Bikepacking

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Bikepacking
52D25784-B9D1-446F-913B-DB0F220702A8.jpeg
Tjejen fick den här lilla doningen när hon fyllde år. Perfekt om man vill ha en liten kopp utan att dra upp sitt Trangia. Väger därtill bokstavligen ingenting, och den kan ju tjäna som förvaring åt Metatabletter och annat småkrafs för att bli packningseffektiv. Snusdosa för storleksreferens, Moscow Mule i bakgrunden för att det är söndag. Into the wild!

6F74F9F3-FE71-4C3B-9F14-DD87427EA781.jpeg

ForesterGuy

Aktiv medlem
Bikepacking
Alex Supertramp sa:
Tjejen fick den här lilla doningen när hon fyllde år. Perfekt om man vill ha en liten kopp utan att dra upp sitt Trangia. Väger därtill bokstavligen ingenting, och den kan ju tjäna som förvaring åt Metatabletter och annat småkrafs för att bli packningseffektiv. Snusdosa för storleksreferens, Moscow Mule i bakgrunden för att det är söndag. Into the wild!
Jag har ett likadant, om det nu inte är en storlek mindre...
Brukar ta med det som backup, eftersom det är så nätt och lätt. ;-)

Elgstrand

Medlem
Bikepacking
Hej!

Har skummat igenom tråden. Ser intressant ut det här. Vet inte om denna varit uppe förut men snubblade över hans äventyr på Youtube. Iohan Gueorguiev, han har varit ute länge på cykel nu. Finns säkert massor tips och idéer. Framför allt tyckte jag att hans senaste avsnitt från Chile var härligt och välfilmat. Gött att drömma sig bort ibland!

Hemsida: http://www.bikewanderer.com/
Youtube kanal:

Mvh

Bilagor

dogday

Aktiv medlem
Bikepacking
ElVikingo sa:
Hej!
Söker ett tält till familjen vi är 2 vuxna och en 7åring, funderar på DDs Family Tipi.
https://www.ddhammocks.com/product/dd_superlight_tipi?from_cat=43

Har ni några andra förslag?
Single layer känns som att det kan bli jobbigt med mygg och kondens och sånt kanske? Eller så har du läst på och är OK med sånt för vikten. Jag har ett Bergans Trollhetta 3p som funkat mycket fint två längre turer med nattemp strax under nollan (och ska funka OK alla fyra säsonger). Tunnel, två lager, myggnät, rymlig absid och, som nackdel, 3,1 kg.

LarsM

Medlem
Bikepacking
Vi har en Tentipi i bomull/syntet duk. Ger behagligt inneklimat och vår har ståhöjd.
För stor och tung för bikepacking i betydelsen mindre väskor på ram och sadel, men med barn i cykelkärra var det ok.
Eller barn på egen cykel och all packning i kärran. Tipi-form är ju väldigt trevlig att vistas i.

ElVikingo

Medlem
Bikepacking
dogday sa:
ElVikingo sa:
Hej!
Söker ett tält till familjen vi är 2 vuxna och en 7åring, funderar på DDs Family Tipi.

Single layer känns som att det kan bli jobbigt med mygg och kondens och sånt kanske? Eller så har du läst på och är OK med sånt för vikten. Jag har ett Bergans Trollhetta 3p som funkat mycket fint två längre turer med nattemp strax under nollan (och ska funka OK alla fyra säsonger). Tunnel, två lager, myggnät, rymlig absid och, som nackdel, 3,1 kg.
Kommer lägga till Mash inntertältet också. Skulle även skrivit att jag bor i spanien så kylan är det inte så farligt med. Bergans Trollhetta 3p såg trevligt ut men priset är lite avskräckande måste jag säga

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
ElVikingo sa:
Hej!

Hmmm, DD 3p är med innertält 3kg och packvolym är inte heller riktigt liten. Tycker själv att volym är viktigare än vikt vid bikepacking så kanske Nigor WickiUp 3p (2.2kg) är då bättre? Eller 3F UL Gear tipi, med innertält bara 1.6kg. Kolla också Aliexpres, det finns många billiga UL tipi's som är jättebra. https://www.aliexpress.com/item/32838523259.html

Jag har själv en DD Hammock UL 1-2p som vintertält, fint tält. Ser samma ut som DD 3p tipi, bara mindre.

41068423985_e523bc664c_1.jpg

41958864181_c7cfd4e514_1.jpg

För stort för 1p så när det kommer snökanonväder får cykeln bo med i tältet. Mysigt förstås.

41959037421_a5200f09c5_1.jpg

Bikepacking
Precis som Yonna skriverså finns det mänger av tält på Aliexpress, jag gjorde en chansning (för att jag aldrig provat) och beställde ett av märket 3 F UL Gear. Mycket nöjd så här långt.
Jag önskade något med liten volym, den låga vikten på ca 1 kg kom på köpet...
Innertält som går att välja bort om man önskar ännu mindre volym...
De har många andra och större modeller också.

58374A44-2317-4A33-9BF7-701C40C2DF19.jpeg

60A26621-FFA8-43F5-A239-F003F2C2105D.jpeg

John L

Medlem
Bikepacking
Hej! Här är min nästan-nollbudget-bikepacking-rigg. Känner att världen behöver få veta! Tog två gamla kasserade pilbågspilar i karbon, kapade i lagom längd, lindade dem med vulktejp och spände fast med fyra buntband under sadeln. Blev en superlätt, hållbar pakethållare att spänna fast drysack-påsar på. På bilden sitter en på 20 liter och en på 16. Tältet spände jag fast direkt på styret. Testade i helgen. Funkade på asfalt, grus, rotmatta och stenkista. Bara ute ett dygn visserligen, men jag tror pakethållaren ska klara längre påfrestningar. Rätt så nöjd faktiskt!
IMG_5152.jpg

IMG_5155.jpg

IMG_5169.jpg

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bikepacking
Grymt! Kan tänka mig att om man har med sig extra buntband eller tar slangklämma el dyl istället så håller det en riktigt lång tur också. Bra knepat och knåpat där! :)

John L

Medlem
Bikepacking
Tack! Ja, jag hade med mig både buntband och kolfiberrör i reserv om det skulle bli knas. Men allt höll fint. Utom styret (ett gammalt skitstyre från en standardcykel), som gick av efter ett par kilometer – fick åka hem och byta!

CW

Medlem
Bikepacking
SN_Bikepack sa:
Precis som Yonna skriverså finns det mänger av tält på Aliexpress, jag gjorde en chansning (för att jag aldrig provat) och beställde ett av märket 3 F UL Gear. Mycket nöjd så här långt.
Jag önskade något med liten volym, den låga vikten på ca 1 kg kom på köpet...
Innertält som går att välja bort om man önskar ännu mindre volym...
De har många andra och större modeller också.
Du kan inte länka då?

ElVikingo

Medlem
Bikepacking
Tack för alla svar, bli en hel del att köpa innan man får det mest elementära. Men i helgen bär det iaf över. Inget tält ännu så det får bli vandrahem. Men alla äventyr startar genom att man lämnar hemmet.

LarsM

Medlem
Bikepacking
John L sa:
Tack! Ja, jag hade med mig både buntband och kolfiberrör i reserv om det skulle bli knas. Men allt höll fint. Utom styret (ett gammalt skitstyre från en standardcykel), som gick av efter ett par kilometer – fick åka hem och byta!
Kreativ lösning! Och fint att pilarna höll, men styret gick av(!). Kvalitet lönar sig tydligen.

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
desmo sa:
Har tyvärr missat Yonnas skriverier om Aliexpress-grejer. Men på fejsbok såg jag något om en sovsäck: AegisMax UL (verkar dock utgått från deras hemsida? men amazon tex: https://www.amazon.com/gp/product/B...2SKG2&linkId=faa0813c08ae84dc66e192d16eef9fde). Någon som testat? Eller någon annan rekommendation på en sovsäck med liten packvolym och liten prislapp? (vår/sommar/höst)
Var skulle du vilja använda sovsäcken, för temperatur skillnad i syd/norr eller fjäll är ju stort. Jag tältar t.ex ofta i mitt/norr och då skulle sovsäckens comforttemp 11℃ vara för kallt. Nu är jag en kvinna (de fryser några grader tidigare än män) och är smal så inte mycket fetisolation. Men liggunderlaget har R-värdet 5.7 (R-värde högre än 4 är för kallare årstider, under 3 passar bäst sommartid), tältet är litet och inget vindhål och jag kan bra bita ihop tänderna. Så kolla gärna också tält, liggunderlag, vädret/klimat os innan ett sovsäckköp :)

Sovsäcken jag har nästan alltid med mig (sommar och vinter) är 820gram och 18x33cm packvolym men är inte alls billigt (Western Mountaineering UltraLite). Comforttemp är -2 så det är för varmt i sommaren men då sover jag med sovsäcken öppen. Men i sommaren kan det fortfarande vara kallt i fjällen (noll grader) så jag är mycket glad med den; att ha det för kallt i natten tar ju mycket energi och äventyrglädje minskar dramatiskt.

Har också en Haglofs LIM 50 för varma sommarländer och när jag t.ex sover inne i stugor os. Den har en jätteliten packvolym, vikt är bara 460g och Tlimit 13℃.

Och jag har en NatureHike CW300, comforttemp 6℃, 13x29cm packvolym och superbilligt för en bra ultralight sovsäck. Pakkett.no säljer men skickar inte till Sverige, fick den här mejlen: "We have CW300 instock. But due to an issue with custom clearance we currently only sell inside norway. I'm really sorry for that. i will let you know when we start selling in Sweden again."
Kanske det finns nu fler säljare i Europa men jag beställde iaf hos AlieExpres, billigare än Norge men då får man vänta liiiite längre (typ en månad eller mer). Kommer inte ihåg vid vilken säljare jag beställde men här är iaf en länk från sovsäcken. https://www.aliexpress.com/item/32944776454.html

Här en bild av packvolymen jämför med cykel, skor och bränsleflaska.

P1130409.jpg

P1130401.jpg

desmo

Aktiv medlem
Bikepacking
Yonna sa:
desmo sa:
Har tyvärr missat Yonnas skriverier om Aliexpress-grejer. Men på fejsbok såg jag något om en sovsäck: AegisMax UL (verkar dock utgått från deras hemsida? men amazon tex: https://www.amazon.com/gp/product/B...2SKG2&linkId=faa0813c08ae84dc66e192d16eef9fde). Någon som testat? Eller någon annan rekommendation på en sovsäck med liten packvolym och liten prislapp? (vår/sommar/höst)
Var skulle du vilja använda sovsäcken, för temperatur skillnad i syd/norr eller fjäll är ju stort. Jag tältar t.ex ofta i mitt/norr och då skulle sovsäckens comforttemp 11℃ vara för kallt.
Tänkt användning är främst att sova i vindskydd på vår/sommar/höst. Alltså när det ändå är ganska behagligt ute. För vintercamping har jag en rejäl dunsäck.
Tack för tipset om Naturehike. Det är nog något sådant jag letar efter.
Och tack för att du tog dig tid att svara!

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
desmo sa:
Tack för tipset om Naturehike. Det är nog något sådant jag letar efter.
Och tack för att du tog dig tid att svara!
Jag tyckte att jag svarade lite sent, men det gick inte tidigare :)
Sovsäcken kostade 900kr plus 102kr tullmoms/avgift så totalt 1000kr, inte alls dåligt för en ultralight sovsäck!

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
John L sa:
Hej! Här är min nästan-nollbudget-bikepacking-rigg. Känner att världen behöver få veta! Tog två gamla kasserade pilbågspilar i karbon, kapade i lagom längd, lindade dem med vulktejp och spände fast med fyra buntband under sadeln. Blev en superlätt, hållbar pakethållare att spänna fast drysack-påsar på. På bilden sitter en på 20 liter och en på 16. Tältet spände jag fast direkt på styret. Testade i helgen. Funkade på asfalt, grus, rotmatta och stenkista. Bara ute ett dygn visserligen, men jag tror pakethållaren ska klara längre påfrestningar. Rätt så nöjd faktiskt!
Kul :)

Min erfarenhet med packpåsar utan hölster är tyvärr inte riktigt positiv, för dem gick snabbt sönder. Det är de hårda spännband som håller påsen på plats och skär i den, men också däcket som kastar upp mycket skit och vass grus mot påsens undersida. De tycker inte heller om att studsa på sten, rötter os (och då har jag en fattie som dansar mjuk som en hoppboll och ingen stackars mtb som studsar som en hård tennisboll). Påsen får också varje gång lite stryk när man lägger/kastar cykel på marken eller mot ett träd. Och då finns det förstås lera, skit, grus, is, sand och mycket mer elaka saker i naturen vad man inte vill ha mellan spännband och påsen, för det är som grov sandpapper. Och ett litet hål i påsen betyder blötta kläder/sovsäck os. Så efter några inte så roliga äventyr (blött och kallt) köpte jag en hölster (Revelate) och proppade packpåsen i. Det var för cirka 5 år sen och den är fortfarande bra :)
Men om man cyklar bara på asfalt och i solen går det bra :)

John L

Medlem
Bikepacking
Yonna sa:
John L sa:

Min erfarenhet med packpåsar utan hölster är tyvärr inte riktigt positiv, för dem gick snabbt sönder. Det är de hårda spännband som håller påsen på plats och skär i den, men också däcket som kastar upp mycket skit och vass grus mot påsens undersida. De tycker inte heller om att studsa på sten, rötter os (och då har jag en fattie som dansar mjuk som en hoppboll och ingen stackars mtb som studsar som en hård tennisboll). Påsen får också varje gång lite stryk när man lägger/kastar cykel på marken eller mot ett träd. Och då finns det förstås lera, skit, grus, is, sand och mycket mer elaka saker i naturen vad man inte vill ha mellan spännband och påsen, för det är som grov sandpapper. Och ett litet hål i påsen betyder blötta kläder/sovsäck os. Så efter några inte så roliga äventyr (blött och kallt) köpte jag en hölster (Revelate) och proppade packpåsen i. Det var för cirka 5 år sen och den är fortfarande bra :)
Hmm, ja den här varianten kommer nog inte hålla för evigt. Men det här början på mitt bikepackande, så dyra inköp får vänta lite. Hur som helst är det kul att hitta egna lösningar på det mesta, och i det här fallet borde man väl kunna förstärka påsarna ganska enkelt!

Bikepacking
John L sa:
Yonna sa:
John L sa:

Hmm, ja den här varianten kommer nog inte hålla för evigt. Men det här början på mitt bikepackande, så dyra inköp får vänta lite. Hur som helst är det kul att hitta egna lösningar på det mesta, och i det här fallet borde man väl kunna förstärka påsarna ganska enkelt!
Med tanke på nivån på nuvarande lösning så borde du kunna sno ihop ett hölster själv av remmar och presenningsduk eller något annat som är slitstarkt men lättare...

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Kul med lite egna lösningar, man behöver ju inte köpa det dyraste för att komma igång. Sen brukar jag skriva upp lärdommar efter en resa, vad funkade bra, vad funkade dåligt, förbättringar, vilka onödiga prylar hade jag med... Inspiration till förbättringar nästa gång !

Jonatan F

Medlem
Bikepacking
På samma tema som ovan:

Jag har kört på biltemas pakethållare och verkligen uppskattat enkelheten, stabiliteten, det låga priset och den låga vikten. Men såklart kan en inte få allt. Efter många mil på dåliga grusvägar gav den upp. Då har jag aldrig lastat den med mer än ca 5 kg. (Ett ombyte, lite annan bråte inkl cykelskor typ).
20190609_155447.jpg

Transporten sista biten löstes med gummislang och karbinhake.
20190609_154313.jpg

Nu till min fråga, hur ska jag nu transportera packning? Gillar idén med korg eller liten pakethållare fram men har inga fästen. Harness + roll verkar besvägligt i ett smalt bockstyre med många växel- och bromswirear. Sadelväska ligger redan i kundkorgen och ramväska finns.

Jonatan F

Medlem
Bikepacking
Just det, hade glömt oetlieb, spanat på ortliben länge, polaren kör med någon av ultimatearna, får kanske köra på det.

Senast ändrad:

Jonatan F

Medlem
Bikepacking
Älskade artikeln men vissa saker får en att undra. Sladdriga flaskhållare på framgaffel? Känns som ett recept för katastrof när flaskan studsar ur i en stökig nerförsbacke.

Blev däremot enormt imponerad av laels setup - sova i en metallfolierad plastpåse med endast dunjacka och -byxor i två veckor. Stenhårt! Och otroligt fuktigt och kallt!

Snuten

Aktiv medlem
Bikepacking
Jonatan F sa:
På samma tema som ovan:

Jag har kört på biltemas pakethållare och verkligen uppskattat enkelheten, stabiliteten, det låga priset och den låga vikten. Men såklart kan en inte få allt. Efter många mil på dåliga grusvägar gav den upp. Då har jag aldrig lastat den med mer än ca 5 kg. (Ett ombyte, lite annan bråte inkl cykelskor typ).

Transporten sista biten löstes med gummislang och karbinhake.

Nu till min fråga, hur ska jag nu transportera packning? Gillar idén med korg eller liten pakethållare fram men har inga fästen. Harness + roll verkar besvägligt i ett smalt bockstyre med många växel- och bromswirear. Sadelväska ligger redan i kundkorgen och ramväska finns.
Om man vill experimentera själv kanske det skulle gå att knåpa ihop en starkare och lättare motsvarighet till BT-pakethållaren genom att utgå från en styrstam (en a-headset stam) som fästs på sadelstolpen (istället för på styrröret som avsett) och sedan byggs vidare med något slags aluminiumkonstruktion ut från fästet som egentligen är avsett att fästa styret i?

Gäller förstås att inte utgå från en alltför tunn sadelstolpe. Tror jag har mätt på min gamla alu-racer och hittat en stam skulle funka, men gick aldrig vidare.

h.g.j

Aktiv medlem
Bikepacking
DSC_2444.JPG

Så här blev Divergen på den här turen... Skulle väl egentligen ha satsat på en fullstor framebag då flaskhållarna ändå blev så gott som obrukbara 0.

Quirius

Ny medlem
Bikepacking
h.g.j sa:
Så här blev Divergen på den här turen... Skulle väl egentligen ha satsat på en fullstor framebag då flaskhållarna ändå blev så gott som obrukbara 0.
Hade samma problem på min merida cx. Löste det genom att flytta ner bakre hållaren och fästa den med bara en skruv. Sen lite eltejp runt nedre delen av hållaren. Ger plats för flaska där trots frame-bag.

h.g.j

Aktiv medlem
Bikepacking
Quirius sa:
h.g.j sa:
Hade samma problem på min merida cx. Löste det genom att flytta ner bakre hållaren och fästa den med bara en skruv. Sen lite eltejp runt nedre delen av hållaren. Ger plats för flaska där trots frame-bag.
Mm..Det är ju också en lösning...det är sånt man märker om man provpackar och lastar innan man åker antar jag...? kom för en stund sedan på att jag skulle ju ha kollat i Östersund om det funnits några mindre flaskor som passat...men det glömde jag ?

havet

Aktiv medlem
Bikepacking
johnboy sa:
Måste tipsa om den här bloggen jag hittat via happy (i värsta fall i denna tråd). Formellt sett sysslar han väl med touring vilket väl inte riktigt är lege artis inom bikepacking men ändock mycket lätt och kostnadseffektiv packningsstrategi

http://ultralightcycling.blogspot.com/?m=1
En av de största tjusningarna med bikepacking tycker jag är att komma så långt bort som möjligt från civilisation och andra tokerier, så att cykla utan mat och matlagningspinaler vore dumt. Sen vet jag inte hur kostnadseffektivt det är att äta på restaurang så ofta, även om det inte just har med packningen att göra. Ändock blir resan dyrare än om det delvis planeras och packas mat innan.

Hur tänker ni andra angående mat vid bikepacking?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag håller med, vill ju bort från bilar och bebyggelse! Sedan måste det inte vara helt ute i ödemarken så man får jaga för att överleva. För min del tycker jag det är bra då att cykla in till nån by och bunkra upp för några dagar. Sedan kör man på vart man vill, utan planering :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer