Bikepacking

jolov

Aktiv medlem
Bikepacking

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
GB finns väl inte i nån vettig webshop?
Ramen ska ta däck i 700*55, kanske svårt att lyckas få på skärmar så det går att åka 50.
Nej, det tror jag inte. Man handplockar skärmarna på sin LBS såklart, om man är bortskämd med välsorterad sådan.

Jag har någon form av plan att cykla in med mtbn till min LBS och skryta med de nya hjulen jag byggt till den, och samtidigt se om det finns så stora skärmar i lager. Har 700x55 på den cykeln för "sommardäck". Men det kan vi ju ta via PM!

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Skärmar i de dimensionerna bockas med fördel lite runt berörda stag. Träkloss och skruvstäd (fördel plåt framför plast). @LWB har en fin how-to någonstans i miyata-tråden :)
88380FBF-9CE5-4031-95C4-0B6042BDED5A.png

LWB

Aktiv medlem
Bikepacking
Skärmar i de dimensionerna bockas med fördel lite runt berörda stag. Träkloss och skruvstäd (fördel plåt framför plast). @LWB har en fin how-to någonstans i miyata-tråden :) Visa bilaga 578233

scottparsley

Aktiv medlem
Bikepacking
Den inbördes ordningen ska vara Gilles, Honjo och sen Velo Orange. Bara Gilles är rostfria, och det är det man vill ha. Aluminium blir matt och tråkigt, och fort går det. Jag har en cykel med Velo Orange-skärmar och den fick jag autosola skärmarna på efter en enda vinter. Det har jag aldrig gjort med Gilles, och de har jag haft i många år.
Även Velo Orange finns i rostfritt. Honjo är ju dock en nivå över övriga vad gäller hantverk. Men visst är dom lite mer delikata, det går inte att böja och modda dom lika lätt, då går dom av. Det är inte heller en bra teknik att ”tvinga dom” att följa däcket. Kan vara värt att tänka på om man har tajt med plats.

HåkanC

Aktiv medlem
Bikepacking
Försök att få Jonatan att sätta något svart på sin hoj om det finns i silver.
9876e19f-6914-4aaf-bdcd-0604748efe98-jpeg.578214

Från

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Borde det inte fungera bättre med svarteloxerade aluskärmar?

Velo_Orange__1661257091.jpg
Förmodligen. Jag har noll koll, men får rysningar av ordet "ärg".😛
Försök att få Jonatan att sätta något svart på sin hoj om det finns i silver.
Förr tänkte jag alltid att det var så jäkla gubbigt med silver. Satan, jag är ju bara 36!😮

Skämt åsido så har jag ingen cykel med silverfärgade sadelstolpar eller styrstammar (edit: har visst två med silverfärgade sadelstolpar...). Det kan bli för mycket av det goda!

För nav och ekrar handlar det om att "allt" annat är svart och att silverfärgat har snyggare finish (vi ses i verkligheten!). För skärmar handlar det om att dom ska vara rostfria, och att ingen ytbeläggning innebär ingen ytbeläggning som kan bli ful. Men just blanka skärmar gör något speciellt med cyklar! Jag lovar att med en välkomponerad cykel med rostfria skärmar så får man prata med massor av folk som vill kommentera cykeln. Om nu det är något man vill uppnå. /Posören

Senast ändrad:

jolov

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag skulle gärna hitta ett par metallskärmar med typ 70mm bredd, så att mina 2.35” slicks får plats. Det mesta verkar toppa ut kring 60mm däremot

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag skulle gärna hitta ett par metallskärmar med typ 70mm bredd, så att mina 2.35” slicks får plats. Det mesta verkar toppa ut kring 60mm däremot
När jag skulle bygga äventyrscykel letade jag lite bland skärmar till gamla veteranmopeder. Ingen direkt framgång, men jag la också ner det projektet ganska snabbt så det var ingen helhjärtad insats.

CCS

Aktiv medlem
Bikepacking
80mm här, kanske för breda och för fula.

Sarvi

Aktiv medlem
Bikepacking
Håller naturligtvis med, inlägget var inte så seriöst.

Men bikepacking som koncept var ju från början sprunget ur flerdagars, selfsupported mtb-turer på långa stigsystem, eventuellt som en del i ett uthållighetsrace. Spartanskt, liksom. Och studsar man fram på riktig stig i Klippiga bergen är det inte helt optimalt med vare sig konventionella skärmar eller panniers och andra normala touring-attribut. Liten packning och behovet av bra viktfördelning på cykeln födde en bred flora av mjuka väskor på styre, i ram, bakom sadeln osv som medgav (minimal) packning även på tekniska stigar. Bikepacking.

Ska man företrädesvis ta sig fram på (grus)väg är det däremot fullt gångbart och rentav att föredra ordentliga skärmar. Och egentligen går det ju då lika bra med panniers och hela touringkittet à la tüsk modell. Bara SPD-sandalerna som fattas.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har inget emot vare sig skärmlösa cyklar eller lidande, men att ha en massa anala regler för vad som får kallas si och så är bara fjantigt i min bok. Speciellt om det inte påverkar aktiviteten överhuvudtaget förutom hur smutsig man blir.

Man behöver inte ta det så analt, men det är trots allt praktiskt att ha namn för saker. Det blir så mycket enklare att kommunicera.

Så slipper man komma hem med fel saker från affären t ex.

kroem

Aktiv medlem
Bikepacking
Deras vassare modell i samma design heter Hornet, jag skulle tycka att det är värt att köra på ett sånt - mycket lättare, vilket leder till lägre packvolym. Men beroende på hur du packar kanske det inte är en stor faktor.
Mjo, iofs, men blir typ nästan 3x så dyrt, och då finns många alternativ kanske?

Det jag vill åt är lite större vesibul(?) area, så man skulle kanske kunna klämma in cykeln på nåt sätt :) Samt dörrar åt sidan, som jag inte har på mitt CloudUp 2

Azog

Aktiv medlem
Bikepacking
Mjo, iofs, men blir typ nästan 3x så dyrt, och då finns många alternativ kanske?

Det jag vill åt är lite större vesibul(?) area, så man skulle kanske kunna klämma in cykeln på nåt sätt :) Samt dörrar åt sidan, som jag inte har på mitt CloudUp 2
För tre gånger pengarna finns det mycket att välja på, ja.

Tältet du länkade till är självstagande. Du behöver inte några markspik för att sova i det alltså. Typ bra på klipphäll. Nackdelen i svenskt klimat är att man måste resa innertältet före yttertältet. Gäller att vara snabb om det regnar. Samt att det inte blir så mycket till absid (vestibul på tält).

Vill du ha in hela cykeln utan för stor risk för oljigt tält så hade jag tittat på något som inte är självstagande (läs: har större absid). De är ofta lite lättare också.

kroem

Aktiv medlem
Bikepacking
För tre gånger pengarna finns det mycket att välja på, ja.

Tältet du länkade till är självstagande. Du behöver inte några markspik för att sova i det alltså. Typ bra på klipphäll. Nackdelen i svenskt klimat är att man måste resa innertältet före yttertältet. Gäller att vara snabb om det regnar. Samt att det inte blir så mycket till absid (vestibul på tält).

Vill du ha in hela cykeln utan för stor risk för oljigt tält så hade jag tittat på något som inte är självstagande (läs: har större absid). De är ofta lite lättare också.
Olja!? Vax! ;)

Jo jag kan tänka mig att det blir trångt, men skulle vara fint att typ kunna ha lite av cykeln inne - lite för stöldrisk med.

EDIT. beställde ett iaf, får de om jag behåller :)

Topp