Bikepacking

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
En cykel blir rätt stor i ett tält. Ett av mina tar jag bara av framhjulet och ställer det på sovplats 2, skönt att komma åt alla väskor.
Men, många tält smalnar av rätt bra upptill och det kan vara svårt att få cykeln att stå av sig själv då.

OlleJ

Medlem
Bikepacking
GB finns väl inte i nån vettig webshop?
Ramen ska ta däck i 700*55, kanske svårt att lyckas få på skärmar så det går att åka 50.

Det finns på nätet. om dom vettiga får var och en fundera på.

Jag har handlat från bägge, den franska svarar och levererar lite snabbare.

//olle

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Ska sägas att jag också är skeptisk till att få plats med cykel i ett tält som inte är gigantiskt. Jag försökte för ett tag sedan få in en del av cykeln i mitt Big Agnes Copper Spur enpersonerstält, men så fort tältduken inte låg slätt utmed marken så slakade hela tältet så det var helt omöjligt att gå till..

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Självstagabde var skönt i somras när det var så varmt men det är ju sällsynt.

Jag tänker att det räcker att dra en väl vald tältlina genom ett hjul så att man måste klippa linan (varvid tältet faller) för att ta cykeln. Men är sällan orolig och brukar tänka att jag vaknar om någon kommer :) (cykeln jag har kostar som tältet och tältet är billigt som en hotellnatt )

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
T ex så är har jag ett innertält i tältet på den här bilden, och man kan öppna en sida helt, och dessutom hissa upp yttertältet ett par decimeter för att få bättre ventilation. Dessutom så reflekterar den vita färgen väldigt väl.

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
T ex så är har jag ett innertält i tältet på den här bilden, och man kan öppna en sida helt, och dessutom hissa upp yttertältet ett par decimeter för att få bättre ventilation. Dessutom så reflekterar den vita färgen väldigt väl.

Ah, ja, sant, jag tänkte bara på tunneltält och de jag haft och sett har inte haft den funktionen men du har såklart helt rätt :)

För att du körde utan yttertält? Det kan man ju göra med tält som inte är självstagande också, beroende på hur de är byggda.
Precis

jolov

Aktiv medlem
Bikepacking
Skämt åsido så har jag ingen cykel med silverfärgade sadelstolpar eller styrstammar (edit: har visst två med silverfärgade sadelstolpar...). Det kan bli för mycket av det goda!
Tänker låtsas som att jag inte såg det där :(
78F681D5-16DD-44B1-8BF3-286769B1034B.jpeg

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking

ptrk

Aktiv medlem
Bikepacking

Fint, vad är det för tält?!

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Tält som sätts upp i yttertältet och innertältet liksom hänger med, eller som sätts upp efter så går det oftast inte att slå upp bara innertältet, utan extra utrustning.

Hilleberg t ex, deras självstagande tält kan man ta bort innertältet, men inte slå upp det separat. (Jag tror att de har ett tillbehör till vissa tält som löser det, men det är inte standard.)

Endukstält funkar det inte heller med, självstagande eller inte! 🤪

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Tält som sätts upp i yttertältet och innertältet liksom hänger med, eller som sätts upp efter så går det oftast inte att slå upp bara innertältet, utan extra utrustning.

Hilleberg t ex, deras självstagande tält kan man ta bort innertältet, men inte slå upp det separat. (Jag tror att de har ett tillbehör till vissa tält som löser det, men det är inte standard.)

Endukstält funkar det inte heller med, självstagande eller inte! 🤪

Precis - mitt bergans (utgången modell men tror den motsvarar Trollhättan) kan man sätta upp bara ytter men inte inner. Men antalet tillfällen man tältar Utan ytterdel i svenska fjällen är ju lågt :D

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Nu har mina specz comp från 2007 packat ihop. Spännet har gått av, och jag har svårt att se hur det skulle gå och laga.

När jag cyklar annars har jag ett par Fizik Terra med kardborrband som faktiskt är helt lysande, men man promenerar på klossarna så de duger inte för hike a bike.

Jag skulle säkert kunna vänja mig med plattisar men det vill jag inte. Vilka klickskor funkar bra till bikepacking?

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Nu har mina specz comp från 2007 packat ihop. Spännet har gått av, och jag har svårt att se hur det skulle gå och laga.

När jag cyklar annars har jag ett par Fizik Terra med kardborrband som faktiskt är helt lysande, men man promenerar på klossarna så de duger inte för hike a bike.

Jag skulle säkert kunna vänja mig med plattisar men det vill jag inte. Vilka klickskor funkar bra till bikepacking?
Jag gillar inte Spez men just skor gör de fantastiskt bra! Jag har haft de som heter Sport och promenerar runt en satans massa. Helt fantastiskt bra på alla sätt, för mig åtminstone. Hade föregångaren innan dess och de är helt blankslitna under efter år av promenader.

Senast köpte jag istället ett par Recon 2.0 och tänkte att de säkert är lika bra. Dessvärre var det helt annan passform och jag försökte verkligen gilla dem men det gick inte. De har fått en värdelös flex-platta mitt under framfoten och de skar in under ankeln på utsidan av foten för mig. Katastrof.

Jag är numer i ingemansland och har ingen aning var jag ska ta vägen när de befintliga Sport slits ut. Tur att de kommer hålla länge än!

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Ja, de har haft bra skor! 15 års livslängd är väldigt bra i min bok! Men när jag tittat på deras nuvarande line-up så är det inget som lockar.

Men det måste väl finnas andra bra skor att köpa nu? Jag har inga konstiga breda fötter eller så utan det brukar funka med vilka skor som helst.

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag köpte faktiskt ett par svindyra Lake som jag tänkte skulle ärva platsen som do-it-all-skor, men de är lite för raceiga så de är förpassade till fin-räsern.

Ser fram emot tips på hållbara, sköna och ganska enkla skor. Som inte ser ut som ett halv diskotek med loggor och annat därtill, så man kan gå runt med dem tillsammans med ett par jeans typ.

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Live-bild från skor som hämtat och lämnat på förskola i flera år, bikepackat, långcyklat, snabbcyklat och stigcyklat.ä (ok, stigcyklat är det de gjort allra minst ska erkännas). De har varit blöta, grusiga och leriga bortom igenkännande. De bara matar på helt utan att bry sig.

2E17747A-309C-4EE6-95F4-2F56B436BDB5.jpeg

168BA990-CA8B-4A33-8B9E-AA7019ACA818.jpeg

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Till finräsern så har jag ett par Dromarti, såklart.

De där ser i funktion ut precis som jag önskar. Inbäddad kloss och supersimpel stängning. Snörning skulle också funka för mig. Om de bara kunde vara lite snyggare...

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Spd-skor designas av barn tror jag. Eller någon som hade sin storhetstid på 90-talet. Tragiskt dåligt utbud av snygga skor, skulle jag säga..

Dromarti är ju undantaget. Ska du inte bara köra med dem på bikepackingen också då? Kräver såklart lite annan omvårdnad, men om man ser dem som cyklingens motsvarighet till vandringens kängor (dvs att de är asviktiga) så kanske man kan leva med det?

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Bikepacking
Vandrar gör jag ju såklart i trail runners och inte i kängor!

Dromarti har faktiskt en touringsko, den borde jag nog prova! Tack!
Gör gärna det och återkoppla, jag letar spd skor som har snöre och som man kan gå ganska bra i. Har nu ett par Shimano XC5 som ju är en CX-sko och därför funkar bra att gå/springa i, men skulle gärna vilja ha successionen avklarad (då XC5 inte görs längre).

Så kortfattat är mitt tips Shimano XC5 eller annan CX-sko😃

salle

Aktiv medlem
Bikepacking
Gör gärna det och återkoppla, jag letar spd skor som har snöre och som man kan gå ganska bra i. Har nu ett par Shimano XC5 som ju är en CX-sko och därför funkar bra att gå/springa i, men skulle gärna vilja ha successionen avklarad (då XC5 inte görs längre).

Så kortfattat är mitt tips Shimano XC5 eller annan CX-sko😃
De här är väl rätt snygga? Franska lixom, vad kan gå fel? https://www.decathlon.se/p/192015-1...063-demodelcolor-8643892/23-demodelsize-27245

desmo

Aktiv medlem
Bikepacking
Kanske fel tråd.. men..
Hur gör ni när suget efter äventyr, efter långcykling finns. Men möjligheten saknas? Kollar ni youtube-filmer? Köper grejer? Studerar google-maps? Sparar pengar och semester?
Känner att jag liksom sitter fast just nu. Senaste "turen" var UTU-randot...

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Kanske fel tråd.. men..
Hur gör ni när suget efter äventyr, efter långcykling finns. Men möjligheten saknas? Kollar ni youtube-filmer? Köper grejer? Studerar google-maps? Sparar pengar och semester?

Planerar och kollar efter grejjor att göra. Behöver inte vara så häftigt eller långt, bara lite annorlunda och nytt. Köp en packraft. Inspiration !

Amenvafan

Aktiv medlem
Bikepacking
Kanske fel tråd.. men..
Försöker få till små äventyr: cykla till svärföräldrarna istället för bilen, som någon annan sa en natt ute innan jobbet, lägga nya rutter på längre äventyr…
Men allt det där är bara plåster på såren tyvärr

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
Mest korta grejer, har inte möjlighet att få ro i kroppen att ge mig iväg en längre tur nu tyvärr. Men en natt är inte det sämsta.
Kanske nu till hösten är det lättare med tid men då har mörkret kommit 🤷.

Topp