Bikepacking

Amenvafan

Aktiv medlem
Bikepacking
Försöker få till små äventyr: cykla till svärföräldrarna istället för bilen, som någon annan sa en natt ute innan jobbet, lägga nya rutter på längre äventyr…
Men allt det där är bara plåster på såren tyvärr
Tar mig själv på orden, helg hos svärföräldrarna…
Istället för att åka bil efter en jobbdag så styrde jag om lite i schemat och samtidigt som tjejen åkte till jobbet hoppade jag på hojen.
Dryga 21 mil till svärföräldrarna men tjejen plockar upp mig längst vägen… får se hur långt jag hinner helt enkelt

Fantastiska cykelvägar: knappast
Miniäventyr: absolut
Bikepacking: nja knappast trots en ramväska på

Men lite dämpande på suget efter mer och längre, fick ändå igår kväll lägga rutt, packa cykeln, lägga fram kläder mm. Så overall go feeling ✌️

Och inte minst sitter jag på hojen istället för kontoret, bara det är en jävla vinst

Bilagor

• 8F234A0E-3A22-4BF9-8F6B-D99932E98FCA.jpeg
    8F234A0E-3A22-4BF9-8F6B-D99932E98FCA.jpeg
    462.3 KB · Besök: 31

HåkanC

Aktiv medlem
Bikepacking
Dryga 21 mil till svärföräldrarna men tjejen plockar upp mig längst vägen… får se hur långt jag hinner helt enkelt
Bra initiativ. Även i min familj brukar vi gör på liknande sätt
Ett tips för er båda för att enklare hålla kolla på var ni är
Använd Google Platsdelning
Skall även funka med iPhone

Amenvafan

Aktiv medlem
Bikepacking
Bra initiativ. Även i min familj brukar vi gör på liknande sätt
Ett tips för er båda för att enklare hålla kolla på var ni är
Använd Google Platsdelning
Skall även funka med iPhone
Smart grej 👍

jolov

Aktiv medlem
Bikepacking
I iPhone kan man dela sin plats tills vidare med nära och kära. Man kan få se den andres plats under dennes profil i kontakter. Kanske lite obehagligt på ett sätt men smidigt exv om den ene är ute på cykelresa:)
Jag kör platsdelning från apple watchen när jag far ut och cyklar. Kör simkort i klockan så att jag kan lämna telefonen hemma+att dom hittar mig när det gått åt helvete

desmo

Aktiv medlem
Bikepacking
Regnkläder. Har vi en egen tråd för det?

Jag behöver ett genomtänkt kit. Idag har jag en vindjacka från craft, jag blir blöt men torkar snabbt och håller mig varm genom att cykla. Fungerar dock inte om det blir långvarigt regn eller temperaturen dalar.

Tänker ett kit med jacka och byxa för rando i misärväder (då räcker ev bara jacka) men även längre turer där intensiteten är lägre och byxor kan användas med fördel.

Jag har sett medcyklist använda: https://www.gorewear.com/us/en-us/gore-tex-paclite-pants-mens-100652 med vad jag tror var: https://www.gorewear.com/us/en-us/c5-gore-tex-shakedry-1985-viz-jacket-100408 eller liknande jacka. Han var torr, men blev också väldigt varm och svettig. Men framförallt byxorna såg väldigt bra ut, de gick att justera så att de inte fladdrade alls.

I mitt internetcyklande så trillade jag över en duktig cyklist som använde:
https://www.dhbsport.com/products/trail-waterproof-jacket?variant=42295558242537 och https://www.dhbsport.com/products/dhb-flashlight-waterproof-trousers

Jag tycker nog att regnkläder gärna få ha inslag av mer Hi-Viz än vad DHB-kläderna har. På gravel/adventure kanske det fungerar, men på regnig rando på vanlig landsväg uppskattar jag varsel-färger.

Nå, har ni något bra tips?
Jag behöver även byta ut min skaljacka som är utsliten. Jag tänker att man vill ha en lätt jacka som packar lite när det kommer till cykling, så det går kanske inte att ersätta min trelagers med en som är bra till både cykling och alpint?

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag kör femton år gamla Gore packite byxor. Funkar super! De har dragkedja i låren och svanken (tänk svanktatuerings-lucka) för vädring. Dessutom kardborre i benen som gör att det inte fladdrar om vaderna och man kan tighta till där så man får överskott av byxa runt knät (skönt för rörelsefriheten). Lite i mäktigaste laget vid korta snabba turer men skönt på touring.

Jackor har varit svårare. Trelagers haglöfs med tusen fickor och tusen ventilationsöppningar var skönt på touring men fladdrig och skrymmande. Cykeljacka i goretex Packlite (haglöf) testade jag sedan. Den var så tät att den bara dög i uthålligt ösregn. Annars var den alldeles för tät och varm. De få gånger det har regnat så mycket har jag oftast inte orkat ta på mig jackan förrän det är för sent eller så har det slutat regna så tidigt att jag blir kokt.

Håller faktiskt i dagarna på att avsluta ett projekt som är regnväst med lösa ärmar. Då kan man ta på det enklare och det ventilerar i rygg och under armarna. Får se hur det faller ut.

HåkanC

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag tycker nog att regnkläder gärna få ha inslag av mer Hi-Viz än vad DHB-kläderna har. På gravel/adventure kanske det fungerar, men på regnig rando på vanlig landsväg uppskattar jag varsel-färger.
+1 på synliga cykelkläder och inte bara regnkläder men synliga inte nödvändigtvis värsta varsel-utstyrseln.
Jag har ingen egen erfarenhet men från andra har jag hört mkt bra om Gore ShakeDry, tyvärr finns de inte i tillräckligt synliga färger. Förhoppningsvis ändras det framöver
Ett annat märke som jag inte heller har egen erfarenhet av men som är väldigt omskrivet avv ffa randonneurer på den regniga amerikanska västkusten, är

De har modeller i både varselfärg och mkt reflexer
Hi-Vis-Torch-Jacket--Showers-Pass-bike-lifestyle_91693641-56da-46d9-805f-77af5a956266_360x.jpg

Amenvafan

Aktiv medlem
Bikepacking
Klickade hem dem byxorna för ett tag sen, hittills inte fått någon möjlighet att testa dem i rejält regn under tid men det lilla dem använts känns dem stabila.

Kombinerar dem och Rapha Explore hooded(orange med reflex i), håller helt med hivis … men tycker kombon lirar bra

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har sett medcyklist använda: https://www.gorewear.com/us/en-us/gore-tex-paclite-pants-mens-100652 med vad jag tror var: https://www.gorewear.com/us/en-us/c5-gore-tex-shakedry-1985-viz-jacket-100408 eller liknande jacka. Han var torr, men blev också väldigt varm och svettig. Men framförallt byxorna såg väldigt bra ut, de gick att justera så att de inte fladdrade alls.

Jag kör det där kitet, nackdelen med hi-viz biten är att den inte har så fin yta utan tyget där blir vått. Blir hyggligt smått ihop, det svåra när man sitter framåtlutat är att det med min kroppsform blir lite kapilär/sug vid midjan så man till slut blir våt där med.

Vet inte vad som skulle kunna vara bättre än det faktiskt, förutom prislappen.
Kanske vent i armhålorna men då börjar det bli en annan jacka.

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Bikepacking
Hej inatt när jag låg och frös i min blöta bivy/puppa så tog jag beslutet att jag behöver ett riktigt tält eftersom jag är så vek.

Är det någon som har ett 3F UL Gear Lanshan 1 PRO till salu tro?

salle

Aktiv medlem
Bikepacking
Hej inatt när jag låg och frös i min blöta bivy/puppa så tog jag beslutet att jag behöver ett riktigt tält eftersom jag är så vek.

Är det någon som har ett 3F UL Gear Lanshan 1 PRO till salu tro?
Inte mitt men finns ett till salu i en FB-grupp (Ultralätt utrustning)(https://www.facebook.com/groups/681466165805217/permalink/1029804544304709/). Även ett Naturhike vik1 samt flera andra UL-tält. Enda nackdelen med att hänga där är att det rätt lätt blir dyrt :)

aben

Aktiv medlem
Bikepacking
Apropå diskussionen om skärmar: så här såg min cykel ut efter senaste lilla turen i torrt väder, i regn ännu värre och jag har skärmar med stänklapp fram ända ned till marken. Mötte ett gäng ute på bikepacking med cyklar och utrustning som var skinande rena och blanka och de hade inte ens skärmar. Undrar hur de bär sig åt, har kört en gång utan skärmar och fick då använda vattenflaskan för att skölja av det värsta kring drivlinan för att ens kunna ta mig hem och utrustningen såg för hemsk ut.

npoBUYm.jpg

aben

Aktiv medlem
Bikepacking
Det ser ut som dammet fastnar i nåt du har på cykeln, prova ha den ren så trillar dammet av :).
Sådär ser inte min ut efter 30 mil grusväg i regn ens.
Du har rätt i att dammet fastnade extra mycket vid gaffelkronan som inte var avfettad efter att styrlagret gjorts rent och smorts men damm fanns även motsvarande på bakgaffeln och hela nedre delen av cykeln om än inte lika mycket. Det här var damm från torra vägar, i regn ser det annorlunda ut, då är det stänk från hjulen och inte damm som yr..

jolov

Aktiv medlem
Bikepacking
Apropå diskussionen om skärmar: så här såg min cykel ut efter senaste lilla turen i torrt väder, i regn ännu värre och jag har skärmar med stänklapp fram ända ned till marken. Mötte ett gäng ute på bikepacking med cyklar och utrustning som var skinande rena och blanka och de hade inte ens skärmar. Undrar hur de bär sig åt, har kört en gång utan skärmar och fick då använda vattenflaskan för att skölja av det värsta kring drivlinan för att ens kunna ta mig hem och utrustningen såg för hemsk ut.
Hur långa turer pratar vi om?

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Hur långa turer pratar vi om?
@aben cyklar aldrig mindre än 60 mil i stöten som jag förstår det!😄

npoBUYm.jpg
Jag har haft samma funderingar som dig. Men jag tror man löser det genom att hålla sig på asfalt, samt att planera (eller rättare sagt planera om) ifall det ser ut att bli regnigt. Hotell med kort varsel, antar jag.

Det regnar därtill ganska sällan. På riktigt alltså. Det regnar alltid mest på de som har inomhusjobb och sen tittar på tv på kvällen, minst på de som arbetar utomhus hela dagarna och sen är ute i skogen eller på vägen hela kvällen.😛

Såhär såg min cykel ut efter senaste 30 milen grus och asfalt blandat, med inslag av regn till och från (mest till på slutet...). Jag har heltäckande skärmar som synes. Alla väskor förutom de på gaffelbenen, samt hela jag förutom lite på skorna var helt rena utan minsta lilla grus.

7939F891-004C-462B-8699-79B9D75C70EC.jpeg

63ACB472-DFEE-4CC1-B6B9-E1769075C260.jpeg

987903C6-FFB0-4965-BB27-449EB997052B.jpeg

aben

Aktiv medlem
Bikepacking
@aben cyklar aldrig mindre än 60 mil i stöten som jag förstår det!😄

Jag har haft samma funderingar som dig. Men jag tror man löser det genom att hålla sig på asfalt, samt att planera (eller rättare sagt planera om) ifall det ser ut att bli regnigt. Hotell med kort varsel, antar jag.

Det regnar därtill ganska sällan. På riktigt alltså. Det regnar alltid mest på de som har inomhusjobb och sen tittar på tv på kvällen, minst på de som arbetar utomhus hela dagarna och sen är ute i skogen eller på vägen hela kvällen.😛

Såhär såg min cykel ut efter senaste 30 milen grus och asfalt blandat, med inslag av regn till och från (mest till på slutet...). Jag har heltäckande skärmar som synes. Alla väskor förutom de på gaffelbenen, samt hela jag förutom lite på skorna var helt rena utan minsta lilla grus.

Visa bilaga 584019

Visa bilaga 584020

Visa bilaga 584021
Jag får också smuts på framsidan av gaffelbenen, ibland även även på framsidan av styrröret. På en tur var styrröret nästan helt täckt av fin sand och jag kunde inte begripa hur det kommit dit funderar på om det är så att framhjulet kastar upp smutsen i luften och sedan träffar det styrröret i fartvinden.

För några veckor sedan på Kattegattleden norr om Helsingborg körde jag om ett par på cyklar utan skärmar, de hade stannat i början på ett grusavsnitt efter en regnskur och tjejen ville de skulle ta en annan väg för att inte helt skita ned cyklar och packning - förstår henne :)

Senast ändrad:

jolov

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag får också smuts på framsidan av gaffelbenen, ibland även även på framsidan av styrröret. På en tur var styrröret nästan helt täckt av fin sand och jag kunde inte begripa hur det kommit dit funderar på om det är så att framhjulet kastar upp smutsen i luften och sedan träffar det styrröret i fartvinden.
Den stora frågan är ifall det blir likadant med andra däck?

Mina wtb venture kastar upp fantastiska mängder smågrus

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Tält som man sätter upp med vandringstavar är ju bra när man vandrar, eftersom du har stavar med dig! På cykel är det lite åbäkigt. Med det sagt få finns det t ex Fizan som gör en kort stolpe, bara typ 40cm som skulle funka:

Annars gör Rota Locura bra kolfiberstänger, deras smalaste i rätt längd (jag tror du ska ha 52 inch?) väger typ 90 gram och med fyra sektioner blir de typ 35cm styck.

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Nu är det här lite dyrare och de verkar ligga efter i produktionen, så kanske inte superintressant.

Men jag har sneglat ganska länge på Locus Gears grejer, och de har numer ett mer serieproducerat pyramidtält som verkar supersnajsigt. De har även ett kit så man kan flytta pinnen från mitten till två på sidorna, vilket är väldigt smutt.

Finns för två

och fyra personer

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Bikepacking
Vet inte om du hittade ett Lanshan men den här tältet lanserades precis och ser ju lite spännande ut: https://liteway.equipment/shelters/illusion/illusion-solo-tent
Tack, jag fick kontakt med en juste kille som förutom Lanshan-tältet slängde med ett footprint. Innertältet var dessutom 4-säsongsvarianten så det verkar ju bra. Den där pinnen som @mzi postade verkar ju vara perfekt (eftersom jag behöver just 120-125 cm).

Återkommer när jag testat med lite intryck

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Grattis! Tältstänger tycker jag ofta är knepigt om en inte har pakethållare. De är lite för långa för att passa någonstans, men runt 40cm långa så tror jag att de skulle passa i mina ramar.

En del stora tillverkare verkar ju ha fattat det nu och släpper modeller med fler sektioner på stängerna.

salle

Aktiv medlem
Bikepacking
Tack, jag fick kontakt med en juste kille som förutom Lanshan-tältet slängde med ett footprint. Innertältet var dessutom 4-säsongsvarianten så det verkar ju bra. Den där pinnen som @mzi postade verkar ju vara perfekt (eftersom jag behöver just 120-125 cm).

Återkommer när jag testat med lite intryck
Kul! Apropå lättviktstält och annat kul med låg vikt så gillar jag diskussionerna och pryttlarna som diskuteras i FB-gruppen Ultralätt utrustning: https://www.facebook.com/groups/681466165805217/?ref=share

Topp