Känns lite märkligt med en hotell vs. tält-debatt i bikepacking-tråden. Tror de flesta förstår fördelarna med solida väggar och tak, mjuka sängar, etc. När jag vandrar/bikepackar brukar jag se mig själv som en boende-opportunist. Bor helst i natur, helst nära vatten, helst nära vyer och fjärran folk. Därav oftast i tält eller hammock. Ibland är det tillräckligt regnigt, trött't, hungrigt för att jag ska välja annat: ett ensamt vindskydd med händig grillplats vid en sjö, nån tom vandrarstuga på ett regnigt Skuleberg, en STF-stuga när en fjälltopp i Abisko hade 10 meter sikt och jag var blöt till märgen.
Att "bo som folk" känns inte som en förlust, utan som det bästa sättet att ha det bra. Men för min del är lägerliv (bygga tält, dricka 1,5dl whiskey, vara bara aningen kall innan man får upp värmen i sovsäcken), gärna på isolerade, natursköna platser där bygglov är helt utom fråga eller ekonomisk rimlighet, en stor del av poängen med att bikepacka/vandra – därför lockar det mer.
Med det sagt har jag inte alls svårt att tänka mig argument för motsatsen: lever med både säng och tak till vardags.