Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Skaffade första montinbajken -87 och då sa man ofta ATB för de var ju tänkta för touring bortom städer och landsvägar. Först senare när vi började tävla blev Gary Fishers företagsnamn en vanligare benämning även på den här sidan pölen. Så det är inte utan en tår av glädje jag läser den här artikeln inser jag att vi är tillbaks där det startade. En ny generation har återupptäckt 'allterrainbajken', glädjen med långcykling och sova ute! ?

Bilagor

• Nishiki Barbarian 1986 04.jpg
    Nishiki Barbarian 1986 04.jpg
    97.4 KB · Besök: 132
  • Nishiki Barbarian 1986 05.jpg
    Nishiki Barbarian 1986 05.jpg
    98.5 KB · Besök: 135
  • Nishiki Barbarian 1986 06.jpg
    Nishiki Barbarian 1986 06.jpg
    105.6 KB · Besök: 118
  • IMG_0006.jpg
    IMG_0006.jpg
    333.5 KB · Besök: 127
  • 10-07-07_Före_Tärnaby_Sverige2.jpg
    10-07-07_Före_Tärnaby_Sverige2.jpg
    71.4 KB · Besök: 133
  • Everest Rocky mtb tourer in Vietnam Danang January 2002.jpg
    Everest Rocky mtb tourer in Vietnam Danang January 2002.jpg
    587.1 KB · Besök: 127
  • Ortlieb Back+Front Rollers+Ultimate 3 Plus, SO Asien 2001-02 Nah Trang, Vietnam1.jpg
    Ortlieb Back+Front Rollers+Ultimate 3 Plus, SO Asien 2001-02 Nah Trang, Vietnam1.jpg
    148.8 KB · Besök: 125
  • Ortlieb Back+Front Rollers+Ultimate 3 Plus, 2005 Peru 0b.jpg
    Ortlieb Back+Front Rollers+Ultimate 3 Plus, 2005 Peru 0b.jpg
    75.3 KB · Besök: 136
Senast ändrad:
Bikepacking
Vad smickrad jag blev, har varit frånvarande från både happy och cykeln sedan restriktionerna lyftes. Tiden har vigts åt syndigt leverne och dans med spanska damer. Men igår tog jag det gamla åbäket till BiciSpa https://bicispa.com/ fick den servad, gammal gucka borttagen allt klappat och klart på bara 2 öl och 35 euros.

Så nog med ursäkter, Spanien är helt perfekt nu och närmaste tiden. Bästa sättet att bygga leder är genom https://www.wikiloc.com/ Gruppen https://www.facebook.com/groups/493575647642734 är även lysande att hitta rutter igenom och kolla på bikepack porr. Skulle man hamna i skiten så funkar det även att skicka ut SOS meddelande där.

Om man vill ha med familjen så sök på VIA VERDES, gamla nedlagda tågbanor som nu är gravel och omgjorda för cykel. Om jag håller mig från ölen så ligger men egen träning mot https://montanasvacias.com/spanish-lappland/

Fråga gärna och behöver ni en soffa i början av äventyret så går det att fixa mot salt lakrits

Senast ändrad:
Bikepacking
Vad smickrad jag blev, har varit frånvarande från både happy och cykeln sedan restriktionerna lyftes. Tiden har vigts åt syndigt leverne och dans med spanska damer. Men igår tog jag det gamla åbäket till BiciSpa https://bicispa.com/ fick den servad, gammal gucka borttagen allt klappat och klart på bara 2 öl och 35 euros.

Så nog med ursäkter, Spanien är helt perfekt nu och närmaste tiden. Bästa sättet att bygga leder är genom https://www.wikiloc.com/ Gruppen https://www.facebook.com/groups/493575647642734 är även lysande att hitta rutter igenom och kolla på bikepack porr. Skulle man hamna i skiten så funkar det även att skicka ut SOS meddelande där.

Om man vill ha med familjen så sök på VIA VERDES, gamla nedlagda tågbanor som nu är gravel och omgjorda för cykel. Om jag håller mig från ölen så ligger men egen träning mot https://montanasvacias.com/spanish-lappland/

Fråga gärna och behöver ni en soffa i början av äventyret så går det att fixa mot salt lakrits
Fy satan vilket kvalitetsinlägg! Jag kommer så fort barnen är flygfärdiga om sisådär 10 år..?

Bikepacking

Citerar mig själv när jag såg ett repotage om ett av mina favorit mål
LBS i Girona

Bikepacking
Hej.
Planerar bike trip Drammen/Bergen till sommar. Har kollat lite i olika program och på YT. De flesta kör asfalt för det mesta + Rallavegen.
Rallavegen ska så klart inkluderas, men till min fråga. Har nån testat den här varianten? Käns väldigt krävande med ca. 8000m elevation. Är den körbar på riktigt på MTB?
Tacksam för alla tips.

Bikepacking
Hej.
Planerar bike trip Drammen/Bergen till sommar. Har kollat lite i olika program och på YT. De flesta kör asfalt för det mesta + Rallavegen.
Rallavegen ska så klart inkluderas, men till min fråga. Har nån testat den här varianten? Käns väldigt krävande med ca. 8000m elevation. Är den körbar på riktigt på MTB?
Tacksam för alla tips.

Har du kollat https://www.youtube.com/@matthewnorway/videos och https://www.cyclenorway.com? Bra forum: https://www.terrengsykkelforumet.no (y)

Bikepacking
Planeterna börjar linjera upp sig. Lite inspiration från en RR (tack @Sambal Oelek ), en treveckorsperiod av nästan ingen cykling, vabbande med barn varvat med för mycket jobb och nu idag en ny matstategi för bikepackingturerna har lett fram till att jag snart ska ut på tur igen.

Planen är att ta en långhelg eller så, ett par-tre nätter ute. Har allt jag behöver, med undantag för sovsäck för kallare nätter. Har idag en Marmot Hydrogen med egenskaper enligt bild.

98DF70F7-C40B-4797-BAE2-5968FDE49243.jpeg

Har tidigare sovit i en Fjällräven Abisko tvåsäsongerssäck med siffrorna 6, 1 och -14 (till skillnad från Marmotsäcken med 2, -3 och -20."). Marmotsäcken är tydligt varmare under sommarhalvåret. Någon gång har jag sovit i nollgradigt med Fjällrävensäcken och varit nära döden. Trodde att jag skulle tåla kyla väldigt bra eftersom jag alltid är väldigt varm, men i kallt tält fryser jag som en hund uppenbarligen.

Under nästa tur räknar jag med att det kommer vara mellan 5 och -5 grader. Hade ni vågat er ut med min Marmotsäck då?

Jag har någon form av plan på att köpa en liner. Ett supertunt lager bomull känns dock inte som att det kommer rädda upp så mycket. Såg en Woolpower-liner på Naturkompaniet för fläskiga 1500 kr, men ylle tilltalar mig väldigt mycket i jämförelse med bomull. Se https://www.naturkompaniet.se/woolpower-sovsacksliner-unisex-sleeping-bag-liner-black-2009316/. Jag är en sucker för ylle, och bara en sån sak som förvaringspåse från Hilleberg gör ju att jag nästan bara måste sätta in pengarna... Jag försökee övertala mig själv med att jag mitt i sommaren kan strunta i sovsäcken och bara ta yllelinern också. Men kommer det lösa biffen åt mig?

En ny "riktig" sovsäck känns inte aktuellt eftersom jag har alldeles för få nätter i tält när det är kallt. Åtminstone i dagsläget.

Bikepacking
Planeterna börjar linjera upp sig. Lite inspiration från en RR (tack @Sambal Oelek ), en treveckorsperiod av nästan ingen cykling, vabbande med barn varvat med för mycket jobb och nu idag en ny matstategi för bikepackingturerna har lett fram till att jag snart ska ut på tur igen.

Planen är att ta en långhelg eller så, ett par-tre nätter ute. Har allt jag behöver, med undantag för sovsäck för kallare nätter. Har idag en Marmot Hydrogen med egenskaper enligt bild.

Visa bilaga 599245

Har tidigare sovit i en Fjällräven Abisko tvåsäsongerssäck med siffrorna 6, 1 och -14 (till skillnad från Marmotsäcken med 2, -3 och -20."). Marmotsäcken är tydligt varmare under sommarhalvåret. Någon gång har jag sovit i nollgradigt med Fjällrävensäcken och varit nära döden. Trodde att jag skulle tåla kyla väldigt bra eftersom jag alltid är väldigt varm, men i kallt tält fryser jag som en hund uppenbarligen.

Under nästa tur räknar jag med att det kommer vara mellan 5 och -5 grader. Hade ni vågat er ut med min Marmotsäck då?

Jag har någon form av plan på att köpa en liner. Ett supertunt lager bomull känns dock inte som att det kommer rädda upp så mycket. Såg en Woolpower-liner på Naturkompaniet för fläskiga 1500 kr, men ylle tilltalar mig väldigt mycket i jämförelse med bomull. Se https://www.naturkompaniet.se/woolpower-sovsacksliner-unisex-sleeping-bag-liner-black-2009316/. Jag är en sucker för ylle, och bara en sån sak som förvaringspåse från Hilleberg gör ju att jag nästan bara måste sätta in pengarna... Jag försökee övertala mig själv med att jag mitt i sommaren kan strunta i sovsäcken och bara ta yllelinern också. Men kommer det lösa biffen åt mig?

En ny "riktig" sovsäck känns inte aktuellt eftersom jag har alldeles för få nätter i tält när det är kallt. Åtminstone i dagsläget.

Jag har en liner i silke. Gör ingen märkbar skillnad. På somrarna brukar jag somna i bara liner men framåt 01-02 brukar temperaturen ha krupit ner till 17-18 i alla fall och då är det lite kyligt utan sovsäck och då brukar den åka på. Undantaget är i somras när jag var i Tyskland och det var mellan 30-40 grader. Då behövdes varken yttertält eller sovsäck några nätter.

Har du en gammal sovsäck du kan dra över som en filt? Jag har en halv dun-säck du kan låna om du vill (alltså övre halvan, blir som en smal filt).

Annars har jag haft dunjacka och tjocka underställ i fleece på benen på mig i sovsäcken. Funkar väldigt bra. Gör rätt mycket i temperatur men kan bli lite tätt med fel jacka.

Bikepacking

Visa bilaga 599245

Sovsäckstemperaturer är ju väldigt personligt och svårt att ge några generella råd om.
Men vad tänkte du sova i? Ett underställ, dunjacka och mössa kan ju göra underverk. En nalgeneflaska med varmvatten längst ner i sovsäcken är ju ett annat knep.
Även liggunderlaget är ju viktigt, bra r-värde och insulation gör ju massor för värmekomforten. Dubbla underlag med ett klassisk skumplast.
Dubbla säckar kan ju vara ett annat alternativ, eller en ylleliner, eller ha med en filt vilket även är trevligt vid brasan.
Du kan inte testsova i närheten av där du bor vid ungefärlig temperatur? Och ta med lite olika setups? Win-win dvs fler utenätter.

Bikepacking
En sovsäcksliner känns onödigt (bara ett användningsområde, låg temperaturboost och dyrt). Dunjacka borde boosta rejält, om det blir trångt så använd den som filt ovanpå och ha en tjockare tröja i säcken. Tjocka långkalsonger, kanske byxor på dem och i nödfall annat löst plagg ovanpå nederdelen av säcken (har för mig att jag trätt en zippad jacka över som en fotbox).

Sittunderlag eller granris eller annat isolerande kan stödja upp underifrån om liggunderlaget är klent. Prioritera tryckpunkterna, med röven först.

Är man inte helt fel ute bör det gå att stödja upp ganska många grader med det man har med. Sov med sju lager (OK, var nog aningen överpackad - och underpackad eftersom inget av dem innehöll dun) på överkroppen en natt i början av utelivskarriären - trodde att juni borde vara varmt även i fjällen ?

EDIT. För att svara på frågan: ja, hade definitivt vågat mig ut med den säcken och rimligt stöd enligt ovan.

Senast ändrad:
Bikepacking
Ah, fattar nu vilken bristfällig info jag lämnade!?

Sover i ett Big Agnes Copper Spur (enmanstält), på en Exped Synmat 9-någonting (r-värde 6 tror jag). På mig avser jag ha Aclima Woolnet över- och underdel plus dubbla yllestrumpor.

Jag har yllefiltar som jag upplever som alldeles för bylsiga för att få med. En någorlunda packbar fluffig jacka är med ändå, som har en go luva att dra över. Har aldrig tänkt tanken att sova i den, men den är mjuk och go och det finns nog ingen anledning att INTE bara dra på den om det upplevs kallt. Byxor har jag inget vettigt att dra på tror jag, men benen känns inte som det viktigaste att skydda. Fötterna däremot, där blir jag nog lätt kall i sovsäck. Fler strumpor är ju inte så meckigt att ta med, men provar gärna varmvatten i flaska - det låter ju superhärligt!

Ett problem med att ha en förhållandevis varm sovsäck i förhållande till yttertemperaturen upplever jag vara om man behöver ut och gå på toa mitt i natten. På sommaren har jag inget utom kalsonger på mig, och då hinner det bli kallt som satan om man inte tar på sig mer kläder innan man springer ut. Om jag nu kör med varmare kläder och tunnare sovsäck som i förslaget ovan så blir man förmodligen inte lika utsatt för kylan (med jackan på liksom), vilket känns som en bra grej.

Bikepacking
Ah, fattar nu vilken bristfällig info jag lämnade!?

Sover i ett Big Agnes Copper Spur (enmanstält), på en Exped Synmat 9-någonting (r-värde 6 tror jag). På mig avser jag ha Aclima Woolnet över- och underdel plus dubbla yllestrumpor.

Jag har yllefiltar som jag upplever som alldeles för bylsiga för att få med. En någorlunda packbar fluffig jacka är med ändå, som har en go luva att dra över. Har aldrig tänkt tanken att sova i den, men den är mjuk och go och det finns nog ingen anledning att INTE bara dra på den om det upplevs kallt. Byxor har jag inget vettigt att dra på tror jag, men benen känns inte som det viktigaste att skydda. Fötterna däremot, där blir jag nog lätt kall i sovsäck. Fler strumpor är ju inte så meckigt att ta med, men provar gärna varmvatten i flaska - det låter ju superhärligt!

Ett problem med att ha en förhållandevis varm sovsäck i förhållande till yttertemperaturen upplever jag vara om man behöver ut och gå på toa mitt i natten. På sommaren har jag inget utom kalsonger på mig, och då hinner det bli kallt som satan om man inte tar på sig mer kläder innan man springer ut. Om jag nu kör med varmare kläder och tunnare sovsäck som i förslaget ovan så blir man förmodligen inte lika utsatt för kylan (med jackan på liksom), vilket känns som en bra grej.
För sista problemet så har man ju två nalgeneflaskor :). En som är tom innan man går och lägger sig...
Dunsockor/tofflor och dunbyxor packar lätt och litet, bra för vinteräventyr och är sjysst i sovsäcken.

Bikepacking
Jag har kört med en hydrogen 30 som jag har skrämt upp med en enkel syntetsäck utanpå när den har varit kallt. Teoretiskt ska det bidra till att ev kondens hamnar i synteten i stället för i dunet, men så få nätter som jag ligger ute i ett sträck så har jag inte märkt av någon stor skillnad. Däremot blir det förstås varmare än med bara marmot:en.

Jag brukar även lägga min duntröja över överkroppen (mellan de båda sovsäckarna) och tycker att det gör stor skillnad.

Allra viktigast för mig, även om det inte var vad frågan gällde just nu, är isoleringen nedåt. För klent där så fryser jag som en hund oavsett vilka piruetter jag företar mig i övrigt.

Kul med planer @n3wton, jag emotser saftiga rr:er!

Bikepacking
Jag är jäkligt kall av mig med överlevde ganska behagligt med en -1C quilt och liggunderlag med R-värde på 3.2 när det var -5, sov i öppna vindskydd. Hade på mig underställ, byxor, fleece, tunn dunjacka, mössa, buff och handskar under quilten. En varm vattenflaska eller typ handvärmare hade nog gjort det mer behagligt men jag fick lite sömn ändå!

Bikepacking
För sista problemet så har man ju två nalgeneflaskor :). En som är tom innan man går och lägger sig...
Dunsockor/tofflor och dunbyxor packar lätt och litet, bra för vinteräventyr och är sjysst i sovsäcken.
Får faktiskt sedan i typ förrgår med mig en nalgeneflaska (även om det i mitt fall är en rostfri flaska) för första gången på cykel, efter att ha skaffat en flaskhållare som löser det. Men två, får du med dig det på cykel?

Dunbyxor och duntofflor låter förtvivlat dyrt och väldigt smalt i användningsområdet (precis som en dedikerad liner, såklart).

Bikepacking
Jag har kört med en hydrogen 30 som jag har skrämt upp med en enkel syntetsäck utanpå när den har varit kallt. Teoretiskt ska det bidra till att ev kondens hamnar i synteten i stället för i dunet, men så få nätter som jag ligger ute i ett sträck så har jag inte märkt av någon stor skillnad. Däremot blir det förstås varmare än med bara marmot:en.

Jag brukar även lägga min duntröja över överkroppen (mellan de båda sovsäckarna) och tycker att det gör stor skillnad.

Allra viktigast för mig, även om det inte var vad frågan gällde just nu, är isoleringen nedåt. För klent där så fryser jag som en hund oavsett vilka piruetter jag företar mig i övrigt.

Kul med planer @n3wton, jag emotser saftiga rr:er!
Det är ju också en lösning! Funderade en liten stund på det men är rädd för att min tunna Fjällräven-syntetsäck blir för mycket att få med sig på cykeln. Förstår att det blir mer packning än på sommaren, men det ör tight med plats med en modern bikepackingväskuppsättning. Smidigast då kanske är att ha sovsäckarna förvarade ihop och köra en större drybag till dem eller så.

Underifrån är jag rejält skyddad! När jag frös hade jag ett vanligt skumunderlag så nu är det ju fem gånger mer isolerat eller så..

RR kommer såklart! Håll inte andan bara!?

Bikepacking
Får faktiskt sedan i typ förrgår med mig en nalgeneflaska (även om det i mitt fall är en rostfri flaska) för första gången på cykel, efter att ha skaffat en flaskhållare som löser det. Men två, får du med dig det på cykel?

Dunbyxor och duntofflor låter förtvivlat dyrt och väldigt smalt i användningsområdet (precis som en dedikerad liner, såklart).

Dunbyxor lär vara Nice när man inte cyklar utan typ åker färja, går och kisssar på natten, lagar kvällsmat etc och behöver vara varmare än när man cyklar.

Dessutom är man lika cool som lael wilcox. Tyvärr ohemult dyrt.

1BBD1D4A-C964-4C7E-964F-C3D766DB9923.jpeg

Bikepacking
Dunbyxor lär vara Nice när man inte cyklar utan typ åker färja, går och kisssar på natten, lagar kvällsmat etc och behöver vara varmare än när man cyklar.

Visa bilaga 599282
Gör samma analys som dig.

Lael är ju mer av typen som säger "jag brukar cykla långt så in i helvete, sen drar jag på mig ett par dunbyxor och sover i ett dike". Hon ska nog inte förväxlas med vanliga dödliga som mig själv i det hänseendet. Skojade senaste igår om Lael och hennes byxor med @Moses95 !?

Bikepacking
Jag är också frusen av mig på nätterna, speciellt på fötterna. Det är inte helt ovanligt att man ligger med dubbla strumpor + yllesockor, mössa + yllemössa, t-shirt + ylletröja, yllelångkalsonger, handskar. Kanske rentav krupit in i sovsäcken så man är helt innesluten. Och ändå så är det just precis så man håller värmen ?
(har också nån Synmat 9 cm, det är ju guld!)

(En grej som jag tror kan göra en del, om man har tält med inner + ytterduk så blir det något bättre för fukten inne i tältet. Det blir en viss skillnad kan jag tänka mig)

/edit: jag glömde långkalsonger såklart!

Bikepacking
Jag är jäkligt kall av mig med överlevde ganska behagligt med en -1C quilt och liggunderlag med R-värde på 3.2 när det var -5, sov i öppna vindskydd. Hade på mig underställ, byxor, fleece, tunn dunjacka, mössa, buff och handskar under quilten. En varm vattenflaska eller typ handvärmare hade nog gjort det mer behagligt men jag fick lite sömn ändå!
Låter ju lovande! Om jag tar med mig liknande kläder som du beskriver och som nämnts tidigare i tråden så kommer jag ju knappast dö i temperaturer kring nollan med den sovsäck jag tänkte ta.

Bikepacking
Gör samma analys som dig.

Lael är ju mer av typen som säger "jag brukar cykla långt så in i helvete, sen drar jag på mig ett par dunbyxor och sover i ett dike". Hon ska nog inte förväxlas med vanliga dödliga som mig själv i det hänseendet. Skojade senaste igår om Lael och hennes byxor med @Moses95 !?

Kul!:) har som ett litet projekt att sy polyester-byxor av liknande modell och om de mot förmodan blir klara på den här sidan ragnarök får du gärna låna :)

Bikepacking

Visa bilaga 599282
Naturehike har ju för typ 650 kr, men jag vet inte riktigt var på samvetsspektrat de befinner sig nu för tiden.

Bikepacking
Naturehike har ju för typ 650 kr, men jag vet inte riktigt var på samvetsspektrat de befinner sig nu för tiden.
Billiga dunprodukter tillverkade av kinesiskt dun hamnar ganska långt ner, iaf för mig.

Jag kan inte bevisa att det gått dåligt till med dunproduktionen, men de har uppförsbacke med att bevisa att det gått bra till.

Bikepacking
Billiga dunprodukter tillverkade av kinesiskt dun hamnar ganska långt ner, iaf för mig.

Jag kan inte bevisa att det gått dåligt till med dunproduktionen, men de har uppförsbacke med att bevisa att det gått bra till.

Har generellt svårt för dun men hade varit dröm om de hade i polyester. Naturlihike verkar dock kosta 1 000 kr drygt nu och då finns det alternativ närmare hemma (med lika usel djurhållning).

De här verkar dock vara polyester. Frågan är hur varma?

Bikepacking
Jag har ett par patagonia dunbyxor(https://www.rei.com/product/154163/patagonia-nano-puff-pants-mens) som är förstärka i rumpan. Har cyklat med dem sen kväll/natt och jävligt tidig morgon nu på sensommaren/hösten. Väldigt skönt.

Men framförallt grymma att ta på sig när cyklingen är klar och man ska smälla upp tältet.

Spenderade också en natt i vindskydd för någon vecka sen i -10, sommarsovsäck underställ och dunbyxorna.

Bilagor

• 38B5F032-D77C-4CCF-88E8-04303117107A.jpeg
    38B5F032-D77C-4CCF-88E8-04303117107A.jpeg
    318.2 KB · Besök: 71
Senast ändrad:
Bikepacking
Jag tror att jag vill att vi kommer ihåg att alla grejer ska med på en cykel i detta fallet. En massa fluffiga syntetgrejer tror jag blir lite bulkigt.

Jag siktar på sovsäcken jag har plus underställ, dubbla strumpor och jacka på om det verkligen behövs. Sen har jag med mössa och buff också såklart, så jag kan klä på mig ordentligt överallt förutom på benen. Plus varmt vatten (som ju kostar lite gas förvisso...)!

Bikepacking
Jag tror att jag vill att vi kommer ihåg att alla grejer ska med på en cykel i detta fallet. En massa fluffiga syntetgrejer tror jag blir lite bulkigt.

Jag siktar på sovsäcken jag har plus underställ, dubbla strumpor och jacka på om det verkligen behövs. Sen har jag med mössa och buff också såklart, så jag kan klä på mig ordentligt överallt förutom på benen. Plus varmt vatten (som ju kostar lite gas förvisso...)!
Du behöver en till cykel ?

Tillbaka
Topp