Bikepacking

Domestique

Aktiv medlem
Bikepacking
Liten ram kostar onekligen på vattenmängden.

Har du tält och kök med i den setupen?
Jag har en till flaska i den ena "feeder bag" också och kommer ha med en 2L msr-vattenpåse som jag kan fylla när vi närmar oss dagens slutdestination. Ska cykla i Norrbotten så det finns gott om vatten att dricka också.
Har kök nedpackat och tältet är det som är fäst ovanpå sadelväskan! Känns som jag har ganska gott om plats!

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har en till flaska i den ena "feeder bag" också och kommer ha med en 2L msr-vattenpåse som jag kan fylla när vi närmar oss dagens slutdestination. Ska cykla i Norrbotten så det finns gott om vatten att dricka också.
Har kök nedpackat och tältet är det som är fäst ovanpå sadelväskan! Känns som jag har ganska gott om plats!

Det underlättar klart att vara i norr mot i söder när det gäller vatten :)

Vad är det för tält? Känns som en slimmad packning, skönt att slippa väskor på gaffeln för fartens skull.

Domestique

Aktiv medlem
Bikepacking
Det underlättar klart att vara i norr mot i söder när det gäller vatten :)

Vad är det för tält? Känns som en slimmad packning, skönt att slippa väskor på gaffeln för fartens skull.

Japp, vi ska cykla Kiruna - Haparanda via Lainio och Kangos. Kanske en sväng in i Finland. Första halvan är mer grus och längre mellan bebyggelse men gott om vatten. Längre ner i Tornedalen mer jordbruk och förmodligen sämre vatten, men tätare mellan samhällena.

Tältet är ett Gossamer Gear the one, väger bara 612g. Det enda jag inte hade med nu är två lätta tältstänger men de kommer jag spänna fast tillsammans med styrväskan. Packningen är hyfsat slimmad, har en hel del lätt friluftsutrustning som jag samlat på mig genom åren som kommer väl till pass för bikepacking.

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Japp, vi ska cykla Kiruna - Haparanda via Lainio och Kangos. Kanske en sväng in i Finland. Första halvan är mer grus och längre mellan bebyggelse men gott om vatten. Längre ner i Tornedalen mer jordbruk och förmodligen sämre vatten, men tätare mellan samhällena.

Tältet är ett Gossamer Gear the one, väger bara 612g. Det enda jag inte hade med nu är två lätta tältstänger men de kommer jag spänna fast tillsammans med styrväskan. Packningen är hyfsat slimmad, har en hel del lätt friluftsutrustning som jag samlat på mig genom åren som kommer väl till pass för bikepacking.

Hade ju satans gärna läst en RR från det äventyret!

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Det är alltid lika jäkla tight att packa cykeln när man kör med bikepackingväskor tycker jag. Behöver lite råd.

Såhär såg det tilltänkta ekipaget ut vid provcykling igår.

E4E8801D-2700-4332-A622-4EDD79F5655E.jpeg

Jag har med mig tarp, myggnät, liggunderlag och kök i drybag framtill. Maten planerar jag ha på den lilla väskan som sitter på hölstret framtill. Köper mat på vägen också, men behöver 3-4 riktiga måltider plus någon frukost. I ramväskan har jag alla verktyg, elgrejer, första hjälpen osv. I toptubebagen har jag förmodligen energi mestadels. Baktill har jag sovsäck och kläder är planen. På "kläder" faller hela packningen. Behöver ha med mig en uppsättning cykelkläder extra tror jag, plus shorts, t-shirt och kalsonger. Samt några strumpor. Och ett par plastsandaler.

I detta fallet ska jag göra lite grejer som kräver ombyte vid ankomst till destinationen så där går det inte att tumma på något. Däremot så har jag ett stort jäkla liggunderlag (Exped Synmat 9-någonting) och sovsäcken är en hyfsat liten tvåsäsongers (vad nu det betyder) syntetsovsäck från Fjällräven som går ner till typ +1 eller så. Den är inte alls speciellt varm. Tillsammans tar liggunderlag och sovsäck upp ganska mycket plats i jämförelse med vad jag tror att man kan få tag i. Problemet är bara att jag på riktigt inte kan sova på mindre liggunderlag, och jag är inte alls speciellt pepp på att köpa en superdyr dunsovsäck som jag tror att jag bara kommer svetta ner och sedan frysa i..

I nuläget har jag inget "varmt" att ta på mig såsom jacka, och inget annat överflöd heller som jag ser det.

Vad ska jag göra?😄

En uppenbar lösning är att köpa två väskor och sätta på gaffelbenen fram (jag tror jag har 24 skruvar på benen..). Men jag tycker att det är lite fult och de fräcka killarna säger att man blir långsam därtill. Köket består i en enliters rostfri kastrull med brännare och gas inuti - den kanske man kan sätta på gaffelbenen "naken"? Lite konstigt med ojämn last dock, även om det knappt lär märkas..

Jag klarade mig fint förra året med min "riktiga" cykel, men skillnaden då var att jag inte behövde ha med mig några andra kläder än de jag cyklade i typ. Denna gånger går inte det..

jolov

Aktiv medlem
Bikepacking
Det är alltid lika jäkla tight att packa cykeln när man kör med bikepackingväskor tycker jag. Behöver lite råd.

Visa bilaga 563450

Jag har med mig tarp, myggnät, liggunderlag och kök i drybag framtill. Maten planerar jag ha på den lilla väskan som sitter på hölstret framtill. Köper mat på vägen också, men behöver 3-4 riktiga måltider plus någon frukost. I ramväskan har jag alla verktyg, elgrejer, första hjälpen osv. I toptubebagen har jag förmodligen energi mestadels. Baktill har jag sovsäck och kläder är planen. På "kläder" faller hela packningen. Behöver ha med mig en uppsättning cykelkläder extra tror jag, plus shorts, t-shirt och kalsonger. Samt några strumpor. Och ett par plastsandaler.

I detta fallet ska jag göra lite grejer som kräver ombyte vid ankomst till destinationen så där går det inte att tumma på något. Däremot så har jag ett stort jäkla liggunderlag (Exped Synmat 9-någonting) och sovsäcken är en hyfsat liten tvåsäsongers (vad nu det betyder) syntetsovsäck från Fjällräven som går ner till typ +1 eller så. Den är inte alls speciellt varm. Tillsammans tar liggunderlag och sovsäck upp ganska mycket plats i jämförelse med vad jag tror att man kan få tag i. Problemet är bara att jag på riktigt inte kan sova på mindre liggunderlag, och jag är inte alls speciellt pepp på att köpa en superdyr dunsovsäck som jag tror att jag bara kommer svetta ner och sedan frysa i..

I nuläget har jag inget "varmt" att ta på mig såsom jacka, och inget annat överflöd heller som jag ser det.

Vad ska jag göra?😄

En uppenbar lösning är att köpa två väskor och sätta på gaffelbenen fram (jag tror jag har 24 skruvar på benen..). Men jag tycker att det är lite fult och de fräcka killarna säger att man blir långsam därtill. Köket består i en enliters rostfri kastrull med brännare och gas inuti - den kanske man kan sätta på gaffelbenen "naken"? Lite konstigt med ojämn last dock, även om det knappt lär märkas..

Jag klarade mig fint förra året med min "riktiga" cykel, men skillnaden då var att jag inte behövde ha med mig några andra kläder än de jag cyklade i typ. Denna gånger går inte det..
Du är ju en pysslare. Det går inte att få dit fästen för en flaska under downtuben?

Raemoe

Aktiv medlem
Bikepacking
Behöver ha med mig en uppsättning cykelkläder extra tror jag, plus shorts, t-shirt och kalsonger. Samt några strumpor. Och ett par plastsandaler.

Sandalerna borde gå att fästa på undersidan av sadelväskan. Om det är alla kläder du behöver ha med dig och inte ett helt annat ombyte när du kommit fram så bör det ju få plats i din sadelväska. Visst, syntet tar mer plats, men jag har samma påse och får in liggunderlag, dunquilt, samt sovkläder från topp till tå. Visst är det den större drybagen på 17L? Glöm inte att vara lite våldsam när du packar, och sovsäcken in först.

Men om du mest är rädd för att svettas... Jag glömde en gång att ta med sovsäckarna när jag skulle ut med ett ex. Det var högsommar och hon fick sova under våra extra kläder medans jag sov i t-shirt, och jag frös åtminstone inte ihjäl. På den vägen skulle jag numera vara bekväm i att resa med en jacka eller liten filt istället för sovsäck när det är typ 20 C på natten.

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Har aldrig lyckats klara mig utan nåt på gaffelbenen.

Tycker inte det märks att ha nåt på bara ena benet heller. Förutom om man släpper styret.
Den här cykeln är ganska stabil dessutom, så jag tror man kommer undan med lite vad som på gaffeln. Men ordningssinnet däremot, det kommer störa att se symmetrin sabbad.😛

Edit: köket på ena sidan, vattenflaska på andra. Vattnet går alltid åt om man dessutom lagar mat, men då får man också lite bättre ordning på symmetrin. Kanske, kanske.

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag hade satt på pakethållare och haft en väska under sadelväskan, då blir sadelväskan stabilare också och den är inte så kul annars.
Tror inte jag kommer gå den vägen. Det finns ju alla möjligheter att göra så, men då står man snart med en fullkittad touringhoj med sidoväskor hit och dit och hela kittet.. Vill ha cykeln funktionell men så enkel som möjligt vid all annan cykling (dvs grusvägsdistansen som körs annars), och pakethållare lirar inte med det helt enkelt.

Men oj så smart och enkelt det hade varit!😄

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Du är ju en pysslare. Det går inte att få dit fästen för en flaska under downtuben?
Jo, jag ska se vad jag kan få till under veckan. Hade varit fint att ha köket där! Enda kruxet är att man verkligen vill att något sådant ska sitta fast. Blir grymt stökigt om det lossnar eller vrider sig och går sönder mitt i turen.

Kommer inte svetsa i ramen, men ett par dedikerade slangklämmor med skruvhåll i är ju bra nära bombsäkert. Vart man får tag i sådana på mindre än några dagar är jag dock osäker på..

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Sandalerna borde gå att fästa på undersidan av sadelväskan. Om det är alla kläder du behöver ha med dig och inte ett helt annat ombyte när du kommit fram så bör det ju få plats i din sadelväska. Visst, syntet tar mer plats, men jag har samma påse och får in liggunderlag, dunquilt, samt sovkläder från topp till tå. Visst är det den större drybagen på 17L? Glöm inte att vara lite våldsam när du packar, och sovsäcken in först.

Men om du mest är rädd för att svettas... Jag glömde en gång att ta med sovsäckarna när jag skulle ut med ett ex. Det var högsommar och hon fick sova under våra extra kläder medans jag sov i t-shirt, och jag frös åtminstone inte ihjäl. På den vägen skulle jag numera vara bekväm i att resa med en jacka eller liten filt istället för sovsäck när det är typ 20 C på natten.
Sandaler löser sig tänker jag - under väskan går nog utmärkt!

Jag har packat hårt som satan med sovsäcken först, men allt går inte in trots 17 liter.

Jag tror att jag på sommaren klarar mig med väldigt lite sovsäck. Men även en tunn dunsäck som inte är skräp kostar ju en hel del. Och det är så lurigt att köpa något nytt och testa i skarpt läge.. Men ändå - någon som vet en lätt liten och bra sovsäck som finns i butik i Göteborg?😊

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag skulle inte ens försöka med enbart bikepacking-väskor på en lite längre campingtur. För liten packvolym, och jobbigt att hela tiden försöka knöla ned all packning i en massa små väskor.
Mkt bättre med en lätt pakethållare och några lätta bakväskor. Det är oxå bra att ha lite extra utrymme, så att man kan ta med öl & mat för en dag el 2.

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag skulle inte ens försöka med enbart bikepacking-väskor på en lite längre campingtur. För liten packvolym, och jobbigt att hela tiden försöka knöla ned all packning i en massa små väskor.
Mkt bättre med en lätt pakethållare och några lätta bakväskor. Det är oxå bra att ha lite extra utrymme, så att man kan ta med öl & mat för en dag el 2.
Köper den tanken, men som jag skrev innan tänker jag inte göra så denna gången. Vill spänna fast lite väskor och sen dra iväg typ. Att det tydligen knappt går i detta fallet tänker jag bortse från en stund till.😛

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Ett alternativ är ju att klippa ner en sovsäck och sova i jacka/tröja och sovsäck på benen?

Men tror som ovan att din sovsäck tar mycket plats. Min sommarsäck är inte större än en liter vatten. Men den klarar typ 12 g.

jolov

Aktiv medlem
Bikepacking
Jo, jag ska se vad jag kan få till under veckan. Hade varit fint att ha köket där! Enda kruxet är att man verkligen vill att något sådant ska sitta fast. Blir grymt stökigt om det lossnar eller vrider sig och går sönder mitt i turen.

Kommer inte svetsa i ramen, men ett par dedikerade slangklämmor med skruvhåll i är ju bra nära bombsäkert. Vart man får tag i sådana på mindre än några dagar är jag dock osäker på..
Abus Har några festen som man använder för att montera lås. Jag har använt dem för att montera ett rack

Raemoe

Aktiv medlem
Bikepacking
En annan grej är att helt enkelt acceptera en ryggsäck. Jag har varit nöjd med min Osprey ultralight stuff pack, väger typ ingenting och rymmer runt 20 liter. Peta ner sovsäcken där i så är problemet löst!

havet

Aktiv medlem
Bikepacking

Visa bilaga 563450

Vad ska jag göra?😄

En annan lösning är att stoppa ner sovsäcken i en avlång torrsäck och spänna fast den under bakväskan. Där finns det gott om plats. Då kan bakväskan vara dedikerad klädförvaring med plats för stilig garderob.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
41 liter. Svåra är få ner ett stekjärn t ex.
Men för camping är det klart bekvämare med tradionella väskor.

Bak - kläder.
I ram - tältstång, tältpinnar, verktyg, reservdelar, apotek.
Ovan ram - Powerbank, telefon, mat för färd.
Rulle fram - liggunderlag, sovsäck.
Framför rulle - myggmedel, plats för mat.
Höger ben - yttertält.
Vänster ben - innertält, regnkläder.

Lite lyxigt stort tält men tycker om att få plats med allt inne. Inget kök nu men får plats i vänster ben.

heffe

Aktiv medlem
Bikepacking

Visa bilaga 563450

Vad ska jag göra?😄

Jag skulle satt liggunderlaget på ena gaffelbenet och sedan tarp eller sovsäck (vad som tar mest plats) på det andra. Köket under downtuben. Det borde fria upp tillräckligt med plats för extra kläder. Vikten kommer ju vara den den är och tempo pinnar till trots så tänker jag att aero biten är bara att glömma.

Alltid vilse

Aktiv medlem
Bikepacking
Här är min set up - här rymmer jag gott och väl allt jag behöver, inkl ombyte för off bike aktiviteter, så länge jag kan proviantera varje dag. Just här packat med en bivy bag, men inga problem att byta ut den mot ett Nature Hike Cloud Up 1

Skulle jag komplettera med något, för mer plats för proviant, vore det anything cages på gaffeln

Bilagor

• 366FB31E-EF77-4634-B6F8-6647F9ED0533.jpeg
    366FB31E-EF77-4634-B6F8-6647F9ED0533.jpeg
    841.1 KB · Besök: 86

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Kommer du, eller åtminstone din cykel, att bli insläppt där?
Jag har fått någon form av dispans, och samtidigt avlagt ett löfte om att köpa en ram så fort lämpligt objekt dyker upp. Jag är Miyata-ägare i själ och hjärta, men rent fysiskt råkar jag inte inneha en just nu..😛

Men nu åter till cyklingen. Det är backigt och grusvägigt så det går i sakta mak framåt. Jag sov dessutom så gott under tarpen att jag försov mig ett par timmar.😮

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Här är min set up - här rymmer jag gott och väl allt jag behöver, inkl ombyte för off bike aktiviteter, så länge jag kan proviantera varje dag. Just här packat med en bivy bag, men inga problem att byta ut den mot ett Nature Hike Cloud Up 1

Skulle jag komplettera med något, för mer plats för proviant, vore det anything cages på gaffeln

Packlista! Eller ännu hellre en sån där snygg bild på allt du har med dig på golvet :D

Alltid vilse

Aktiv medlem
Bikepacking
Packlista! Eller ännu hellre en sån där snygg bild på allt du har med dig på golvet :D
Tyvärr har jag ingen tjusig bild att dela men så här brukar jag packa

Styrväska
(Spec/fjällräven handle bar rack + Rev.Designs 15 lit drybag)
tält/bivyvag
Sovsäck
Liggunderlag
Lätt dunjacka
Det enda som är fancy är bivyvagen, annars har jag letat efter prisvärda och tillräckligt lätta produkter som funkar bra hos tex Outnorth, alpkit etc Sovkitet ligger på ca 2kg till en kostnad av ca 2000kr

Styrväskan vill jag inte behöva röra under dagen

Sadelväska
Restrap 12 lit (men vill inte maxa den)
Kläder, mat/kök och extra snacks. Sånt jag kan behöva under dagen packad längst upp för att vara lättillgängligt

Ramväska
Custom L’atelje ca 5 lit
Verktyg och bra att ha grejor. Vill lämna lite plats för att tex kunna trycka ned en regnjacka el liknande

Topprörsväska
Powerbank

Fedbag x2
Snacks och annat.

Detta är så jag tycker det funkar bäst för mig att organisera.

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Tyvärr har jag ingen tjusig bild att dela men så här brukar jag packa

Styrväska
(Spec/fjällräven handle bar rack + Rev.Designs 15 lit drybag)
tält/bivyvag
Sovsäck
Liggunderlag
Lätt dunjacka
Det enda som är fancy är bivyvagen, annars har jag letat efter prisvärda och tillräckligt lätta produkter som funkar bra hos tex Outnorth, alpkit etc Sovkitet ligger på ca 2kg till en kostnad av ca 2000kr

Styrväskan vill jag inte behöva röra under dagen

Sadelväska
Restrap 12 lit (men vill inte maxa den)
Kläder, mat/kök och extra snacks. Sånt jag kan behöva under dagen packad längst upp för att vara lättillgängligt

Ramväska
Custom L’atelje ca 5 lit
Verktyg och bra att ha grejor. Vill lämna lite plats för att tex kunna trycka ned en regnjacka el liknande

Topprörsväska
Powerbank

Fedbag x2
Snacks och annat.

Detta är så jag tycker det funkar bäst för mig att organisera.
Ganska nära så som jag kör med, denna gång. Med undantag för att jag har tarp+myggnät+liten pressening att sova på (presseningen var en sista-minuten-grej eftersom det skulle ösa ner regn inatt, vilket det också gjorde).

Hela sovkittet exklusive sovsäck i framväskan. Upp med hela skalskyddet, sen in och gömma sig och därifrån når jag alla kläder samt sovsäck som ligger i sadelväskan.

På gaffelbenen har jag pressening och kök på ena sidan, mat-, hygien- och elektronikprylar på andra sidan. Testas för första gången nu, och är lite småbökigt men funkis än så länge.

Verktyg, första hjälpen, reservdelar i ramväskan. Lite diverse att nå i farten i topprörsväskan. Osäker användning av väskan ovanpå framväskan - just nu ligger det en påse jordnötter och toapapper där.

Man kan säga att jag lätt hade kunnat köra mindre packning för tre dagar borta som jag kör nu, men jag vill känna på hur det funkar att köra "allt" som gör att jag bekvämt kan vara borta under mycket längre tid än så utan att tumma på något.

Sen exakta sovlösningen är lite osäker och testas fram just nu. Vill kanske egentligen sova i tält, men det blir så satans varmt och kondens och allmän misär.. Får se hur det blir framöver.

Nu kommer pizzan! Nedan följer livebild, tio minuter gammal eller så.

6F981BF2-6245-47EB-AE15-60362B1F2757.jpeg

Sarvi

Aktiv medlem
Bikepacking
Här är mina grejor den senaste turen.

Sadelväska:
Regnkläder,
Vindjacka,
keps,
lätt dunjacka i egen drybag,
badlakan,
första hjälpen i egen drybag
natt- och toalettprylar i egen drybag
Mat (inte med på bilden pga uppäten)

Styrväska:
Ombyte (byxor, strumpor, tröja)
Underställ
Allt i en drybag
Utanpå i eget fack: kamera och litet vajerlås

Höger gaffel:
Puppa
Kök och kokkärl
Badbyxor

Ramväska:
Diverse småprylar som verktyg, lagningsgrejer, extraslang, buff, vattenfilter mm, bågar till puppan

Vänster gaffelben:
Sovsäck
Liggunderlag
Liten tarp.

Nästa tur ska jag nog skippa extra tröja, duger bra med dunjacka. Puppa och tarp borde egentligen gå att byta ut mot ett litet tält för mer människovärdigt boende. Badlakan är ju också onödig lyx, räcker med en liten wettex-trasa, men rätt skönt ändå.

Bilagor

• 47D895F0-CE3A-4E6E-9651-B07CBC3E788C.jpeg
    47D895F0-CE3A-4E6E-9651-B07CBC3E788C.jpeg
    1 MB · Besök: 68

Alltid vilse

Aktiv medlem
Bikepacking
Här är mina grejor den senaste turen.

Sadelväska:
Regnkläder,
Vindjacka,
keps,
lätt dunjacka i egen drybag,
badlakan,
första hjälpen i egen drybag
natt- och toalettprylar i egen drybag
Mat (inte med på bilden pga uppäten)

Styrväska:
Ombyte (byxor, strumpor, tröja)
Underställ
Allt i en drybag
Utanpå i eget fack: kamera och litet vajerlås

Höger gaffel:
Puppa
Kök och kokkärl
Badbyxor

Ramväska:
Diverse småprylar som verktyg, lagningsgrejer, extraslang, buff, vattenfilter mm, bågar till puppan

Vänster gaffelben:
Sovsäck
Liggunderlag
Liten tarp.

Nästa tur ska jag nog skippa extra tröja, duger bra med dunjacka. Puppa och tarp borde egentligen gå att byta ut mot ett litet tält för mer människovärdigt boende. Badlakan är ju också onödig lyx, räcker med en liten wettex-trasa, men rätt skönt ändå.
Det är ju ändå rätt coolt hur lite man behöver egentligen för att klara de flesta förhållanden.

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Skum! Ska fota nästa gång jag är ute.

Tog en tur till svärföräldrarna. Ser ju bra ut men har en 40 liter rygga också med dator, kläder, skor och diverse datortillbehör etc. För att kunna jobba några dagar. Gick dock ok. Kör inte SS men kedjan gick av på väg till tåget och bakväxeln blev mos så fick lösa det innan avresa från Göteborg. Gick fint :)

D8463A75-A304-4296-8FAB-C4ACB8C2DE19.jpeg

ranger rob

Aktiv medlem
Bikepacking
Turtips önskas!
V31/32 tänker jag ta ta en liten tur på cykeln . Det blir min första ”bikepack”, har massor av turer jag bör göra så småningom men Söker tips på rutt, har ni någon favorit jag borde testa?
Navigering, GPS eller”wahoo/garmin”?

Plan än så länge:
Tåg.
3-4 nätter.
Grusväg, skogsväg, landsväg.
Inga jävla mygg, så kanske söderut?

Tacksam för tips!

Köp & Sälj

Topp