John L sa:
Hej! Här är min nästan-nollbudget-bikepacking-rigg. Känner att världen behöver få veta! Tog två gamla kasserade pilbågspilar i karbon, kapade i lagom längd, lindade dem med vulktejp och spände fast med fyra buntband under sadeln. Blev en superlätt, hållbar pakethållare att spänna fast drysack-påsar på. På bilden sitter en på 20 liter och en på 16. Tältet spände jag fast direkt på styret. Testade i helgen. Funkade på asfalt, grus, rotmatta och stenkista. Bara ute ett dygn visserligen, men jag tror pakethållaren ska klara längre påfrestningar. Rätt så nöjd faktiskt!
Kul :)
Min erfarenhet med packpåsar utan hölster är tyvärr inte riktigt positiv, för dem gick snabbt sönder. Det är de hårda spännband som håller påsen på plats och skär i den, men också däcket som kastar upp mycket skit och vass grus mot påsens undersida. De tycker inte heller om att studsa på sten, rötter os (och då har jag en fattie som dansar mjuk som en hoppboll och ingen stackars mtb som studsar som en hård tennisboll). Påsen får också varje gång lite stryk när man lägger/kastar cykel på marken eller mot ett träd. Och då finns det förstås lera, skit, grus, is, sand och mycket mer elaka saker i naturen vad man inte vill ha mellan spännband och påsen, för det är som grov sandpapper. Och ett litet hål i påsen betyder blötta kläder/sovsäck os. Så efter några inte så roliga äventyr (blött och kallt) köpte jag en hölster (Revelate) och proppade packpåsen i. Det var för cirka 5 år sen och den är fortfarande bra :)
Men om man cyklar bara på asfalt och i solen går det bra :)