast den på hojen. Har lustat efter en carradice camper longflap annars.
Jag är verkligen ingen ivrare att att köpa onödiga saker, men det fina med bikepacking-väskor är ju att de i princip passar på alla cyklar (inte ramväskor då). Ett framtidssäkert köp, så länge du fortsätter cykla alltså. Och varför skulle någon i hela världen vilja sluta med det?

grondahl

Aktiv medlem
Bikepacking
Någon som har tips på bra turer med övernattning i Stockholmsområdet som man kan nå eller avsluta vid pendeln?

Eller tips på vettiga vindskydd där man kan övernatta?

havet

Aktiv medlem
Bikepacking
Bikepacking.org? Men då får man ju göra en bra runda ... happyride?:)) där är du ju redan reggad!

Men som alltid, någon måste ju också betala... du med dina personuppgifter, pengar eller med reklam.
(Oklädsamt sent svar, men så är livets betingelser ibland.) Det finns alternativ som inte säljer själar till djävulen, är sponsrade av tusen ”coola” företag eller gör allt för vinnings skull. Det skulle gå att organisera som en wiki, till exempel. Openstreetmap är en fin illustration på hur människor hjälps åt för att skapa något tillsammans utanför marknaden. Skulle gärna se något liknande för bikepacking. (Och ja, borde börja fnula på något själv, men livets betingelser, och allt.)

Någon som har tips på bra turer med övernattning i Stockholmsområdet som man kan nå eller avsluta vid pendeln?

Eller tips på vettiga vindskydd där man kan övernatta?
Många vindskydd kan du hitta på Vindskyddskartan. Där går också i många fall att läsa lite om respektive vindskydd, skick osv. Bra grej.

Lasse

Medlem
Bikepacking
Jag har en Neoair Xtherm och är väldigt nöjd. ... 5.7 r-värde ... Tror den nya Xtherm har 6.9 r-värde och är ännu lättare men vet inte säkert.
Jag tror att det ökade r-värdet beror på att de numera använder en standardiserad mätmetod istället för sin egen metod. Nu lyckas jag inte hitta artikeln jag läste men minns jag rätt så "ökade" r-värdet på många av Thermarests modeller.

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag tror att det ökade r-värdet beror på att de numera använder en standardiserad mätmetod istället för sin egen metod. Nu lyckas jag inte hitta artikeln jag läste men minns jag rätt så "ökade" r-värdet på många av Thermarests modeller.
Jag läste att den nya Xtherm har en ny ventil (större) och inte samma tyg (därför högre R-värde) men vikt och packvolym är fortfarande samma. Googlade snabbt och hittade den här info/review: https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/sleeping-pad/therm-a-rest-neoair-xtherm:

New Valve System — The newly engineered WingLock valve has a larger opening, which Therm-a-Rest claims allows the pad to inflate three times as fast as its predecessor. There is a winged toggle system which allows for one-way inflation so you're not losing air or doing the awkward "tongue cover method" while inflating. Deflation is also supposed to move quicker with this new valve. We weren't the hugest fans of Therm-a-Rest's previous valves, so we're excited to test this new one out!

Higher R-Value — The previous version had an R-value of 5.7, but with the update Therm-a-Rest increased it to 6.9, upping the insulating value of the pad.

Fabric Update — Previously, this pad employed 70D nylon for the bottom material, but the updated pad sports 30D rip HT nylon as its allover fabric.

egh01

Medlem
Bikepacking
https://sectionhiker.com/sleeping-pad-r-values/ En bit ned på sidan finns en jämförelse av många liggunderlags tidigare R-värde jämfört men uppdaterade värden enligt den nya standarden.

moros

Aktiv medlem
Bikepacking

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer