Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Kanske mer touring än bikepacking (om man nu ska vara noga med termerna) men för lättare sådan, landsväg och små väskor (panniers) på ca 25 liter totalt packade med max (MAX!) 10 kg.
Ska jag montera dem på lowriders fram eller pakethållare bak?
För- och nackdelar med resp. lösning, vad säger ni som har testat båda?

Bikepacking
Hej! Körde en liten tur igår. Bara en natt, men första riktiga övernattningen med cykeln! Funkade över förväntan, men drar lärdom av några saker. Både utrustning och packning...
14BABAE3-6A56-47C3-B1F4-22F8C35CE571.jpeg

86E43573-14D5-4130-AB44-AE5418E14FB8.jpeg

Bikepacking
Ser härligt ut, älskar att kaffekannan hänger lite nonchalant där bak!

Ska du iväg på ett större äventyr? Ser ut som att du har rätt rejält med packning!

Hade varit kul att veta ungefär vad du har med dig?

Mvh,

Bikepacking
Ja det var väldigt kul och härlig tur... Ska svara på era frågor...
Man vet aldrig om ett längre äventyr väntar, det är ju såklart drömmen;)
Men angående utrustning så har jag börjat lite bakvänt om man ser med bilepacking ögon...
Jag har alltid älskat att vara ute i naturen å när jag såg hängmattan så tänkte jag att en sån måste jag ha!
Det är en Amok Draumr. Norska killar som uppfunnit den:) Man sover 90 grader mot upphängningen, alltså tvärs... Den är sjukt bekväm och man ligger helt rakt och kan således ligga både på sidan och mage om man vill!
Den kräver ett uppblåsbart liggunderlag för att skapa stabiliteten, jag har ett Exped synmat 7...
Det gör att hela sovsystemet både väger lite och tar lite mer plats än vad som kanske är optimalt att cykla med...
Men jag jagar absolut inga gram och prioriterar en god natts sömn:) Men vem vet, kanske att jag köper något lättare/mindre i framtiden...
Samma gäller mitt kök jag har, egentligen anpassat för fler personer men jag kör med det jag har, och det tar därför oxå lite mer plats...
Cykeln, Salsa Mukluk är jag otroligt nöjd med! Det har var som sagt första gången jag körde den med lite tyngre last, och det gick väldigt bra!
Så kul med feta däck som bara rullar över sånt man aldrig trodde, stockar, stenar, hagar med mycket gropar mm, så kul!!

Så sammanfattningsvis, ingen optimerad utrustning, vad gäller storlek eller vikt, men så värt det i min mening! Laga god mat, dricka riktigt kaffe å sova gott!

Bikepacking
Personligen tycker jag Aero har för lite utrymme inom bikepacking. Har precis börjat prova på det här med bikepacking så jag slängde på lite väskor på min räser. Cyklade till Båstad förra helgen, tittade på sm och cyklade på hallandsåsen i två dagar. Sedan blev det en omväg över kattegattsleden hem.
Skrmklipp.PNG

Man får stå ut med lite hånfulla kommentarer från träningskompisarna men nu har jag köpt en cykel som passar lite bättre för ändamålet.

Bikepacking
Har varit sugen på bikepacking länge, då jag tröttnat lite på räsercykling, med intervaller, farthets och arga trafikanter. Nu för tiden njutcyklar jag bara. Har ett ganska stressigt liv, så tänker att stunder i naturen kan nolla en lite, så man inte blir helt knäpp.
Sov ute med våra DD Hammocks i torsdag. Var helt underbart! Tog bara bilen till en vacker plats, käkade lite ölkorv, drack lite bourbon och snackade. Men nu till min fråga: jag fattar att det tar lite tid att få till det, men hur göra ni för att sova bekvämt i era hammocks - och inte som en banan? Använder ”självuppblåsande” liggunderlag fr Ge-kås pga dåligt med pengar + mest bara för isolering. Men det gled ju nästan ut under natten, är det en bra idé att sy igen mellanlagrets öppning lite?
Ni som har Hammock - vad har ni för liggerunderlag/isolering?

Bikepacking
Du är på rätt spår! Har själv aldrig fattad det där med Hammocks.. Inte heller provat, så jag ska inte säga för mycket. Men skulle nog inte funka för mig som helst sover på sidan och på magen, och det finns ju inte träd överallt där man reser. Prova tarptents el dyl istället.

Bikepacking
Jag har aldrig sovit i nåt riktigt vildmarkstält, så har egentligen ingen erfarenhet - men det var i alla fall sjukt mysigt med hammock. Man ligger som i en kokong med utsikt mot himlen. Fast man sover med andra (eller ja, vi sov ju i samma glänta) så är man för sig själv. Svårt att förklara, men jag gillade det!

Bikepacking
thisismycat sa:
hur göra ni för att sova bekvämt i era hammocks - och inte som en banan?
Jag är normalt en sidosovare men i hängmatta sover jag på rygg. Enda problemet med bananformen för min del är att knäna vill vika sig åt fel håll. Det har jag löst genom att lägga lite packning under knävecken.

Bikepacking
Sydde själv några små bikepackingväskor, dem är så jävla dyra att köpa så jag vägrade, tjuvtittade på några och kopierade. Här några exempel, kanske man får några idéer: http://www.bikepacking.com/gear/bikepacking-accessory-bags/

Jag kopierade Bedrock Honager Nalgene Bag: http://www.bedrockbags.com/gear/honaker-nalgene-bag Den sitter mycket bra på fatties underrör och jag använder den också i en Salsa och Blackburn Cage på gaffeln. Den är inte vattentätt som en drybag men det behövs inte, har den bara för 1L vattenflaskan.

3P10304861024x769.jpg

7P10307541024x740.jpg

Tyckte den var lite tråkigt så sydde en liten älg på. Okej, det liknar mer på en konstig ko, men äsch, det är min första ritade älg. Och det hjälpte att övervinna älgtraumat som jag fick efter ett möte med en sur älg. För att övervinna traumer får man ju konfronterar sig med rädslan :)

Sydde också en verktyg/innerslangväska för fatties stora innerslang. Den tar så mycket plats i ramväskan och nu har den sin egen plats på underröret. Finns ju plats mellan stora däcket och röret så varför inte änvända den:

10P10902441024x727.jpg

11P11005011024x768.jpg

Har cyklat några månader med den, också bikeraftat i salt vatten os, och det gick mycket bra. Blir bara lite smutsigt ibland, men den är vattentät så ingen fara.

Cyklade också mer än två månader med en Blackburn Cargo Cage på gaffeln; är mycket nöjd med den! Tycker den är bättre än Salsa Anything Cage. Stor fördel är att det går att sätta på en extra flaskhållare (hållaren har några hål för bultar) och att den är utan väska inte så stort som Salsas AC. Den sticker mer ut än BB och det kan vara lite jobbigt tex när jag får skjuts i en liten bil eller när cykeln ligger på packraften.

16P10707131024x762.jpg

19P10708501024x768.jpg

Hade först den självsydda väskan i hållaren med en 1L flaska. Behövde på resan fler vattenflaskor för det var jättetorrt i Sverige den här sommaren, men när jag kom in i blöt Norge/Finland bytte jag den till en vattentätt drybag med kläder i.
Tog förstås många bilder åt olika håll för det gör man ju som fotofetish:

21P10907011024x768.jpg

32P10905151024x768.jpg

Går också mycket bra på Happyraften, behövde inte ta av väskan, stor fördel:

43P10805641024x694.jpg

Väskan är som en mjuk kudde under gaffeln :)

87P10909041024x768.jpg

Bikepacking
Danne K sa:
Snyggt Yonna.
Den röda älgen blev ju riktigt bra.

Jag har sytt alla mina väskor själv och har också, till viss del, kopierat av och inspirerats av andra väskor som finns på marknaden. :)

Här kan du se en bild på mina väskor:
https://www.instagram.com/p/BksA4Z1nW-u/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=12rw3kl7wft9w
Kul! Det måste vara mycket jobb! Framförallt ramväskan, inte lätt.
Och du har dessutom en packraft, en grön MRS, ser härligt bekant ut! ?

Hur sitter framväskorna fast på gaffeln, ingen pakethållare? Och är dem vattentäta?

Bikepacking
Snygg älg - det är få svenskar som ens bryr sig om att försöka avbilda det djuret :) - själv skulle jag vilja kunna dekorerar min packningen med en kossa...

Jag gillar också att du har fast fäste för en röd hederlig Morakniv!

/A

Bikepacking
Yonna sa:
Kul! Det måste vara mycket jobb! Framförallt ramväskan, inte lätt.
Ramväskan var inga problem att göra. Selarna som håller packpåsarna vid styret och vid sadeln var lite trixigare att få till.

Yonna sa:
Och du har dessutom en packraft, en grön MRS, ser härligt bekant ut! ?
:) Ja den köpte jag i år efter att i flera år velat ha en. Jag hade inte samma tur som du, som fick en ;)

Yonna sa:
Hur sitter framväskorna fast på gaffeln, ingen pakethållare? Och är dem vattentäta?
Alla väskorna är sydda i vattentäta material, men jag har inte tätat sömmarna, så de är inte 100 % vattentäta.
Väskorna på gaffeln sitter fast med hållare som jag tillverkat av aluminiumplattjärn som jag satt fast på gaffeln med slangklämmor.
Jag kan ta lite bilder på dem senare och lägga upp dem här sen.
Jag har mer eller mindre kopierat av de här väskorna :) http://www.bikepacking.com/gear/many-things-sack-review/

Bikepacking
Här kommer lite bilder.

Så här ser hållarna ut.
DSC_0272.jpg

Använde gammal innerslang som skydd mellan slangklämmorna och gaffeln, och rörisoleringstejp mellan hållaren och gaffeln.
DSC_0273.jpg

Baksidan av väskorna ser ut så här. Nedanför den röda remmen finns en ficka där övre delen av hållarna träs in.
DSC_0274kopiera.jpg

När väskan ska placeras i hållaren så trär man först in frontremmen i spåret.
DSC_0276kopiera.jpg

och sen fickan över hållaren.
DSC_0278kopiera.jpg

till sist kardborreremmarna runt både hållare och gaffelben.
DSC_0279kopiera.jpg

Väskorna sitter väldigt bra.
Jag har planer på att köpa en gravel bike nästa år som har skruvhål på gaffeln. Då kommer jag borra hål i de här hållarna (och ta bort slangklämmorna) så att de passar på den cykeln också.
DSC_0282kopiera.jpg

Bikepacking
Snuten sa:
Finurligt!
Men vill de inte vrida sig runt gaffelbenet?

Näe, då skulle jag ju inte skriva att de sitter väldigt bra.
Skulle man packa ner något väldigt tungt i dem så kanske de skulle kunna vrida sig.

Här är en film från i somras då jag var ute på en liten tur

Bikepacking
katten sa:
Snygg älg - det är få svenskar som ens bryr sig om att försöka avbilda det djuret :) - själv skulle jag vilja kunna dekorerar min packningen med en kossa...

/A
Tack!

Jag googlade ordet 'kosse', men hittade ingenting. Jo, det kan vara en stad i Texas :) Så vad är det för nåt? Är liiite nyfiken förstås :)

Morakniven är mycket fint att ha på cykeln! Jag behöver inte leta i ryggsäck eller nån väska, den finns ju alltid på plats. Och det kan vara mycket viktig en kniv, tror det kan rädda mitt liv en gång ..
Ville först ha sånt som här på bilden, det är ju också bikepacking, men tyvärr går det inte i Europa :)

sadel.jpg

Danne K sa:
Här kommer lite bilder.
Wow! Mycket inspirerande! Ska försöka sy/bygga nåt liknande, men tror jag vill ha då lite mer runda och mindre skarpa/vassa gaffelhållare, det är snällare för gammla bilar os. Men vet inte hur jag ska göra :)
Tack för bilderna, dem är jättetydliga!

Danne K sa:
Här är en film från i somras då jag var ute på en liten tur
Tack för delar! Jag ska följa dig, behöver bara komma ihåg Instagrams och Youtubes password :)

Bikepacking
Yonna sa:
katten sa:

/A
Tack!

Jag googlade ordet 'kosse', men hittade ingenting. Jo, det kan vara en stad i Texas :) Så vad är det för nåt? Är liiite nyfiken förstås :)

Ko. Fjällko kanske?

Bilagor

• images (1).jpeg
    images (1).jpeg
    15.7 KB · Besök: 158
Bikepacking
ElVikingo sa:

Det er vel en slags kopi (?) av Revelate Harness.

https://www.revelatedesigns.com/index.cfm/store.catalog/handlebar/Handlebarharness

Jeg bruker en slik og den fungerer veldig bra. Skal du sykle i teknisk terreng, er det en fordel å bruke en Surly Junk Strap eller lignende til å feste baggen bedre til styret.

DSCF3931.JPG

DSCF3738.JPG

Bikepacking
Chalshus sa:
Jo, det liknar mycket på Revelate Harness.
Har den nu fem år på fatbiken och är jättenöjd. På racercykeln är det kanske lite overkill men det struntar jag i, den funkar jättebra och det är ju huvudsak. Om den BikePack väskan/harness är lika då skulle jag inte tvivla och köpa den omedelbart.
Har inga bra bilder av Revelate harness, bara bilder med många grejer på den. Men tråden behövs lite mer liv och kärlek så ska ändå bomba några harnessbilder här, kanske bikepackers in spe får liten inspiration :)
Men först plocka fram några bilder ur mitt bildkaosarkiv så det tar liiiite tid ..

Senast ändrad:
Bikepacking
Yonna sa:
Har inga bra bilder av Revelate harness, bara bilder med många grejer på den. Men tråden behövs lite mer liv och kärlek så ska ändå bomba några harnessbilder här, kanske bikepackers in spe får liten inspiration :)
Men först plocka fram några bilder ur mitt bildkaosarkiv så det tar liiiite tid ..
Kunde som vanligt inte välja så det blir några bilder mer än 'några'. Men äsch, bilder säger mer än ord :)

1-31505132278_a2858bb0f3_os.jpg

Som sagt, har bara bilder med många grejer så då ser man inte harness, men den tål iaf mycket vikt. Som här med bl.a en packraft.

2-38074377621_4aa35d5d84_o.jpg

Och här med packraft, paddel, regnkläder, vintersovsäck, kläder, handduk, mössa, handskar och hygienväska med tandkräm, plåster etc. Och det gick :)

2-P56030192C.JPG

Eller i vintern med ännu mer grejer som ett större tält och tjock tältstång.

3DSC02453t3.JPG

Har alltid känns trygg, också på lite farliga stigar som här.

3DSC03371.JPG

Eller här på den jättebranta backen med lösa stenar (kungsleden). Även för en backpacker var det lite jobbigt att hålla balansen när han klättrade upp, så med fullpackat cykeln var det lite jobbigare. Bara lite ;) Men det gick och utan harness hade det aldrig lyckats för då behöver man en tung pakethållare med ännu tyngre sidoväskor, och då blir det omöjligt att push/bärcykla på en så brant backe.

4DSC1805097424_d40f16a9db_o_.jpg

Här på en kullerstensgata ;) Skulle inte heller funka utan bra harness, jo jag har cyklat med en drybag som satt fast med bara spännband (så utan harness) men efter några mil var drybagen sönder/sliten under spännbanden. Det går bra på asfalt men inte i jobbigt terräng.

4DSC2543497985_24f62c816d_o_.jpg

Mil efter mil i ett landskap var ingen kan bo, så då behövs grejer man kan lita på. Plus en stark cykel som kan bära allt :)

5DSC2420475001_e1f0cd864a_o.jpg

Härligt att det finns fatbikes och bikepackgrejer.

6DSC43572595560_00a28b203d_o.jpg

Funkar även i vanligt skog ;)

11DSC05928aa.JPG

Och med 'klassiska' baksidoväskor ;)

17DSC02609.JPG

Med 2meter packraft på pedalen.

31888801554_f230c58d6b.jpg

I skit och lera.

45339360212_9d26d71925_o.jpg

Går även bra med bara en liten påse med kläder och en cykelpedal :)

32607206406_b3a22c8796_o.jpg

Och den väntar varje morgon med munnen på vid gaffel, hungrig och villig att bära packningen :)

Bikepacking
Tack för alla svar, blir ruskigt sugen på att köpa en Sele.

Nästa fråga: Jag och sonen på 7 år är sugna på att börja bikepacka i början bor vi på hostel för att sedan skaffa tält och allt det andra. Hur blir egenskaperna om man bara kör en sadelpack när man kör MTB? Blir det konstigt?

Bikepacking
Tips önskas på ramväska som passar i min diminutiva Cannondale Supersix. (Siffrorna är 60-440-90 vä-hö)
cdale.jpg

Om jag fick önska hade jag gärna provat en väska i Göteborg, för att vara på säkra sidan. Så om du gillar belgiskt öl, har en ramväska du är nöjd med som du tror kan passa min cykel, tveka inte att höra av dig!

Bikepacking
gabbeon sa:
Tips önskas på ramväska som passar i min diminutiva Cannondale Supersix. (Siffrorna är 60-440-90 vä-hö)

Om jag fick önska hade jag gärna provat en väska i Göteborg, för att vara på säkra sidan. Så om du gillar belgiskt öl, har en ramväska du är nöjd med som du tror kan passa min cykel, tveka inte att höra av dig!

Topeak kanske. Bikefixx på Övre husar har dom väskorna

Bikepacking
CW sa:
gabbeon sa:

Topeak kanske. Bikefixx på Övre husar har dom väskorna

Jag har en 4,5 l Topeak, den är nog för stor. 120-450-115 i samma ordning.
Med flaskställ med öppning åt sidan blir det lite lättare att få plats med ramväskan på lilliputtcyklar.

Bikepacking
gabbeon sa:

Har en apidura och en alpkitväska som du gärna får prova.
Apiduran passade asbra på min caad samt specz diverge. Hojta till bara.

Dessutom hade jag om jag varit du, skaffa shimanos bidon adapter, då kan du få ner flarrna några cm.
Har även sådana som du kan få prova.

Senast ändrad:
Bikepacking
iddqd sa:
gabbeon sa:

Har en apidura och en alpkitväska som du gärna får prova.
Apiduran passade asbra på min caad samt specz diverge. Hojta till bara.

Dessutom hade jag om jag varit du, skaffa shimanos bidon adapter, då kan du få ner flarrna några cm.
Har även sådana som du kan få prova.

Vilken har du kört på Divergen, den lilla på 3l? Är lite fundersam om man skulle skaffat en sån eller en "full frame"...

Bikepacking
Tack för bra tips! Hann förbi en sväng hos Bikefixx och kollade, minsta topeak passar om jag bara har 3dl-flaskor med sideloader flaskställ. Ska testa iddqd-s varianter på lördag, sen blir det beslut (om ingen annan har nåt annat att testa). Alpkit skulle funka fint, men tror inte jag har tid att få hem en specialsydd på 2 veckor. Det får bli nästa gång.

Bikepacking
ElVikingo sa:
Tack för alla svar, blir ruskigt sugen på att köpa en Sele.

Nästa fråga: Jag och sonen på 7 år är sugna på att börja bikepacka i början bor vi på hostel för att sedan skaffa tält och allt det andra. Hur blir egenskaperna om man bara kör en sadelpack när man kör MTB? Blir det konstigt?

Det beror väl naturligtvis på hur stor och tung den är, och hur pass mycket stök det är. Men är den bara välpackad och sitter bra så den inte slänger runt så tror jag inte att du kommer märka av den så mycket.

Tillbaka
Topp