Bikepacking
Snyggt! Gillar fastsättning av tält (?) Under racket, kör du ngt liknande även på andra sidan?
Snyggt! Gillar fastsättning av tält (?) Under racket, kör du ngt liknande även på andra sidan?
Jag med! Var första gången jag testade att få med tältet på denna cykeln. Har funderat på om det inte går att fästa en packpåse just såhär tidigare, då jag haft svårt att få med allt jag behövt. Förra året började jag köra med hållare för drybags på gaffelbenen och helt plötsligt fick jag med allt jag behövde. Överförde med denna lastmetoden exakt samma packutrymme till denna cykeln, som är den jag avser använda till det mesta.Snyggt! Gillar fastsättning av tält (?) Under racket, kör du ngt liknande även på andra sidan?
Tack! Det tältet hade jag missat! Vi behöver ha plats för två 55cm luftmadrasser så det ser ju faktiskt helt ok ut!Jag brukar köra tältpinnarna i sadelväskan. Men går ju att fästa på ramen utanpå väskan eller om du kör frampakethållare.
På tältfronten så har jag bland annat ett Naturhike Star River, ser ut att vara samma storlek men lite kortare pinnar? Samt billigare och lite lättare. Kanske kan vara ett alternativ? Bra kvalite kontra pris på Naturhike för övrigt. https://www.amazon.se/Naturehike-Star-River-2-personers-aluminiumstång-campingtält/dp/B09T63DLJ2/ref=sr_1_8?keywords=naturhike+tent&qid=1675254243&sprefix=naturhike+,aps,94&sr=8-8&th=1
Är två absider på Star river också men lite mindre, 60 mot 72cm.Fördelen med Peak 2 är att man får två rätt bra absider att ställa saker i på natten.
tempopinnnar? grymt för att spänna fast lätta saker en bit ut från styret på mtb. plus att du får ytterligare en position att variera med.Jag har tittat på en pakethållare/hylla att fästa på styret. Antingen till tältet eller till något annat. Den här tycker jag ser riktigt bra ut. Någon som har provat?
Visa bilaga 605891
![]()
S/F HANDLEBAR RACK Unisex
Fjällräven S/F HANDLEBAR RACK - Cykeltillbehör Unisex SILVER ✓ Köp online ✓ Fri frakt över 495 kr ✓ Fri Retur ✓www.naturkompaniet.se
Dock i dyraste laget, 1100kr. Finns det några snarlika alternativ? Jag kommer köra på en mtb så jag behöver få ut hållaren lite från styret pga vajrar, bromsreglage osv.
Jag är inte främmande för DIY-saker heller, men då måste det vara stabilt och prisvärt.
Ja det är ju ett alternativ med. Jag är sugen på att bikepacka "på riktigt" framöver och då kan nog tempopinnar vara rätt bra. Men nu vill jag helst ha lösningen jag skrev om.tempopinnnar? grymt för att spänna fast lätta saker en bit ut från styret på mtb. plus att du får ytterligare en position att variera med.
i mitt huve är det samma funktion som den överprisade fjällräven-hållaren. en tältrulle spänns lätt fast på tvären under pinnarna med en rem.Ja det är ju ett alternativ med. Jag är sugen på att bikepacka "på riktigt" framöver och då kan nog tempopinnar vara rätt bra. Men nu vill jag helst ha lösningen jag skrev om.
Som sagt, det tar tid att sondera marknaden. :(
Tackar! Synd att vi inte har decathlon i Göteborg+1 på tempopinnar. Billigt och enkelt. Jag har en billig Lidl-styrsele med drybag som passar fint under tempopinnarna. Då kommer den ut en del som du är inne på.
Fransmännen har bra och billiga bikepackingprylar, både väskor och tempopinnar. t ex den här selen: https://www.decathlon.se/p/323998-2...#/demodelcolor-8579467/demodelsize-254no_size
Word. Har i vuxen ålder endast varit i den vid Alexanderplatz i Berlin, och det var typ sport-motsvarigheten till att gå på Ica Maxi när man tidigare endast handlat på lokala närlivsen.Tackar! Synd att vi inte har decathlon i Göteborg
🙂 nej, skivbromsar och dämpad framgaffel.Min Vaude-väska vrider sig inte. Bör vara lugnt.
Finns den del billiga frampakethpllare som fäster i v-broms men gissar du inte har det?
Tältpinnarna hör hemma i ramväska :)
Jo det blir lite överdrivet. Som att sminka en gris. :)Det finns tältstänger som har kortare bitar som är lättare att få med sig, men kanske överdrivet för bara den resan.
Pruta ned det här Lanshan-tältet: https://www.facebook.com/marketplac...wse_serp:0d750d26-8f07-42a2-9d92-7a7b79fb8b27Jo det blir lite överdrivet. Som att sminka en gris. :)
Jag kommer köra med två sidoväskor på cykeln. Dottern får ha sin sovsäck bak på sin cykel på något snyggt sätt, så att hon känner sig delaktig och samtidigt hjälper till. Jag kommer packa så lite jag kan fokus ligger på att ha det mysigt och kul på turen. Så två sidoväskor kommer behövas.
Vad gäller tältet ser Star River helt ok! Antingen det eller det lite tyngre Cloud Peak. Konstruktionen på Cloud Peak känns stabilare men det är något större (längre) hoppackat. 5cm tror jag.
Jag skall ut på bikepacking/touring med dottern i sommar. Tre nätter i tält på camping längs västkusten.
Dels tittar jag på tält. Har fastnat för Naturehike Cloud Peak 2. Inte det minsta tältet men tanken är att vi skall ha det väldigt bra i tältet när vi tältar. Något mindre skulle också funka men alla tält har sina kompromisser. Det är skönt att kunna sitta inne i tältet båda två och t.ex. spela kort utan att få klaustrofobi.
Problemet med många tält är längden på tältstängerna. Peak 2 blir 50cm hoppackat. Hur "brukar" man göra med stängerna när de är så långa? Fästa dem längs ramen?
Jag har tittat på en pakethållare/hylla att fästa på styret. Antingen till tältet eller till något annat. Den här tycker jag ser riktigt bra ut. Någon som har provat?
Visa bilaga 605891
![]()
Fjällräven S/F HANDLEBAR RACK - Cykeltillbehör Unisex SILVER ✓ Köp online ✓ Fri frakt över 495 kr ✓ Fri Retur ✓www.naturkompaniet.se
Dock i dyraste laget, 1100kr. Finns det några snarlika alternativ? Jag kommer köra på en mtb så jag behöver få ut hållaren lite från styret pga vajrar, bromsreglage osv.
Jag är inte främmande för DIY-saker heller, men då måste det vara stabilt och prisvärt.
Dementera att den inte vrider sig?Jag kör med den ”pakethållaren” och kan bara rekommendera den. Stabil, enkel att packa och enkel montering. Tycker den är värd sitt pris. Kan dementera att den inte vrider sig nedåt, även utan den rätt mekkiga lösning den har med en lina som ska hindra att den roterar nedåt.
Har ett Nature Hike Cloud Up 1 och de tältsängarna får jag ned i ramväskan.
Jag har kört med det här tricket ibland, med framgång. kanske kan vara en idé?Dottern får ha sin sovsäck bak på sin cykel på något snyggt sätt, så att hon känner sig delaktig och samtidigt hjälper till.
Jag har deras andra, tyckte det var bra att ha två lösa så de var enklare att montera och passa in. Rejält mkt dyrare nu, jag betalade 449kr. https://www.decathlon.se/p/303804-1...#/demodelcolor-8515713/demodelsize-254no_sizeDet här med tempopinnar som en lösning för att fästa saker fram på styret var tilltalande för mig, ska ut i sommar även jag med in far på ett äventyr. Läste här ovan om ros för Decathlon's grejer och fann nedan länk, någon som provat? Kom gärna med motbud på andra pinnar, helt outforskad terräng för min del... Förstår att tempopinnar blir väldigt individuellt i utformningen, speciellt vid längre distanser, men tänker med fästanordning, hållbarhet osv.
![]()
Triathlonstyre/tempostyre
Det här tempostyret är framtaget för att ge bättre aerodynamik och ökad komfort på långa distanser.www.decathlon.se
Ha de!
Det är långt kvar till sommaren men det är skönt att ha en klar bild av vad man behöver ha med sig för saker. Lättare att göra rea- eller K&S-fynd då.
När jag körde landsväg använde jag en båge med uppfällbara armstöd, bättre om man vill hålla händerna uppe på styret ibland. Blir också lägre placering av bågen när den monteras under styret, men som sagt väldigt individuellt!Det här med tempopinnar som en lösning för att fästa saker fram på styret var tilltalande för mig, ska ut i sommar även jag med in far på ett äventyr. Läste här ovan om ros för Decathlon's grejer och fann nedan länk, någon som provat? Kom gärna med motbud på andra pinnar, helt outforskad terräng för min del... Förstår att tempopinnar blir väldigt individuellt i utformningen, speciellt vid längre distanser, men tänker med fästanordning, hållbarhet osv.
![]()
Det här tempostyret är framtaget för att ge bättre aerodynamik och ökad komfort på långa distanser.www.decathlon.se
Ha de!
Kan bli lurigt om ditt styre har någon skojig icke-rund profil med ett fast av mellan tempopinnarnas montering på styret.Det här med tempopinnar som en lösning för att fästa saker fram på styret var tilltalande för mig, ska ut i sommar även jag med in far på ett äventyr. Läste här ovan om ros för Decathlon's grejer och fann nedan länk, någon som provat? Kom gärna med motbud på andra pinnar, helt outforskad terräng för min del... Förstår att tempopinnar blir väldigt individuellt i utformningen, speciellt vid längre distanser, men tänker med fästanordning, hållbarhet osv.
![]()
Ha de!
En styrväska skall hon få samt någon slags hållare för sovsäcken bak. Så att hennes cykel också ser ut som en bikepackingcykel. (Min kommer se bedrövlig ut, men hennes blir nog rätt fin)Förra sommaren var jag och en vän ute på en övernattning med hans son på 7-8 år. Sonen fick ha en styrväska med snacks och godis i, vilket var uppskattat. Vi cyklade fyra mil till ett vindskydd och campade där. Skönt med ett ställe det finns ved på osv... Sjukt mycket myror däremot. En grej vi hade planerat in var att vi hade dragit rutten förbi två caféer som vi kunde stanna på, vilket var skönt då det regnade en del när vi starta. Dag 2 tog vi en annan väg hem, men hade bokat lunch hos en annan vän som bodde halvvägs in till stan så vi kunde pausa lite där.
Nu ska ni vara ute fler nätter, men det kan ju vara fint att kunna stanna till och käka utan att slita upp spritköket varje gång. Ni ska å andra sidan trampa längs västkusten så jag tror inte att det blir några problem...
Visa bilaga 606059
Detta är en lösning som jag ämnar att testa med en packpåse som @velman sydde åt min fru för drygt 11 år sedan. I packpåsen har jag just nu jacka, vindväst, tubelessvätska, pump, däckjärn och kedjeolja.Jag har kört med det här tricket ibland, med framgång. kanske kan vara en idé?
Visa bilaga 606029
![]()
Bikepacking Hacks
A list of bikepacking hacks, shortcuts and DIY tricks to help you get out there with stuff you already have...bikepacking.com
Snyggt!En styrväska skall hon få samt någon slags hållare för sovsäcken bak. Så att hennes cykel också ser ut som en bikepackingcykel. (Min kommer se bedrövlig ut, men hennes blir nog rätt fin)
Så här ser planen ut just nu.
Dag 1. Tåg från Göteborg till Varberg och sedan cykla till Falkenberg. Det är 4,8mil om man kör kattegattleden eller vad den nu heter. Cykelbanor och små vägar utan någon trafik att tala om. Campa i Falkeberg.
Dag 2. Cykla till Haverdals camping. Ca 3 mil
Dag 3. Låta tältet stå kvar i Haverdal och cykla till Hamlstad. Gå på ett favoritcafe och äta lunch. Tillbaka till tältet på eftermiddagen. Bada.
Dag 4. Packa ihop, cykla till tåget i Halmstad och åka hem till Göteborg igen. Ev. möter sambon och sonen upp i Haverdal dag 3/4, i så fall tältar vi tillsammans och tar bilen istället för tåget hem.
Mat köper vi längs vägen men jag tar med ett mindre kök så att vi kan ordna något själva.
Rutten är inte skriven i sten men jag är rätt styrd av campingplatserna och tåget. Jag kommer titta över färdvägen ett par gånger till så det kan säkert ändras lite. Dottern har cyklat långt förut men vi måste nog testa på lite längre distanser innan så att vi ser att det känns bra.
Kattegattleden mellan Gamla Köpstad och Morup är inget jag skulle cykla med barn. Tror dom håller på och bygger cykelväg där nu, möjligt den är klar i juni.En styrväska skall hon få samt någon slags hållare för sovsäcken bak. Så att hennes cykel också ser ut som en bikepackingcykel. (Min kommer se bedrövlig ut, men hennes blir nog rätt fin)
Dag 1. Tåg från Göteborg till Varberg och sedan cykla till Falkenberg. Det är 4,8mil om man kör kattegattleden eller vad den nu heter. Cykelbanor och små vägar utan någon trafik att tala om. Campa i Falkeberg.
Dag 3. Låta tältet stå kvar i Haverdal och cykla till Hamlstad. Gå på ett favoritcafe och äta lunch. Tillbaka till tältet på eftermiddagen. Bada.
Dag 4. Packa ihop, cykla till tåget i Halmstad och åka hem till Göteborg igen. Ev. möter sambon och sonen upp i Haverdal dag 3/4, i så fall tältar vi tillsammans och tar bilen istället för tåget hem.
Mat köper vi längs vägen men jag tar med ett mindre kök så att vi kan ordna något själva.
Rutten är inte skriven i sten men jag är rätt styrd av campingplatserna och tåget. Jag kommer titta över färdvägen ett par gånger till så det kan säkert ändras lite. Dottern har cyklat långt förut men vi måste nog testa på lite längre distanser innan så att vi ser att det känns bra.
Det byggs en ny gc-bana där just nu ja. Jag har ritat två av broarna där. Bara det är ett skäl att ta den vägen :)Kattegattleden mellan Gamla Köpstad och Morup är inget jag skulle cykla med barn. Tror dom håller på och bygger cykelväg där nu, möjligt den är klar i juni.
det som förvånat mig är att de inte roterar så lätt. här är ett exempel på att fästa rullar med remmar ovan och under raka pinnar:Det här med tempopinnar som en lösning för att fästa saker fram på styret var tilltalande för mig, ska ut i sommar även jag med in far på ett äventyr. Läste här ovan om ros för Decathlon's grejer och fann nedan länk, någon som provat? Kom gärna med motbud på andra pinnar, helt outforskad terräng för min del... Förstår att tempopinnar blir väldigt individuellt i utformningen, speciellt vid längre distanser, men tänker med fästanordning, hållbarhet osv.
![]()
Ha de!
jag hade ett par styren som smalnade av för snabbt för att det skulle gå att klämma pinnarna allra längst in mot stammen utan att det kändes tveksamt, så det är definitivt en parameter att välja styre utifrån.Till frågan: Hur många cm efter stammen bör styret vara 31.8mm innan avsmalningen till 22,2 för att montera Zipp Vuka Clip eller Profile Designs varianter?
😊 Då blir det inte som detta (i semestertrafiken):Det byggs en ny gc-bana där just nu ja. Jag har ritat två av broarna där. Bara det är ett skäl att ta den vägen :)
Missade åldern på barnet men mitt råd är att ta med ThowWhee om det blir motvind eller bara trötta benEn styrväska skall hon få samt någon slags hållare för sovsäcken bak. Så att hennes cykel också ser ut som en bikepackingcykel. (Min kommer se bedrövlig ut, men hennes blir nog rätt fin)
Vilket fint foto :)
Hon fyller nio i april.Missade åldern på barnet men mitt råd är att ta med ThowWhee om det blir motvind eller bara trötta ben
A) Kör du 35mm styre kan du montera en Fred Bar att fästa Tempopinnarna på annars om du har utrymme för det och inte kapat styrröret för mycket.Får jag kapa tråden två sekunder för att snacka tempo-pinnar på mountainbike med syfte för varierande position.
Jag har förstått det som att
A) styrets diameter vid infästningen bör vara 31,8mm, alltså detsamma som "moderna" bockstyren. Diametern på styret fasas sedan ut (läs: avsmalnar) till 22,2mm som är standard för rakt styre.
B) hipstergodkända tempopinnar _inte_ finns med 22,2mm infästning.
Till frågan: Hur många cm efter stammen bör styret vara 31.8mm innan avsmalningen till 22,2mm för att montera Zipp Vuka Clip eller Profile Designs varianter?
Jag förstår att avståendet mellan tempopinnarnas infästning är individuellt, men vore intressant att få en uppskattning på var gränsvärdet ligger.
Ett alternativ är ett loop bar styre. Jag har ett enkelt från alpkit. Funkar bra att hänga en 20 liters säck på styret om det behövs och bekvämt att hålla i mitten vid motvind eller så.Jag skall ut på bikepacking/touring med dottern i sommar. Tre nätter i tält på camping längs västkusten.
Dels tittar jag på tält. Har fastnat för Naturehike Cloud Peak 2. Inte det minsta tältet men tanken är att vi skall ha det väldigt bra i tältet när vi tältar. Något mindre skulle också funka men alla tält har sina kompromisser. Det är skönt att kunna sitta inne i tältet båda två och t.ex. spela kort utan att få klaustrofobi.
Problemet med många tält är längden på tältstängerna. Peak 2 blir 50cm hoppackat. Hur "brukar" man göra med stängerna när de är så långa? Fästa dem längs ramen?
Jag har tittat på en pakethållare/hylla att fästa på styret. Antingen till tältet eller till något annat. Den här tycker jag ser riktigt bra ut. Någon som har provat?
Visa bilaga 605891
![]()