Bikepacking

havet

Aktiv medlem
Bikepacking
Fint med fler civilisationskritiker. ;~)

Det finns ju en tjusning att komma till civilisationen och bunkra upp ibland också. Förra sommaren när det var som allra hetast var det något geni (säkert undertecknad) som tyckte det var en bra idé att ge sig ut på en veckotur. Efter att ha tragglat i över 30 grader med massa packning i flera dagar kom vi fram till ett litet litet samhälle där det fanns en liten liten butik som endast har sommaröppet. Och i den lilla lilla butiken fanns det av en händelse en kyl med kalla drycker. Det måste ha varit ett av livets topp 3-dryckesögonblick. Kallt, bubbligt, uppfriskande mineralvatten. En och en halv liter försvann på några minuter.

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
Sambal Oelek sa:
Jag håller med, vill ju bort från bilar och bebyggelse! Sedan måste det inte vara helt ute i ödemarken så man får jaga för att överleva. För min del tycker jag det är bra då att cykla in till nån by och bunkra upp för några dagar. Sedan kör man på vart man vill, utan planering :)
Jepp. Har också lärt mig att mat och allt skit däromkring är inte alls så viktigt att många tror. Det går mycket bra att cykla daaaagar bara på hårdbröd, ost, torkat frukt etc. Eller bara på musli och kaffe, eller havregryn, blåbär och vatten. De flesta av oss bär dessutom för mycket vikt runtom magen och äter för mycket skit så det är bara bra att ta en lång bikepackingtur mitt ute i ingenstans.

havet sa:
Det finns ju en tjusning att komma till civilisationen och bunkra upp ibland också.
Härligt tycker jag! Efter många dagar/veckor äntligen sova i en varm mjuk torr säng utan insekter, sand, konstiga trollljud, vind etc. Och att det finns en butik med bröd, ost och till och med smör :)
Men ofta tål min mage efter många veckor torrmat och vatten inte vanligt mat. Cyklade t.ex i fjällen många dagar med bara musli och pulverkaffe/vatten och när jag äntligen nåde Jokkmokk, helt hungrig och superlyckligt att det fanns en Ica, gick det inte att äta. Det var svårt att få ner lite mat och efter några pyttesmå tuggor var jag mätt. Stor besvikelse förstås för jag hade köpt några kilo mat plus en stor pizza. Det tar förresten många dagar innan magen har vant sig på vanligt mat igen.

havet

Aktiv medlem
Bikepacking
Yonna sa:
Härligt tycker jag! Efter många dagar/veckor äntligen sova i en varm mjuk torr säng utan insekter, sand, konstiga trollljud, vind etc. Och att det finns en butik med bröd, ost och till och med smör :)
Men ofta tål min mage efter många veckor torrmat och vatten inte vanligt mat. Cyklade t.ex i fjällen många dagar med bara musli och pulverkaffe/vatten och när jag äntligen nåde Jokkmokk, helt hungrig och superlyckligt att det fanns en Ica, gick det inte att äta. Det var svårt att få ner lite mat och efter några pyttesmå tuggor var jag mätt. Stor besvikelse förstås för jag hade köpt några kilo mat plus en stor pizza. Det tar förresten många dagar innan magen har vant sig på vanligt mat igen.
Och att allt som äts fortfarande är gott också, även om en äter samma mat dag efter dag efter dag. Kommer att tänka på alla de där hippa frilufsarna som tar bilen till naturen och har med sig tusen pryttlar och mojänger och lagar mat på det mest omständliga sätt med allsköns attiraljer inköpta på de dyraste friluftsbutikerna. Att allt ska vara så förbaskat krångligt och svårt när en klarar sig på så lite. Men det är väl inte själva friluftslivet sådana människor är ute efter, kan tänkas.

Jag har förresten läst din tråd då och då i ett eller två år Yonna, och har blivit inspirerad på alla möjliga sätt. Det är fint att se att det finns andra kvinnor som rör sig ute i markerna, även om de inte är lika många och tar lika stor plats som männen. Du är så modig också. Jag själv är uppvuxen i betongförorter så "naturen" har länge varit lite skrämmande på ett diffust sätt, även om jag älskar och behöver skogen och vattnet. Det är som att kroppen alltid längtar dit, även om hjärnan är van vid de här konstiga husstrukturerna som finns runt omkring oss i städerna. Jaja. Fint att du finns i alla fall.

havet

Aktiv medlem
Bikepacking
Kanske ska bidra med en bild på mitt schabrak också. Väskorna är egensydda. Tempopinnar fram där en tubliknande väska med rullstängning och lite annat kan spännas fast. Ramväska med rullstängning som typ alltid sitter på cykeln (ogillar verkligen ryggsäck). Bakväska som dras på på en sorts aluminiumsvetsad ställning (konstruerad med mycket hjälp) som skruvas fast i sadelstolpsklämman. Tyvärr var mina ickebefintliga svetskunskaper inte tillräckliga så eländet gick sönder på senaste långturen. Därefter har det räckt med de andra två väskorna för kortare turer. Jag kallar cykeln Döden för att den antagligen någon dag kommer bli min död. Och lite för att den är svart.

Bilagor

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
havet sa:
Yonna sa:
Och att allt som äts fortfarande är gott också, även om en äter samma mat dag efter dag efter dag. Kommer att tänka på alla de där hippa frilufsarna som tar bilen till naturen och har med sig tusen pryttlar och mojänger och lagar mat på det mest omständliga sätt med allsköns attiraljer inköpta på de dyraste friluftsbutikerna. Att allt ska vara så förbaskat krångligt och svårt när en klarar sig på så lite. Men det är väl inte själva friluftslivet sådana människor är ute efter, kan tänkas.

Jag har förresten läst din tråd då och då i ett eller två år Yonna, och har blivit inspirerad på alla möjliga sätt. Det är fint att se att det finns andra kvinnor som rör sig ute i markerna, även om de inte är lika många och tar lika stor plats som männen. Du är så modig också. Jag själv är uppvuxen i betongförorter så "naturen" har länge varit lite skrämmande på ett diffust sätt, även om jag älskar och behöver skogen och vattnet. Det är som att kroppen alltid längtar dit, även om hjärnan är van vid de här konstiga husstrukturerna som finns runt omkring oss i städerna. Jaja. Fint att du finns i alla fall.
Oj, jag har missat ditt inlägg! Tack, det var fint att läsa :)

havet

Aktiv medlem
Bikepacking
Som tidigare nämnt förolyckades min tidigare bakkonstruktion vid förra långturen. Tack vare några rejäla varv silvertejp gick det dock att ta sig ända fram till avsett mål. Men nu behövs en ny, och jag har äntligen bearbetat min kära bror tillräckligt länge för att han ska hjälpa till eftersom mina svetskunskaper tyvärr är noll. (I framtiden måste jag lära mig det. Hur ska det annars gå att konstruera stora skrotskulpturer?)

Först: den gamla skapelsen. I aluminium, för lätthet, men med fallerande svetsningar.

1.jpg

Den nya blir i rostfritt stål. Förhoppningsvis håller den resten av livet. Bocka till.

2.jpg

Alla ni proffs där ute kan kisa lite med ögonen, för skapelsen är givetvis inte symmetrisk, korrekt eller annat tråkigt, den har däremot hjärta.

3.jpg

Kapa till lämplig längd.

4.jpg

Använda en stor maskin för att trolla fram två ändbitar som fixeras tillfälligt i var sin skåra för att sedan svetsas fast.

5.jpg

Borra hål i de två ändbitarna och sedan mäta ut två tvärstag.

6.jpg

Svetsa fast.

7.jpg

Slipa bort de livsfarligaste hörnen.

8.jpg

Så där. Den nya och gamla skapelsen bredvid varandra.

9.jpg

Jag har skaffat en sadelstolpsklämma med plats för att skruva fast en pakethållare, och den fungerar utmärkt även för det här ändamålet.

10.jpg

Och väskan träs på ställningen. För att hålla den på plats dras remmarna ovanför sadelskenorna. Det sitter som berget. I morgon är det dags för provtur!

11.jpg

Senast ändrad:

velovin

Aktiv medlem
Bikepacking
Finmek deluxe!

Kanske framkommit tidigare, men funkar inte en "vanlig" sadelväska med fästen runt stolpe och sadelräls? Antar att den här konstruktionen svajar mindre?

havet

Aktiv medlem
Bikepacking
Varför göra på det ”vanliga” sättet när det kan experimenteras fram något som kanske är bättre? :~) Eller i alla fall är utformat efter egna behov och tankar och inte en slit-och-släng-produkt som fungerar halvbra. Dessutom är det billigare, vilket inte är fy skam för någon som försöker jobba så lite som möjligt.

Om jag inte missminner mig så spånades den här idén fram för att jag hade svårt för svajet. Och ja precis, svajet är obefintligt. Det enda negativa är att det inte går att komma ner bakom sadeln vid nedförsåkning, men det problemet gäller å andra sidan de flesta sadelväskor, vad jag vet.

Första testrundan idag, och allt är väl!

jolov

Medlem
Bikepacking
velovin sa:
Finmek deluxe!

Kanske framkommit tidigare, men funkar inte en "vanlig" sadelväska med fästen runt stolpe och sadelräls? Antar att den här konstruktionen svajar mindre?
Är rätt standard med en sån där ”ram” som fästes i sadelstolpen för att minska svajjet på större väskor, typ porcelain rockets eller specializeds väskor :)

SIE

Aktiv medlem
Bikepacking
F00D1511-670B-4545-AD8E-C67FE3945C6C.jpeg
Knappast revolutionerande men lite rörisolering löste verkligen tältmonteringen utan att man behövde köpa ett harness för tusen spänn

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bikepacking
Nu har jag testat min nya väska fullt ut (länk). Man fick med ganska mycket bara man lade det rätt. Här har jag lagt ut det mesta, lite kvar i väskan.

Det stora problemet tidigare har varit att lätt komma åt telefonen. Men här har man ett sidofack där man lätt kommer åt den. Väldigt bra.

Nackdelen är ju, på min ram, att det inte finns plats med vattenflaskhållare underst. Det löser man som jag gjort här att ha flaskan i väskan. Alternativt en vattenblåsa då det finns hål för det. Eller att man har vatten någon annanstans på ramen. Eller ryggsäck, men halva grejen med denna väska är ju att slippa ryggsäck.
  • Kaffetermos liten (0,3l)
  • Vattenflaska liten (0,5l)
  • Macka stor
  • Plopp stor
  • Potatissallad liten
  • Kaffepulver
  • Ägg
  • Spork
  • Verktyg
  • Slanglagningskit
  • Bilnycklar
  • Telefon
  • Plånbok
Svårt att hitta det ultimata konceptet, men det här verkar ju ganska lovande :)

bikepacking1.jpg
bikepacking2.jpg

SIE

Aktiv medlem
Bikepacking
Japp den ger klart mersmak!

Vet någon ifall det finns några campingplatser i södra Sverige som är tents-only? Vill gärna ta med familjen på något instegsaktigt som inte är fricamping, men samtidigt ger lite mer naturupplevelse än de vita ”radhuslängorna” som återfinns på de flesta campingplatser med husbilar, husvagnar etc.

lundatok

Aktiv medlem
Bikepacking
Finns det någon sida som sammanställer bikepackingrutter på typ grus i Sverige? En del av äventyret är ju att planera rutten men ibland vill man kanske bara packa väskan och köra en planerad/färdig rutt som någon annan i alla fall testat.

Danne K

Medlem
Bikepacking
Finns det någon sida som sammanställer bikepackingrutter på typ grus i Sverige? En del av äventyret är ju att planera rutten men ibland vill man kanske bara packa väskan och köra en planerad/färdig rutt som någon annan i alla fall testat.
www.grvl.se har lite rutter kring Stockholm.
(Kanske finns från andra ställen nu också. Har inte kollat in sidan på ett tag nu.)

ebonbrd

Medlem
Bikepacking
Det är inte grusgaranti men har en känsla av att Sverigeleden, Mälardalsleden och vad dom nu heter går till ganska stor del på småvägar genom landsbygden. Sen går de förstås genom storstäderna också. Men dom rekommenderar jag varmt att kolla in om man ska cykla långt. Superenkelt med skyltar, ofta obetydlig biltrafik och mycket naturskönt/sevärt på vägen.

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
Det går ju alltid att cykla med bikepackingbags på grusvägar, då behövs ju inte bikepackingrutter? Jag använder t.ex ofta Komoot https://www.komoot.com/ och Roadfinder http://roadfinder.se/. Den sista bara för att se snabbt om det finns grus (alla gråa vägar är grus) och Komoot för att hitta eller göra själv turer. Där ser man bl.a hur mycket procent singletracks, natural, gravel, unpaved, unknown etc rutten har. T.ex så här från en tur jag gjorde:

septSN.jpg

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bikepacking
Bra tips här! Är själv inne på grus-touring i sommar.

En klassiker är ju också Trafikverkets beläggningskarta:

1580330677168.png

ps. jag testade klistra in bilden från urklipp, verkar funka!! (asbra finess!!!)

kroem

Medlem
Bikepacking
Det är inte grusgaranti men har en känsla av att Sverigeleden, Mälardalsleden och vad dom nu heter går till ganska stor del på småvägar genom landsbygden. Sen går de förstås genom storstäderna också. Men dom rekommenderar jag varmt att kolla in om man ska cykla långt. Superenkelt med skyltar, ofta obetydlig biltrafik och mycket naturskönt/sevärt på vägen.
Går inte dom lederna verkligen på typ stigar? Jag har bara sprungit på Roslagsleden och tyckte det var mycket stig.

Skulle gärna hitta nåt liknande för att bygga en trip Stockholm - Göteborg på gravelhoj (endast dagsturer med typ...hotellstopp ;)) - så tar gärna tips! :)

Azog

Aktiv medlem
Bikepacking
Går inte dom lederna verkligen på typ stigar? Jag har bara sprungit på Roslagsleden och tyckte det var mycket stig.

Skulle gärna hitta nåt liknande för att bygga en trip Stockholm - Göteborg på gravelhoj (endast dagsturer med typ...hotellstopp ;)) - så tar gärna tips! :)
Roslagsleden är en vandringsled i skog, men Sverigeleden är en rikstäckande(ish) cykelled som mest håller sig på landsvägar som kommunerna känner sig trygga med att ha cykelturister på. Så mest mindre bilvägar och cykelvägar.

Jonatan F

Medlem
Bikepacking
Bohusleden, Hallandsleden mfl är väll den typen av led (bohusleden är knappt möjlig att springa bitvis pga. Översvämmade spänger etc.).

Sverigeleden, västra götalandsleden m.fl. är cykelleder på krokiga småvägar (aldrig korta vägen mellan två punkter). Ofta grus.

Ja, sthlm Gbg vore något. Varifrån börjar du? Vore kul att koppla ihop något om vi var några från sthlm, Gbg och typ Jönköping...

Edit: hoppsan, 2a på bollen.

havet

Aktiv medlem
Bikepacking
Många bra tips redan (som jag själv inte hade koll på), fint!

Vid senaste långturen använde jag GPS Visualizer för att planera vägen och laddade sedan ner den som en gpx-fil och använde i min kartapp. Det finurliga med det verktyget är att en kan använda olika lager som rippats (uppe i rullisten till vänster) för att se landskapet ur olika perspektiv. "Strava track heat map" var väldigt hjälpsamt på många ställen där det inte såg ut att gå någon sorts väg eller stig eller liknande. Om människor lyckas ta sig fram på något sätt så går det även att cykla, tänkte jag. Och spännande blev det också.

I GPS Visualizer finns även lagret Open Cycle Map som är ett berömvärt, men tyvärr ännu inte tillräckligt utbyggt, initiativ. Men där kanske finns lite uppslag på vägar mellan Sthlm–Gbg i alla fall.

kroem

Medlem
Bikepacking
Roslagsleden är en vandringsled i skog, men Sverigeleden är en rikstäckande(ish) cykelled som mest håller sig på landsvägar som kommunerna känner sig trygga med att ha cykelturister på. Så mest mindre bilvägar och cykelvägar.
Aah ok! Sorry, ni får ignorera mig då :) Men isf låter ju dem där lederna bra!

SIE

Aktiv medlem
Bikepacking
Bohusleden, Hallandsleden mfl är väll den typen av led (bohusleden är knappt möjlig att springa bitvis pga. Översvämmade spänger etc.).

Sverigeleden, västra götalandsleden m.fl. är cykelleder på krokiga småvägar (aldrig korta vägen mellan två punkter). Ofta grus.

Ja, sthlm Gbg vore något. Varifrån börjar du? Vore kul att koppla ihop något om vi var några från sthlm, Gbg och typ Jönköping...

Edit: hoppsan, 2a på bollen.
Edvin M verkar ha satt ihop halva vägen redan:

Bikepacking
Ska till våren försöka få till en stig-touring med tre övernattningar. Tyska vänner med minimal erfarenhet har fått för sig att cykla i sverige i slutet av sommaren. De har börjat innhandla utrustning och cyklar som om de skulle cykla genom Mongoliet. Planen är att få till en runda som går genom skog eller kulturlandskap med känsla av vildmark fast civilisationen aldrig är långt borta. Jag kan inte lita på deras kartkunskaper så uppmärkta leder i stor utsträckning är att föredra. Planen är att släppa av dem i södra delen av bikingbergslagens område. Förse dem med vägbeskrivning hur de ska följa olika leder och när de ska lämna lederna. Sen även varna för alla vilda djur och lokalbefolkningen. Sen tar jag själv bilen upp till Nora. Tidsplanen är att de övernattar någon stans mellan pershyttan och hjulsjö. Antagligen vid belgsjön. Sen via lederna i hjulsjö mot nordöst. Sen måste jag reka stigar och vägar för att ta sig mot gillersklack för en övrnattning till. Sen antagligen följa bergslagsleden söderut med några avstickare. Sen tillbaka beroende på hur långt de har kommit anpassa vägval mellan grus och stig.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Bikepacking
Ska till våren försöka få till en stig-touring med tre övernattningar. Tyska vänner med minimal erfarenhet har fått för sig att cykla i sverige i slutet av sommaren. De har börjat innhandla utrustning och cyklar som om de skulle cykla genom Mongoliet. Planen är att få till en runda som går genom skog eller kulturlandskap med känsla av vildmark fast civilisationen aldrig är långt borta. Jag kan inte lita på deras kartkunskaper så uppmärkta leder i stor utsträckning är att föredra. Planen är att släppa av dem i södra delen av bikingbergslagens område. Förse dem med vägbeskrivning hur de ska följa olika leder och när de ska lämna lederna. Sen även varna för alla vilda djur och lokalbefolkningen. Sen tar jag själv bilen upp till Nora. Tidsplanen är att de övernattar någon stans mellan pershyttan och hjulsjö. Antagligen vid belgsjön. Sen via lederna i hjulsjö mot nordöst. Sen måste jag reka stigar och vägar för att ta sig mot gillersklack för en övrnattning till. Sen antagligen följa bergslagsleden söderut med några avstickare. Sen tillbaka beroende på hur långt de har kommit anpassa vägval mellan grus och stig.
Va kul. Åk ner till tyskland och cykla gränsen mellan gamla öst och väst.

Bikepacking
The Wilder side of Stockholm rutten ligger uppe på bikepacking.com. Finns även Swedish safari som är ca 30 mil , Går på blandade stigar och grusvägar . Pratar man med Michael på @Bikepackingsweden eller mig @Grvl.se på insta så kan vi säker hjälpa till med rena grusvarianter https://bikepacking.com/routes/wilder-stockholm/

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
Thanks, härliga bilder och ska säkert cykla rutten nån gång! Kanske i början av mars, om det inte finns för mycket vatten på de där stigarna?

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Ska till våren försöka få till en stig-touring med tre övernattningar. Tyska vänner med minimal erfarenhet har fått för sig att cykla i sverige i slutet av sommaren. De har börjat inhandla utrustning och cyklar som om de skulle cykla genom Mongoliet....
Det där känner jag igen -:) Men det behöver inte vara så svårt, det finns ju enorma mängder med småvägar i Swe. En bra kartbok räcker långt, sen kan man komplettera med 50k-kartblad om man vill ha mer detaljer. Det är bara att välja småvägar osv i den riktning man vill cykla.
Om det är en längre tur så är det bara dumt att planera för mkt i förväg..

Bikepacking
Det där känner jag igen -:) Men det behöver inte vara så svårt, det finns ju enorma mängder med småvägar i Swe. En bra kartbok räcker långt, sen kan man komplettera med 50k-kartblad om man vill ha mer detaljer. Det är bara att välja småvägar osv i den riktning man vill cykla.
Om det är en längre tur så är det bara dumt att planera för mkt i förväg..
Nu ska jag bara ordna det så de oerfarna tyskarna får sitt äventyr utan att råka ut för större missöden. Själv planerar jag sova i säng, äta mat lagad i ugn och köra långturer med xc-cykel till mötesplatserna med tyskarna.

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag läser att dem ska cykla tre dagar i Bergslagsområdet för dem vill ha stigcykling, vildmarkskänsla och skog. Så det är absolut inte Kattegattleden eller sydsverige på små asfalt/grusvägar. Eller läser jag fel?
Bra plan för övrigt, att välja Bergslagsområdet (Nora etc)!

el_gabri

Medlem
Bikepacking
Då är det ju perfekt för tyskarna att cykla Kattegattleden, man ta hela vägen från Malmö till Gbg. Nästan bara grus. Riktigt fint!
Inte så värst mycket grus på kattegattleden? Möjligtvis söder om Helsingborg. Därifrån och upp vill jag minnas mestadels asfalt. Men som Yonna skrev kanske det dessutom var fel sida landet.

Bikepacking
Thanks, härliga bilder och ska säkert cykla rutten nån gång! Kanske i början av mars, om det inte finns för mycket vatten på de där stigarna?
Finns nog ett par surhår men skulle snö eller vatten vara ett problem kan man ganska lätt skippa singeltrack linkup;sen men med den här milda vintern går det nog kanon. Ett par spränger som kanske blir besvärliga om det är högt vatten men jag tror du klarar dig galant

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
Inte så värst mycket grus på kattegattleden? Möjligtvis söder om Helsingborg. Därifrån och upp vill jag minnas mestadels asfalt. Men som Yonna skrev kanske det dessutom var fel sida landet.
Har cyklat Kattegattleden (tror för två år sen) och minns också myyyyycket asfalt. Leden var inte riktigt min grej, tycker den är mer för barnfamilj och de som älskar tätbygd område os. Var också svårt att hitta tältplatser (ibland omöjligt) så jag sov några gånger på dyra hemska campings och betalade för ett litet tält (utan el) samma pris som för en stor husvagn med el. Så jag var liiite sur och trampade snabbt till mittsverige tillbaka.

Finns nog ett par surhår men skulle snö eller vatten vara ett problem kan man ganska lätt skippa singeltrack linkup;sen men med den här milda vintern går det nog kanon. Ett par spränger som kanske blir besvärliga om det är högt vatten men jag tror du klarar dig galant
Tack, då blir det snart Swedish Safari!

Gravelgrinder

Ny medlem
Bikepacking
eketjall skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en 16-årig dotter som säger att hon vill
> bikepacka med mig i sommar.
>
> Frågan är hur jag förvaltar detta på bästa
> sätt utan att det spräcker budget (som är
> låg)
>
> En cykel behövs. Borde inte vara omöjligt att
> låna någon typ hybrid som man kan hänga väskor
> på pakethållaren.
> Jag har cykel som funkar för ändamålet om jag
> plockar på typ lowriders och pakethållare.
>
> Vad finns det för lågbudget, och då menar jag
> LÅG budget, alternativ på "tillräckligt" lätt
> utrustning?
> Med utrustning menar jag då i första hand
> tält/sovsäck/liggunderlag och packväskor.
> Tänk kostnad före funktion nästan, definitivt
> före form.

Det mesta du söker finns billigt på t.ex. Biltema. Jag skulle rekommendera att gå upp en prisklass på tält om du inte kan låna. Det blir snabbt jobbigt att sova i en vattenpöl. Liggunderlag duger vilket billigt cellplast som helst. Sovsäck, hellre stor och varm än tunn och kall om ni inte är vana.

Det man betalar för är ofta minskad volym och vikt. Och funktion så klart, men för en sommarutflykt i Sverige behövs inga extrema grejer på något sätt.

Har ni tänkt laga eller köpa mat?
Jag skulle ta en titt på Decathlon. Prisvärd camping/vandringsutrustning.
Planet X har billiga gaskök mm.
Jag har en 16-årig dotter som säger att hon vill bikepacka med mig i sommar. [sic]

Frågan är hur jag förvaltar detta på bästa sätt utan att det spräcker budget (som är låg)

En cykel behövs. Borde inte vara omöjligt att låna någon typ hybrid som man kan hänga väskor på pakethållaren.
Jag har cykel som funkar för ändamålet om jag plockar på typ lowriders och pakethållare.

Vad finns det för lågbudget, och då menar jag LÅG budget, alternativ på "tillräckligt" lätt utrustning?
Med utrustning menar jag då i första hand tält/sovsäck/liggunderlag och packväskor.
Tänk kostnad före funktion nästan, definitivt före form.
Jag skulle ta en titt på Decathlon. Prisvärd camping/vandringsutrustning.
Planet X har billiga gaskök mm.
https://www.planetx.co.uk/c/q/outdoor/cooking
Alpkit har bra privärda grejer
Ett annat alt på väskor är Passport

velovin

Aktiv medlem
Bikepacking
eketjalls fråga var från 2016, så den då 16-åriga dottern kanske inte bikepackar med pappa längre :) Men bra tips hur som.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer