Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Det var ju synd. Polerat var enda anledningen till just Velocity. Men de har ju svarta med.

justpedal har ju lite roligt i sortimentet. Här en svart Velocity med i30 men det är väl lite overkill på sådana däck: https://www.justpedal.nl/en/rim/1386-velocity-blunt-35-27-5.html

Dom är dock 30,2 mm interna.

Men skulle tänka att Newmen Evolution SL är ett bättre köp: lite billigare, lättare och frigiven till Enduro åkning (och dom är riktigt tuffa):

Hjulbyggartråden
Dom är dock 30,2 mm interna.

Men skulle tänka att Newmen Evolution SL är ett bättre köp: lite billigare, lättare och frigiven till Enduro åkning (och dom är riktigt tuffa):
Absolut (har sådana på en av mina). Men har man en cool touring hoj kanske något mer exotiskt livar upp. Mewmen är väl som Opel ungefär.

Kolla på blielug, inspirerande byggen och ball butik! https://youtube.com/c/bluelugbikeshop

Hjulbyggartråden
Hojen är i blått, orange, svart - och idag - rött. Svart är trim-färgen så att säga. Hade jag haft silver så hade det ju funkat.

Hjulbyggartråden
Absolut (har sådana på en av mina). Men har man en cool touring hoj kanske något mer exotiskt livar upp. Mewmen är väl som Opel ungefär.

Kolla på blielug, inspirerande byggen och ball butik! https://youtube.com/c/bluelugbikeshop

Håller med att något mer exotiskt, och framförallt silvigt, är fin på en tourung hoj!

Men jag skulle säga att Newmen är väl över lagom, i pris, presterande och utseende.

Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Jag har förstått att Hunts hjul kanske inte är de roligaste och att framför allt naven som lämnar lite att önska, men även lite svajig kvalitet på bygget.

Sedan tror jag att det inte kan vara supersvårt att bygga själv, och är det får jag väl krypa till korset och lämna bort det.

Baknav är ju något annat att noja över, men det får komma lite senare.

Hjulbyggartråden
Tar lite tid att läsa igenom tråden.... Snabb fråga. Kan jag räkna med att DT ekerkalk är bra nog? Gäller icke dt fälg.
Annars vilken?

OSB 1.25 men det verkar inte avgörande för skillnad i resultat mellan olika kalk.
Någonstans runt sida 30 i tråden hävdas det att det beror på olika erd definitioner.
Det låter jobbigt, löser det sig på de nästa 100 sidorna?

Hjulbyggartråden
det har hävdats att den är ok, men jag har längre tilllbaka fått avvikande ekerlängder med dt-kalkylatorn jämfört med andra kalkylatorer, när jag matar egenmätta värden från nav och fälg.

har inte forskat närmare i vad som är fel. och den kan ju ha blivit bättre. testa gärna några olika och jämför.

om jag inte skall ha fetare eker platta sidan bak brukar jag försöka få till en kompromisslängd. med dubbelbottnade fälgar har man lite mer marginal mot instick.

Hjulbyggartråden
Nu ska stigcykeln få vad den förtjänar.

AA8DB6A8-35C0-4C4D-8820-6D55E3D82331.jpeg

Hope-nav, Race-ekrar, XM481-fälgar. Tredje hjulparet.

Lika delar starkt självförtroende, hybris och oro på samma gång.

Hjulbyggartråden
Hjulen färdiga. Dock med en lite högre vikt än jag trott. Hade inte räknat öht, men en bit under 2000 gram trodde jag att det lätt skulle klara. 2092 gram är inga lättviktsgrejer, men tanken är ju att det ska hålla också. Med innerbredd på 30 mm så kostar det några gram också såklart.

7C2B5B39-93B3-4CE0-9551-5F4392C1E6FE.jpeg

9876E19F-6914-4AAF-BDCD-0604748EFE98.jpeg

Hjulbyggartråden
Hjulen färdiga. Dock med en lite högre vikt än jag trott. Hade inte räknat öht, men en bit under 2000 gram trodde jag att det lätt skulle klara. 2092 gram är inga lättviktsgrejer, men tanken är ju att det ska hålla också. Med innerbredd på 30 mm så kostar det några gram också såklart.

Visa bilaga 578213

Visa bilaga 578214
Du får pluspoäng för att du har enda rätta färgen på nav och ekrar

Hjulbyggartråden
Vackra är dom!

Vad fick du för "tension ratio"?
Lagom.? Ska se om jag orkar åka in till Hjulbyggaren och kolla, men tidigare byggen har träffat oförskämt bra så jag är ganska självsäker just nu åtminstone..?
Och varför så få kors (2-kors?)
Jag ifrågasätter inte Hjulbyggaren som sagt hur jag ska göra. Eller jo, jag ifrågasatte lite men motiveringen är att naven har så höga flänsar och att korta ekrar övertrumfar trekors i detta fallet. Känns 90% bra ungefär.?

Hjulbyggartråden
Lagom.? Ska se om jag orkar åka in till Hjulbyggaren och kolla, men tidigare byggen har träffat oförskämt bra så jag är ganska självsäker just nu åtminstone..?

Jag ifrågasätter inte Hjulbyggaren som sagt hur jag ska göra. Eller jo, jag ifrågasatte lite men motiveringen är att naven har så höga flänsar och att korta ekrar övertrumfar trekors i detta fallet. Känns 90% bra ungefär.?
trekors hade antagligen gett trängsel inne vid navet.

edit; illustrerat i nästa inlägg:)

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Jag byggde ett par grushjul förra veckan, 27,5 tums-fälgar med 28 ekrar. Jag velade lite mellan 2-kors och 3-kors, mest p g a både FreeSpoke och wheelpro gav ganska lite frigång mellan eker och ekerhuvud (~0,6 mm på framhjulet). Enligt beskrivningen hos wheelpro borde det vara ok om frigången var mer än 0,5 mm så körde på 3-kors och det gick bra (dom ligger inte över varandra och jag bedömer att jag kommer att kunna få ut en eker om den måste bytas).
_MG_8734.jpg

Delarna, DT 350 och XR 391, DT Competition på båda sidorna, färdiga hjulen landade på ungefär 1640 g (minus några extraekrar från vägningen nedan):
image_6483441 (1).jpg

image_67169793.jpg

Dom färdiga hjulen på cykeln, känns väldigt trevliga att cykla på:
_MG_8684.jpg

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Hjul på plats. Tydligen har någon passat på att uppgradera bromsarna på cykeln utan att ha färdigställt under tiden hjulen byggts, plus att cyklisten har varit ute och sportat annat än cykel och därmed stukat foten illa, så någon provcykling har det inte blivit ännu. Men det blev fint, om jag får säga det själv! NDS, men tänkte visa de helt silvriga bromsskivorna som gör att det förutom fälgbanorna är silver rakt igenom (bytte bort XTR-skivorna med centerlock).

3511C9FB-B1D6-4C1D-AADD-4BB0D2465123.jpeg

623E8550-99DB-4E1F-97AE-BABBCC9F8A9A.jpeg

Vägde originalhjulen, och lyckades spara strax under 300 gram trots att dessa inte är några lättviktare. Nöjd! När man dessutom kör med fladdriga gravel-däck så är det lätt så det räcker. Och halt. Men snabbt.

Hjulbyggartråden
Hjul på plats. Tydligen har någon passat på att uppgradera bromsarna på cykeln utan att ha färdigställt under tiden hjulen byggts, plus att cyklisten har varit ute och sportat annat än cykel och därmed stukat foten illa, så någon provcykling har det inte blivit ännu. Men det blev fint, om jag får säga det själv! NDS, men tänkte visa de helt silvriga bromsskivorna som gör att det förutom fälgbanorna är silver rakt igenom (bytte bort XTR-skivorna med centerlock).

Visa bilaga 579653

Visa bilaga 579654

Vägde originalhjulen, och lyckades spara strax under 300 gram trots att dessa inte är några lättviktare. Nöjd! När man dessutom kör med fladdriga gravel-däck så är det lätt så det räcker. Och halt. Men snabbt.
Snygg cykel?
Men, om det brinner i elementet så kommer försäkringsbolaget ha synpunkter på vem som har kopplat in det skulle jag tro?

Hjulbyggartråden
Jag har svårt att se att en elektriker gjort installationen, ja.
Yrkesstoltheten är inte vad den varit, finns skojare överallt. Det ska dock sägas att det där elementet är i princip det enda av elsystemet hemma som jag inte gjort om (kan mycket väl ha gjorts av föregående ägare själv - han var en riktig "fixare"), så jag får väl ta och snygga till det med. Ska bara få klart bromsarna.?

Hjulbyggartråden
Vad anser ni vara acceptabel radiell rundhet för ett kolhjul?

Håller på med ett par på FarSports Gravel 700C-fälgar med Hope RS4 straightpull-nav och DT Swiss Aerolite/Aero Comp-ekrar (drivsida bak). Bakhjulet är nu helt spikrakt, med ekerspänning (åtminstone på drivsidan) så jämn som en Park TM-1 medger, men radiellt är det ett område som är 1 mm lägre runt ungefär 20% av fälgen som sedan utjämnas framåt kanske 40%.

Hur skulle ni göra i denna situation: Acceptera hjulet as-is med så jämn ekerspänning som möjligt, eller försöka flytta hela fälgen (relativt navet) genom att lossa alla ekrar på sidan med det låga området och spänna motsatta sidan?

Hjulbyggartråden
En proffsfråga.

Vad tror ni, kan man transplantera en ENVE fälg över till ett DT 240 nav när där tidigare har varit monterat en FR 600 fälg?

FR 600 ERD 538mm
FR 600 ERD mått - random googlad sida

ENVE DH 26" fälg ERD 535mm
ENVE ERD random googlad sida

Är de där 3mm avgörande för att man måste byta ekrarna också? Kanske framstår som en dum fråga, men då är det mest för att jag är dum och inte för att jag inte fattar. Att jag är dum.

ENVE har alltså bakåframvända nipplar som sitter inne i fälgen. Inte vanliga nipplar som DT FR 600. Kan det vara bidragande till eventuella möjligheter att få till skiten, eller eventuellt använda någon form av bricka som många gör på kolfiberfälgar?

//K

Hjulbyggartråden

Håller på med ett par på FarSports Gravel 700C-fälgar med Hope RS4 straightpull-nav och DT Swiss Aerolite/Aero Comp-ekrar (drivsida bak). Bakhjulet är nu helt spikrakt, med ekerspänning (åtminstone på drivsidan) så jämn som en Park TM-1 medger, men radiellt är det ett område som är 1 mm lägre runt ungefär 20% av fälgen som sedan utjämnas framåt kanske 40%.

Hur skulle ni göra i denna situation: Acceptera hjulet as-is med så jämn ekerspänning som möjligt, eller försöka flytta hela fälgen (relativt navet) genom att lossa alla ekrar på sidan med det låga området och spänna motsatta sidan?
jag skulle för det första acceptera 1mm, men prioritera rundhet före kast, och både rundhet och kast före jämn ekerspänning.

sen är det faktiskt bra att göra en efterjustering efter några timmars åkning. särskilt är det dishningen av bakhjulet som kan komma att sätta sig, dvs minska.

Hjulbyggartråden
Nybörjarfråga. Mitt bakhjul från Slowbuild dog, Nya DT370 med LN Ratchet och noname-fälg. Jag tänkte ge mig på att bygga om det med en EX511, men har problem med vilken ekerlängd jag ska ha. 370 finns inte i DT’s spoke calculator, men gissningsvis bör jag kunna använda 350 istället. Frågan är bara, har nya 370 samma chassi som gamla 350, eller som nya 350?

Övrig info är boost, straightpull, centerlock, 29”. Tänkte bygga med 2-1.8-2-ekrar, antingen DT eller Sapim beroende på vad som går att få tag på.

Hjulbyggartråden

Jag hade försökt att åtgärda en liten stund, om jag inte nått framgång så hade jag börjat om från precis uppspännt helt runt hjul.
Jag bygger nästan bara hjul till mig själv och hade stört mig på det till den grad att jag ändå hade gjort om det senare.

Det är inte svårt att bygga "helt" runt och rakt med jämn spänning bara man är nogrann från början.

Hjulbyggartråden
jag ska inte uttala mig som nåt proffs, men jag tycker 1mm låter rätt mycket. Vet faktiskt inte exakt vilka riktlinjer man bör följa men jag bygger så håller det är inom 0.1mm i rakhet och 0.5 i runthet. (det kanske blir 1mm :D )

Hjulbyggartråden
jag skulle för det första acceptera 1mm, men prioritera rundhet före kast, och både rundhet och kast före jämn ekerspänning.
Hmm. Det jag läst av/om många professionella hjulbyggare är att så länge hjulen är rimligt raka och runda så prioriterar de ofta jämn ekerspänning, med motivationen att annars kommer inte hjulen hålla sig varken raka eller runda någon längre stund. Men det finns väl många åsikter kring detta…

Lossade den låga sidan i två omgångar, med massage av ekrarna på framförallt motsatt sida mellan omgångarna i ett försök att åter jämna ut spänningen och förskjuta fälgen gentemot navet. Börja dra åt på andra sidan men klåpade mig rejält, rätt som det var hade jag totalt vridit en Aerolite eker runt sig själv. Mycket svordomar senare är ekern bytt mot extra jag hade kvar men så onödigt arbete.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
jag ska inte uttala mig som nåt proffs, men jag tycker 1mm låter rätt mycket. Vet faktiskt inte exakt vilka riktlinjer man bör följa men jag bygger så håller det är inom 0.1mm i rakhet och 0.5 i runthet. (det kanske blir 1mm :D )
Jag har inte heller byggt så många hjulpar, detta är nog bara det sjätte. Två har varit med fälg i alu och fyra av kol, där jag tycker det är väldigt stor skillnad mellan materialen.

Mjuka alufälgar är lätta att påverka i alla riktningar, men för nästan varje korrigering man gör känns det som att fälgen reagerar med en deformation någon annanstans. Styva kolfälgar är väldigt lätta att få raka, men i gengäld mycket svårare att alls påverka radiellt.

Av någon anledning har jag svårt att vara metodisk vid den initiala monteringen av komponenterna, dvs att hela tiden dra alla ekrar lika mycket för att få ett bra utgångsläge. Framförallt om man jobbar med en fälg som har oborrad bana. Jag är nog egentligen för otålig att bygga hjul.

Hjulbyggartråden
Jag har inte heller byggt så många hjulpar, detta är nog bara det sjätte. Två har varit med fälg i alu och fyra av kol, där jag tycker det är väldigt stor skillnad mellan materialen.

Mjuka alufälgar är lätta att påverka i alla riktningar, men för nästan varje korrigering man gör känns det som att fälgen reagerar med en deformation någon annanstans. Styva kolfälgar är väldigt lätta att få raka, men i gengäld mycket svårare att alls påverka radiellt.

Av någon anledning har jag svårt att vara metodisk vid den initiala monteringen av komponenterna, dvs att hela tiden dra alla ekrar lika mycket för att få ett bra utgångsläge. Framförallt om man jobbar med en fälg som har oborrad bana. Jag är nog egentligen för otålig att bygga hjul.
Håller med, svårt att få dem helt runda...

Hjulbyggartråden
Jag arbetar med anläggningsarbeten, där vi ofta använder laser för att kontrollera höjder. Nybörjare tror ofta att själva lasern faktiskt gör något för att ge en korrekt höjd, medan verkligheten är sådan att det är grävmaskinisten som skapar en höjd som därefter kontrolleras med hjälp av lasern.

Jag tror det är lite likadant här. Ekerspänningsmätaren duger bara till att kontrollera redan utfört arbete, medan själva arbetet kräver finess, skicklighet och erfarenhet för att bli bra.

Jag vet med mig att jag är extremt oerfaren, likt 99% av alla andra i denna tråden (om man jämför med en hjulbyggare). Att våra hjul blir speciellt bra är mao allt annat än säkert. Ge mig en höjd att hålla med grävmaskin däremot, då jävlar!?

Hjulbyggartråden
Hmm. Det jag läst av/om många professionella hjulbyggare är att så länge hjulen är rimligt raka och runda så prioriterar de ofta jämn ekerspänning, med motivationen att annars kommer inte hjulen hålla sig varken raka eller runda någon längre stund. Men det finns väl många åsikter kring detta…

Lossade den låga sidan i två omgångar, med massage av ekrarna på framförallt motsatt sida mellan omgångarna i ett försök att åter jämna ut spänningen och förskjuta fälgen gentemot navet. Börja dra åt på andra sidan men klåpade mig rejält, rätt som det var hade jag totalt vridit en Aerolite eker runt sig själv. Mycket svordomar senare är ekern bytt mot extra jag hade kvar men så onödigt arbete.
när det gäller ekerspänning är min åsikt att den mycket väl kan vara gradvis ojämn, men absolut inte skarpt ojämn.

med hjul som varit med ett tag, där fälgen kanske fått en buckla osv är det närmast nödvändigt med ojämn ekerspänning. dessa hjul kan ändå hålla i decennier. been there done that.

viktigt är att ingen eker är för slapp, och att ingen eker har ett utstickande högt värde.

vet inte vad du menar med låga sidan, men när det gäller drivsidan bak alltså platta sidan, är ofta spänningen där såpass hög att det är äventyrligt att efterspänna. från början eller senare.

man löser det genom att släppa efter på icke drivsidan, göra det som krävs på platta sidan, och sedan slutjustera på icke drivsidan där spänningen är lägre.

när jag bygger nytt ligger jag alltid före med drivsidan, håller fälgen lite åt det hållet innan sista finjusteringen. underlättar arbetet betydligt, och det tar för övrigt inte över en timme att bygga och slutjustera ett hjul. hjulställ använder jag inte.

Tillbaka
Topp