Edarion sa:
Varför inte byta stolpe? Om du ändå vill cykla kompakt kan jag rekommendera en ultrasil ryggsäck, stor som ett decilitermått ihoppackad, men perfekt att slänga i mat man handlar och bara behöver plats för en liten stund. Hade jag under tälttur förra året och la kvällsmat och frukost i när jag handlade på eftermiddagen/kvällen.
Planen är väl egentligen inte att vara ute så länge, tänkte ta en liten tur på Gotland nu när färja åter har börjat gå till Västervik och ta ner cykeln till landet den vägen, dvs färjan från Nynäs, en tur runt ön sedan gotlandsbåten till Västervik och vidare ut till landet och där endast timmarslånga rundor typ varannan dag el nått (måste måla och ta hand om hus också under sem). Så egentligen bara tid med någon vecka typ bara semester. Hade det handlat om fyra veckor så vore det annat, då skulle jag om inte köpa mer lämplig cykel så köpa sådana fästen för pakethållare, pakethållare och bakväskor också. Nu bara typ lite underkläder och ombyte, kanske förstärkningskläder (armar/ben) och kanske vindjackan som normalt får plats i bakficka, någon lättpackad sådan liten snabbtorkande campinghandduk kanske, civilt kit inkl skor/sandaler (allt beroende hur sommaren och prognosen för aktuell tid blir) samt deo, tandborste och dito, solcellen för laddning. Resten av packning för sem och landet ner på annat sätt, det löser sig.
Dvs mer ett utökat sätt att få ner cykeln till landet liksom, så byta ut sköna snygga sadelstolpen har jag inte så stor lust med.
Handlar om slutet av juli/början av aug.(Förresten när är den där medeltidsveckan, om den är då faller ju allt. Annars sägs det vara rätt lugnt i slutet av sommaren, värsta perioden över)
Om 400000 turister på ön så får det väl bli 300 k ner rätt och slätt och då behövs inte mycket packning, mer näring och dricka och förbanna vägverket att man tvingas ta 2+1 en bra bit, om inte Fjärdebrunn kommit på en annan väg sedan han tog turen åt andra hållet. Mycket möjligt att jag dock biter av resan på två om börjar bli totalmosig, finns inget självändamål att ta ut sig fullständigt när semestern börjar.